Da har jeg som sagt hatt 3 forskjellige forsterkere inn i stua til test og kan dele mine erfaringer fra to intense kvelder.
Utstyret som er brukt er: B&W CM7 (11990.-), Marantz CD7300 (5500.-), Nordost flatline signalkabler (ca.550.-) og QED silverXD høyttalerkabler (89.-/m). Referansen er min gamle Densen DM10 (kostet ca.14000.- for 10-12 år siden). Dessverre ser denne ut til å ha tatt natta nå. Musikken som jeg har benyttet, ligger for det meste innen sjangeren pop og rock med eksempelvis Travelling Wilburys, Ulf Lundell, Pulp, Oasis, Depeche Mode og Pink Floyd.
Rotel RA06 (6500.-):
Jeg var innom TonArt for å låne Rotel RA1070,men denne hadde de ikke inne. Jeg tok derfor med meg denne til halve prisen, om ikke annet for å få et inntrykk av hvordan klangbalansen passer. TonArt er en butikk som det er greit å forholde seg til. Enkelt å få låne hjem. Det eneste jeg trengte å gjøre var å skrive under! Årsaken til at jeg ville prøve Rotel er rett og slett at det tilhører samme konsern som B&W og at disse ofte selges sammen i England. Er det så en god match? Det første som slår meg når jeg setter på, er en overraskelse over hvor dypt og kontant de slår i bassen. Det var egentlig ikke det jeg hadde forventet. Med Depeche Mode Its no good i spilleren svinger det ganske bra! Likevel er det lett å høre at dette er en billigere forsterker. Den spiller ikke like kontrollert som de andre og er mer upolert. Med Oasis sine elektriske gitarer blir det nesten litt slitsomt. Sammenliknet med Primare, som tross alt ikke er så fryktelig mye dyrere, faller den i mine øyne helt igjennom på alle måter og gir mindre valuta for pengene.
Thule IA150B (12500.-):
På Hifi-klubben blir jeg introdusert for Thule. Selgeren anbefalte IA75B og IA150B fremfor IA60/100, også når en ikke benytter de balanserte inngangene. En annen kandidat som selgeren anbefalte var Cambridge 840 (9998.-), men denne hadde de ikke oppkoblet. Jeg lyttet derfor helt kort til 740 (6000.-) i sammenlikning med Thule. Thule fanger her min interesse med en veldig laid-back og behagelig spillestil. Jeg spurte derfor om å få låne den hjem. Kanskje slapp jeg Cambrigde litt for tidlig? Hjemlånet arrangerer de ved å ha meg til å skrive under en kredittkjøpsavtale slik at de har sikkerhet. En grei ordning! Thule har jeg sett andre anbefale til disse høyttalerne, og forventningene mine var store. Hjemme i stua opprettholder den inntrykket av å være laid-back. Den er rett og slett mykere enn de andre kandidatene i alle ender. Bassen er ikke like kontant, men absolutt behagelig. Med litt live-aktig musikk i spilleren er det moro med denne forsterkeren. Traveling Wilburys og Ulf Lundell spiller lett og naturlig, og den glatter litt over feilene i den litt rufsete innspillinga. Når jeg setter på Depeche mode som er et mer typisk studio-opptak som det svinger mer av, så kommer kanskje svakheten frem. Den blir litt for mørk, og bassen er også litt slapp i forhold til de andre kandidatene. Den blir rett og slett ikke dynamisk nok. Kanskje er dette en forsterker som lyder enda bedre balansert? En annen ting jeg stusser litt på med denne, er at det kommer en svak summelyd lyd fra apparatet. Kjøleskalp og pc-er er jeg vant til lyd fra, men ikke forsterkere.
Primare I21 (9000.-):
Jeg gikk i utgangspunktet til HiFicenter-kjeden for å høre på Arcam, men dette merket viste det seg at de ikke har i butikken. Jeg deponerte derfor hjem en Primare I21. Forsterkeren er i mine øyne den klart peneste designmessig, og den har i motsetning til Thule pre-out som kan være kjekt hvis jeg skal kople til sub. Lydmessig er den en overraskelse! Den slår mye hardere og mer presist i bassen enn Thule. Førsteinntrykket når jeg setter på Depeche mode, er storartet! Den leverer mer informasjon i diskanten enn Thule, og på denne musikken syns jeg det gjør seg! Her svinger det virkelig når det er studio-opptak på gang. Den når ikke opp til min gamle Densen i mellomtonen og blir ikke like transparent, men bassen er bedre. Den slår heller ikke Thule på all musikken jeg satte på, men alt i alt lyder den mer kontrollert og penere. Det er jo en seier, særlig prisen tatt i betraktning!
Konklusjon:
Helt optimal på all slags musikk er ingen av disse forsterkerne. Det blir således en smakssak, men i mine ører gir likevel Primare klart mest valta for pengene her. Ingen av dem når opp til Densen på øvre halvdel av frekvensskalaen, særlig i mellomtonen. Tanken om en Densen B-110 slår meg, men jeg er redd den blir litt i minste laget. Selv om den helt klart har en åpnere mellomtone, så har den litt nok litt lite punsj i bassen sammenliknet med Primare. Jeg står igjen med at jeg fortsatt er usikker på om jeg skal slå meg til ro med Primare, om jeg også skal prøve hjem Hegel H1 eller om jeg skal ta en sjanse og bestille Arcam A90? Thule og Rotel tror jeg er ute av bildet (selv om 1070 sikkert er bedre enn RA06). Dette er uansett så subjektivt at andre for all del kan komme til et annet resultat!