Forsterker og cd-spiller til B&W's CM7

gabbe

Medlem
Ble medlem
22.11.2006
Antall liker
0
Har sett endel på B&W's CM7 i det siste. Leste blant annet testen i Lyd og bilde. Er det noen som kan anbefale en forsterker og cd-spiller til disse høytalerene? Ble anbefalt DENON PMA-1500AE på hifiklubben. Ville vel kanskje trodd denne ikke var kraftig nok for høytalerne? Har selv en Cayin 252b, hvordan vil denne fungere sammen med CM7? Hjelp tas i mot med stor takk ;D

O

OldBoy

Gjest
Etter det jeg har latt meg fortelle, skal CM7 ha mindre av den typiske B&W-klangen enn noen annen B&W-høyttalere, og at du derfor står litt friere i valget av elektronikk. Men man kan jo aldri være helt sikker før man har hørt det selv.

Med hensyn til forsterker og CD-spiller, spørs det litt på budsjettet ditt. Men hvis du har lommebok stor nok til en ny Denon PMA-1500, kan du jo begynne å snuse på for eksempel en brukt Primare A30.1 forsterker, gjerne kombinert med en brukt Primare D30.2 CD-spiller. Jeg garanterer ikke at dette vil passe til CM7, men jeg har hørt Primare spille veldig bra i kombinasjon med andre B&W-høyttalere.

O

omholt

Gjest
Har ikke hørt CM7 selv, men dersom den har samme klangen som mange andre B&W høyttalere er jeg skeptisk til Denon. Har da mer tro på en forsterker med litt varm lydsignatur som f.eks Primare og Thule. Synes ellers Marantz kunne vært spennende på B&W, men har ikke testet selv.

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Sitter i samme greia selv etter at min gamle forsterker ser ut til å ha tatt natta :-[
Var innom TonArt og HiFicenterkjeden i dag.

På TonArt anbefalte de en for/effektforsterkerløsning fra Rotel, nærmere bestemt RC/RB 1070. Akkurat den utgår imidlertid for meg fordi den tar for mye plass. Men Rotel er interessant; det er jo tross alt samme konsern som B&W, og de to merkene skal jo passe sammen.

Jeg gikk til HiFicenteret for å høre på Arcam (har hørt mye positivt om Arcam+B&W), men den måtte bestilles, og jeg fikk derfor ikke hverken sett eller hørt. Deimot så hadde de Primare I21 i butikken. De beskrev den som lysere i klangen enn Arcam og mente at Arcam låter litt "varmere". Den forsterkeren som de mente ville gjøre best jobb, var Hegel H1. Den er dog en del dyrere (12990.-), samme pris som Arcam A90.

Mitt hodebry nå er om jeg rett og slett skal bestille Arcam (A80 eller A90) uhørt, eller om jeg skal ta hjem og sammenligne Primare med Hegel?

Noen som har synspunkter?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
..hva med brukte Meridian produkter...? Glimrende gode og spiller bra på bla B&W :D...Hør med Hifi huset, bærum..har mye brukt..og evt nytt av nevnte merke..

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Antall liker
26
Torget vurderinger
1
Har nettop haft cm7 på hjemlån, må bare si at jeg ble mektig inponert av denne, en høyttaler etter min smag, og B&W lyden har jeg ellers aldrig helt likt. Det eneste negative var bassen, i mit rom på 10m2, den hang liksom ikke med, kom lidt på etterskud! men det tror jeg man kan gjøre noe med, kan hende det blir min næste høyttaler :)

Elektronikken jeg brukte var Arcam Fmj a32+p35 og MF A5 cd spiller, og det fungerte ypperligt.

Mvh. Tom-Erik

e-h

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Hørte CM7 på hifiklubben demo og må si at jeg ikke synes Denon sin kraftigste stereo og cd-spiller helt ga CM7 det den fortjener. Er meget sikker på at det er mulig å finne en mye bedre match.

Selv skal jeg snart prøve med en Naim Supernait til mine 805S. Hvis den fungerer for meg så vil den kanskje være bra med CM7 også. Hvem vet...

S

smog

Gjest
Skal ikke si så mye da jeg har Naim på bruktbørsen, men vet at mange Naimister i storbritania bruker B&W sammen med Naim. Selv om Nait5i bare har 2X50W har den en spillestil som som får mange andre forsterkere til å virke kjedelige. Har du ikke hørt Naim, bør du få hørt det før du kjøper noe annet. Vet ikke hvor du bor, men flere butikker i og rundt Oslo fører Naim. Søk på nettet etter Naim og B&W.

Smog

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Et sted rundt 10 000 for forsterker er passe. Helst under, men kan også strekke meg pitte litt opp hvis det må til.

De mest aktuelle kandidatene akkurat nå er:
Arcam A80 og A90
Primare I21
Hegel H1
(Kommer kanskje til å ta hjem Hegel og Primare til test)

Nedpå lista over aktuelle kandidater finner jeg også:
Cambridge A840
Thule IA75 og IA150 (best balansert?)
Rotel ra1070
Marantz PM7002signature

Merker som jeg ikke kjenner, men er nysgjerrig på:
Naim (hvilken butikk i Norge selger denne?)
Creek Classic 5350SE
JoLida1501 RC

Fordelen med de førstnevnte her er at de føres av butikker der hvor jeg bor (Trondheim).

Dersom noen har erfaring med noen av de nevnte i samarbeid med B&W, så vil jeg gjerne høre.

Takk for gode tips!

Signature

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
29
Sted
Trøndelag
d gode me tonart å hifisenteret e at du få lån me dæ hjæm å prøv på ditt eget oppsett!

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
kizen skrev:
d gode me tonart å hifisenteret e at du få lån me dæ hjæm å prøv på ditt eget oppsett!
Ja, hvis jeg ikke får det kan jeg jo like godt handle på postordre! Akkurat dette må jo være fordelen med å ha en butikk.

En ulempe her for min del er at HiFiCenterkjeden ikke hadde Arcam i butikken, og på Tonart måtte de vel også bestille Rotelen. Kan jo hende jeg får nok svar ved å prøve Hegel og Primare.

Signature

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
29
Sted
Trøndelag
så fins d sikkert nån innpå forumet hær som har prøvd en del på cm7.å da e d jo muli d fins nå på bruktbørsen som matche.
mvh.kjell.(åsså gimsegutt!!!) :)

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.250
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
De B&W CM7 ligger ute for salg på forumet og på www.finn.no

Jeg har fortsatt haka ute av ledd etter lytterunden jeg fikk for en uke siden.Løp og Kjøp!!!

Rett og slett en ekte high-ender til pølsepris.Mellomtonen er i Nautilus klassen og bassen går mye dypere enn oppgitt fra B&W.

Xindak 6950 (ca 6500kr) som har vært testet i de norske bladene nylig synes jeg er perfekt til høyttalerene.Xindak forsterkeren er ref til Fidelity opp til 10000kr,men faktisk er dette et av de beste forsterkerene under 20000kr i dag,men det tør ikke bladene å skrive dessverre. :eek:
i mine ører like god som Hegel H200 (smaksak) og KLART bedre en Primare I30!

Da bør du ha litt penger igjen til en meget god cd spiller.

Av de nye bør du høre Rega Saturn.

Kjøper du brukt ville jeg vurdert Primare CD31 eller Electrocompaniet.

Både høyttalerene og forsterkeren gir grensesprengende mye for pengene og gir mer enn bare litt smak av high-end.Derfor bør du legge spesielt vekt på en god cd spiller (over 15000kr) for å få fram alle egenskapene som finnes her.

Lykke til

mvh

Bjørn

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Takker for forslag, men jeg tror ikke det er noen i Trondheim som har Xindak, og da er det litt vanskelig og få testet (Det samme gjelder Naim og JoLida).

Nå har jeg derimot hatt en runde innom HiFiKlubben, TonArt og HiFiCenter og lånt hjem noen forsterkere: Thule Ia150B, Rotel RA06 (da de ikke hadde RA1070 inne) og Primare I21. Jeg har med andre ord noen spennende timer fremfor meg og kommer selvsagt med rapport etterpå!

Vedlegg

e-h

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Synes det blir spennende å høre hva du sier om I21. Den har jeg nemlig hatt selv uten å sitte igjen med det helt store smilet. Siden min ga meg motsatt resultat av hva de fleste andre og reviews sier så lurer jeg rett og slett på om min var litt "rusten" uten å utdype mer.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
575
Torget vurderinger
1
Vil bare legge til at jeg syns RA1062 er en halv klasse bedre enn RA06 selv om den bare koster 500kr mer. Og 1070 er nok endel bedre enn det igjen.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hadde Primare A10 og I20 oppkoblet en stund sammen med CM2 høyttalere.synes ikke dette var den beste kombinasjonen.(men CM 7 er jo en helt annen konstruksjon,så her kan jeg ikke uttale meg)

mvh. s,

O

omholt

Gjest
Primare har vært kjent for å passe bra til B&W sin 700 og 800 serie, men jeg har også nå hørt at B&W CM7 skiller seg ut fra vanlig B&W lydsignatur. Derfor kan det hende man må se på helt andre alternativer. Ikke sikkert Thule blir en spesielt god match heller.

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Da har jeg som sagt hatt 3 forskjellige forsterkere inn i stua til test og kan dele mine erfaringer fra to intense kvelder.

Utstyret som er brukt er: B&W CM7 (11990.-), Marantz CD7300 (5500.-), Nordost flatline signalkabler (ca.550.-) og QED silverXD høyttalerkabler (89.-/m). Referansen er min gamle Densen DM10 (kostet ca.14000.- for 10-12 år siden). Dessverre ser denne ut til å ha tatt natta nå. Musikken som jeg har benyttet, ligger for det meste innen sjangeren pop og rock med eksempelvis Travelling Wilburys, Ulf Lundell, Pulp, Oasis, Depeche Mode og Pink Floyd.

Rotel RA06 (6500.-):
Jeg var innom TonArt for å låne Rotel RA1070,men denne hadde de ikke inne. Jeg tok derfor med meg denne til halve prisen, om ikke annet for å få et inntrykk av hvordan klangbalansen passer. TonArt er en butikk som det er greit å forholde seg til. Enkelt å få låne hjem. Det eneste jeg trengte å gjøre var å skrive under! Årsaken til at jeg ville prøve Rotel er rett og slett at det tilhører samme konsern som B&W og at disse ofte selges sammen i England. Er det så en god match? Det første som slår meg når jeg setter på, er en overraskelse over hvor dypt og kontant de slår i bassen. Det var egentlig ikke det jeg hadde forventet. Med Depeche Mode ”Its no good” i spilleren svinger det ganske bra! Likevel er det lett å høre at dette er en billigere forsterker. Den spiller ikke like kontrollert som de andre og er mer upolert. Med Oasis sine elektriske gitarer blir det nesten litt slitsomt. Sammenliknet med Primare, som tross alt ikke er så fryktelig mye dyrere, faller den i mine øyne helt igjennom på alle måter og gir mindre valuta for pengene.

Thule IA150B (12500.-):
På Hifi-klubben blir jeg introdusert for Thule. Selgeren anbefalte IA75B og IA150B fremfor IA60/100, også når en ikke benytter de balanserte inngangene. En annen kandidat som selgeren anbefalte var Cambridge 840 (9998.-), men denne hadde de ikke oppkoblet. Jeg lyttet derfor helt kort til 740 (6000.-) i sammenlikning med Thule. Thule fanger her min interesse med en veldig ”laid-back” og behagelig spillestil. Jeg spurte derfor om å få låne den hjem. Kanskje slapp jeg Cambrigde litt for tidlig? Hjemlånet arrangerer de ved å ha meg til å skrive under en kredittkjøpsavtale slik at de har sikkerhet. En grei ordning! Thule har jeg sett andre anbefale til disse høyttalerne, og forventningene mine var store. Hjemme i stua opprettholder den inntrykket av å være ”laid-back”. Den er rett og slett ”mykere” enn de andre kandidatene i alle ender. Bassen er ikke like kontant, men absolutt behagelig. Med litt ”live-aktig” musikk i spilleren er det moro med denne forsterkeren. Traveling Wilburys og Ulf Lundell spiller lett og naturlig, og den glatter litt over ”feilene” i den litt rufsete innspillinga. Når jeg setter på Depeche mode som er et mer typisk studio-opptak som det svinger mer av, så kommer kanskje svakheten frem. Den blir litt for mørk, og bassen er også litt slapp i forhold til de andre kandidatene. Den blir rett og slett ikke dynamisk nok. Kanskje er dette en forsterker som lyder enda bedre balansert? En annen ting jeg stusser litt på med denne, er at det kommer en svak summelyd lyd fra apparatet. Kjøleskalp og pc-er er jeg vant til lyd fra, men ikke forsterkere.

Primare I21 (9000.-):
Jeg gikk i utgangspunktet til HiFicenter-kjeden for å høre på Arcam, men dette merket viste det seg at de ikke har i butikken. Jeg deponerte derfor hjem en Primare I21. Forsterkeren er i mine øyne den klart peneste designmessig, og den har i motsetning til Thule pre-out som kan være kjekt hvis jeg skal kople til sub. Lydmessig er den en overraskelse! Den slår mye hardere og mer presist i bassen enn Thule. Førsteinntrykket når jeg setter på Depeche mode, er storartet! Den leverer mer informasjon i diskanten enn Thule, og på denne musikken syns jeg det gjør seg! Her svinger det virkelig når det er studio-opptak på gang. Den når ikke opp til min gamle Densen i mellomtonen og blir ikke like transparent, men bassen er bedre. Den slår heller ikke Thule på all musikken jeg satte på, men alt i alt lyder den mer kontrollert og penere. Det er jo en seier, særlig prisen tatt i betraktning!

Konklusjon:
Helt optimal på all slags musikk er ingen av disse forsterkerne. Det blir således en smakssak, men i mine ører gir likevel Primare klart mest valta for pengene her. Ingen av dem når opp til Densen på øvre halvdel av frekvensskalaen, særlig i mellomtonen. Tanken om en Densen B-110 slår meg, men jeg er redd den blir litt i minste laget. Selv om den helt klart har en åpnere mellomtone, så har den litt nok litt lite punsj i bassen sammenliknet med Primare. Jeg står igjen med at jeg fortsatt er usikker på om jeg skal slå meg til ro med Primare, om jeg også skal prøve hjem Hegel H1 eller om jeg skal ta en sjanse og bestille Arcam A90? Thule og Rotel tror jeg er ute av bildet (selv om 1070 sikkert er bedre enn RA06). Dette er uansett så subjektivt at andre for all del kan komme til et annet resultat!

O

omholt

Gjest
Kjenner igjen beskrivelsen av Thule IA150B som jeg har eid. Den tegner et behagelig lydbildet og er laidback på godt og vondt alt etter hvilke høyttalere og smak man har. Den er litt lukket i toppen og bassen er ikke veldig stram.
Den låter et lite hakk bedre balansert. Til en lys høyttaler passer IA150B godt.

Foreslår at du låner med deg hjem flere kanditater. Er sikker på at du vil finne noe bedre.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Gimsegutten...spennede å lese om dette...Du skriver godt...og det er alltid noe å hente for oss andre her også i denne prosessen din...Lykke til ! :)

U

utgatt60135

Gjest
Interessant lesing Gimsegutten. Jeg kjenner meg godt igjen i dine beskrivelser. Jeg testet ganske så mange i prisklassen for en stund siden. Jeg kjenner ikke til høyttaleren dessverre. Hvilken signatur har den? Hvordan er impedansekurven?

Jeg testet også Hegel H1. Den var kraftfull, detaljert og spilte dypest av dem. Dessverre hadde den en kjølig og metallisk klang som jeg mislikte. Creek 5350SE spilte klart mest forførerisk av dem jeg testet. Den er ganske så snill og har en viss mykhet over seg samtidig som mellomtonen er "glatt", oppløst og den har godt perspektiv, dybde og fokus. Den vil kunne spille spille alle plater bra tror jeg, men har ikke all verden med krefter. Klart bedre mellomtone enn I21, imo. Jeg tror Densen B-110 er bra, men kanskje litt lys? Den har ikke stort med krefter.

Du kan kanskje også prøve en Arcam senere?

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Takker for hyggelige kommentarer. Betryggende å se at andre også har oppfattet produktene likt.

Nå har jeg levert tilbake de 3. På TonArt insisterte de på å låne med meg hjem en Shanling klasse A-forsterker (tror den koster 11000.-). Helt ukjent greie for meg, men jeg skal få testet den i løpet av lørdag og søndag (opptatt i kveld). Kommer med tilbakemelding også om denne.

Hvis den ikke når opp, så tror jeg at jeg bestiller en Arcam A90 over helga. Ulempen er da at jeg ikke får hjemlån ettersom den må bestilles, og det blir i såfall et lite sjangsespill.

Edit: Når det gjelder Nad M3 som nevnes her, så tror jeg den blir litt i dyreste laget, selv brukt. Har imidlertid hørt mye godt om den.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.250
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Arcam FMJ 32A ligger nesten alltid ute for salg på bruktbørsene.

Bedre enn Diva A90 (som også er svært god :D),og ligger som regel på 7500kr. ;D

Ville også sett etter Diva CD192 eller FMJ36 på bruktbørsen.

Alltid likt Arcams spillestil og disse komponentene gir veldig mye for pengene brukt. ;)

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Da har jeg lyttet til Shanling A40mk2.
Denne er langt på vei mot å forføre meg, men spørsmålet er om den er for mørk.

Jeg syntes det var mer naturlig å utdype dette i en tråd som allerede fantes for denne forsterkeren: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,6292.30.html

Det kan være jeg bestiller en Arcam, selv om det virker aldri så sprøtt å bestille noe en ikke har hørt. Særlig etter å ha testet 5 andre inn og ut :eek:
Jeg har uansett en mistanke om at det er Arcam som kan gi meg det jeg savner i mellomtonen. Men det var denne Shanlingen da...

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Jeg ser det ligger en Electrocompaniet ECI4 (12000) til salgs på AvForum. Er det noen som har synspunkter på denne kontra en ny Arcam A90?

O

omholt

Gjest
EC blir vel kanskje noe lignende som Thule, men enda varmere og noe mer kontroll i bunn. Har ikke prøvd EC hjemme i eget oppsett, men har hørt det noen ganger i butikk. Min opplevelse har vært veldig varm lyd (for mye for min del), god i laveste oktavene (går dybt) og lukket i toppen.

R

Rojoh

Gjest
Har ikke sammenligningsgrunnlag mellom ECI-4 og A90, men hadde ECI-3 og A85 like etter hverandre. Generelt låt El.com litt tyngre og mørkere. Rent og pent, men også litt uspennende? Arcam litt lettere på tå, og musikken ble presentert på en litt mer rytmisk måte. Har også hatt Rotel RC/RB 1070, Thule PA-150B og Denon PMA-1500AE. Har desverre ikke hørt de B&Wene du har, så det blir vanskelig å overføre mine erfaringer over til din situasjon. I tillegg kan jeg kanskje komme med et et par outsidere: Marantz og kanskje også Doxa+rørpre?

Mye av resultatet vil også avhenge av hvilken cdspiller man går for.

Mvh. Johan

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Antall liker
0
Slått fra deg Cambridge 840a? Vidåpent, lettflytende med en god dose PRaT.

mvh

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Øyvind H skrev:
Slått fra deg Cambridge 840a? Vidåpent, lettflytende med en god dose PRaT.

mvh
Nei, jeg burde vel ikke slå fra meg denne. Dette var det første selgeren på HFK nevnte da jeg spurte etter forsterker til CM7. Jeg lyttet til 740, og syns den hørtes litt kjedelig ut sammenliknet med Thule, men jeg var nok veldig snar der. Kanskje en tur til innom HFK for å høre på 840 sammen med CM7 kunne vært en ide! Det er jo tross alt en jeg har mulighet til å få hørt.

Magefølelsen sier dog Arcam A90 (Litt snedig at en har magefølelse før man har hørt det!). Den omtalen den får peker i den retningen. Kan det være at Arcam gir for lite i toppen? Tror CM7 tålere en del diskant, og jeg har hørt at Arcam ikke er så frempå der. Ellers var jo Primare knall, bortsett fra at den var litt lukket i mellomtonen sammenliknet det jeg er vant til. Men i mellomtonen kan det jo hende at jeg aldri finner noe i denne klassen som når opp til Densen uansett da? Har liksom en forestilling om at Arcam kan være bra der??

Har uansett bestemt meg for å levere inn Shanling. Den er jo rådeilig, men kun på meget moderat volum.

O

omholt

Gjest
Marantz har deilig mellomtone og luftig diskant, men er litt svak i bass område som merkes til rock og annen musikk med trøck i. Har selv lyst til å teste Marantz til mine B&W høyttalere. Supplerer man med sub tror jeg sluttresultatet blir meget bra til alle typer musikk. Det er ikke dumt med samme forsterker merke som signalkilden. Tonart har vel Marantz?

Men utifra hva jeg har lest om Arcam, tror jeg også det er en god kanditat til dine høyttalere. Synd du ikke får lånt med deg Arcam hjem.

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Antall liker
42
Har testet den nye A70 sammen med CM7, og du trenger ikke være redd for at Arcam skal gi deg for lite i toppen. Selv om Arcam betegnes av flere som nøytral, betyr ikke det at den er "kjedelig" i diskantområdet.

Cambridge er glimrende produkter til en fornuftig pris, men selv ville jeg klart valgt Arcam fremfor Cambridge i denne sammenstillingen.

O

omholt

Gjest
Anfield skrev:
Har testet den nye A70 sammen med CM7, og du trenger ikke være redd for at Arcam skal gi deg for lite i toppen. Selv om Arcam betegnes av flere som nøytral, betyr ikke det at den er "kjedelig" i diskantområdet.

Cambridge er glimrende produkter til en fornuftig pris, men selv ville jeg klart valgt Arcam fremfor Cambridge i denne sammenstillingen.
Anfield, du har vel også prøvd Marantz forsterkere? Kan du i så fall si noe om de. Har så vidt fått hørt PM-11 i butikk, men det er noe annet med hjemlån i rolige omgivelser.

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Hvis Arcam da også kan tilby like gode egenskaper som Primare i bassen, så er det mye som tyder på at jeg bør ta sjansen på en bestilling.

En jeg snakket med i dag mente at årsaken til at jeg likte bassen til Primare kunne være det at Primare er litt frempå i mellombassen. CM7 er litt tilbakeholden der, og det kan være derfor at det er utfordrende å få CM7 til å spille med god sammenheng. Jeg har uansett lyst til å finne en forsterker som får ting til å sitte som det skal, for det er en høyttaler med mange gode egenskaper og lyd med god oppløsning. (Mye bedre oppløsning enn B&W P5 som jeg hadde før, men altså en høyttaler der det er mer krevende å få bassen til å sitte som den skal).

O

omholt

Gjest
Trodde CM7 hadde litt heving i bassen som gjorde at den fort fikk for mye bass uten å bruke skumproppene. Kan det være rommet ditt som er bassfattig?

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
omholt skrev:
Trodde CM7 hadde litt heving i bassen som gjorde at den fort fikk for mye bass uten å bruke skumproppene. Kan det være rommet ditt som er bassfattig?
Jeg har definitivt et vanskelig rom! (stue med åpen løsning til kjøkken og spisestue).
Det kan være en medvirkende årsak ja. Jeg har også prøvd med skumproppene. Det spiller da mer kontrollert, men blir samtidig litt lite bass til rommet.

Primare gav meg som sagt en fin sammenheng i bassen også uten proppene. Jeg håper Arcam kan gjøre det samme og samtidig gi en enda mer åpen mellomtone. (Akkurat i forhold til bassen, så har jeg en litt forutinntatt skepsis til Marantz som også nevnes her. Edit: Marantzen koster også 15000 - litt dyrt, ellers må jeg ned på pm7200signatur)

Topp Bunn