forslag til elemter for selvbygg

rosch

Fersking
Ble medlem
03.06.2012
Antall liker
0
Sted
nøtterøy,vestfold
Heisann,ny i selvbygg-kategorien,
Skal bruke kabinett fra castle inovation 51 m/stativ,ca 15L bassreflex(er maler så skal høyglans sprøytes)
trenger 6.5" element og 1" diskant,noen forslag?Sett mye på siden til dynabel da.
Er det også mulighet og bruke de gamle delefilterene fra de orginale høytalerene?(for enkelhets-skyld)
alle tips mottas med glede:)

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.325
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Det er ganske vanskelig å få et element til å passe inn i en ferdig kasse på forhånd.
Vanligvis pleier en å velge elementer en vil bruke først, evt å velge hva slags type høyttaler/lyd en ønsker. Deretter kompromissene.
15 liter er jo ikke stort, så jeg antar du sikter på en liten stativsak.
Like billig å bygge en gulvstående, tar like lite plass og du slipper stativer.

Jeg ville ikke tatt sjanden sånn uten videre å få noe til å passe i kassen
Delefilteret vil jeg tro du ike kan bruke da hvert element/konstruksjon krever sitt delefilter.

Håvard

rosch

Fersking
Ble medlem
03.06.2012
Antall liker
0
Sted
nøtterøy,vestfold
takker for svar:)
mest for skøy denne første gangen,de fleste elementene passer rett oppi fra dynabel i samme size(sett på datablad)
men er så mange valg etc..
liker kabinettene og medfølgende stativ jeg har fra mine castle innovation 15
får se hva jeg gjør:)

Sist redigert:
N

nysjerrigper

Gjest
hva prater du om? selvsagt kan man sette inn et annet element. woofere blir ikke designet for en type kasse. de bryr seg om volum og baffelbredde. . derfor man har kalkulatorer for slikt vel?

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.325
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
hva prater du om? selvsagt kan man sette inn et annet element. woofere blir ikke designet for en type kasse. de bryr seg somregel om volum. . derfor man har kalkulatorer for slikt vel?
du om det.

Håvard

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
5.232
Sted
moelv
Torget vurderinger
3
Du har mange forslag å bade i bare du finner utprøvde kit /diy-forslag som matcher ca 15 L (Amerikansk: ca 0,5 ft3) og baffelbredden.
Zaph er nevnt, Troels må nevnes + en haug andre. Alternativt kan Dynabel gi deg forslag.
Sjekk f.eks Greg Givlers konstruksjon hos Zaph (jeg har ikke lov til å annonsere disse elementene her ;-)

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
CA18RNX & ER18RNX spiller langt bedre i liten bassrefleks enn hva CA18RLY gjør - i mine ører. SR71 fra Zaph Audio er det "soleklare" valget om bredde/høyde ikke avviker for mye.
Baffeldimensjoner og elementplassering er det viktigste om filteret fra Zaph skal fungere som tenkt, dimensjoner på bassporten er selvfølgelig også viktig for å få rett avstemming og bl.a. unngå boomy bass.

Topp Bunn