Ønsker anbefaling Forsterker som passer Audio Physic Tempo 6

stiankd

Fersking
Ble medlem
23.06.2015
Antall liker
2
Jeg kjøpte for en tid tilbake et par brukte Audio Physic Tempo 6. Utrolig flotte høyttalere, men jeg tenker at de fortjener en kraftigere forsterker enn det jeg mater dem med i dag, en Myryad Mi120. Føler at jeg må dra forsterkeren litt vel langt før det blir noe særlig trøkk i lyden, og siden planene hele tiden har vært å bytte den forsterkeren tenkte jeg å høre her etter råd.

Jeg er i utgangspunktet på jakt etter noe som kan kjøpes brukt til rundt 10k, men er veldig usikker på hva jeg skal lete etter. Har tenkt litt på f.eks. brukt Burmester Rondo 991 eller noe Krell.

Et helt annet alternativ kan være å børste støvet av en Adyton XP1 jeg har liggende, og heller investere i en god forforsterker. Kjenner altfor lite til Adyton-forsterkeren, men mange sier jo at de skal levere mye krefter og god lyd.

På forhånd takk for tips!

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
604
Du har endel bra tips selv, ellers ligger det en fin T+A PA 1530 R tilsalgs event en Primare i30 vil funke fint.

HSJ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2016
Antall liker
87
Sted
Ormåsen, Øvre Eiker
Torget vurderinger
5
Jeg har Tempo 25-høyttalere kobla opp mot en Audio Research VSI60, som det ligger en brukt av her, og på Finn - veit ikke om det er samme forsterkeren.. Muligens litt over budsjettet ditt, men for meg låter det helt fantastisk fint, i hvert fall :) Rør, da ...

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Antall liker
51
Hei!

Siden jeg bruker adyton for- og effektforsterker på tempo 5 og er godt fornøyd, synes jeg du burde børste støvet av xp1.
Du kan sikkert få byttet kondiser i den hos Asle Kvernmark på Hell. Min ble en del luftigere etter at jeg gjorde det.
En Bel Canto 1.5 ble og brukt som dac og forforsterker og det funket fint.

Mvh Knut

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Jeg kjøpte for en tid tilbake et par brukte Audio Physic Tempo 6. Utrolig flotte høyttalere, men jeg tenker at de fortjener en kraftigere forsterker enn det jeg mater dem med i dag, en Myryad Mi120. Føler at jeg må dra forsterkeren litt vel langt før det blir noe særlig trøkk i lyden, og siden planene hele tiden har vært å bytte den forsterkeren tenkte jeg å høre her etter råd.

Jeg er i utgangspunktet på jakt etter noe som kan kjøpes brukt til rundt 10k, men er veldig usikker på hva jeg skal lete etter. Har tenkt litt på f.eks. brukt Burmester Rondo 991 eller noe Krell.

Et helt annet alternativ kan være å børste støvet av en Adyton XP1 jeg har liggende, og heller investere i en god forforsterker. Kjenner altfor lite til Adyton-forsterkeren, men mange sier jo at de skal levere mye krefter og god lyd.

På forhånd takk for tips!
.
Jeg har hatt disse med Krell KAV 300iL og den eller 400iL ligg av og til ute for 10.000

Da spilte det med full kontroll og trøkk. Minimale bevegelser på element og jeg gav meg lenge før høyttalerne.
Jeg syns for min smak at det ble litt kjedelig, da lyden ble veldig nøytral. Liker littegrann varme i lyden.
Men ellers spilte det jo prikkfritt.

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.572
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
6
T+A Powerplant Balanced fungerer utmerket med mine Tempo 25+. Trøkk nok til 45 m2 stue og masse detaljer i lydbildet.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Se etter en T+A integrert forsterker :) God match til billig penge

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Antall liker
178
Torget vurderinger
1
Utrolig flotte høyttalere du har fått deg. Merker jeg er litt misunnelig. Jeg har selv Audio Physic Sitara som jeg er godt fornøyd med, men jeg opplever også noe av det samme deg, at man må dra på litt for å få liv i høyttalerene. Jeg vet ikke om det skyldes høyttalerene eller elektronikken. For min del kjører jeg en kombo med Primare Pre30 og Primare A31.2 der sistnevnte er 120 Watt, noe som vel er det dobbelte av din Myriad-forsterker (?). Når jeg spiller med lydtrykk opp rundt 80-84 db låter det stramt og fint.

Jeg skulle gjerne hørt andre forsterkeralternativer på høyttalerene for jeg er ikke sikker på om kombinasjonen er den beste.

stiankd

Fersking
Ble medlem
23.06.2015
Antall liker
2
Takk for mange gode tips. Det jeg nok gjør, er enn så lenge å benytte Adyton XP1 effektforsterkeren, og kjøpe en ny DAC med integrert forforsterker / volumkontroll for å styre dette. I neste steg kan jeg evt. bytte ut effektforsterkeren, og da vil jeg tro at de fleste alternatviene som er nevnt i denne tråden også er å få tak i som rene effektforsterkere.

Topp Bunn