Ønsker anbefaling Forsterker og dac/streamer til Klipsch RF-82 MkII

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Det er skrevet mye om akkurat dette emnet, men jeg vil allikevel lage en ny tråd da det hele tiden dukker opp nye meninger og erfaringer.
Saken er at min datter og samboer har skaffet seg Klipsch RF-82 MkII og må ha både en dac/streamer og forsterker til nevnte høyttalere.

De tenker først og fremst en forsterker med innebygget streamer, alternativt pc+dac+integrert forsterker.
Utfordringene med Klipsch fikk de høre da de koblet opp en eldre Yamaha surroundforsterker, som rett og slett låt dritt. Skrikende diskant og flat mellomtone.
Primærkilden er Spotify, og de spiller alt fra rock til Vasseng-gutane.

Budsjettet er max 8k, og dette må da dekke enten en alt-i-ett løsning eller forsterker+dac, pc har de fra før.

Etter å ha lest igjennom div tråder har jeg sett maaaange gode forslag til forsterkere, som feks Abrahamsen V2 Up. Denne kan igjen parres med en rimelig Aune dac + pc.

Tips, gode forslag og erfaringer, alt mottas med takk.
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Kanskje et par dumme spørsmål men noen ganger glipper de enkle løsningene; har høyttalerne fått litt tid til å spilles inn? Hvordan er rommet, mye store åpne flater og lite som kan dempe?


Sent from my iPad using Tapatalk
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Klipschene er kjøpt brukt, så de er vel spillt noe på, uten at jeg kan si at de innspilt.
Rommet de står i er en ganske vanlig møblert stue, med åpne flater.

Glemte å skrive at vi testet Klipschene sammen med en NAD forsterker som junior har i sitt oppsett. Dette låt betraktelig bedre enn hva de hadde fra før.
 

sjokolade7

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2013
Innlegg
447
Antall liker
57
Sted
Hardanger
Torget vurderinger
1
Merkelig at ingen nevner cayin rundt omkring. Låter betydelig bedre enn nad.
 

sjokolade7

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2013
Innlegg
447
Antall liker
57
Sted
Hardanger
Torget vurderinger
1
252b hadde vært krutt med rf82. Finnes til par tre tusen brukt. Koster 8500 ny. 150 watt 8 ohm. Ville anbefalt å lese anbefalelser.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Takker for forslag.

Xindak 6200 er testet denne uken sammen med Aune dac X1S.
Vi nærmer oss noe.
Noe skingring i øvre mellomtone og diskant ved pådrag, og dette oppleves som ganske slitsomt.
Føles som lydbildet detter litt sammen når det skrus opp litt.

Skal teste med en First Watt F5 og MI 11 til helgen sammen med min egen DDDac.
Funker ikke dette er jeg redd Klipschene ryker ut.

Trodde disse skulle være ganske lette å få til ?
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
252b hadde vært krutt med rf82. Finnes til par tre tusen brukt. Koster 8500 ny. 150 watt 8 ohm. Ville anbefalt å lese anbefalelser.
150W er vel overkill så det holder.
Har testet med 100w Xindak og volumkontrollen kommer ikke over kl 8 før det blir for høyt.
 

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
543
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Ser for meg noe virkelig varmt på forsterkersiden, fra Marantz eller Yamaha (ikke yamaha surround, som påstås å mangle varmen). Under forutsetning av at høyttalerne ikke spiller rett i eller langs med store bare veggflater.
Abrahamsen har jeg ikke hørt, men har tro på den også, basert på masse kommentarer om spillestil rundt om.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Beskrivelsen i starten av tråden høres ut som prosjektet til min svigerson.
Han endte opp med Dali Zensor 7 (tror jeg....), en brukt Cayin 252b og en Argon Bluetooth-receiver.
De spiller kun fra spotify. Dette funker helt strålende for dem. :)
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
My 5¢.

Tror det må være forsterkeren som avgjør dette.

For en tid tilbake hørte jeg maken til min gamle 1974 Sansui AU-9500 forsterker spille på Klipsch, antagelig noe mindre modeller men samme design / layout og det låt virkelig bra fra topp til bunn og alt i mellom. Lydkilden var noe stream greier. Uten å å teste noe som helst virket dette oppsettet til å levere dB an High - krystallklart med kraftig stram bass. Overrasket jeg.

Må finnes en egnet forsterker til disse høyttalerene..

Det var denne forsterkeren, 2 x 85 Sansui Watt, 1974
Sansui-9500-front-apertura.jpg
 
Topp Bunn