Ønsker anbefaling Forslag til ny forsterker

lotophagus

Fersking
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2
Antall liker
0
Heisann

Gikk nylig til innkjøp av ny cd spiller (Marantz CD6005) ettersom jeg en stund hadde hatt problemer med den gamle.
Dette og en forholdsvis nylig ervervelse av vinylspiller (Rega rp1) har fått meg på tanker om å oppgradere resten av opplegget mitt.

Foruten nevnte Cd og vinylspiller har jeg en Marantz PM40001 og Tannoy Fusion 4 høytalere og har forsåvidt vært ganske fornøyd med dette i mange år.
Tenkte i utganspunktet å bytte ut PM4001 med Marantz PM6005, men har i det siste blitt litt lysten på å være en smule mer med i tiden å gå for en forsterker med mulighet for trådløs avspilling og spesielt blutetooth siden jeg også snuser litt på Sennheiser momentum hodetelefoner som jeg ønsker å bruke når jeg hører på musikk om natten og ikke kan vekke alle og enhver.
Har tittet litt på nettet og funnet fram til Onkyo Tx-8150 som ser ut til å ha det meste og lurer derfor på om noen har en mening om dette er ett godt valg eller om det er sikrere å gå for PM6005 og koble den til bluetooth og trådløst på andre måter? og eventuelt hvordan jeg burde gjøre dette? Veldig åpen for andre forslag til forsterkere og oppsett så lenge det ikke overskrider prisklassen til nevnte forsterkere (5000-6000) så alt for mye. Tar også gjerne imot forslag til eventuell oppgradering av høytalere.

Spiller mest vinyl for tiden, men går tradisjonelt mest i cder samtidig som jeg også jevnlig kobler til den gamle ipoden min og spiller via den.
Når jeg jakter nye artister og band gjøres det på macen eller iphonen og hadde derfor vært ganske nice å koble opp trådløst til stereoen for å slippe de forferdelige data høytalerene. Har også planer om å koble opp tven og ps4 til annlegget.
Når det gjelder musikksmak så hører jeg på alt fra hip hop til klassisk så ønsker komponenter som er allsidige.

Må innrømme at jeg kan svært lite om hi fi og dens sjargong så setter defor pris på alle innspill og forslag
Mvh
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Jeg har bestill en Pioneer SX-N30DAB receiver for å bruke den på et mindre anlegg nr 2, hvor jeg kan spille på forskjellige vintage høytalere som jeg har. Den har kommet, men for ikke hentet den før etter påske. Den har nesten allt av moderne funksjoner. Også avspilling av DSD høyoppløselige filer. Den har bare 2 stk digitale innganger. Det er en 2x85 watt strømsterk Class-D forsterker. Er litt spent på hvordan den lyder. Fra tidligere erfaringer, så har ikke Pioneer vært dårlig heller.Kan være morsomt å se hva man kan få til en lavere pris. Prisen kommer på ca kr 6.500, og da får du både FM og DAB/DAB+ nettradio o.s.v mvh.Guit
Pioneer_SX-N30DAB.jpg
Pioneer_SX-N30DAB-S_rear.jpg
 
Sist redigert:

Pitle

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.12.2015
Innlegg
58
Antall liker
25
Slik jeg har skjønt det så blir ikke lyd over bluetooth det helt store og er mest en convenience greie (men det kan ha skjedd utvikling her jeg ikke kjenner til). I så er tilfelle er det kanskje bedre å ikke legge inn bluetooth som krav til forsterkeren og heller bare kjøpe inn en billig ekstern bluetooth mottaker i tillegg til forsterker?

Til prisklassen du nevner så ville jeg hengt litt rundt på brukten her og på Finn.no og sett hva som dukker opp av integrerte forsterkere med DAC (budsjettet ditt ryker fort om du skal ha ekstern DAC).Stadig vekk noe spennende som dukker opp. Hegel H80 og Peachtree nova 125 og nova 65SE burde for eksempel ligge innen rekkevidde om du kjøper brukt. Sistnevnte er også av typen som OHC plutselig kan finne på å selge på tilbud (for nyprisen de tar for den er relativt drøy)
 

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
938
Antall liker
701
Torget vurderinger
10
advance-acoustic-wtx-500-2.jpg


Advance Acoustic har bluetooth adapter som kan kobles til hvilke som helst rca innganger . :)
WTX 500 . Koster ca 800 på e-bay
 
Sist redigert:

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Finn deg en brukt exposure eller sugden så får du utrolig mye lyd for pengene.
Har selv en exposure 3010s2 dac og det er den beste forsterkeren jeg har eid og prøvd , og det lydmessig uansett høyttaler merke


Imagine
 

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.510
Antall liker
6.120
Torget vurderinger
14
Jeg har bestill en Pioneer SX-N30DAB receiver for å bruke den på et mindre anlegg nr 2, hvor jeg kan spille på forskjellige vintage høytalere som jeg har. Den har kommet, men for ikke hentet den før etter påske. Den har nesten allt av moderne funksjoner. Også avspilling av DSD høyoppløselige filer. Den har bare 2 stk digitale innganger. Det er en 2x85 watt strømsterk Class-D forsterker. Er litt spent på hvordan den lyder. Fra tidligere erfaringer, så har ikke Pioneer vært dårlig heller.Kan være morsomt å se hva man kan få til en lavere pris. Prisen kommer på ca kr 6.500, og da får du både FM og DAB/DAB+ nettradio o.s.v mvh.Guit
Vis vedlegget 372173 Vis vedlegget 372175
Denne så smart ut. Så en slik har jeg bestilt i kveld.
Sølv farget, litt retro.
Skal kobles opp på noen effekthungrige småtasser.
Rapport kommer.
Lasse
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Skal bli interessant å høre hvordan småtassene dine reagerer på noe slikt. Jeg har alltid forestilt meg at de aldri kan få nok - men det er mulig at jeg har lett i feil ende av skalaen.
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Jeg har bestill en Pioneer SX-N30DAB receiver for å bruke den på et mindre anlegg nr 2, hvor jeg kan spille på forskjellige vintage høytalere som jeg har. Den har kommet, men for ikke hentet den før etter påske. Den har nesten allt av moderne funksjoner. Også avspilling av DSD høyoppløselige filer. Den har bare 2 stk digitale innganger. Det er en 2x85 watt strømsterk Class-D forsterker. Er litt spent på hvordan den lyder. Fra tidligere erfaringer, så har ikke Pioneer vært dårlig heller.Kan være morsomt å se hva man kan få til en lavere pris. Prisen kommer på ca kr 6.500, og da får du både FM og DAB/DAB+ nettradio o.s.v mvh.Guit
Vis vedlegget 372173 Vis vedlegget 372175
Denne så smart ut. Så en slik har jeg bestilt i kveld.
Sølv farget, litt retro.
Skal kobles opp på noen effekthungrige småtasser.
Rapport kommer.
Lasse

Jeg koblet min opp i dag på gamle JBL L112 :) Skal testes på mine Rogers LS3/5a, Celestion3, AR MST senere. Jeg ble meget overasket over hvor godt den lyder. Her er det både kraft, kontroll og dynamikk så det monner. Det ble ikke laget så gode forsterkere den tiden disse JBL'ene ble laget. Så forsterkerne er blitt bedre med tiden. Dagens høyttalere har egentlig ikke blitt noe bedre, hvis man sammenligner med gamle JBL. Her kommer alle nyanser og detaljene godt fram. Jeg har bare spilt med TIDAL HIFI og bluetooth ennå. Skal prøve noen høyoppløselig DSD filer senere. Denne receiveren må bli et av de beste kjøpene i prisklassen. Og lukten av ny elektronikk e god:rolleyes: mvh Guit
 
Sist redigert:

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.510
Antall liker
6.120
Torget vurderinger
14
Takk for det Guit.
Høres lovende ut.
Jeg skal bruke min på ProAc Response 1sc.
De trenger litt skyv.
Airplay osv samtidig med phono inngang, nettradio, dab+ og spotify
i en og samme box er ganske 2016 for meg.
Og jeg er en gammel mann som bor i skogen.
Rart ikke flere har etterlyst slike produkter før.
Gjerne med room perfect i tillegg.
Holder lydkvaliteten mål så er vel ikke prisen helt feil.
Produktet finnes vel kanskje fra før, Naim med flere. Men da
koster det en del mer.
Gleder meg til å teste.
 

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.510
Antall liker
6.120
Torget vurderinger
14
Nå har jeg spilt med denne Pioneer forsterkeren i ca 5 timer.
Tenker følgende om kjøpet:
Greit nok pakket inn. Overraskende fin å se på. Ganske liten faktisk.
Mål sånn ca bredde:43,5 høyde:15 og dybde ca 30 cm.
Utseende minner meg litt om en 5.1 receiver fra 2005.
Men denne har sneven av highend utseende på knotter og layout.
Jeg synes den er ryddig med knapper og koblinger.
Rca og ht kontakter er som mye av det rælet som er til salgs i dag.
Jeg koblet opp men antenne og platespiller + ht da.
Spilte helt greit rett fra esken. Men ikke mer en det.
Men den var kald. Jeg var buden på middag så den fikk spille for seg selv et par timer.
Tilbake så var lyden veldig mye bedre. Fant noen jazz kanaler på nettradio.
Hmm, dette høres bra ut.
Platespiller testes, tja, tjo greit nok hmmm. Har en misstanke om at min 5 år gamle pickup
er moden for å skiftes ut.
Ny pickup kommer til uka.
Dette skal være en klasse D digital forsterker. Men den blir rimelig varm. Jeg hadde ikke
dyttet denne inn i et trangt skap for å si det sånn.
Ja som sagt, nettradio, funker genialt, supert lydbilde.
Dab+ radio det samme.
Platespiller helt greit med misstanke om sliten pickup.
Spotify så bra at jeg ikke savner noen ting (enkel sjel, uten gullører)
Mine ht er ProAc sine 1sc. 83-84 db i 8 ohm. Liten stativhøyttaler som liker effekt.
Pioneer forsterkeren leverer så lang veldig bra. Denne kan jeg leve med.
Tror ikke jeg benytter meg av noen angrerett.
Fin forsterker med veldig bra lyd.
Alt det andre 2016 greiene som, trådløs nett tilgang, Spotify, bluetooth, nettradio, dab+, FM osv er rein bonus.
Denne blir.
Lasse :)
IMG_2083.jpg
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Ja, jeg synes også høyttalerkontaktene kunne vært bedre også. Jeg bruker bare enkel avisolert høyttalerledning. Har ikke fått spilt særlig på den enda. Virker som bassen er godt definert og oppløst. Virker som den har noe lysere klangkarakter enn jeg har vært vant til.
Får prøve å teste den på noe krevende vokal som Innspillinger med Ella Fitzgerald og Joe Pass. jeg er så langt fornøyd med det den leverer til prisen, man kan kanskje ikke forlange noe mere:rolleyes:
 
Sist redigert:

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.510
Antall liker
6.120
Torget vurderinger
14
Jeg har spilt Ella & Louis i dag. Riktig nok bare et par låter men det var bra.
Jeg har ht uten særlig bass. Men den bassen jeg har var og er bra.
Blir flere timer i morgen.
Denne forsterkeren i en Mk2 utgave med 25 watt mer, justerbar riaa for mm og mc + roomperfect.
Skikkelige kontakter og nettbrønn.
Det hadde vært noe. (til under 10k)
:)
 

lotophagus

Fersking
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2
Antall liker
0
Takker for innspill

Hei igjen

Vil takke alle så mye for at dere tok dere tid til å svare. Det settes pris på. Mange gode forslag her og vil undersøke alle.
Trodde det skulle bli en enkel sak å oppgradere annlegget, men jo mer research jeg gjør, desto mer alternativer er det.
Redd for å gjøre ett kjøp jeg er misfornøyd med og har bestemt meg for å ta meg god tid med ett valg og kanskje også tøye budsjettet litt. Først og fremst skal jeg dra og høre på de alternativene jeg kan på Hi fi klubben, Soundgarden og stereofil i Oslo. Tenkte å sjekke ut Cambridge cx60 med anbefalte høytalere nå en dag straks. Noen erfaringer med denne? Sjekker også litt på bruktmarkedet, men er litt redd for å gjøre ett bomkjøp der
Igjen takk for svar
 
Topp Bunn