Forsterkere Forsterker anbefaling til Infinity Kappa 9.2i. Noen?

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
142
Antall liker
77
Da har min kjære, gode gamle Marantz 510m effektforsterker blitt solgt. Litt fordi jeg hadde den i 8 år og ønsker å prøve ut noe nytt, litt fordi jeg synes den ikke helt klarte å få fram potensialet i mine Kappa 9.2i høyttalere.
Så har jakten på en ny power amp startet. Det er så mye å velge mellom... Men uten tvil at jeg trenger en skikkelig kraftig sak for å drive disse godt nok.

Derfor vil jeg spørre om råd og anbefalinger! Hva kan jeg bruke på disse høyttalerne, som har nok med krefter og låter fint? Innenfor en 20k prisklasse 😅
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.460
Antall liker
2.119
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
De er ikke like vanskelige som Kappa 9. Anaview funket ikke bra. Parasound pre låt ræva. Holton låter veldig bra. Men et slikt bygg netmer seg 30k
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
774
Antall liker
911
De fleste forsterkere virker. De klasse D ampene jeg har prøvd har ikke fått de til å skinne. Gir man på litt så blir det fort stillhet. Har kjørt Dynamic Precision i tungvektsklassen og da skjer det ting. Da våkner de, og lyden blir deilig. Har hørt de på en diger gammal Krell også. Jeg tror den var litt liten, låt litt slapt.
Har kjørt Parasound P3 preamp og sammenlignet med flere. Parasounden ble værende. Så dårlig var det slettes ikke.
 

supercharger2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2003
Innlegg
260
Antall liker
343
Torget vurderinger
1
Da har min kjære, gode gamle Marantz 510m effektforsterker blitt solgt. Litt fordi jeg hadde den i 8 år og ønsker å prøve ut noe nytt, litt fordi jeg synes den ikke helt klarte å få fram potensialet i mine Kappa 9.2i høyttalere.
Så har jakten på en ny power amp startet. Det er så mye å velge mellom... Men uten tvil at jeg trenger en skikkelig kraftig sak for å drive disse godt nok.

Derfor vil jeg spørre om råd og anbefalinger! Hva kan jeg bruke på disse høyttalerne, som har nok med krefter og låter fint? Innenfor en 20k prisklasse 😅
Hva er budsjettet ditt?
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.331
Antall liker
5.790
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Da har min kjære, gode gamle Marantz 510m effektforsterker blitt solgt. Litt fordi jeg hadde den i 8 år og ønsker å prøve ut noe nytt, litt fordi jeg synes den ikke helt klarte å få fram potensialet i mine Kappa 9.2i høyttalere.
Så har jakten på en ny power amp startet. Det er så mye å velge mellom... Men uten tvil at jeg trenger en skikkelig kraftig sak for å drive disse godt nok.

Derfor vil jeg spørre om råd og anbefalinger! Hva kan jeg bruke på disse høyttalerne, som har nok med krefter og låter fint? Innenfor en 20k prisklasse 😅
Burde være noe som har nok effekt og stabilt selv ved lave Ohm. Under 20k snevrer du inn litt på valgmuligheter. Men tror du kan få tak i Hegel H4se til den prisen om du er heldig. Du for også Primare A32 på brukten mellom 13-16k. Vet ikke om flere sånn på stående fot til under 20k.
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
774
Antall liker
911
Var det ikke en som brukte ATI AT1800 på Kappa 9.2i med gode resultater?
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
774
Antall liker
911
Så ligger det to Adcom GFA5500 på brukten. En slik på hver høyttaler bør vel få det til å svinge?

Jeg tror ikke man skal undervurdere de. Selv om de går for å være snillere enn Kappa 9a så svelger de unna masse energi. Jeg har tømt min DP PA6000H for pulver, og den har litt større strømforsyning enn vanlig og er så tung at jeg ikke klarer å løfte den alene. Da var det svært høyt med mye tung bass skal sies.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.460
Antall liker
2.119
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Adyton XP3D en eller helst to. Da har du penger til litt akustikk remedier om du mangler det 😃
 

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
142
Antall liker
77
Takk, mange gode råd her.
Hva med en AW-250r? Vet at disse ligger på litt høyere enn 20k, men jeg vurderer sterkt.
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.331
Antall liker
5.790
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Takk, mange gode råd her.
Hva med en AW-250r? Vet at disse ligger på litt høyere enn 20k, men jeg vurderer sterkt.

En jeg kjenner har brukt det, men den tok kvelden. Han mener at det er pga kappa da forsterker ble veldig varm.
Når han brukte den på kappa, han har i dag Hegel H4ES.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.765
Antall liker
50.392
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
En jeg kjenner har brukt det, men den tok kvelden. Han mener at det er pga kappa da forsterker ble veldig varm.
Når han brukte den på kappa, han har i dag Hegel H4ES.
Er ikke 250 stabil ned til 2 ohm?
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
142
Antall liker
77
En jeg kjenner har brukt det, men den tok kvelden. Han mener at det er pga kappa da forsterker ble veldig varm.
Når han brukte den på kappa, han har i dag Hegel H4ES.
En AW250r som tok kvelden?? Det høres voldsomt ut. Min gamle Marantz 510M fra 1976 klarte å drive dem uten å hverken bli for varm eller ta kvelden, men den begynte å clippe ved høyere volum.
Trur 1,3ohm gjelder den tidligere modellen Kappa 9 som er kjente som "the amp Killers". Jeg har 9.2i
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.692
Antall liker
37.925
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Den skal vel være det, men om jeg husker rett går kappa ned i ca.1,3 ohm til 2 ohm ut fra om man bruker extendet eller normal.
Er ikke det den gamle Kappa som gjør det? 92i er vel mye snillere :)

mvh
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.331
Antall liker
5.790
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
En AW250r som tok kvelden?? Det høres voldsomt ut. Min gamle Marantz 510M fra 1976 klarte å drive dem uten å hverken bli for varm eller ta kvelden, men den begynte å clippe ved høyere volum.
Trur 1,3ohm gjelder den tidligere modellen Kappa 9 som er kjente som "the amp Killers". Jeg har 9.2i
Er ikke det den gamle Kappa som gjør det? 92i er vel mye snillere :)

mvh
kappa 9 mener jeg er nede i 0,8 Ohm ved 50hz.
9.2 er snillere men ved bruk av extended går den ned mot 1,3 Ohm ut fra hva jeg har lest å hørt. Mener det mer eksakt er 1,37 Ohm.

Dette er det sikkert noen her inne som kan bedre en meg, så de retter sikkert på talla om de er feil.
 

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
142
Antall liker
77
kappa 9 mener jeg er nede i 0,8 Ohm ved 50hz.
9.2 er snillere men ved bruk av extended går den ned mot 1,3 Ohm ut fra hva jeg har lest å hørt. Mener det mer eksakt er 1,37 Ohm.

Dette er det sikkert noen her inne som kan bedre en meg, så de retter sikkert på talla om de er feil.
Mener du extended bass mode? Dette trur jeg ikke er noe som mine har. Det er kun justering for tweeter og midrange bakpå
 

supercharger2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2003
Innlegg
260
Antall liker
343
Torget vurderinger
1
Da har min kjære, gode gamle Marantz 510m effektforsterker blitt solgt. Litt fordi jeg hadde den i 8 år og ønsker å prøve ut noe nytt, litt fordi jeg synes den ikke helt klarte å få fram potensialet i mine Kappa 9.2i høyttalere.
Så har jakten på en ny power amp startet. Det er så mye å velge mellom... Men uten tvil at jeg trenger en skikkelig kraftig sak for å drive disse godt nok.

Derfor vil jeg spørre om råd og anbefalinger! Hva kan jeg bruke på disse høyttalerne, som har nok med krefter og låter fint? Innenfor en 20k prisklasse 😅
Hei,

jeg har hatt 4 par Kappa 9.2i siden 1995 og har fremdeles 2 par idag. Og har testet veldig mange forsterkere på disse.

Høyttalerne har en impedanse på 1.7 ohm@30 hz som er krevende for endel forsterkere. Resultatet med feil forsterker er diskanter som kobler ut (automatsikring),
eller midbass/mellomtone/diskant elementer som går i stykker. Eller at forsterkeren slår seg av pga. overbelastning. Har opplevd alle disse variantene.
Mange forsterkere klarer jobben helt fint bortsett fra når man virkelig skal spille høyt.

Man vil også oppleve at forsterkere med varsel lamper kommer til å begynne å blink/varsle, det er jo litt kjedelig. da skrur man jo ikke opp lyden enda mer :)

Hvis man bruker subwoofer har man jo omgått hele problematikken.

For 20.000 kroner eller mindre tror jeg stort sett du i det minste må forvente litt varsel lamper som blinker når du trår til skikkelig.

Classè CA 2200 er dønn stabil og vil gjøre jobben utmerket. Bør være mulig å skaffe til prisen du nevner. CA 2300 har endel mer sprut men koster litt mer. En Michi S5 mener jeg er en drømmeforsterker til 9.2i men den er enda mye dyrere. Jeg brukte en ATI 1802 en stund og det var veldig vellykket på alle måter. Men på noen syke innspillinger med voldsom dynamikk kom det litt varsel lamper. Solgte denne nettopp for 6000 kroner. Veldig imponert over at den fungerte såpass bra. McIntosh MC602 klarte jobben veldig bra, men disse er knapt å oppdrive og litt dyrere. Hvis du kan få tak i Vincent SP-998 brukt så fungerer de veldig bra til jobben, men blir varme og bruker nok mye strøm.
EAM Lab Studio 362 fungerte glitrende faktisk og hadde ingen problemer i det hele tatt. Har ikke sett noen på bruktmarkedet av disse, men det er en kandidat.
Parasound NewClassic 2250 v.2 har jo en bryter for kontinuerlig 2 ohms drift så det kan være et alternativ, men jeg vet ikke siden jeg ikke har testet dette selv.

Dag
 

supercharger2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2003
Innlegg
260
Antall liker
343
Torget vurderinger
1
Mener du extended bass mode? Dette trur jeg ikke er noe som mine har. Det er kun justering for tweeter og midrange bakpå
Alle 9.2i har extended switch bak et sort plastlokk bakpå. Opp er Extended. Extended er default, slik de er ment å stå. Flipper du bryteren ned får du 3 dB mindre under 180 hz, og lettere last for forsterkeren. Minimum 2.5 ohm på 75 hz, fremdeles litt krevende.
 
Sist redigert:

supercharger2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2003
Innlegg
260
Antall liker
343
Torget vurderinger
1
kappa 9 mener jeg er nede i 0,8 Ohm ved 50hz.
9.2 er snillere men ved bruk av extended går den ned mot 1,3 Ohm ut fra hva jeg har lest å hørt. Mener det mer eksakt er 1,37 Ohm.

Dette er det sikkert noen her inne som kan bedre en meg, så de retter sikkert på talla om de er feil.
I brosjyren står det minimum 1.6 ohm mens i en Tysk testmåling jeg har måler de det til 1.7 ohm@30 hz. Minimum 2.5 ohm i Normal men da på 75 hz.
 

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
142
Antall liker
77
Alle 9.2i har extended switch bak et sort plastlokk bakpå. Opp er Extended. Extended er default, slik de er ment å stå. Flipper du bryteren ned får du 3 dB mindre under 180 hz, og lettere last for forsterkeren. Minimum 2.5 ohm på 75 hz, fremdeles litt krevende.
I all verden, hva man lærer altså 🤣 dette viste jeg ikke og skal definitivt sjekke ut når jeg kommer hjem! Det må vel være det lille runde plastlokket?

Gøy å se også at du nevner SP-998, for disse har jeg faktisk vurdert. De er sjeldent til salgs, men nå ligger det et par i Danmark til 15000dkk.
 

supercharger2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2003
Innlegg
260
Antall liker
343
Torget vurderinger
1
I all verden, hva man lærer altså 🤣 dette viste jeg ikke og skal definitivt sjekke ut når jeg kommer hjem! Det må vel være det lille runde plastlokket?

Gøy å se også at du nevner SP-998, for disse har jeg faktisk vurdert. De er sjeldent til salgs, men nå ligger det et par i Danmark til 15000dkk.
Bare å spørre om du lurer på noe. Jeg har testet et utall forsterkere på disse men kan ikke ramse opp alle som ikke fungerte her. Det ligger en Classe CA2200 på Finn nå, en som vil bytte men sikkert også selge. Hvor stort rom har du?
 

supercharger2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2003
Innlegg
260
Antall liker
343
Torget vurderinger
1
Som jeg skrev så håpet jeg på at noen med bedre kunnskap kom på banen.
Takk Dag👍🏻😁
Hehe, joda ikke mye jeg kan eller vet men litt om det her :) Er litt treg med å poste saker og ting men mange timer med lytting og spilling blir det tid til!!
 

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
142
Antall liker
77
Bare å spørre om du lurer på noe. Jeg har testet et utall forsterkere på disse men kan ikke ramse opp alle som ikke fungerte her. Det ligger en Classe CA2200 på Finn nå, en som vil bytte men sikkert også selge. Hvor stort rom har du?
Stua er relativt stor på 23kvm, men med skråtak og kun en snau halvmeter under taket der høyttalerne står. Bygget av solide trevegger som står dønn stille, så akustikken er veldig god.
Jeg har også sett på forsterkeren som Threshold 4000 eller en middels stor Krell, selv om da må jeg nok litt opp i pris. Han jeg kjøpte høyttalere av brukte en Krell KSA-200s både på 9.2i og sie egne IRS Beta, og var meget fornøyd.
 

baloo_2

Medlem
Ble medlem
18.04.2013
Innlegg
21
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Primare A32 fungerer bra på kappa 9.2i. En kamerat hadde denne komboen 2 ganger, fungerte godt uten noe tull selv i extended modus. Spilte veldig godt også, speselt når man fikk inn en god forforsterker og kilde. Ligger vel en A32 til 15K på torget nå. Samme karen hadde DP 6.4p en stund, den klarte ikke å drive 9.2 i extended modus, brant ikke opp men man hørte på 5 elementer istedenfor en høyttaler. EC AW250 er ikke greia for disse, en bekjent brant opp sin 4 ganger. Siste gangen skiftet jeg alle utgangstransistorene og fikk den i orden. Holdt i 4 timer så paia den igjen... (klarer ikke kappa 8.2 heller hvis man skal spille høyt, da kutter diskantene) Det jeg har hørt som spilte enda bedre enn A32 var Mark Levinson 432, det var et javnt og godt løft over hele fjøla. Men den kostet jo 3dB mer. En stor Krell vil sikkert også fungere bra. Har 9.2 selv, siden 1996. Er nå degradert til center høyttaler etter at Epsilon kom i hus.
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
DP, Hegel, Adyton, etc skal gjøre en meget god jobb med Infinty Kappa. Primare A32 er en veldig god forsterker, men usikker på hvor glad den er i så lavimpedant. Electrocompanet Aw 250 kan som andre nevnt få problemer, brenne opp. Skal man ha Companiet så er det vel AW 400 som eller større som gjelder.
 

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
142
Antall liker
77
Da har jeg kjøpt en Adcom GFA-5500 til 10k. Denne synes jeg gjør en glimrende jobb med Kappa'ne. "Beskjedne" 2x200w@8ohm og 2x350@4ohm, men med en stor strømforsyning på nesten 100000uF og stabil ned til 1ohm. Moro hvordan høyttalere virkelig har blomstret med denne forsterkeren!
Foreløpig ingen varsellamper som har tent, ei heller ingen ulyd når jeg skrur opp volumet. Får håpe det fortsetter slik
 

Vedlegg

Topp Bunn