Forslag til oppgradering av Pro-Ject platespiller

Nygaard

Medlem
Ble medlem
02.03.2014
Innlegg
20
Antall liker
3
Sted
Sarpsborg
God søndag!

Da jeg har finni ut at vinyl er noe jeg virkelig liker, så kunne jeg nå tenke meg og oppgradere min Pro-Ject Debut Carbon Dc.

Sånn jeg har forstått det, så vil en ny pickup og ett nytt Riaa trinn gjøre "underverker". Pickupen som sitter på nå er den som fulgte med ny, Orton OM10. Riaa trinnet så tipper jeg at det meste er bedre enn det jeg har, da jeg kjøpte den billigste til Pro-Ject bare for og komme i gang.

Har tittet litt på Ortofon 2M Bronze, da jeg har lest mye godt om den.
Riaa trinnet er jeg fortsatt usikker på. Så jeg håper på gode forslag til ett trinn til rundt 3-4000.-

Det jeg lurer litt på, er om det er vits i og gå til innkjøp av en pickup som omtrent er like dyr som det platespilleren er? Vil f.eks armen til platespilleren dra det fulle potensialet av Ortofon 2M Bronze? Er ganske fersk i faget så aner ikke om jeg er på fullstendig villspor.

Håper på mange innspill, så jeg også får dratt til meg litt kunnskap :)

Mvh
Nygaard
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.852
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Hva er det som spiller på lag med Pro-Jecten?

Begynner man først å tukle med platespiller blir det fort dyrt og da bør resten av anlegget henge med.
 

912R

Medlem
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
42
Antall liker
17
Sted
Bryne
Jeg har samme spiller og var i samme situasjon nylig. Syntes 2M red var for "lys" i signaturen. Endte opp med 2M bronze etter mye info tråling på nett.
Synes byttet ga en stor forbedring. Mye varmere lyd og høyere oppløsning. Vel verdt sine kr. Nå fikk jeg min på salg, men ville kjøpt den selv til full pris. Fikk flere gode innspill her, men satte grensen der for denne spilleren. Bytter jeg spiller senere, kan det hende det blir enda bedre pu.
 

Nygaard

Medlem
Ble medlem
02.03.2014
Innlegg
20
Antall liker
3
Sted
Sarpsborg
Hva er det som spiller på lag med Pro-Jecten?

Begynner man først å tukle med platespiller blir det fort dyrt og da bør resten av anlegget henge med.
Det er ett par Audio Pro Blue Diamond(3 generasjon) sammen med Hegel H100. Redd for at det kan bli dyrt med årene som kommer. Hehe

Mvh
Nygaard
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Generelt vil jeg si at moving magnet pick-up er det du skal gå for på den spilleren / armen, da de aller fleste av disse vil gi fornuftige resultater. Ortofon's 2M-serie er nevnt, de fungerer fint, jeg er vel litt bekymret for at de har lagt seg litt høyt i pris.

Spennende konkurrenter er for eksempel:

Shure M97Xe, til drøye 1100 er dette et sjokk av en pickup! Passer kanskje aller best på 70-talls direktedrevne spillere, men funker med det meste.
Goldring 1000-serie. Gode, velprøvde løsninger som fungerer strålende i armer som din
Goldring 2000-serie, spennende moving iron-løsninger, dynamiske og levende
Goldring's nye E-serie ser også spennende ut, men disse kjenner jeg ikke personlig

Audio Techinca lager kjempegode pickuper til fornuftige summer, men her er jeg faktisk usikker på om kompliansen fungerer i din arm, de oppgir denne nokså annerledes enn majoriteten, så jeg blir usikker.

Når det gjelder RIAA, benytter de fleste en op-amp-løsning, og får gode resultater med mm-pickup'er. Pro-Ject Tube Box er god på mm, spesielt om du bytter ut originalrørene.
JoLida har en flott RIAA du kan finne brukt for en ok sum.
Rega har fornuftige mm-RIAA trinn

Finnes i det hele tatt en god del å velge i.

Lykke til! :)

Mvh
Håkon Rognlien
 

Nygaard

Medlem
Ble medlem
02.03.2014
Innlegg
20
Antall liker
3
Sted
Sarpsborg
Jeg har samme spiller og var i samme situasjon nylig. Syntes 2M red car for "lys" i signaturen. Endte opp med 2M bronze etter mye info tråling på nett.
Synes byttet ga en stor forbedring. Mye varmere lyd og høyere oppløsning. Vel verdt sine kr. Nå fikk jeg min på salg, men ville kjøpt den selv til full pris. Fikk flere gode innspill her, men satte grensen der for denne spilleren. Bytter jeg spiller senere, kan det hende det blir enda bedre pu.
Takk for svar. Veldig betryggende at du ble veldig fornøyd. Er nettopp det du beskriver av den nye lyden jeg er ute etter. hvilket riaa trinn har du? Eller har du integrert i forsterkeren?
 

Namløs

Medlem
Ble medlem
27.11.2013
Innlegg
24
Antall liker
0
Torget vurderinger
5
Jeg har samme spilleren (inntil videre). Byttet fra 2M Red til 2M Black. Solid oppgradering. Byttet også fra en rimelig Pro-ject riaa til Avid Pellar, som også var et steg opp. En kamerat byttet fra 2M Red til 2M Blue og han var også meget godt fornøyd. Bronze er jo hvertfall prismessig mellom Blue og Black, og mange mener Bronze i enkelte oppsett vil være en bedre match.

Sent fra min LG-D855 via Tapatalk
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.748
Antall liker
8.551
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Jeg har samme spiller og var i samme situasjon nylig. Syntes 2M red car for "lys" i signaturen. Endte opp med 2M bronze etter mye info tråling på nett.
Synes byttet ga en stor forbedring. Mye varmere lyd og høyere oppløsning. Vel verdt sine kr. Nå fikk jeg min på salg, men ville kjøpt den selv til full pris. Fikk flere gode innspill her, men satte grensen der for denne spilleren. Bytter jeg spiller senere, kan det hende det blir enda bedre pu.
Takk for svar. Veldig betryggende at du ble veldig fornøyd. Er nettopp det du beskriver av den nye lyden jeg er ute etter. hvilket riaa trinn har du? Eller har du integrert i forsterkeren?
Siden jeg har førstehånds kjennskap til akkurat denne spilleren og har foretatt en oppgradering så føler jeg meg programforpliktet til å svare he he ;)Jeg har en tube box s til denne. Koster kr 3850,- ny, men jeg har sett flere på finn til ca 2500-3000 nesten nye. IMO fungerer denne konge til 2m serien. Jeg synes du burde gjøre som meg kline til med en black med en gang. Jeg startet med 2m Blue denne var god, men black er i en annen liga. Jeg hadde egentlig ikke råd til å bruke kr 5999,- så jeg prøvde meg på et lite utspill til Platekompaniet som funket.
Jeg skrev at jeg var en god kunde (sant) og hadde hørt at de hadde hatt en kampanje med -25 prosent på platespiller utstyr, men at denne gikk meg hus forbi (også sant) og kunne jeg ikke pretty please with sugar on top få
Det jeg også. Fikk positivt svar og den ble min for kr 4495,-
Prøv å sende dem en e-post med noe lignende så kan det jo hende du er like heldig! :)
Jeg er kongefornøyd og kommer nok til å ta med 2m black videre hvis oppgraderings spøkelset tar meg på platespiller fronten;)
 

912R

Medlem
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
42
Antall liker
17
Sted
Bryne
Jeg har samme spiller og var i samme situasjon nylig. Syntes 2M red car for "lys" i signaturen. Endte opp med 2M bronze etter mye info tråling på nett.
Synes byttet ga en stor forbedring. Mye varmere lyd og høyere oppløsning. Vel verdt sine kr. Nå fikk jeg min på salg, men ville kjøpt den selv til full pris. Fikk flere gode innspill her, men satte grensen der for denne spilleren. Bytter jeg spiller senere, kan det hende det blir enda bedre pu.
Takk for svar. Veldig betryggende at du ble veldig fornøyd. Er nettopp det du beskriver av den nye lyden jeg er ute etter. hvilket riaa trinn har du? Eller har du integrert i forsterkeren?
Jeg har enda ikke lagt mye penger i riaa trinnet. Valgte å satse på bedre pu først. Jeg benytter en rimelig Cambridge fra Hifi klubben.
Kan godt hende jeg oppdaterer riaa også. Og da gjerne en som koster like mye som spilleren. Den kan da bli med videre på reisen om spiller en gang skal oppdateres.
 

Nygaard

Medlem
Ble medlem
02.03.2014
Innlegg
20
Antall liker
3
Sted
Sarpsborg
Generelt vil jeg si at moving magnet pick-up er det du skal gå for på den spilleren / armen, da de aller fleste av disse vil gi fornuftige resultater. Ortofon's 2M-serie er nevnt, de fungerer fint, jeg er vel litt bekymret for at de har lagt seg litt høyt i pris.

Spennende konkurrenter er for eksempel:

Shure M97Xe, til drøye 1100 er dette et sjokk av en pickup! Passer kanskje aller best på 70-talls direktedrevne spillere, men funker med det meste.
Goldring 1000-serie. Gode, velprøvde løsninger som fungerer strålende i armer som din
Goldring 2000-serie, spennende moving iron-løsninger, dynamiske og levende
Goldring's nye E-serie ser også spennende ut, men disse kjenner jeg ikke personlig

Audio Techinca lager kjempegode pickuper til fornuftige summer, men her er jeg faktisk usikker på om kompliansen fungerer i din arm, de oppgir denne nokså annerledes enn majoriteten, så jeg blir usikker.

Når det gjelder RIAA, benytter de fleste en op-amp-løsning, og får gode resultater med mm-pickup'er. Pro-Ject Tube Box er god på mm, spesielt om du bytter ut originalrørene.
JoLida har en flott RIAA du kan finne brukt for en ok sum.
Rega har fornuftige mm-RIAA trinn

Finnes i det hele tatt en god del å velge i.

Lykke til! :)

Mvh
Håkon Rognlien
Hei og takk for svar. Jeg skal ta og sjekke opp nevnte PU'er og Riaa trinn. JoLida var for meg ukjent. Takker for tips :)

Mvh
Nygaard
 

Nygaard

Medlem
Ble medlem
02.03.2014
Innlegg
20
Antall liker
3
Sted
Sarpsborg
Jeg har samme spilleren (inntil videre). Byttet fra 2M Red til 2M Black. Solid oppgradering. Byttet også fra en rimelig Pro-ject riaa til Avid Pellar, som også var et steg opp. En kamerat byttet fra 2M Red til 2M Blue og han var også meget godt fornøyd. Bronze er jo hvertfall prismessig mellom Blue og Black, og mange mener Bronze i enkelte oppsett vil være en bedre match.

Sent fra min LG-D855 via Tapatalk
Black blir i det dyreste laget mtp at jeg skal ha meg nytt riaa trinn i tillegg. Men ja, virker som dem aller fleste er fornøyd med 2m serien. Derfor jeg har fallt litt mot disse.

Mvh Nygaard
 

Nygaard

Medlem
Ble medlem
02.03.2014
Innlegg
20
Antall liker
3
Sted
Sarpsborg
Jeg har samme spiller og var i samme situasjon nylig. Syntes 2M red car for "lys" i signaturen. Endte opp med 2M bronze etter mye info tråling på nett.
Synes byttet ga en stor forbedring. Mye varmere lyd og høyere oppløsning. Vel verdt sine kr. Nå fikk jeg min på salg, men ville kjøpt den selv til full pris. Fikk flere gode innspill her, men satte grensen der for denne spilleren. Bytter jeg spiller senere, kan det hende det blir enda bedre pu.
Takk for svar. Veldig betryggende at du ble veldig fornøyd. Er nettopp det du beskriver av den nye lyden jeg er ute etter. hvilket riaa trinn har du? Eller har du integrert i forsterkeren?
Siden jeg har førstehånds kjennskap til akkurat denne spilleren og har foretatt en oppgradering så føler jeg meg programforpliktet til å svare he he ;)Jeg har en tube box s til denne. Koster kr 3850,- ny, men jeg har sett flere på finn til ca 2500-3000 nesten nye. IMO fungerer denne konge til 2m serien. Jeg synes du burde gjøre som meg kline til med en black med en gang. Jeg startet med 2m Blue denne var god, men black er i en annen liga. Jeg hadde egentlig ikke råd til å bruke kr 5999,- så jeg prøvde meg på et lite utspill til Platekompaniet som funket.
Jeg skrev at jeg var en god kunde (sant) og hadde hørt at de hadde hatt en kampanje med -25 prosent på platespiller utstyr, men at denne gikk meg hus forbi (også sant) og kunne jeg ikke pretty please with sugar on top få
Det jeg også. Fikk positivt svar og den ble min for kr 4495,-
Prøv å sende dem en e-post med noe lignende så kan det jo hende du er like heldig! :)
Jeg er kongefornøyd og kommer nok til å ta med 2m black videre hvis oppgraderings spøkelset tar meg på platespiller fronten;)
Har vært på tanken med 2M black, men ettersom jeg skal ha ett nytt riaa trinn også, så blir det i det dyreste laget, hvertfall om jeg skulle betalt fullpris.
Har brukt platekompaniet minimalt, er det mye tilbud på platespiller tilbehør?
Genialt at du fikk PU'en til redusert pris! Kanskje jeg skal prøve en twist selv:D
Lest en del om tube box, og virker som det er bra greier til prisen. Så det er mulig det er den det blir. Takk for svar.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Jeg har samme spilleren (inntil videre). Byttet fra 2M Red til 2M Black. Solid oppgradering. Byttet også fra en rimelig Pro-ject riaa til Avid Pellar, som også var et steg opp. En kamerat byttet fra 2M Red til 2M Blue og han var også meget godt fornøyd. Bronze er jo hvertfall prismessig mellom Blue og Black, og mange mener Bronze i enkelte oppsett vil være en bedre match.

Sent fra min LG-D855 via Tapatalk
Black blir i det dyreste laget mtp at jeg skal ha meg nytt riaa trinn i tillegg. Men ja, virker som dem aller fleste er fornøyd med 2m serien. Derfor jeg har fallt litt mot disse.

Mvh Nygaard
Tipper du blir godt fornøyd med Bronze som er en meget god allround pick up, og kanskje da sammen med en Rega Fono mm, event Pro-ject tube Box 11 SE brukt.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Tonearmen på din spiller - 8.6cc - er en lett arm med lav effektiv masse. En PU til en slik arm må derfor ha et mykt stiftoppheng. Dette angis som compliance. Jo høyere oppgitt tall, jo mykere er opphenget. 2M Bronze er oppgitt til 22 µm/nM og vil passe helt greit i den armen og er tonalt på sommersiden av nøytral.

Googler du stylus compliance, så får du en rekke treff der du kan lese mer om emnet, f.eks her:
https://www.ortofon.com/support/support-hifi/resonance-frequency

Som Håkon Rognlien er inne på, så finnes det jo alternativer til Ortofon, f.eks. innenfor Nagaoka og AT´s sortiment. Som han også nevner så angir AT compliance ved en annen resonnansefrekvens og det tallet de oppgir må ganges med 1,8-2,0 for å få tilsvarende verdi som de andre opererer med.

Det vil alltid være uenigheter om hvilke rekkefølge man skal oppgradere etter. Enkelte vil mene at man bør bytte spiller, eller tonearm før man bytter PU. Andre mener motsatt. Om du oppgraderer til en 2M Bronze, så er ikke PU´n det "svakeste" leddet på spilleren din, for å si det på den måten.

OBS! Gjennom årene har jeg "klådd" på 4 spillere med Pro-Ject 8.6cc arm. På to av de (relativt nye spillere) var det slakk i armlageret, og slikt vil naturligvis påvirke negativt. Dette kan strammes opp (se bilde), men da behøver man egnet verktøy - og vite hva man driver med.

Pro-ject 86 lager.png


Oppgradering av en Debut Carbon stopper seg egentlig ved å bytte PU. Tonearmen, som har en lengde på 8,6", er kortere enn de fleste andre armer. Det lar seg selvfølgelig gjøre å modifisere (bore opp) plinthet til en lengre arm med større armrørsdiameter, men da er det bedre å legge penger i en annen spiller.
 
Sist redigert:

Nygaard

Medlem
Ble medlem
02.03.2014
Innlegg
20
Antall liker
3
Sted
Sarpsborg
Jeg har samme spilleren (inntil videre). Byttet fra 2M Red til 2M Black. Solid oppgradering. Byttet også fra en rimelig Pro-ject riaa til Avid Pellar, som også var et steg opp. En kamerat byttet fra 2M Red til 2M Blue og han var også meget godt fornøyd. Bronze er jo hvertfall prismessig mellom Blue og Black, og mange mener Bronze i enkelte oppsett vil være en bedre match.

Sent fra min LG-D855 via Tapatalk
Black blir i det dyreste laget mtp at jeg skal ha meg nytt riaa trinn i tillegg. Men ja, virker som dem aller fleste er fornøyd med 2m serien. Derfor jeg har fallt litt mot disse.

Mvh Nygaard
Tipper du blir godt fornøyd med Bronze som er en meget god allround pick up, og kanskje da sammen med en Rega Fono mm, event Pro-ject tube Box 11 SE brukt.
Ja jeg håper det. Er nå ganske sikker på at det blir Bronze. Riaa er jeg fortsatt litt usikker på. Ser mange nevner Tube Box, men venter litt til, tilfelle det kommer fler forslag :) Takker for svar.
 

Nygaard

Medlem
Ble medlem
02.03.2014
Innlegg
20
Antall liker
3
Sted
Sarpsborg
Tonearmen på din spiller - 8.6cc - er en lett arm med lav effektiv masse. En PU til en slik arm må derfor ha et mykt stiftoppheng. Dette angis som compliance. Jo høyere oppgitt tall, jo mykere er opphenget. 2M Bronze er oppgitt til 22 µm/nM og vil passe helt greit i den armen og er tonalt på sommersiden av nøytral.

Googler du stylus compliance, så får du en rekke treff der du kan lese mer om emnet, f.eks her:
https://www.ortofon.com/support/support-hifi/resonance-frequency

Som Håkon Rognlien er inne på, så finnes det jo alternativer til Ortofon, f.eks. innenfor Nagaoka og AT´s sortiment. Som han også nevner så angir AT compliance ved en annen resonnansefrekvens og det tallet de oppgir må ganges med 1,8-2,0 for å få tilsvarende verdi som de andre opererer med.

Det vil alltid være uenigheter om hvilke rekkefølge man skal oppgradere etter. Enkelte vil mene at man bør bytte spiller, eller tonearm før man bytter PU. Andre mener motsatt. Om du oppgraderer til en 2M Bronze, så er ikke PU´n det "svakeste" leddet på spilleren din, for å si det på den måten.

OBS! Gjennom årene har jeg "klådd" på 4 spillere med Pro-Ject 8.6cc arm. På to av de (relativt nye spillere) var det slakk i armlageret, og slikt vil naturligvis påvirke negativt. Dette kan strammes opp (se bilde), men da behøver man egnet verktøy - og vite hva man driver med.

Vis vedlegget 452811

Oppgradering av en Debut Carbon stopper seg egentlig ved å bytte PU. Tonearmen, som har en lengde på 8,6", er kortere enn de fleste andre armer. Det lar seg selvfølgelig gjøre å modifisere (bore opp) plinthet til en lengre arm med større armrørsdiameter, men da er det bedre å legge penger i en annen spiller.
Compliance var for meg nytt. Dette skal jeg lese mer om. Takk skal du ha.
Dette med slakk i armlageret, er dette noe man lett kan sjekke opp? For en type med laber kunnskap når det kommer til platespillere. Hehe:p Hvordan ville lyden blitt med dårlig lager kontra ett som er i orden? Eller går det på at nål og plate vil bli unødvendig slitt?
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Det er lett å kjenne om det er slakk.
Du kan holde i "ringen" (den pila peker på og som lagerholdet sitter i) og forsiktig forsøke å bevege armen (armrøret) frem og tilbake i horisontalplanet. Da vil du evt kunne kjenne om det er glipp.
Konsekvensen er at armen hele tiden vil bevege seg frem og tilbake i denne slakken i steden for at stiften (innenfor dette området) beveger seg frem og tilbake. Mao - noe info fra platerillene blir borte. For stift og plate har det ingen negativ konsekvens - kun for lyden.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.989
Antall liker
20.125
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hadde en lignende tråd selv for litt siden. Fikk tips om Clearaudio nano et eller annet. Nå ble det ikke den, men etter hva jeg forstår så er det en god Riaa til en fair pris. Jeg var heldig og får meg en noe dyrere riaa brukt fra en bekjent.
Ellers om du skulle finne på å kjøpe ny spiller. Så kan jeg gå god for Pioneer plx 1000 svært god og stabil spiller. Bruker selv technics 1210mk2, men hadde begge ute for salg. Jeg hørte ikke forskjell på de. Han jeg solgte til har startet oppgradering av denne spilleren, og mener den er et varp til prisen.
 

arne.helge

Medlem
Ble medlem
28.11.2013
Innlegg
45
Antall liker
39
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt en OM20 nål til din pickup, den er riktig bra. Ville vurdert en av de skikkelig gode vitage spillerene fra 1970-1985 i steden for å legge mere penger i denne spilleren. Har hatt en slik selv, ok spiller. Men en vintage oser av en helt annen kvalitet og eierglede.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Nygaard: Ortofon 2M Bronze , sammen med en Graham Slee Gram Amp 2SE og van den Hul The Thames/D102mk3. Da er du oppe! Evt Sumiko Pearl, MF V90 LPS og van den Hul The Name.
 

Nygaard

Medlem
Ble medlem
02.03.2014
Innlegg
20
Antall liker
3
Sted
Sarpsborg
Det er lett å kjenne om det er slakk.
Du kan holde i "ringen" (den pila peker på og som lagerholdet sitter i) og forsiktig forsøke å bevege armen (armrøret) frem og tilbake i horisontalplanet. Da vil du evt kunne kjenne om det er glipp.
Konsekvensen er at armen hele tiden vil bevege seg frem og tilbake i denne slakken i steden for at stiften (innenfor dette området) beveger seg frem og tilbake. Mao - noe info fra platerillene blir borte. For stift og plate har det ingen negativ konsekvens - kun for lyden.
Da ble jeg litt klokere idag også. Takker for det :) Må jeg nesten gå og teste og 8)
 

Nygaard

Medlem
Ble medlem
02.03.2014
Innlegg
20
Antall liker
3
Sted
Sarpsborg
Kom over en Pro-Ject Tube Box II SE til 2500 med 3 sett rør. Klina til på den. Drar og henter litt seinere idag. Krysser fingra for at jeg blir fornøyd :D Er garantert ett stort løft fra det greiene jeg har. Da er det bare PU igjen.

Nygaard
 

Nygaard

Medlem
Ble medlem
02.03.2014
Innlegg
20
Antall liker
3
Sted
Sarpsborg
Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt en OM20 nål til din pickup, den er riktig bra. Ville vurdert en av de skikkelig gode vitage spillerene fra 1970-1985 i steden for å legge mere penger i denne spilleren. Har hatt en slik selv, ok spiller. Men en vintage oser av en helt annen kvalitet og eierglede.
Vintage trur jeg må komme litt seinere. Bør vel gå en del opp i pris der for og få noe skikkelig snadder? Men ja, eiergleden kan jeg tenke meg er noe helt annet enn det nye. Har du noe prisforslag jeg kan legge meg på for og få en fin vintage spiller? Så skal jeg ha det i bakhodet til den tid.

Nygaard
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Mht RIAA så er det en viktig og vesentlig komponent for god lyd fra en platespiller.
I det prisleiet du skisserer så finnes det vel egentlig ingen "gode" nye, men enkelte som er ok.
Her ville nok jeg i såfall valgt å følge med på bruktmarkedet, da det relativt ofte dukker opp alternativer med nypris +/- 10K som selges ned mot din skisserte pris.
Eksempelvis MF VYNL, Rega Aria, ulike modeller fra Graham Slee (eks Reflex m/PSU1), ASR Minibasis, Whest Two og PhonoBox RS.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.765
Antall liker
50.394
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Enig med ptb.
Til den prisen hadde jeg uten tvil gått for noe brukt. Mye go'lyd å finne med et bra Riaa trinn. Har sakte men sikkert oppgradert i fra brukte Riaa'r til nytt.

O
 

Nygaard

Medlem
Ble medlem
02.03.2014
Innlegg
20
Antall liker
3
Sted
Sarpsborg
Ble veldig fornøyd med det nye riaa trinnet (pro-ject tube box II SE) Spent på og prøve ut dem andre røra som fulgte med. Sitter nå i et par telefunken jeg ikke husker nr på. Låter mye bedre enn det gamle rælet jeg hadde. PU valget ble 2M Bronze som måtte bestilles. Veldig spent! Så med årene som kommer så blir det og oppgradere hele sulamitten!

Takker for alle svar! Alle er lest, men ikke svart på da det er mye jobb om dagen.

Mvh
Nygaard
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Nygaard: Med den pickupen får du det beste ut av det meste. Og neste trekk KAN være å oppgradere nåla- da har du en 2M Black. Det er imo tidenes beste MM...
 
Sist redigert:

G.A.G.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2006
Innlegg
475
Antall liker
68
Sted
Vestfold
Jeg har samme spilleren (inntil videre). Byttet fra 2M Red til 2M Black. Solid oppgradering. Byttet også fra en rimelig Pro-ject riaa til Avid Pellar, som også var et steg opp. En kamerat byttet fra 2M Red til 2M Blue og han var også meget godt fornøyd. Bronze er jo hvertfall prismessig mellom Blue og Black, og mange mener Bronze i enkelte oppsett vil være en bedre match.

Sent fra min LG-D855 via Tapatalk
Black blir i det dyreste laget mtp at jeg skal ha meg nytt riaa trinn i tillegg. Men ja, virker som dem aller fleste er fornøyd med 2m serien. Derfor jeg har fallt litt mot disse.

Mvh Nygaard
Tipper du blir godt fornøyd med Bronze som er en meget god allround pick up, og kanskje da sammen med en Rega Fono mm, event Pro-ject tube Box 11 SE brukt.
Ja jeg håper det. Er nå ganske sikker på at det blir Bronze. Riaa er jeg fortsatt litt usikker på. Ser mange nevner Tube Box, men venter litt til, tilfelle det kommer fler forslag :) Takker for svar.
Kan anbefaler Graham Slee RIAA. Meget god RIAA og responderer meget godt på å sette inn gode kabler. Jeg bruker Vovox Link Direct med godt hell. Jeg har 2M Red som er vesentlig bedre enn OM10. Spennende for meg å vurdere Bronze eller Black ......:)

Lykke til!
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Nygaard: Med den pickupen får du det beste ut av det meste. Og neste trekk KAN være å oppgradere nåla- da har du en 2M Black. Det er imo tidenes beste MM...
Audio-Technica VM760SLC er MYE bedre enn 2M black.
Det kan du kanskje TRO, men.... ;)



(sorry...) :)


Jeg er heller ingen fan av Ortofon, og synes det hører med at noen anbefaler Dynavector DV-10x5 i denne tråden. ...Så da gjør jeg det. Ingen MM, men en "High OUtput MC", så den spiller i MM-divisjonen. ...Helt på toppen av tabellen. :D
 
X

X186841

Gjest
Hjelp! Jeg er enig med Auditor, :p Han har helt rett,Ortofon 2M Black er trolig beste MM pick-up.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Nygaard: Med den pickupen får du det beste ut av det meste. Og neste trekk KAN være å oppgradere nåla- da har du en 2M Black. Det er imo tidenes beste MM...
Audio-Technica VM760SLC er MYE bedre enn 2M black.
Det kan du kanskje TRO, men.... ;)



(sorry...) :)


Jeg er heller ingen fan av Ortofon, og synes det hører med at noen anbefaler Dynavector DV-10x5 i denne tråden. ...Så da gjør jeg det. Ingen MM, men en "High OUtput MC", så den spiller i MM-divisjonen. ...Helt på toppen av tabellen. :D
Jeg tror egentlig ikke noe som helst, bare slenger ut påstander uten forbehold her nå. Tenker at hvis jeg bare virker sikker nok i min sak, så vil de som leser tro jeg har peiling. :)

Men når det er sagt, AT VM760SLC er en god pu.
 
Topp Bunn