Forslag til ny pickup?

plast

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2006
Innlegg
55
Antall liker
2
Hei!

Kort fortalt, så var jeg klønete og klarte å dulte borti pickupen min slik at nålefanen(?) ble skjev. Uerfaren som jeg er med platespillere, prøvde jeg å rette den opp igjen - noe som resulterte i at den knakk rett av. Den var tydeligvis laget av skjørt metall (jeg burde naturligvis ha skjønt dette).

Spørsmålet er: Pickupen som nå har avgått med døden er en Ortofon Alpha. Kan noen gi meg tips om en tilsvarende god - eller bedre - pickup til en fornuftig sum (under tusenlappen?) :)

Spilleren er en Pro-Ject RPM-1

mvh
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Grado Black bør være en fin pick up til den platespilleren og den koster like under 1000 lappen.

Bruker selv Grado Green som er en modell med litt dårligere data og et par hundrelapper rimeligere.

I manualen til platespilleren din står det anbefalinger av pick up'er til platespilleren din.
 

plast

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2006
Innlegg
55
Antall liker
2
Takk for tips!

Hvordan ville en Audio Technica AT95-E være i forhold til min avdøde pickup?
Ny pickup var liksom ikke helt planlagt - spilleren er kun et par måneder gammel..

Hvem selger Grado-pickups?
:)

mvh
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.736
Antall liker
497
Jeg er ikke glad i AT 95e. Den spiller forsåvidt fint til prisen, men mangler endel, spesielt i bassen. Om du absolutt vil prøve den, så har jeg en som er såvidt prøvd, og som du kan få billig.

Jeg er ingen Grado-fan heller, og om du vil kan du få en gammel XTE for 100 kroner. Den er ikke spesielt slitt.

Tror ELTEK eller Dynabel som de kaller seg nå har Grado.
 

plast

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2006
Innlegg
55
Antall liker
2
Akkurat nå er det viktigste at jeg får en pickup som er på omtrent samme nivå med den jeg hadde før - Ortofon Alpha. Så får heller virkelige oppgraderinger komme senere..:)

Send meg gjerne en PM om du har en AT95 liggende som jeg kan få kjøpe.. :)
Eller den XTE-en - som jeg forøvrig ikke vet noenting om..

mvh
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Jeg byttet ut min AT95 med en Grado Green og opplevde det som en klar forbedring.
Ljudia og flere andre har Grado og Bigdipper og flere andre har AT.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.139
Antall liker
2.685
Sted
Kongsberg
Hei.

Prøv først gratisløsningen. Bruk lynlim og lim inn et stykke pianotråd (guitarstreng) inn i den hule kjernen på stumpen av cantileveret. La det størkne. Klipp av strengen et par mm fra stumpen. Lim på det gamle armrøret med stift - pass på å få det rett. Dette har jeg gjort med flere PUer med godt resultat.

Om dette ikke frister og/eller ikke virker så har pickupen din løs stift. Ta av framre del av plasten med stift(stump). Erstatt denne med en ny Ortofon 510, 520, 530 eller 540 ( http://www.lpgear.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=LG&Product_Code=ORS540II) stift. Disse kan skaffes i Norge gjennom forhandler eller Ortofonimportøren Mono. Benytter du en av de senere stiftene bør du justere platespilleren på nytt pga den skarpe nåleslipingen.

Lykke til :)
 
Topp Bunn