Høyttalere Forslag til høytalere til rørforsterker?

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.577
Torget vurderinger
30
Uten å kuppe tråden, så har jeg litt av samme problem. Jeg kjøpte meg litt spontant LM 218IA forsterker og 502CA dac, og jeg har for tiden kun et par Canton Reference 7 hjemme. Tør noen si om dette kommer til å fungere i det hele tatt, eller om jeg bare skal legge de ut med en gang? :)

Regner med jeg kan få 12-13 for Cantonene, og har akkurat nå ikke stort mer å rutte med for kjøp av nye brukte høyttalere.
Det kommer til å fungere, men såvidt jeg husker så har vel de en noe vanskelig imperdansekurve i forhold til å være optimale for rørforsterkere.

Den artikkelen jeg linker til her gir nyttig info man bør ta hensyn til ved valg av ht til rørforsterkere:

http://komkris2000.webs.com/The story of Tube Friendly Speakers.pdf
Fantastisk informativ lesing, takk skal du ha. Nå forstår jeg kanskje hvorfor jeg likte lyden bedre på utgangene for 8 ohm, framfor 4.
De kurvene der skulle vært obligatorisk for høyttalerprodusenter å offentliggjøre. Jeg vet nå hva jeg skal se etter, men det er jo ikke akkurat enkelt å finne ut hvordan en gitt høyttaler oppfører seg gjennom hele frekvensspekteret..
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.154
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Fantastisk informativ lesing, takk skal du ha. Nå forstår jeg kanskje hvorfor jeg likte lyden bedre på utgangene for 8 ohm, framfor 4.
De kurvene der skulle vært obligatorisk for høyttalerprodusenter å offentliggjøre. Jeg vet nå hva jeg skal se etter, men det er jo ikke akkurat enkelt å finne ut hvordan en gitt høyttaler oppfører seg gjennom hele frekvensspekteret..
Det er ingen ulempe å prøve de ulike utgangene for dermed å velge den som man synes låter best. Hvilken man velger spiller ingen rolle for amp eller ht.

Dessverre er det ytterst få produsenter som viser slike grafer. Selv laveste imperdanse er det kun noen få produsenter som oppgir.

Det finnes grafer tilgjengelig for noen type ht, men som oftest er det relatert til målinger i seriøse tester, og ikke info fra produsent. Om man googler og "graver" så kan det hende man finner noe av disse opplysningene for den potensielle/aktuelle ht. Alternativt kan det jo hende at produsenten oppgir dette på forespørsel.
 
Topp Bunn