8/10. Fikk ikke helt angsten jeg heller.
Polkagris skrev:
8 rett. Og jeg er samboer med ei fra Sunnmøre. Hadde det ikke vært for det, hadde det blitt vill tipping. På topp 3 over håpløse dialekter, med haugesundsk som ubestridt ener ;D
Haugesundsk er da kanskje den mest nøytrale dialekten i Norge, ved siden av pen trondhjemsdialekt. Det er en normalisert vestlandsk som ikke har noen sære ord eller uttrykk. Ingen i det hele tatt. Enkelte av landsdialektene fra området rundt Haugesund har derimot ganske kraftige dialekter, slik som på Vest-Karmøy. I Haugesund sier de til og med jeg, så det ligner mest av alt om Fana-Bergensk. Vi fra de omkringliggende strøk mener at haugesundere knoter på pent bokmål.
Du skal forresten være ganske musikalsk for å kunne følge skikkelig med den dagen du lander i Glasgow for første gang, uten å ha tilhørt et glaswegian miljø fra før. Den første buss-sjåføren jeg traff på vei til sentrum av byen kunne jeg sverget på parodierte The Swedish Chef i Muppet Show. Jeg gav han et pund, og han så fornøyd ut. Taxisjåføren som tok meg resten av veien til mine venners leilighet snakket i alle fall et språk som var kjent for menneskeheten, følte jeg. Heldigvis blir man vant med rare dialekter når man blir utsatt for det noen timer.