Høyttalere Forsman vilken forsterker

Audio107

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2012
Innlegg
221
Antall liker
184
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Lurer litt på disse:(bilde)
Har 25 w klasse a?
Finner lite info på nett..
Er de noe å bruke 4,5 på?
 

Vedlegg

oal

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.11.2007
Innlegg
711
Antall liker
1.578
Torget vurderinger
3
Enig med @HasseBasse men vær forberedt på at det blir litt for snaut!
😊
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
Forsman var smågenial. De høyttalerne er sensasjonelt gode på et par punkter. Blant annet dynamikk og pulsgjengivelse. Veldig spretne og rytmiske i bassen.
De er oppløste og nøytrale på lavt og middels høyt lydtrykk. Men spiller du høyt, så kommer det gradvis mer farging fra papirmembranene.
Jeg hadde VSS3 og Ultima i flere år. Testet også lillebroren.
Har godt av en god og kraftig forsterker. Tror filtrene er rimelig komplekse. Dynamic Precision var perfekt match dengang.
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.627
Antall liker
1.500
Sted
Sunndalsøra
Tor Formann og Leif Ernstsen var parhester på 90 tallet. De var sammen i Kristiansund på en liten lydmesse m. Forsmann høyttalere og noen mektige Dynamic Precision forsterkere. Det var rundt 1997, tror jeg det var. Hadde da en lang sammtale med Tor Forsmann. En hyggelig kar. Med hans inspirasjon, så endte jeg med DP forsterkere i begynnelse av 2000 tallet. Har ikke hatt noe behov for å bytte i hoved anlegget. :)
Et par Forsmann høyttalere har jeg ikke vært tvilende til å prøve/kjøpe. Man må sikkerert prøve noe annet enn en klasse A eller A/B hvis en ser en pris til litt over 4000. Da må det bli en klasse D integrert forsterker m. noe effekt.
 
Sist redigert:

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
Ser ut som produksjon og markedsføring er parkert for tiden, men her er uansett interessant lese om VSS-systemets fortreffelighet.
Forsman var en av de få (eneste?) høyttalere i verden som kunne gjengi en firkantpuls noenlunde intakt. Husker Tor dokumenterte dette med måling.

 

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Innlegg
2.799
Antall liker
3.160
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
Tor Forsman hadde agenturet på Audio-Tronic først i Norge.
På hifimesse i Oslo på hotell Bristol demonstrerte han Audio -Tronic CM 3 med elektrostater
på toppen. De fremviste firkantpulser som faktisk var firkantet.😄
Mener å huske at det fantes en produsent av høyttalere fra New Zealand som også
var i stand til å produsere en firkantpuls.
Selv idag finnes ekstremt få høyttalere som greier dette.
Det var forøvrig Audio-Tronic (Bo Bengtsson) som var inspirasjonen til Tor Forsman som
senere startet for seg selv.🤗
Har selv prøvd å få tak i Tor,men ingen svarer på telefon.
Finnes det noen der ute som vet hvordan det går med han?
 

Audio107

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2012
Innlegg
221
Antall liker
184
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Ok
Takk for mange innspill🤗🤗
Da prøver jeg noe annet..Doxa8.1?🫣
 

oal

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.11.2007
Innlegg
711
Antall liker
1.578
Torget vurderinger
3
Når jeg tenker meg om så har jeg hørt Forsman D2-10 med 30watt kl A forsterker, og det låt knallfint!
😊
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.026
Antall liker
4.386
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Tor Formann og Leif Ernstsen var parhester på 90 tallet. De var sammen i Kristiansund på en liten lydmesse m. Forsmann høyttalere og noen mektige Dynamic Precision forsterkere. Det var rundt 1997, tror jeg det var. Hadde da en lang sammtale med Tor Forsmann. En hyggelig kar. Med hans inspirasjon, så endte jeg med DP forsterkere i begynnelse av 2000 tallet. Har ikke hatt noe behov for å bytte i hoved anlegget. :)
Et par Forsmann høyttalere har jeg ikke vært tvilende til å prøve/kjøpe. Man må sikkerert prøve noe annet enn en klasse A eller A/B hvis en ser en pris til litt over 4000. Da må det bli en klasse D integrert forsterker m. noe effekt.
Audio-Tronic Mega Trend var en mektig open baffle, muligens inspirert av Thorens Soundwall.
Megatrend inspirerte også til en større norsk open baffle-trend på slutten av 80-tallet og utover.
Forsmanns høttalere er en smart blanding av foldet OB (open baffle) og John Karlsons spalte-konstruksjon (f.eks "Rocket") fra 50 tallet.
25W blir litt snaut for headbangers, men heldigvis er det mye rimelig og god forsterkerkraft å velge i :)
 

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Innlegg
2.799
Antall liker
3.160
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
Audio-Tronic Mega Trend var en mektig open baffle, muligens inspirert av Thorens Soundwall.
Megatrend inspirerte også til en større norsk open baffle-trend på slutten av 80-tallet og utover.
Forsmanns høttalere er en smart blanding av foldet OB (open baffle) og John Karlsons spalte-konstruksjon (f.eks "Rocket") fra 50 tallet.
25W blir litt snaut for headbangers, men heldigvis er det mye rimelig og god forsterkerkraft å velge i :)
Audio-Tronic Megatred eneste par i Norge var mitt. Senere tilkom Athena som er et bånd som var
like langt som Megatred var høy.(2m)
Dette var Audio-Tronic’s toppmodell.
Dette paret eies idag av en kamerat som bor i Nittedal og drives av Leif Erntsen’s DP A1.😄
 
Sist redigert:
Topp Bunn