Ønsker anbefaling Forsterker alt i ett pakke.

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
221
Torget vurderinger
5
Jeg har hatt lillebroren i22, og den er ikke akkurat noe bassmonster den heller, snarere tvert imot.
Har du riktig polaritet inn på forsterkeren? Prøv å snu kontakten i veggstøpslet 180 grader å se om det blir bedre, disse digitale Primare forsterkerne er vistnok følsom på slikt.

Gale vintage

Medlem
Ble medlem
25.01.2018
Antall liker
1
Jeg har hatt lillebroren i22, og den er ikke akkurat noe bassmonster den heller, snarere tvert imot.
Har du riktig polaritet inn på forsterkeren? Prøv å snu kontakten i veggstøpslet 180 grader å se om det blir bedre, disse digitale Primare forsterkerne er vistnok følsom på slikt.
??? den forsto jeg virkelig ikke??? en ting er powerkabler til asylsyke priser, eller høyttaler kabler til ennå mer, men polaritet på 230 V AC??? er det 400v og nulleder du mener? har ikke slikt el anlegg der jeg bor. dvs har 230 V AC og jord midt mellom fasene.

Kan det være at Primare har så lite bass?
Tester sier den spiller nøytralt, men det kommer jo an på musikken og selvsagt høyttalerne...
Mine høyttalere var kjent for å kreve mye strøm( lav impedans, svært lav enkelte steder og var en forsterker dødare ) men Primare sine 120 w i 8 ohm og mye mer i 2 burde holde, ikke minst når jeg sammenlikner med en gammel Pioneer SA fra 70 tallet( som riktig nok var meget bra den gang men er likevel ikke i samme klasse som Primare I32)

Kan delefilter feil i høyttalerne oppføre seg slik?

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
221
Torget vurderinger
5
Fra brukermanualen til Primare i22 og i32:

The phase of the AC supply can make a significant
difference to the sound.
Ensure that the live pin of the AC power cable
is connected to the left-hand pin of the power
connector, viewed from the back panel

Prøv, værste som skjer er vel at du ikke hører forskjell :)

Sist redigert:

Gale vintage

Medlem
Ble medlem
25.01.2018
Antall liker
1
Skal prøve, takk for tipset det gir mer mening nå selv om jeg langt i fra forstår hvordan de har bygd forsterkeren slik at det har noe å si.
Når det er sagt eller tastet, så har vi ikke nulleder anlegg her i gaten om det da ikke er grov jordfeil ( noe kraftselskapet faktisk hadde i lenger tid for noen år siden da den ene fasen lå nesten til jord i lenger tid)

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
221
Torget vurderinger
5
Få høre resultatet på fasevendinga da :)

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Gale Vintage: Du har I32 DAC? Med vintage Gale oversettere på? Og lurer på hvor bassen fra 70-tallets Pioneer ble av? Vel, det virker som om du har vent deg til det klassiske , varme 70-tallslydbildet. Der det gjerne er litt pæreform ute og går. på frekvensene. Detaljene sløres på ørevennlig vis. Det var et trick som ble brukt for å skape OPPLEVD dynamikk i formater og apparater som teknisk sett har soleklare dynamiske begrensninger. Og din Primare er fra en HELT annen tid. Så her er frekvensområdet mer snorrett , samtidig som forsterkeren nådeløst avslører de svakheter Gale har. Et lite tips: Kanskje du skal se på nye høyttalere også? En Primare vil aldri låte vintage uansett. Hva hører du på, hvor stort er rommet, hvilke kilder har du?

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
EM: Vel, da er det umulig å rette på noe mer...det er Gale som er svakheten der nå..

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.865
Sted
Sølvbyen
EM: Vel, da er det umulig å rette på noe mer...det er Gale som er svakheten der nå..
Det er vel mest fra ditt synspunkt.

En annen måte å se det på kan være at matchen mellom høyttalere og forsterker er det svakeste punkt, iallfall hvis trådstarter har et par høyttalere han syns er kule og ikke vil bytte ut. Isåfall vil jeg si det kan være mer formålstjenlig å finne en forsterker som får fram det beste i høyttalerne, istedenfor å aksentuere det verste.

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
221
Torget vurderinger
5
Hadde vært morsomt å høre om TS fikk positiv effekt av å snu fasen på nettstrømmen

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Naim gjør noe med lyden som gjør at de vil aldri oppleves som 50-80 w. Ren spilleglede med skikkelig punchy bass.
Jeg har en Naim 50 watter, og en McIntosh 250 watter. Jeg har ikke opplevd at Naim-en har manglet krefter enda.
Og jeg har knegget av andre som har påstått at 50 w fra Naim oppleves som langt kraftigere, helt til jeg fikk hørt det selv, og munnen har vært lukket.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Focalius: Naim, Audiolab og Rega definerte begrepet " å slå fra seg over sin vektklasse" innen Hi-Fi. En stil som seinere har blitt adoptert av flere- hovedsaklig UK-produsenter. Og som spesielt har kommet budsjett- og mellomklasse tilgode. Norden har også tatt solid læring av akkurat det. Produsenter som Dynaudio, Bladelius, EC, Primare..you name them...

Gale vintage

Medlem
Ble medlem
25.01.2018
Antall liker
1
Hei komme ikke så langt som å snu støpsel / fase, får heller ikke tid før i juli pga reise.

Har en Primare I32 med MM30 modul og Gale G402 høytalere( som er renovert)kjører signalene inn via optisk, om noen lurer på oppsettet.

Er åpen for at høytalerne( delefilter) har fått en feil, men ikke at de er/var dårlige. De er fremdeles ett samleobjekt Gale "fanklubben"( som mye annet).
Mitt par er også blandt de første par som ble produsert og har de rette høytaler elementene fra Gale ( 402 ble produsert med andre elementer og dårligere kvalitet senere).
Gale 401 og 402 fikk gode tester når de var nye.
Testet de mot "dyre høytalere" fra kjente normale produsenter den gang og det var ikke vanskelig å høre at disse låt bedre på alle måter.

Men de er også kjent for å være svært kresene i forhold til forsterkeren for å spille bra, derfor spørsmål om det kan være ett eller annet med forsterker osv. det er 2 tørste 8" baseelementer i hver høytaler og impetansen går langt under 4 ohm enkelte steder.

Har ingen ønsker om å stadig bytte forsterker , høytalere osv i jakten på perfekt lyd, lyden er mer enn bra nok for mitt bruk nå, bare bassen også kommer på plass, derfor spørsmål her til folk som har bedre kunskap enn meg.

Tror jeg får prøve å låne meg en klasse A forsterker for å sammenlikne.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Gale Vintage: Nettopp. 402 er ikke dårlige, men de og Primare passer ikke sammen. Altså får du et anlegg der ett ledd er svakere enn det andre. En feilmatch. Moderne forsterkere med alt i ett- av den typen du søker- er IKKE satt opp til å spille optimalt på så gamle høyttalere. Men du kan dele. Som feks den Rega Elicit R som ligger ute nå, kombinert med merkets DAC-R eller Saturn R...det vil nok fungere langt bedre. Fordi spillestilen til Rega er fokusert på lek, liv, spilleglede og dynamikk. Lik det man fant i 70-tallets plater. Og Elicit R er kapabel til å formidle på et nivå som svært få andre i den klassen kan. Men den har altså ikke intern DAC den finner du i DAC-R eller Saturn R CD:cool: Lån deg en Elicit R, prøv...Du vil like resultatet. Et billligere alternativ kunne nok vært Roksan K3...

Sist redigert:

Gale vintage

Medlem
Ble medlem
25.01.2018
Antall liker
1
Hei har ikke hatt tid og nesten ikke vært hjemme i sommer. Nå har jeg fått tid og testet på ny. Bassen var fremdeles vekk på lave volum men så etter noen timer alene i huset med volumet der jeg liker d så er bassen på plass!!! Noen som forstår dette? Iallefall ikke jeg. Ingenting er endret bortsett fra at nå er det bass slik d skal være på alle volum instillinger.

Gale vintage

Medlem
Ble medlem
25.01.2018
Antall liker
1
Fortsetter det slik er jeg godt fornøyd med forsterker og de gamle høyttalerne. Men hvordan henger dette sammen?

Gale vintage

Medlem
Ble medlem
25.01.2018
Antall liker
1
Fortsetter det slik er jeg godt fornøyd med forsterker og de gamle høyttalerne. Men hvordan henger dette sammen?
Fremdeles godlyd :), og det ser ut til å vare, mao godt fornøyd med oppsettet selv om jeg ikke har fått noen forklaring på hvorfor bass var vekk til å begynne med. Jeg har nå bare godt å si om klasse D, topp lyd, ikke hørbar støy, tar liten plass og kan enkelt passe i stuen slik at den er i daglig bruk. Samtlige mer enn nok krefter til å spille høyt alene og fylle hele huset. Joda vet det er bedre anlegg men dette er i daglig bruk og står i stuen og spiller klassisk, vokal osv detaljert og oppløst mer enn godt nok for meg, pop osv er selvsagt også mer enn god nok lyd for meg. Takker for hyggelig hjelp og råd i søken etter alt i ett box, primare gjør nå jobben og dekker behovet for oss. Anbefales.

Topp Bunn