Forslag til forsterker kit, mitt første byggeprosjekt

MadsBje

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2017
Innlegg
194
Antall liker
537
Torget vurderinger
4
Hei
Jeg har lyst å prøve meg på å bygge en forsterker. Er helt nybegynner og har til nå kun brukt litt tid på å få litt forståelse av hvordan jeg skal lese el skjema.

Høytalerene mine er på 102db så ikke behov for mye krefter.

Lyst å gjøre dette først og fremst for å lære mens jeg bygger. At jeg faktisk har klart å bygge og lært noe i etterkant er det viktigste her. Et kit med gode forklaringer for en nybegynner tror jeg er et must.

Lurer på om noen vet om noen kits som kan passe.

Har ikke pre så bør være en integrert. Eller tips til pre og power

Sett litt på Bottlehead experimener kit.

Mvh
Mads
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.120
Antall liker
10.575
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Rør eller transistor? Rør siden du nevner Bottlehead kanskje?
 

MadsBje

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2017
Innlegg
194
Antall liker
537
Torget vurderinger
4
Interessert i begge deler, jeg bruker rørforsterker til vanlig men en kl A transistor som passer til høytalere på 102db hadde også vært morro
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.283
Antall liker
2.475
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Det er vel ikke noe enklere enn klasse A Amp Camp Amp'en til Nelson Pass.
Med 24 V forsyning, så gir den rundt 7-8 watt.
Den finnes i komplett kit med kasse, strømforsyning, delekit og til kun selve printet.
diyaudiostore.com.
Det er en mildt sagt grundig byggebeskrivelse på diyaudio.com

Den er uten pre, men nå har Nelson Pass kommet med en passende pre også.
(dog ikke RIAA inngang for vinylspillere). Mulig de for øyeblikket ikke har et delekit til den, kun selve pirntet.

Hvor er du bosatt, er du i området Tønsberg-Drammen-Drøbak, så kan få låne en av meg for å sjekke om lydbildet passer deg.


Vil du ha noe med mer effekt, så har Nelson Pass en (lang) serie med diy klasse a forsterkere på diyaudio, de aller fleste med 2x25W effekt.
Da blir det en del dyrere, det blir mer av alt + at ingen av de finnes i et ferdig kit, her må du ut og shoppe komponentene selv.


Et annet alternativ er chip-baserte forsterkere, den vel mest kjente er vel modulus serien fra https://neurochrome.com/
(OBS, vær advart, dette kan være avhengighetsskapende...)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.120
Antall liker
10.575
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Audio Note kit1 er en gammel og velkjent 300b forsterker. FInnes av og til på bruktmarkedet også. 2*8w
 

MadsBje

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2017
Innlegg
194
Antall liker
537
Torget vurderinger
4
Den klasse A Amp Camp Amp'en til Nelson Pass virker ut til å være innen rekkevidde for meg. De andre til Nelson Pass som du nevner her hvor jeg må kjøpe komponenter selv tror jeg ikke jeg er klar for å begi meg ut på enda, men det er jo noe sånn jeg håper på å kunne bygge etterhvert.

Takker for tilbud om å få låne en, men bor i Stavanger området. For meg nå med dette første prosjektet mitt så er jeg mest ute etter erfaring og å kunne gjennomføre byggingen. Morro hvis det låter bra også, men hvis jeg klarer å bygge og det funger som det skal så er jeg fornøyd. Med tanke på mine egne forutsetninger og forventninger så synes jeg også prisen er innenfor.

Audio Note kit1 tror jeg blir litt for dyrt og muligens vanskelig? Sånn nå i første omgang
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.283
Antall liker
2.475
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Kan jeg tolke det som at du ikke har mest erfaring med lodding (?)
Hvis nei, så har jeg et forslag. Det er en klokke som kommer i kit, og den har vel snaue 200 lysdioder og omlag 100 motstander.
Alt i alt så er det vel fort en 5-600 loddepunkter som skal loddes.. Den koster vel drøye 300 kroner fra Kina.
Når du har fått sammen den, så burde du fint fikse et par amp camp kort...
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.817
Antall liker
945
jeg vet ikke hva du syns om målinger, men holy cow...
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Kan jeg tolke det som at du ikke har mest erfaring med lodding (?)
Hvis nei, så har jeg et forslag. Det er en klokke som kommer i kit, og den har vel snaue 200 lysdioder og omlag 100 motstander.
Alt i alt så er det vel fort en 5-600 loddepunkter som skal loddes.. Den koster vel drøye 300 kroner fra Kina.
Når du har fått sammen den, så burde du fint fikse et par amp camp kort...
Dette hørtes ut som en artig klokke, link?
 

MadsBje

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2017
Innlegg
194
Antall liker
537
Torget vurderinger
4
Målinger sier meg ikke så mye, men kjønner at dette ikke var helt bra. Men ser at han har koblet den opp til Sonus Faber Concertino på 86db. Åpenbart høytalere som er rimelig langt unna det som denne forsterken er ment for.
 

El-retur

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2012
Innlegg
2.317
Antall liker
1.880
Sted
Sauda
Torget vurderinger
14
Aca måler ikke bra,men spiller veldig bra/fint.
Om du vil lese deg litt opp så er det mange gode jlh 1969 kit på ebay som fungerer bra.
Koster ikke mer en en baconpølse meny+ stor is og litt chips på statoil..
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.283
Antall liker
2.475
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Joda, har sett den. Men det er et par ting. Han tester den der hvor den begynner å møte veggen for å si det slik.
Og han tester med 86 dB følsomme høyttalere, mine er i området 105-106.
Så når jeg spiller på rundt 90 dB, så trekker jeg i området 0,1 w...
En bør godt opp på 90-tallet i følsomhet for i det hele tatt vurdere om dette er et alternativ.

Det er heller ingen som påstår at dette er verdens beste forsterker, på ingen måte.
Men at det er en enkel og grei konstruksjon som lyder brukbart innenfor sine begrensninger, det er det.
Husk at formålet var at folk skulle komme sammen en ettermiddag uten noen som helst erfaring, og gå hjem igjen med en fungerende forsterker.

Så finnes det seff. mange andre forsterker kit en kan bygge. Feks modulus serien til neurochrome.
Eller ferdige klasse-D moduler ala Anaview, purifi osv.
Eller en kan få JLH sin 10-watter i en rekke utgaver.
Det finnes også mange rørbaserte konstruksjoner der ute som er gode kandidater.

En generell ulempe med de fleste kit eller selvbygg er at en må sette sammen en strømforsyning med 220V, og det kan være ganske spennende for de som aldri har gjort slikt. Ampcamp ampen drives med et vanlig pc-switch power, så en slipper hele 220 V problematikken.

Så som et 1. steg ut i selvbyggeverden, så mener jeg fortsatt at amp camp ampen er en god kandidat blant flere.
Ulempen er som jeg nevnte over at en kan bli bitt av basillen, og da finnes det meg bekjent ingen vaksine eller behandling...
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.120
Antall liker
10.575
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Klasse A glitrende lydende uten for mye eksotiske deler. Sjekk Ovation-sx eller Ovation-kx (nyere) . Er virkelig bra. Pcber fåes på Jims audio (eBay). Fullstendig tyst på mine 96dB HT. Ikke et lite "dump" i HT ved av og på heller. Har bygget selv og kjenner godt til den. Du får selvsagt hjelp her uansett hva du går for
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.283
Antall liker
2.475
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Dette hørtes ut som en artig klokke, link?
https://www.banggood.com/Large-Scre...385.html?rmmds=search&ID=228&cur_warehouse=CN

Grunnen til at jeg nevner denne spesielt er at den IKKE bruker overflatemonterte komponenter, det minste en skal lodde er tampene på usb kabelen.
Og langt det meste er repeterende montasje av LED og motstander, som dog står med forskjellige vinkler, så en må snu & vende litt på kortet for å komme til. Men det er det god læring i. En må også tenke litt "strategi" på hvilke dioder og motstander som må på plass først osv.
 
Sist redigert:

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Snakket med Audiomix engang om høyspenning. Jeg stopper helst på 400 Volt, men han mente alt fra 500 Volt til 3000 Volt var det samme. Du dauer uansett om du kommer borti. ( noe sånt ).
Full respekt for Pass. Har papirkopi av hans klasse A forsterker fra Audio Amateur 4/78 som Biblioteket i Tromsø klarte å skaffe meg på den tiden. VH. Bernt
 

MadsBje

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2017
Innlegg
194
Antall liker
537
Torget vurderinger
4
https://www.banggood.com/Large-Scre...385.html?rmmds=search&ID=228&cur_warehouse=CN

Grunnen til at jeg nevner denne spesielt er at den bruker IKKE overflatemonterte komponenter, det minste en skal lodde er tampene på usb kabelen.
Og langt det meste er repeterende montasje av LED og motstander, som dog står med forskjellige vinkler, så en må snu & vende litt på kortet for å komme til. Men det er det god læring i. En må også tenke litt "strategi" på hvilke dioder og motstander som må på plass først osv.
God ide å bygge en slik klokke først. Jeg har noen gutter i huset her som hadde likt å ha en slik på gutterommet også.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.215
Antall liker
9.443
Torget vurderinger
2
Bottlehead er meget bra kit med en fantastisk forum og meget bra veiledning. Har bygget to riaa og forforsterker . Med 102db høyttaler er støy og sus et viktig punkt å sjekke
 

MadsBje

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2017
Innlegg
194
Antall liker
537
Torget vurderinger
4
Klasse A glitrende lydende uten for mye eksotiske deler. Sjekk Ovation-sx eller Ovation-kx (nyere) . Er virkelig bra. Pcber fåes på Jims audio (eBay). Fullstendig tyst på mine 96dB HT. Ikke et lite "dump" i HT ved av og på heller. Har bygget selv og kjenner godt til den. Du får selvsagt hjelp her uansett hva du går for
Var inne å så på byggtråden din. Veldig lekkert og noe som jeg virkelig kunne tenkt meg. Men er litt redd for at dette er litt over mine evner.
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.283
Antall liker
2.475
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Her kom det jammen mange veldig gode forslag !
Hvis jeg skulle driste meg til en slags oppsummering for noen som begynner fra scratch.

Loddeerfaring, en må lære seg å lodde, og til det kreves det litt øvelse, ref den klokka jeg linket til.
Hvis en vil bygge noe med lyd i, så finnes det feks en hodetelefonforsterker fra JLH (John Linsley Hood).
Mener jeg ga snau 200 spenn for den fra ebay / Kina. Den varianten jeg bygde har likeretter delen på kortet, den trenger kun en 220 til 2x12 V(?) trafo + en passende kasse og noen rca / hodetelefonkontakter. 3 opplevde problemer. den har lett for å brumme litt, så den kan gi en innføring i stjernejord osv, den blir litt for varm med de leverte kjøleribbene. kunne godt vært noen litt høyere. Og den drifter en del når den varmes opp. Er en laaang tråd på diyaudio.com på denne.

Som helt fersk kan det være smart å velge et kit. Hvis en fikser litt metallarbeid, så kan en kjøpe kasse/chassis løst & borre huller osv selv. Det kan være noen kr å spare på dette. Når det gjelder hvilket kit, så må en nesten vurdere litt selv, det er som du ser + og - med de fleste.
JLH 10w'ern koster omtrent ikkeno for elektronikken, men siden den er klasse A, så kreves en passende strømforsyning og dertil tilhørende kasse med kjøling.
Det samme gjelder for AmpCamp ampen, og sikkert flere.
Det har også kommet flere gode tips på rørforsterkere.

Når en har den første forsterkeren "under beltet" og en har blitt bitt av basillen, så beveger mange seg inn i området med kort fra et sted, og komponenter fra et annet sted (feks mouser, digikey og andre). Nå er en som regel over der hvor en må bygge strømforsyninger, og da må en forholde seg til 220 V osv.
Og her finnes det en nærmest utømmelig rad med konstruksjoner
Bortsett fra ferdige klasse-d moduler, så blir nå metallsløyden mer fremtreden og tilsvarende dyr. En må ha noen kg aluminium for å kjøle en 2x50 W klasse A forsterker. En tilsvarende rørforsterker har utgangstrafor osv.

Og det er ikke bare forsterkere en kan bygge, det finnes preamper, aktive delefilter, dac'er, hodetelefonforsterkere, RIAA trinn, MC-stepup osv osv

Du kan lodde mye med en enkel 30-50 w loddebolt fra Biltema, men jeg ville ha spandert hakket bedre i en (enkel) loddestasjon. Jeg synes det er best å lodde med en spiss tupp, andre liker en tynn skrutrekker formet tupp. En trenger en tinnsuger, det viktige med den er at tuppen ikke brenner bort, og at den holder vakumet når en slipper ut fjæra. Det er også veldig kjekt med en loddelisse for å suge opp tinn når en må "justere litt". Og du må ha loddetinn. Nå er det en del år siden jeg kjøpte tinn, dette fordi det kom noen krav om blyinnhold osv. Så jeg kjøpte en del av det tinnet jeg likte. Så hva som finnes / brukes av tinn i dag er jeg slett ikke sikker på, kanskje noen andre har noen innspill her (?)
Og: hvilke andre tips vil dere gi en som begynner fra scratch, jeg har helt sikkert glemt en masse...
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.953
Antall liker
6.978
Sted
Kongsberg
Jeg har ikke selv, men har hørt at disse loddestasjonene skal være bra. De har temperatursensor inne i den utskiftbare tuppen, noe som gjør at du får nøyaktig temperaturjustering og rask oppstart. Billige er de også. du får masse ekstra tupper på ebay for småpenger.

Loddetinn kjøper du på no.rs-online.com
Kjøp to tykkelser. en for små loddepunkt (0,5mm) og en for større loddinger av ledninger etc. (1,5mm). Blyloddetinn er helt klart det beste for amatører. Lettere å lodde med og gir de beste loddingene. Det er fremdeles i salg, men kan ikke brukes i utstyr som skal selges. I helt spesielle installasjoner som romfart osv. bruker de fremdeles blyloddetinn.

Flussmiddel kan redde deg hvis noen loddinger blir dårlige. Sammen med loddelisse er det en killer kombo jeg bruker hver gang jeg jobber. Jeg fant ikke noe bra hos norske leverandører. Jeg bruker denne

Loddelisse er kjekt for fjerning av tinn. (best sammen med flussmiddel)

Loddetupprenser er kjekt hvis tuppen begynner å bli skitten.

Angående kit ville jeg prøvd Neurochrome. Godt dokumenterte kit med ytelse i verdensklasse når det gjelder forvrengning og støy.
Dette kit'er har fått folk med forsterkere til 50k til å måpe: https://neurochrome.com/products/modulus-286
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.889
Antall liker
11.280
Sted
Ytterst i havgapet...
Lodde deler på kretskort er noe de aller fleste kan få til, med litt enklere loddetrening først... kanskje er det litt verre med et kabinett å montere ting i, hvis det feks skal være en forsterker... Hvordan står det til med muligheter og erfaring for litt mekanisk arbeid??
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Her har det kommet inn veldig mange gode forslag. Hvis jeg var i trådstarters sko så ville jeg valgt Pass ACA. Den en enkel å sette sammen og veldig godt dokumentert. Jeg har så vidt hørt den selv (Burning Amp Festival 2012) på lettdrevne høyttalere. Det lille jeg hørte fikk meg til å smile.

Så har jo denne amp'en blitt slaktet av målemafiaen, se lenken over. Problemet her er at målemafiaen ikke kan sette sine målinger i en fornuftig sammenheng. Men det kan trådstarter, for han har høyttalere med 102 dB følsomhet. Sjekk målingen for 1W i 8 ohm:
Pass ACA Class A Amplifier 1 watt Harmonic Distortion Audio Measurements.png

Her stikker bare 2. og 3. harmoniske over -90 dB. Dette er "snille" harmoniske. Men 1W gir altså 102 dB lydtrykk hos trådstarter. Det er 20 dB mer enn mitt "komfortable" lyttenivå, som er 80-82 dBSPL. Så mitt lyttenivå krever altså 0,01W med 102 dB høyttalere. Go figure!
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Ser at Mads også trenger en preamp. Stort enklere enn dette kan det neppe gjøres: http://www.firstwatt.com/b1.html
Det er sikkert noen som selger kit og/eller bare kretskort til denne. Og du kan utvide den med flere innganger osv.

Trenger du RIAA så ville jeg reist til Honolulu:

Ooops, lenket litt feil der. Det finnes kit for Bugle2, bare å kikke litt rundt på websiden til Jim
 
Sist redigert:

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.953
Antall liker
6.978
Sted
Kongsberg
Her har det kommet inn veldig mange gode forslag. Hvis jeg var i trådstarters sko så ville jeg valgt Pass ACA. Den en enkel å sette sammen og veldig godt dokumentert. Jeg har så vidt hørt den selv (Burning Amp Festival 2012) på lettdrevne høyttalere. Det lille jeg hørte fikk meg til å smile.

Så har jo denne amp'en blitt slaktet av målemafiaen, se lenken over. Problemet her er at målemafiaen ikke kan sette sine målinger i en fornuftig sammenheng. Men det kan trådstarter, for han har høyttalere med 102 dB følsomhet. Sjekk målingen for 1W i 8 ohm:
Vis vedlegget 639833
Her stikker bare 2. og 3. harmoniske over -90 dB. Dette er "snille" harmoniske. Men 1W gir altså 102 dB lydtrykk hos trådstarter. Det er 20 dB mer enn mitt "komfortable" lyttenivå, som er 80-82 dBSPL. Så mitt lyttenivå krever altså 0,01W med 102 dB høyttalere. Go figure!
Kan vi ikke slutte med å polarisere de "dumme" i "målemafien" mot de "fornuftige" som velger komponenter med forvrengning?
Først, la meg korrigere følgende: Skal man spille musikk med et gjennomsnittlig SPL på 83dB så kreves det at forsterkeren kan levere nok strøm og spenning til et peak lydtrykk på minst 99dB. Se her på en måling jeg gjorde nå på 1 meters avstand av "Sultans of Swing".
1590531164764.png

Gjennomsnittet (lilla kurve) er 83dB og er "sånn passe høyt" lyttenivå man kan sitte med i lange perioder. Peak (rød kurve) er imidlertid 99dB. Det betyr at man har en crest faktor på 16dB som er ganske vanlig.

Nå skal ikke jeg si at Madsbje ikke må finne på å bygge Pass ACA. Med 102dB følsomhet kommer man jo et stykke på vei tross alt. Men det er jo greit å informere om hva Pass ACA faktisk er. Det er kort oppsummert et apparat som tilfører generøse mengder overharmonsik forvrengning til signalet. Skulle man finne på presse den til 5W begynner det å bli ugly...
Man lese mer her: https://www.audiosciencereview.com/...pass-aca-class-a-power-amplifier-review.9741/
Denne kurven sier det meste om hvor sinnsyk stor forskjell det er på en moderne forsterker som har som mål å ha lav forvrengning mot Pass ACA
1590531586383.png

Ved 1W er det 1400 ganger så mye forvrengning i Pass ACA enn på Purifi. Ved 5W er Pass ACA oppe på godt hørbare 3% forvrengning imens Purifi har 12000 ganger mindre. Neurochrome har en kurve som ligner mye på Purifi og er i samme liga.
Min mening er at en forsterker ikke skal gjøre noe med signalet, og jeg kan love at man kommer til å høre forskjell på disse forsterkerne. Purifi vil ikke tilføre noe hørbart, men det vil Pass ACA. Hva man liker best blir jo opp til hver enkelt, men kombinerer man Pass ACA med en rørforsteker med tilsvarende mye forvrengning er jeg redd det kan bli for mye av det "gode".

Bygg begge og avgjør selv.
 

Vedlegg

Sist redigert:

MadsBje

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2017
Innlegg
194
Antall liker
537
Torget vurderinger
4
Takker for mange gode innspill.
Det jeg sitter igjen med så langt som jeg tror er veien å gå er å først.
Bestille klokka som er nevnt her. Jeg har noen gutter i huset som kommer til å synes den klokka er skikkelig tøff på gutterommet, må sikkert lage flere :)
Kjøpe en skikkelig loddestasjon, tin(bly) loddelisse og annet som nevnes her.

Når det gjelder forsterker kit så er det ikke det viktigste at dette låter bra eller måler bra. Hvis jeg kan bygge, lese el-kjema, se på komponenter og lære noe mens jeg bygger uten at det blir mye frustrasjon og negativt så er det det viktigste nå til å begynne med.

Utifra dette så virker et kit fra bottlehead, Pass ACA eller en av de minste til Elekit som mest aktuelt så langt.
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.283
Antall liker
2.475
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Høres ut som En Veldig God Plan.

En ting med den klokka, eller alle slike kit fra Kina.
Bruksanvisning / byggeveiledning følger sjelden med, men ofte så ligger de som en link i selve annonsen.
Språket er ofte, skal vi si, en variant av engelsk. Det hender nok at en må bruke litt fantasi for å tolke teksten.

Når jeg monterte diodene i den klokka, så tok jeg en "streng" i et siffer av gangen. Satt inn diodene, bøyde ut bena i ca. 30-40 grader slik at de står nogenlunde riktig. Snudde kortet og loddet de fast. Når du lodder feks. 10 komponenter, så lodd kun et ben på hver av de. Når du har tatt alle, så går du tilbake og lodder det andre benet. På den måten så får komponenten tid til å kjøle seg litt ned før du tilfører mer varme. Og du har en sjanse til å justere posisjonen på de, diodene bør stå på linje, det har med hvordan de vil lyse når du setter strøm på de til slutt. Diodene må som kjent monteres riktig vei, de er retningsbestemte. Motstandene er ikke det, men en god vane er å montere alle den samme veien, og slik at en kan lese verdien (fargebåndene) fra venstre mot høyre (hvis det er en naturlig opp/ned retning på kortet...).

En ting vi har glemt som du må ha, det er et multimeter. Ser at Kjell & company og Biltema har disse. Selv de billigste til 100 lappen vil gjøre nytten, jeg vill kanskje ha gått for et som også kan måle kapasistans. Dette fordi kondensatormerkingen i en del tilfeller kan være noe vanskelig å tolke. I begynnelsen så ville jeg ha tolket verdien på komponentene, men sjekket samtlige med multimeteret. Er fort gjort å bomme litt.

Jo, en ting til: du trenger et par små tenger. En liten sideavbiter og en med runde kjefter. Når du skal bøye bena på motstandene, så holder du med rundtanga helt inntil kroppen på motstanden, og bøyer benet på utsiden av kjeften. Da unngår du å brekke benet løs fra "kroppen" på motstanden eller komponenten.
Youtube har et stort utvalg av videoer på lodding / soldering circuit boards for beginners.
Noen andre tips & triks (?)
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.005
Antall liker
363
Torget vurderinger
10
Har hatt et godt resultat med Camp Ampen fra Pass sammen med en selvbygd rør forforsterker. Finnes en million skjemaer på nett. Brukte "The bastard" på den og det låt veldig bra.
 

MadsBje

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2017
Innlegg
194
Antall liker
537
Torget vurderinger
4
Ok, det var greit å vite, jeg valgte rød diode så det er ikke så ille men kunne nok vært litt svakere ja. Fikk slått den på i dag og må si jeg ble litt satt ut av kvaliteten på denne lille saken. Det låter meget bra vil jeg si. Jeg kjøpt to stykker og tenkte å kjøre to monoblokker.
 

El-retur

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2012
Innlegg
2.317
Antall liker
1.880
Sted
Sauda
Torget vurderinger
14
Fin lyd i aca og veldig enkle å bygge,om du har scoop og feks signalgenerator så er det veldig enkelt å få justert potmetret optimalt der aca klipper symetrisk og har mest effekt.
 
Topp Bunn