Forslag til forforsterker (RIAA) til Lenco L75 m/RB300 arm

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Antall liker
28
Hei,

Jeg har en Atoll IN200 forsterker uten phono-inngang, så jeg må skaffe meg en forforsterker (RIAA). Platspilleren er en Lenco L75 som jeg holder på å bygge et massivt kabinett til, jeg skal montere en Rega RB300 tonearm m/Ortofon 2M Red (mulig jeg oppgraderer til en bedre Ortofon senere).

Jeg spiller mest 70-talls rock og ønsker er varm lyd. Jeg har Dali ikon 5 MKII gulvstående høytalere, mulig at de byttes ut i fremtiden (gitt at de er årsaken til det jeg opplever som for skarp diskant når jeg spiller fra cd (Atoll CD100). MERK! Jeg har en egen tråd vedrørende skarp diskant i oppsettet mitt, hvor jeg har fått masse gode tips, DERFOR så trenger jeg ikke noen tilbakmelding på det nå...).

Det jeg ønsker tips på er forforsterker (RIAA) som vil passe godt til min Lenco L75 (m/RB300 arm)? Jeg kjøper helst brukt og budsjettet er 1000 - 5000 kr.

kjartanb

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2009
Antall liker
687
Sted
Os
Torget vurderinger
1
Hva med rør phono byggesæt, til eksempel Bottlehead Seduction eller Hagerman Bugle eller Cornet2?
mvh
Kjartan

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Graham Slee Gram Amp 2, Musical Fidelity V-LPS II og Audion Premier MM er tre gode, men forskjellige riaa-trinn som jeg ville sjekket ut.

Sistnevnte har jeg selv, og er den av de tre magefølelsen min sier ville passe best med en vintage-spiller.

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Antall liker
167
Sted
Larvik (Narvik)
Jeg har samme platespiller som deg med en NOS vintage pickup/nål Shure M75ECS og original arm.
Jeg bruker en Bellari VP130 med et bra eldre NOS rør, og det låter veldig bra, ville kanskje ha kjøpt en bedre psu til den, om jeg vrir høyt opp på gain, så kan jeg høre sus, men det er kanskje normalt.

mvh
Jan

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Antall liker
24
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Vurder brukt, nå som du har tid (siden du bygger). Når jeg søkte riaa gikk ASR Mini Basis og Musical Fidelity M1ViNL igjen på tips siden. Har hørt ASR men på helt annet anlegg en mitt -så begge tipsene er bare videreføring og jeg kan ikke si mer om dem. Link til norsk forhandler/nypris Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Antall liker
407
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Musical Fidelity V-LPS II har jeg selv på min lille rigg. Jeg kan ikke si jeg klager på lyden, men det eneste jeg har sammenlignet med er det integrerte RIAA-trinnet i forsterkeren min (H/K 3490) som i bunn og grunn gjør en OK jobb! Driver faktisk med ett Lenco GL75 prosjekt selv :p

Tenker å stacke opp mine vintage spillere i en egen rack :)

Topp Bunn