Forsmans venner :D

MrXpose

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.03.2013
Innlegg
54
Antall liker
76
Sted
Hønefoss
Ser at det ikke er veldig mye fart i Forsmanns venner for tiden - så jeg kaster meg på.
Kjøpte mine VSS3 på midten av 90-tallet av Rune Spångberg i Asker. Hadde den gang mange andre høyttalerpar på hjemlån (også noen langt dyrere), men min bedre halvdel og jeg falt for den stramme bassen og eksplosiviteten i musikken. Sammen med en DP 6.12, var dette lyden vi var ute etter.

Høyttalerne har aldri forlatt huset, det vil si at de har vært en luftetur til Tønsber for reparasjon. Vurderte om jeg skulle oppgradere dem, men en kombinasjon av at vi likte lyden av de gamle og det evindelige pengespørsmålet, bestemte vi oss for å reparere ført, så får vi se....)

Her må jeg bare ta av meg hatten for Sindre Stang og gutta i Forsman! Mens høyttalerne ble reparert, fikk vi låne de nye VSS4. (Sikkert en baktanke ved det?) Var veldig spent på å høre forskjellen mellom de game 3-erne og de slankere 4-erne. Vel, det ble ikke den umiddelbare oppturen, som jeg hadde håpet (og fryktet - det kunne fort blitt dyrt).

I kombinasjon med den gamle DPn, ble lydbildet vel spisst og anstrengt i toppen. Da vi byttet ut ut DPn med Aditon Cordis1,6, hjalp det betraktelig. Tydeligvis var dette en mye bedre match. Det hele falt på plass da vi skiftet NRF høyttalerkablene, som jeg kjøpte med høyttalerne, med et kabelpar av et ukjent merke (kjøpt en gang på impuls på Spaceworld!....) Uansett, så følte vi at det virkelig begynte å svinge i stua igjen. Det roet seg i toppen og åpenhet, trøkket, oppløsning og det gode gamle lydbildet kom på plass.

Nå har det seg slik at Forsman tydeligvis ikke hadde noen hast med å få tilbake lånehøyttalerne (klager ikke på det!). Etter flere måneder (!) med VSS4 hadde vi blitt vi blitt mer enn fortrolig med lyden. Det var derfor med en viss spenning vi mottok en melding fra Sindre Stang om at han kom for å levere de gamle høyttalerne.

I dag kom de hus. Om det er noen som er interessert, vil jeg fortsette i morgen. (Må på møte i single malt klubben :) (eller kanskje det blir på søndag))
 

MrXpose

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.03.2013
Innlegg
54
Antall liker
76
Sted
Hønefoss
Sindre hadde god tid, så vi lyttet på oppsettet før og etter. Det var forskjell - skulle bare mangele. De gamle 3-erne er mer fyldigere og går dypere. 4-erne har en uovertruffen mellomtone, mer fremoverlent diskant som er med på gi musikken mer rom og luft - litt mer detajert.


Så var det spørsmålet, var forskjellen så stor at det måtte få konsekvenser for lommeboka? Nei, på mange måter liker vi den gode "gamle" lyden - den stramme, dype bassen og et forøvrig fyldig, dynamisk og oppløst lydbilde. Vi kan godt leve med en litt mindre oppløsning og og ikke fullt så stor mellomtone. Enda har jeg ikke byttet tilbake til de gamle høyttalerkablene. Har en mistanke om at det blir litt mer trøkk i toppen.


En stor takk til Sindre Stang og Forsmann for fantastisk service! Ikke bare kom han kjørende fra Tønsberg med høyttalerne, men de ble båret inn og satt på plass. Lånehøyttalerne like så pakket sammen og bært ut. Fire måneder med noen fantastiske lånehøyttalere og 500 kroner i reparasjonskostnader for de gamle! Bare servicen alene burde være nok til å seriøst vurdere disse Forsmann høyttalerne.
 

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
714
Sted
Haslum
Torget vurderinger
3
Veldig artig å lese dine betraktninger, MrXpose.

Fikk litt Déjà vu når jeg leste starten av anlegget ditt. Jeg kjøpte også VSS3SE sammen med DP 6.12 og 7.0 av Rune på midten av 90-tallet. Var vel egentlig kun ute etter å bytte min forsterker Musical Fidelity med DP. Var veldig fornøyd med mine Vandersteen høytallere.
Men skjønte etter en flott demo hos Rune, der også Tor Forsman var, at det var en synergi mellom DP og Forsman. Det gav en naturlig og live-aktig lyd, som jeg ikke hadde hørt før. Rune var jo veldig flink til å få til god lyd, og i hovedrommet hans låt det veldig bra. Konsekvensen av dette var at jeg ente opp med et par demo-brukte VSS3SE og som sagt forsterker-settet fra DP.
Har forøvrig en kamerat som fortsatt har samme kombinasjonen som du har. Men VSS3 har vært hos Forsman med vellykkede oppgraderinger.

For håpe du forsatt får mye glede av dine VSS3 fremover.
 

MrXpose

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.03.2013
Innlegg
54
Antall liker
76
Sted
Hønefoss
Takk for svar Eik! Savner å kunne stikke innom Rune for en hyggelig prat og en god lydopplevelse!

Har nå skiftet tilbake til de gamle NRF kablene, og som jeg forventet, ble det litt mer luft i toppen. Det ulykksalige nå er at det ene mellomtoneelementet har begynt å "brumme". Hører dette spesielt godt på vare partier med klassisk musikk - (ikke fullt så mye når jeg spiller tyngre rock og jazz) Utrolig irriterende. Vet at disse elementene ikke produseres mer, så da blir det eventuelt å oppgradere?

Det sies at oppgradering av VSS3 gir et lydbilde som ligger noe midt i mellom VSS3 og VSS4. Om dette betyr det beste fra begge (dyp og stram bass og mer oppløst mellomtone), er det kanskje verdt 20K? Noen som har erfaring med en slik oppdatering?
 

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
Ble det oppgradering?

Og er det noen flere eiere her? :)
 

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
Er Forsman fortsatt i drift, eller har de kastet inn håndklærne?
 

erlendlh

Medlem
Ble medlem
05.06.2008
Innlegg
27
Antall liker
2
Lite action her. Er det mulig å få solgt Forsman i dag? Mahogny VSS3. Meget god stand. Er 10k å gape for høyt?
 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.674
Antall liker
1.765
Torget vurderinger
1
3898C32C-141F-457A-907A-2CCBE59712B8.jpg
De kan kjøpes i Tyskland, men om de fortsatt er i produksjon er ikke godt og si. De er jo forholdsvis stuevennlige så det burde la seg selge til den rette.
 

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
Jeg har blitt eier av VSS4 siden forrige besøk her inne.

Testet litt plassering, og håpet noen kunne dele erfaringer, men det er kanskje ingen eiere her inne lenger?
 
  • Liker
Reaksjoner: oal

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
714
Sted
Haslum
Torget vurderinger
3
Gratulerer!

Har ikke Forsman nå, men har hatt 3 par over 20 år. Så er fortsatt "fan".
Leser gjerne dine erfaringer. De er ganske spesifike når det gjelder plassering.
 

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
Ettersom rommet mitt stemte akkurat med Linkwitz sitt forslag, så testet jeg ut dette. Og slik har de stått en stund nå, testet litt forskjellig vinklinger. Velger ofte liten vinkel, da HT også brukes til TVen.
 

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
Dvs

122cm fra bakvegg

61cm fra sidevegg

Sitter i en likesidet trekant, hvis ikke jeg husker feil

Alle mål fra "midten" av høyttalerne, ettersom elementene sitter i midten.
 

waarli

Medlem
Ble medlem
24.07.2007
Innlegg
26
Antall liker
60
Torget vurderinger
2
Hei. Kjøpte meg et par VSS3 sist uke. Ettersom de ikke hadde vært i bruk på mange år, låt de ikke bra. Men etter ganske mye spilling har de begynt å komme. De viser absolutt gode egenskaper. Er det et bruktmarked for disse? Mine har en eier siden nye, og ser helt nye ut.
 
Topp Bunn