Forsterker for elektrostater?

K

kbwh

Gjest
Karlswe skrev til meg:
det irriterer meg at noen på dette forumet hele tiden skal ha en negativ vinkling(og jeg ser at dere[min utheving] er flere) når det gjelder Adyton
Jeg har aldri uttalt meg negativt til Adyton. Jeg har ikke grunnlag til det.

Poenget mitt er at Morty gir en beskrivelse av sine erfaringer med forsterkerne, og at erfaringene er preget av omstendighetene de er gjort under, omstendigheter som knapt kan kalles kontrollerte.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Ja la oss diskutere egenskapene til forsterkerne og ikke produsentene og selgerne!!
Jeg tok opp eierskapet i EN kommentar om hvorfor Tømmervik alltid bruker Cordis 1.8 som demo med ML Summit.
 

karlswe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2005
Innlegg
126
Antall liker
11
Jeg tok opp eierskapet i EN kommentar om hvorfor Tømmervik alltid bruker Cordis 1.8 som demo med ML Summit.
Sannsynligvis fordi det låter veldig bra
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.123
Antall liker
2.617
Torget vurderinger
16
Joda jeg leste innlegget, men det irriterer meg at noen på dette forumet hele tiden skal ha en negativ vinkling(og jeg ser at dere er flere) når det gjelder Adyton på grunn av hvem som forhandler den. Er ikke i tvil om at det finnes mange andre gode forsterkere der ute som er i stand til å drifte elektrostater. Men det som etter min erfaring er et uomtvistelig faktum er at Adyton er en av de få forsterkerene som virkelig er egnet for elektrostater. Har selv brukt DP i menge år for å drive elektrostatene mine, og vet hvilken forskjell det ble ved bytte til Adyton. Stikkord her er detaljer, bass, engasjement, musikalsk og ikke minst dynamikk.

Ja la oss diskutere egenskapene til forsterkerne og ikke produsentene og selgerne!!
Men når Morty syntes Adyton-ML låt hardt så må han vel få lov til å uttrykke det eller ? Han sier jo også at dette godt kan ha sammenheng med måten utstyret ble demonstrert på.
Personlig så syntes jeg at Summit på Horten messa låt helt forferdelig. Jeg tror imidlertid det har lite å gjøre med Summit eller resten av utstyret som ble brukt men derimot et resultat av at det ble spillt meget høyt i et alt for stort rom.
PS. Den beste forsterkeren jeg har hørt på ML (Prodigy) var Audiopax. Disse var kun på 10-15 watt og det funket ikke så veldig bra på symfoni orkester ol. men på litt roligere saker var det en vektløshet og en gjennomsiktighet jeg knapt har hørt maken til
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Sannsynligvis fordi det låter veldig bra
Og jeg mener at et tilleggsmotiv er fortjeneste da han eier navnet Adyton selv og har høyest avanse på den. Tror du ikke Tømmervik tenker fortjeneste? Jeg har snakket en del med Tømmervik og det skinner gjennom at målet for han er å tjene mest mulig penger.
 
K

kbwh

Gjest
Dersom Adyton spiller himmelsk med ML Summit kan det umulig spille noen rolle hva det koster. ;)
 

karlswe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2005
Innlegg
126
Antall liker
11
Og jeg mener at et tilleggsmotiv er fortjeneste da han eier navnet Adyton selv og har høyest avanse på den. Tror du ikke Tømmervik tenker fortjeneste? Jeg har snakket en del med Tømmervik og det skinner gjennom at målet for han er å tjene mest mulig penger.
Hvilke forhandlere selger uten fortjeneste????????? Skal Hifibransjen bestå må butikkene tjene penger(elementært).

Men blir det fortjeneste på sikt når man selger dårlige produkter, mmm tror ikke det.


Har testet Adyton 1.8 og DP A1s på summit, etter mine preferanser var Adytonen suverent bedre en DP.

DP a1s koster kr 95000 Adyton 1.8 koster 99000. Synes jeg at Adytonen var verdt kr 5000 mere en DP, ja det synes jeg selv om nevnte selger fikk pengene. En annen sak er jo at prisene på high end produkter er høye, skulle gjerne betal mindre, uavhengig selger.
 
N

nb

Gjest
Hvilke forhandlere selger uten fortjeneste????????? Skal Hifibransjen bestå må butikkene tjene penger(elementært).

Men blir det fortjeneste på sikt når man selger dårlige produkter, mmm tror ikke det.

Har testet Adyton 1.8 og DP A1s på summit, etter mine preferanser var Adytonen suverent bedre en DP.

DP a1s koster kr 95000 Adyton 1.8 koster 99000. Synes jeg at Adytonen var verdt kr 5000 mere en DP, ja det synes jeg selv om nevnte selger fikk pengene. En annen sak er jo at prisene på high end produkter er høye, skulle gjerne betal mindre, uavhengig selger.
Greit nok, men det betyr ikke at nevnte selger tjener 5000 mindre, muligens snarere tvert imot.
 

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
529
Antall liker
88
Torget vurderinger
7
Joda jeg leste innlegget, men det irriterer meg at noen på dette forumet hele tiden skal ha en negativ vinkling(og jeg ser at dere er flere) når det gjelder Adyton på grunn av hvem som forhandler den. Er ikke i tvil om at det finnes mange andre gode forsterkere der ute som er i stand til å drifte elektrostater. Men det som etter min erfaring er et uomtvistelig faktum er at Adyton er en av de få forsterkerene som virkelig er egnet for elektrostater. Har selv brukt DP i menge år for å drive elektrostatene mine, og vet hvilken forskjell det ble ved bytte til Adyton. Stikkord her er detaljer, bass, engasjement, musikalsk og ikke minst dynamikk.

Ja la oss diskutere egenskapene til forsterkerne og ikke produsentene og selgerne!!
Det jeg tror irriterer deg Karlswe, er at noen rokker ved din opplevelse av at ditt valgte produkt, Adyton, "er best for alle med elektrostat og i enhver sammenheng”.
For slik er det ikke.
Ja, er det noe mange år med HiFi interesse har lært meg, så er det at det finnes få slike universelle sannheter om et enkelts HiFi produkts kvaliteter. Alt må sees i sammenheng, og i dette inngår rom, øvrig utstyr, stemning, ”bias” og litt smak og behag.
Jeg har ingen problemer med at du opplever CLS og Adyton som veldig bra, og tviler egentlig ikke på at dette er en jævlig bra kombo.
Men at det finnes alternativer for ML Summit får du prøve å godta. Og hvis strengeier GREVEN skulle ta seg en tur til OHC er det ytterst relevant å påpeke det faktum at det finnes en sammenheng i eierskapet mellom OHC og Adyton. Dette forringer ikke Adyton på noe vis, men gir en grunn til mistanke om at hans iver til å promotere dette merket ikke skyldes lyden alene.

Det er ikke lenge siden vi var bortimot 15 personer hos OHC til demo av Summit + subber + Adyton.
Dette er folk med vidt forkjellige anlegg og prioriteringer.
Mitt eget inntrykk har jeg allerede nevnt. Jeg kan legge til at disse inntrykk samsvarer godt med gruppens synspunkter.

Du skriver selv at stikkord for Adyton er detaljer, bass, engasjement, musikalitet og dynamikk. :
Dette stemmer på sett og vis med egen oppfatning. Det svinger og det er gøy. Og på en del typer musikk helt konge. Men jeg tror likevel ikke dette er en god match om GREVEN skulle velge Summit. Summit har allerede en potent bass og fortjener etter min mening derfor en forsteker med litt mer jevne egenskaper og fremfor alt en forsterker som briljerer i mellomtonen. Så bra høyttalere skal også ha en mellomtone, for å sette det litt på spissen.
Men igjen, det kan godt være Tømmerviks litt manipulerende måte å demonstrere utstyr på, forvirrer eller gir et feil sluttinntrykk.
Derfor, alternativene må prøves hjemme.
Og,... glemte jeg å nevne et annet virkelig spennende alternativ: DartZeel?

Morty
 

epicurus

Bransjeaktør
Ble medlem
31.05.2004
Innlegg
195
Antall liker
7
Torget vurderinger
0
Nå det gjelder elektrostater, bør man skjønne forskjellen mellom imedans-kurvene for full range elektrostater og hybrid høytt. som ML produserer f.eks.

Full range elektrostater kan presentere impedanser opp til 150 Ohm i bassen f.eks. Dette kveler de alle fleste forsterkere på markedet, bortsett fra de som er ekstrem spennings-sterk, og OTL rør trinn, som leverer mer effekt i høyrere impedanser.

Hybrider er mye lettere å drive, men til tross for dynamiske bass elementer, har fortsatt "LOW POWER RESPONSE" som alle full range elektrostater.

mvh

(En som har vært importør for Sound Lab og Audiostatic)
 

karlswe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2005
Innlegg
126
Antall liker
11
Det jeg tror irriterer deg Karlswe, er at noen rokker ved din opplevelse av at ditt valgte produkt, Adyton,  "er best for alle med elektrostat og i enhver sammenheng”.
For slik er det ikke.
Ja, er det noe mange år med HiFi interesse har lært meg, så er det at det finnes få slike universelle sannheter om et enkelts HiFi produkts kvaliteter. Alt må sees i sammenheng, og i dette inngår rom, øvrig utstyr, stemning, ”bias” og litt smak og behag.
Jeg har ingen problemer med at du opplever CLS og Adyton som veldig bra, og tviler egentlig ikke på at dette er en jævlig bra kombo.
Men at det finnes alternativer for ML Summit får du prøve å godta. Og hvis strengeier GREVEN skulle ta seg en tur til OHC er det ytterst relevant å påpeke det faktum at det finnes en sammenheng i eierskapet mellom OHC og Adyton. Dette forringer ikke Adyton på noe vis, men gir en grunn til mistanke om at hans iver til å promotere dette merket ikke skyldes lyden alene.

Det er ikke lenge siden vi var bortimot 15 personer hos OHC til demo av Summit + subber + Adyton.
Dette er folk med vidt forkjellige anlegg og prioriteringer.
Mitt eget inntrykk har jeg allerede nevnt. Jeg kan legge til at disse inntrykk samsvarer godt med gruppens synspunkter.  

Du skriver selv at stikkord for Adyton er detaljer, bass, engasjement, musikalitet og dynamikk. :
Dette stemmer på sett og vis med egen oppfatning.  Det svinger og det er gøy. Og på en del typer musikk helt konge. Men jeg tror likevel ikke dette er en god match om GREVEN skulle velge Summit. Summit har allerede en potent bass og fortjener etter min mening derfor en forsteker med litt mer jevne egenskaper og fremfor alt en forsterker som briljerer i mellomtonen. Så bra høyttalere skal også ha en mellomtone, for å sette det litt på spissen.
Men igjen, det kan godt være Tømmerviks litt manipulerende måte å demonstrere utstyr på, forvirrer eller gir et feil sluttinntrykk.
Derfor, alternativene må prøves hjemme.
Og,... glemte jeg å nevne et annet virkelig spennende alternativ: DartZeel?

Morty
Sa vel ikke at Adyton var best i "enhver" sammenheng men at det fantes sikkert andre bra forsterkere der ute.
Men ut i fra de tester jeg har gjort utmerker Adyton seg.

Hva er det CLS er god på, jo det er nettopp mellomtonen og her er matcen med Adyton meget bra og det beste jeg har hørt.

Når det gjelder impedansen på elektrostatene så er det i diskantområdet den er lav(under 1ohm kapasitiv ved 20khz ). I en slik last gierer Adyton ned og leverer, noe den forøvrig gjør i hele i det vanskelig impedansområdet som en elektrostat oppererer i.

Bra at du presiserer de positive egenskapene til Cordis 1.8.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Det er ett etablert faktum at Krell KSA serien er best til 'statter... Da i serdeleshet KSA 300...
Men siden dens glanstid er ting også blivet enda bedre, rent lydmessig...

Hva... var det ikke noe som het Warner Imaging og i gamle dager.
A nice beast if I ever heard one...
De lagde bare 10 stk...

Om Adyton er best...
Hva om den er?
Bryr seg? Nix! Ikke jeg!

Man kan da både kjøpe en amp, synes en amp er bra men ikke kjøpe denne...

Jeg hørt prototypen på Cordis 1.8 engang.
Det er ingen tvil om at denne ampen er bedre enn sine forgjengere.

Men total perfeksjon kan være vrient å leve med.
Jeg registrere man av og til selger sin nyervervede Cordis 1.8 igjen ganske raskt...

Jeg misstenker at Cordis er i behov av en preamp...
Så vidt jeg vet er ikke en nye super pre ifra Cordis her enda? Korrekt?

Da tager man kan hende en Gryphon pre da, og smiler søtt!!!
 

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
303
Antall liker
2
foruten Mark Levinson og Krell, har jeg hatt 2 forskjellige power-amp typer som jeg ikke har hatt noe problemer med å drive noe som helst.
de første var to mono powere fra B&W, (ja riktig) som ble utviklet til 801 for studiobruk, mener de hette 600 og ett eller annet(mulig det var 650) de drev alt, og i den tid, spilte de stort sett bedre enn det meste. bare du hadde strøm nok 16A pr stk. pris aner jeg ikke, da de egentlig ikke var i Norge. jeg byttet de til meg fra LIppestad, den nå avdøde ,og forige importør av B&W.
den/de andre er Perreaux sine mono-powere p-750.
les test i Lyd og Bilde for ca 3 år siden. de har jeg heller ikke greid å provosere i kne.( må si at jeg er glad i hørselen, så det gjeller ikke utendørskonsert e.l)
de bruker jeg nå, (har ikke vanskelig last nå) og de spiller mer enn brukbart.
aner ikkke om de andre nevnte power-amper som her er nevnt, er bedre eller dårligere( perreauxene har 2300va trafo i hver) syntes bare det av å til blir litt snevert på ambefalte produkter her. håper det er lov å si det
mvh
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Og,... glemte jeg å nevne et annet virkelig spennende alternativ: DartZeel?

Morty
Dartzeel liker kanskje ikke 0.7 ohm... ?

Gjør den?
En amp her ingen har nevnt er jo FM acoustics...
Med sitt 1 til 10000 ohms utgangstrinn... vil den nok klare brasene.

Si FM111? 230 små kronasjer... Det samme som for Dartzeel er det ikke?

Uansett, har all denne postingen kommet som et følge av at Tømmervik tar seg betalt for kvalitet?
Skal han ikke det? Håper jeg han gjør!

Det er amper som kan drive rett ned i kortsluttning.
De går ikke engang i protect...

Hva, noen som har sett demoen?
Full lyd. Så en skiftnøkkel over terminalenen, bort med skiftnøkkelen og full lyd med det samme igjen!

Hva heter den igjen?

*Spiller forøvrig "Alle veit jo det" med Bremnes nuh...I protest!*
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Hvorfor trenger man egentelig så enormt med krefter når Summitene har innebygd forsterker for bassen?
 

turbo13

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Innlegg
126
Antall liker
0
En forsterker som jeg trur ville passe ,men den er desverre ikke iproduksjon lenger og det er Ec. Omega.2x1000w.og srømforsyninga til 4stk. 250w.Den hadde den beste mellomtonen jeg noengang har hørt.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Dette kan være interessant lesestoff...noen gamle Quader har fått tysk teknologi som strømforer!

"I know I'm focusing on the Quads but as Robin said, "they are limitless in their ability to improve with the associated equipment". And I'll be damned if that's not exactly what I heard through multiple amplifiers, two phono stages, two tonearm/cartridge combinations, CD, hard drive and tape as source. The ASR Emitter was the clear winner for amplification and Robin was so taken with his original ASR that he traded up to the most recent version and added the ASR Basis phono stage to boot."

http://www.6moons.com/audioreviews/roadtour7/roadtour3again.html

O.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
En forsterker som jeg trur ville passe ,men den er desverre ikke iproduksjon lenger og det er Ec. Omega.2x1000w.og srømforsyninga til 4stk. 250w.Den hadde den beste mellomtonen jeg noengang har hørt.
Jeg tror nok den kan bli laget idag og...
Men den vil nok koste en 300 tusen å lage...
Kanskje enda mer... kanskje 500 tusen er mer realistisk idag...
Problemet blir jo å få overtalt noen til å lage den...
Den het for EC Enigma forresten.

Det er jo laget en stakket håndfull av dem.
Tviler på at de blir solgt brukt noensinne da.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Hvorfor trenger man egentelig så enormt med krefter når Summitene har innebygd forsterker for bassen?
Noen som har et godt svar på dette? Hadde vært fint (for lommeboka og designen...;) ) og kjørt med en integrert rør-sak feks.

Har ikke mulighet til å teste alt mulig selv, så jeg prøver å pense meg inn på rett spor. :)
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Noen som har et godt svar på dette? Hadde vært fint (for lommeboka og designen...;) ) og kjørt med en integrert rør-sak feks.  

Har ikke mulighet til å teste alt mulig selv, så jeg prøver å pense meg inn på rett spor. :)
Hei!
Fordi de utgjør en vanskelig last på helt ned mot 0,7 ohm i høyfrekvensene, så langt jeg har fått med meg.

Mvh.KW
 

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
207
Antall liker
0
Adyton er helt konge. men dyrt er det.



Hvorfor denne negative instillingen til Adyton, du har jo ikke engang hørt den. Personlig har jeg ikke hørt bedre forsterker på elektrostater.
 
Topp Bunn