Forslag til ny T4P stift til Technics SL-7

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.258
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Har blitt eier av min første DD-spiller, en Technics SL-7, handlet gjennom en hyggelig kar her på HFS.
Holder på med et annet vintage-prosjekt, men det er jo fint å ha noe som fungerer å spille på i mellomtiden. Spilleren fungerer feilfritt, den er en fryd å bruke og den låter godt med Technics-nåla som sitter på (husker dessverre ikke typebetegnelsen på den og headshellet i farta).

Med tiden ønsker jeg å prøve ut andre stifter. Det er snakk om MM.

Ønsker fortrinnsvis en oversikt over nye nåler, helst ikke NOS da jeg synes prisene på slike virker kunstig høye/er kostbare. Vet at det ikke er spesielt mange å velge på mht. T4P, men noen er det jo.

- Etter litt lesing på nett er det først og fremst SAS-nål fra Jico som peker seg ut
- Ortofon OMP40 - dyrere enn de fleste
- Grado Gold - noen som har testet ut denne?

Noen flere som det er verdt bryet å prøve?

SL-7`en brukes sammen med en Graham Slee innstegsmodell.

Mvh. Jan
 
Sist redigert:

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.096
Antall liker
286
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hei
Utmerket spiller, enkel å bruke og med rimelig god lyd. Har selv en SL-10 som nummer to spiller. Jeg bruker en Ortofon X1-MCP pickup. Dette er en high output MC, men går fint i en vanlig MM-inngang. Ikke det ytterste i finesse og raffinement, men fin tonal balanse og brukbart med slagkraft. Grado-pickupene bør være greie. Har brukt en Grado Red (vanlig 1/2 tomsfatning) tidligere og synes det var en vellydene pu. Gold er vel ytterligere forfinet, så dette burde gå bra.
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.258
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Takk for tilbakemelding, cox. Ante ikke at Ortofon X1-MCP - i og med at den er en MC - kunne brukes på SL-7, interessant. Har denne Ortofonen bedre dynamikk enn mange MM-stifter da den er en MC da, kanskje.

A propos Grado: har lest at spesielt Grado`ene er følsomme på å plukke opp støy fra spilleren, er det riktig?
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.096
Antall liker
286
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
På det første spørsmålet vet jeg ikke om den er entydig bedre enn gode MM. Har kun brukt MC-pickuper på denne spilleren, men generelt synes jeg dynamikkegenskapene er gode. Ikke helt i klasse med Denon DL-103R som jeg ellers bruker.

Har også lest at Grado kan være følsom for brum, men har ikke hatt problemet selv. Brukte den på en Regaspiller og det gikk helt OK. Jeg vil tro at skjermingen på en Grado skal være tilpasset T4P armer.
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.258
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Takk for svaret, cox. Setter Grado på min shortlist.
Noe jeg har lurt på en stund er om de forskjellige merkene har en særskilt "signaturlyd" eller klangbalanse, eller hva man skal kalle det. Er det slik?
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.096
Antall liker
286
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Sannelig om jeg vet. Sjekk med Rudi sin liste, den er omfattende.
 
Topp Bunn