Forstår dere sunnmørsdialekt?

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Attlet (uten -e på slutten) var alltid noe en hadde for noen andre, og ble forklart som en udefinert uro for at det skulle tilstøte denne noe; "E hadde sånn attlet for han, at e fikk ikkje sove heile natta."

I allefall innafor Brosundet.
Dag

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.219
Torget vurderinger
6
dag1234 skrev:
Attlet (uten -e på slutten) var alltid noe en hadde for noen andre, og ble forklart som en udefinert uro for at det skulle tilstøte denne noe; "E hadde sånn attlet for han, at e fikk ikkje sove heile natta."
I allefall innafor Brosundet.
Dag
Sier meg enig i denne definisjonen, den holder også 100 km sør om Brosundet. :)
Men her blei det uttalt attelet (med e midt i).

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.830
Torget vurderinger
96
8 rett. Og jeg er samboer med ei fra Sunnmøre. Hadde det ikke vært for det, hadde det blitt vill tipping. På topp 3 over håpløse dialekter, med haugesundsk som ubestridt ener ;D

olisn1

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.11.2004
Antall liker
4
7 av 10.
Men så kommer jeg fra Thor Heyerdahls hjemby.
Og alle vet jo hvordan det var med ham og fremmedspråk. ;D

Ole G :)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
10 av 10, med påholden penn. Fruen gav litt innputs som sufløse. ;)

Til å være hedmarking har hun god greie på sunmørsmaulet, men med far fra Romsdal og svoger fra Skodje ( uttales logisk nok ?? "Skøye" ) er det vel ikke til å unngå. ;D

Nå var ikke quizen så veldig vanskelig da! De aller fleste var rimelig selvforklarende.

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Ekte ålesundsk: "E ditta derre derno dokka disse?" "e mådde nødd å dingle byruta" "ikje trakk oppi pøytå" "steika fint vær! stikke ned å grille spannera?" "e stompla å gikk rett på tryne!" "ho e litt av ei brytje! -Å i Steinvågen heller!!" ;D

zerum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2005
Antall liker
231
emotikon skrev:
oddgeir skrev:
emotikon skrev:
"ej likatkje auinnje hass"

Noken so huske dinnje setninga?
Vakje de Bårelaje ska tru?
De va de ja :)
Steikje arti tide.
Meina dei måtte skrive om teksta litt før å få den publisert...
men det veit vel ..Audiophile-Arve.. meir om,han var vel med og starta gruppa.. spelte bass? hvis ej ikkje huska feil..

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
8/10. Fikk ikke helt angsten jeg heller.

Polkagris skrev:
8 rett. Og jeg er samboer med ei fra Sunnmøre. Hadde det ikke vært for det, hadde det blitt vill tipping. På topp 3 over håpløse dialekter, med haugesundsk som ubestridt ener ;D
Haugesundsk er da kanskje den mest nøytrale dialekten i Norge, ved siden av pen trondhjemsdialekt. Det er en normalisert vestlandsk som ikke har noen sære ord eller uttrykk. Ingen i det hele tatt. Enkelte av landsdialektene fra området rundt Haugesund har derimot ganske kraftige dialekter, slik som på Vest-Karmøy. I Haugesund sier de til og med jeg, så det ligner mest av alt om Fana-Bergensk. Vi fra de omkringliggende strøk mener at haugesundere knoter på pent bokmål.

Du skal forresten være ganske musikalsk for å kunne følge skikkelig med den dagen du lander i Glasgow for første gang, uten å ha tilhørt et glaswegian miljø fra før. Den første buss-sjåføren jeg traff på vei til sentrum av byen kunne jeg sverget på parodierte The Swedish Chef i Muppet Show. Jeg gav han et pund, og han så fornøyd ut. Taxisjåføren som tok meg resten av veien til mine venners leilighet snakket i alle fall et språk som var kjent for menneskeheten, følte jeg. Heldigvis blir man vant med rare dialekter når man blir utsatt for det noen timer.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
" e ska ut å luffte bittsa e..."

Kor e oss hen då?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
emotikon skrev:
oddgeir skrev:
emotikon skrev:

Kor e oss hen då?
Steinvågen?
Godt forsøk, men om du tar turen langs E136 vel en mil østover skulle det være mulighet for å høre den setningen.
Vi skal vel ikke lenger enn til Spjelkavik vel? Inne på Skodje snakker de ikke slik, tror jeg.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
oddgeir skrev:
emotikon skrev:
oddgeir skrev:
emotikon skrev:

Kor e oss hen då?
Steinvågen?
Godt forsøk, men om du tar turen langs E136 vel en mil østover skulle det være mulighet for å høre den setningen.
Vi skal vel ikke lenger enn til Spjelkavik vel? Inne på Skodje snakker de ikke slik, tror jeg.
Vika er stedet ja. De snakker "penere og breiere" enn inne i byen- synes jeg.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.653
Torget vurderinger
24
oddgeir skrev:
Forbausende liten interesse for denne quizzen. Man skulle tro at dannede mennesker, hadde stor interesse for kulturspråk som sunnmørsk.
Sunnmørsk er da ikke kulturspråk? Jeg fikk 8 av 10 og eier ikke kultur.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
dag1234 skrev:
"Lufte bittsa"..? I Vika? Aldri hølrt. Det må være på andre sida av kanalen.
Babyspråk ala John Arne Riise.

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Ungdommen nå til dags, ...

Sånn var det ikke på Gåseide jaffal. Må ha vært før ikkerne overtok.

roesok

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
557
10 av 10. Er nesten sunnmøring, men allikevel klart innenfor riktig side av fogderigrensen ;D Med denne bakgrunn, samt kone fra Sunnmøre, var 10 av 10 ikke overraskende.

Topp Bunn