Forslag til valg av MM Pickup

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Antall liker
0
Kommer trolig til å kjøpe ny pickup til min ny innkjøpte
gamle sansui platespiller ,og ønsker derfor forslag til hva som passer best til mitt utstyr,
Pickupen som står på min sansui spiller i dag (goldring MM) syntes jeg gir en veldig god og musikalsk lyd, men etter nærmere ettersyn tror jeg denne pickupen er meget gammel ,ett minus jeg har merket meg er at det kan virke som lyden i fra høyre høytaller har en feil i diskant område.

Audiophile-arve anbefalte meg denon 103d ,graco f9 ,eller en dynavector 10x5 til min platespiller ,men min erfaring sålangt er at lav-utgangs mc pickup passer meget dårlig sammen med min riaa forsterker.

I samme anledning vil jeg spørre og de forskjellige pickup merkene har sitt særeget lydbilde.

Jeg hadde tenkt meg pickup i prisområde mellom 700 og 3000 kr.max

Jeg har denne riaa forsterkeren:
Cambridge 640P

Oppgir følgene data  
MC inngang 0,5-1mv ved 100 ohm 220pf belastning
MM inngang 3-5mv ved 47ohm 220pf belastning

Max. Power Consumption:    5W
Forsterkning @ 1kHz:  39dB / 55dB
Nominal output:  300mV
Sensitivity for nominal output:  3.35mV / 0.5mV
THD 20Hz-20kHz:  <0.007%
RIAA curve accuracy  <+/-0.3dB 20Hz-50kHz (subsonic filter off)
Signal to noise ratio (using Audio Precision RIAA-1 with grounded inputs)  >85dB / 82dB
Crosstalk @ 20kHz:  >76dB / >72dB

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1. Pickupen som står på min sansui spiller i dag (goldring MM) syntes jeg gir en veldig god og musikalsk lyd, men etter nærmere ettersyn tror jeg denne pickupen er meget gammel ,ett minus jeg har merket meg er at det kan virke som lyden i fra høyre høytaller har en feil i diskant område.

Audiophile-arve anbefalte meg denon 103d ,graco f9 ,eller en dynavector 10x5 til min platespiller ,men min erfaring sålangt er at lav-utgangs mc pickup passer meget dårlig sammen med min riaa forsterker.

I samme anledning vil jeg spørre og de forskjellige pickup merkene har sitt særeget lydbilde.

Jeg hadde tenkt meg pickup i prisområde mellom 700 og 3000 kr.max

Jeg har denne riaa forsterkeren:
Cambridge 640P

Oppgir følgene data  
MC inngang 0,5-1mv ved 100 ohm 220pf belastning
MM inngang 3-5mv ved 47ohm 220pf belastning

Max. Power Consumption:    5W
Forsterkning @ 1kHz:  39dB / 55dB
Nominal output:  300mV
Sensitivity for nominal output:  3.35mV / 0.5mV
THD 20Hz-20kHz:  <0.007%
RIAA curve accuracy  <+/-0.3dB 20Hz-50kHz (subsonic filter off)
Signal to noise ratio (using Audio Precision RIAA-1 with grounded inputs)  >85dB / 82dB
Crosstalk @ 20kHz:  >76dB / >72dB
1. Det kan vere på sin plass med ein stiftrens og litt finjustering, dersom du elles er fornøgd... Bytt om pluggane på høgre og venstre kanal, for å eliminere andre feilkjelder enn pickupen.

2. Eg trekk framlegget om Denon DL 103, då denne ikkje leverer nok til det du treng. I staden kunne ein DL 110 eller 160 vere ok. Dei er ikkje så gode som 103, men leverer meit output, og er langt rimelegare. Ingen Denon har noko særleg å skryte av når det gjeld lydbilde, det er produsenten sitt svakaste punkt. Men når det gjeld klang og dynamikk, stiller ting seg ganske annleis....
Eg kjenner ikkje Cambrigde-riaaen så godt at eg torer å tilrå ein spesiell pickup. Alle dei andre du nemner skulle fungere bra. Sjølv brukar eg høg-output MC DV10x5, som ikkje er spesielt kritisk til arm, og har eit greitt lydbilde til prisen.
Grado finnest i mange prisgrupper. Sjølv om dei billegaste er bra etter prisen, ville eg gått litt høgre opp i pris. Eg tykkjer lydbildet er relativt greitt når ein ser på prisen, og det at vi snakkar om MM-konstruksjonar. Men MC er tingen om lydbilde er ditt særlege fokusområde.
Dei nye, litt dyrare Gradoane har eg ikkje høyrt godt nok, men her kan sikkert andre gje råd. Importøren er rette mann å spørje: Audio-Media i Bergen.
Grace er ikkje i handelen lenger, men finnest på bruktmarknaden, og dei nye stiftane er vesentleg betre enn dei gamle -e-utgåvene. MM-lydbilde, men svært flotte dynamikk- og klangeigenskapar.
Sumiko er også pickupar som har fått mykje god omtale. Den aller rimelegaste Black Pearl er ok til prisen, og Blue Point har eg ikkje greidd å montere på Akito-armen min. Men om du stikk innom Lyric, får du sikkert råd.

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Antall liker
0
Det jeg liker så godt med pickupen jeg i dag har er nettopp dynamikk og klang egenskapene , selv skarpe diskantlyder er en fornøyelse å høre på.
Hva mener du Arve med at slike pickuper gir ett begrenset lydbilde?
Er det også slik at mc pickupene har dårligere dynamiske og klangmessige egenskaper, men bedre lydbilde?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det jeg liker så godt med pickupen jeg i dag har er nettopp dynamikk og klang egenskapene , selv skarpe diskantlyder er en fornøyelse å høre på.
Hva mener du Arve med at slike pickuper gir ett begrenset lydbilde?
Er det også slik at mc pickupene har dårligere dynamiske og klangmessige egenskaper, men bedre lydbilde?
Dei aller beste lydbilda, dvs. tredimensjonale eigenskapane finn du nesten utelukkande på MC-konstruksjonar. Desse er svært kritiske til det meste, både arm og riaa/mc-forsterkning eller trafo, så då kostar det flesk. Det er lettare å finne MM-pickupar som gjer dynamikken flott, og lettare å få desse til å spele med ein relativt "vanleg" phonoinngang utan noko ekstra fiksfakseri. Klangmessig er det om lag like greitt å finne MM og MC som er eineståande. Både gamle Shure v15II konstruksjonar så vel som Denon 103D er svært bra, og kostar latterleg lite samanlikna med like gode alternativ. Men dei er vanskelege, kvar på sin måte; begge treng ulike armar av super kvalitet, og Denon 103D må ha ein skikkeleg riaa.
Mange MC-pickupar er svært gode på alt, men desse kostar diverre mykje kronasje, og er ei utfordring å justere perfekt, noko du bør ta deg tid til når pickupprisen passerer 10 kkr eller så....

Er du frykteleg glad i dynamikk og litt "halvfeit" klang, kan det hende du vil verte lukkeleg med ein Shure V15II av eitt eller anna slag. Men då bør du koste på deg superlettvektsarm og ei fineline-nålesliping. Gjer du dette, brukar du opp heile budsjettet ditt og vel så det, men slepp å tenkje på riaa og dødskritisk (vel, litt kritisk er det uansett) overhengjustering.

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Antall liker
0
Takker for alle tips ,jeg kommer først til å prøve dine råd arve angående rensing og justering av pickup ,blir jeg ikke fornøyd med det ,kommer jeg til å vurdere enten dynavektor 10x5,
audio note som BHO foreslår ,eller en tilsvarende goldring pickup ,jeg kommer ikke til å spandere så mye penger på dette prosjektet ,så det blir ikke til at jeg bytter arm på den sansui spilleren.

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Antall liker
0
1. Det kan vere på sin plass med ein stiftrens og litt finjustering, dersom du elles er fornøgd... Bytt om pluggane på høgre og venstre kanal, for å eliminere andre feilkjelder enn pickupen.

2. Eg trekk framlegget om Denon DL 103, då denne ikkje leverer nok til det du treng. I staden kunne ein DL-110 eller 160 vere ok. Dei er ikkje så gode som 103, men leverer meit output, og er langt rimelegare. Ingen Denon har noko særleg å skryte av når det gjeld lydbilde, det er produsenten sitt svakaste punkt. Men når det gjeld klang og dynamikk, stiller ting seg ganske annleis....
Eg kjenner ikkje Cambrigde-riaaen så godt at eg torer å tilrå ein spesiell pickup. Alle dei andre du nemner skulle fungere bra. Sjølv brukar eg høg-output MC DV10x5, som ikkje er spesielt kritisk til arm, og har eit greitt lydbilde til prisen.
Grado finnest i mange prisgrupper. Sjølv om dei billegaste er bra etter prisen, ville eg gått litt høgre opp i pris. Eg tykkjer lydbildet er relativt greitt når ein ser på prisen, og det at vi snakkar om MM-konstruksjonar. Men MC er tingen om lydbilde er ditt særlege fokusområde.
Dei nye, litt dyrare Gradoane har eg ikkje høyrt godt nok, men her kan sikkert andre gje råd. Importøren er rette mann å spørje: Audio-Media i Bergen.
Grace er ikkje i handelen lenger, men finnest på bruktmarknaden, og dei nye stiftane er vesentleg betre enn dei gamle -e-utgåvene. MM-lydbilde, men svært flotte dynamikk- og klangeigenskapar.
Sumiko er også pickupar som har fått mykje god omtale. Den aller rimelegaste Black Pearl er ok til prisen, og Blue Point har eg ikkje greidd å montere på Akito-armen min. Men om du stikk innom Lyric, får du sikkert råd.
Takker for ett svært godt råd Arve, jeg fikk Denon DL110 idag , jeg har ennå ikke fått justerings utstyret for pickupen, men tror jeg er ganske nære riktig innstilling,  jeg har justert overhenget til 16.1mm som står i manualen til platespilleren og den 230mm lange armen har S form, og puèn står rett i forhold til pickup holderen, trykke på puèn har jeg justert til 1,7gram, signalet fra platespilleren går igjennom mm ingangen på riaa forsterkeren.
Har nå spilt noen plater og merket med en gang at denonen gir fremdragene lyd med en gang ,jeg har ikke opplevd maken til god bass fra noen av de kildene jeg har benyttet tidligere , melomtone og diskant er også strålende ,eneste jeg savner er litt mer  luftighet i lydbilde, kansje det bedrer seg ettehvert, uansett jeg er ivertfall strålende fornøyd, støy fra puèn er fraværende og selv med meget høyt lydniva merker jeg ikke noe forstyrrelser i lydbilde.
Har jeg funnet nirvana :D

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Jeg har hatt flere Audio Technica pickuper opp gjennom tidene og de er utrolig bra i forhold til prisen. Et slikt eksempel er AT440MLa som koster 500-600 fra USA. legger du til frakt og evt. moms så har du en meget god pickup for mindre enn 750. Du kan kjøpe den her:
http://www.lpgear.com/Merchant2/mer...e_Code=LG&Product_Code=ATC05&Category_Code=A3

Andre pickuper jeg har eid er Ortofon sin 500 serie. Dette er også meget gode pickuper og koster fra ca. 500 og opp til ca. 2000.

AT440MLa:

Ortofon 540 MK II:

mvh,
OS

Topp Bunn