Forsterkere Forslag til effekttrinn

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
291
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Jeg er litt på utkikk etter ett effekttrinn. For tiden spiller jeg med Rogue M-180 monoblokker og Primaluna Evo 400 pre. Det er SF Guarneri Evo jeg spiller på. Jeg har fått beskjed fra sjefen i huset om å redusere antall bokser, og som den lydige ektemann jeg er, foreslo jeg å bytte ofre to bokser mot en😅.
Da trenger jeg noen gode ideer og forslag til hvilket effekttrinn som kan passe til Evo 400 og Guarneri.
Som dere sikkert forstår har jeg en tildragning til rørlyd, men jeg vurderer også ss trinn, så lenge det ikke blir for analytisk og hardtklingende. Klasse D er i første omgang utelukket, da jeg anser sjansen stor for at jeg blir misfornøyd og må videreselge med en gang.
Prisklasse (brukt) +-40’
For å gi en pekepinn nevner jeg noen kandidater (som ikke nødvendigvis ligger på estimert bruktpris), som jeg har i tankene. Høyttalervalget mitt sier sikkert nok ift musikken jeg spiller, eller ikke spiller😅
Setter stor pris på erfaringer og begrunnelser for og i mot.


Audio Research ref75se
Luxman m700u
Burmester 956mkll
Parasound JC5
Electrocompaniet awr250
Chord ultima 6
Primaluna evo 400
 

Naphtali

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.12.2021
Innlegg
52
Antall liker
30
Sted
Her
Jeg hørte Chord spm1200 på SF Cremona,
og den hadde formiddabel hurtighet og kontroll på SF,
som ikke er utpreget lettdrevne.

Spm1200 gjorde 2x380w i 4 ohm.
 
Sist redigert:

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg er litt på utkikk etter ett effekttrinn. For tiden spiller jeg med Rogue M-180 monoblokker og Primaluna Evo 400 pre. Det er SF Guarneri Evo jeg spiller på. Jeg har fått beskjed fra sjefen i huset om å redusere antall bokser, og som den lydige ektemann jeg er, foreslo jeg å bytte ofre to bokser mot en😅.
Da trenger jeg noen gode ideer og forslag til hvilket effekttrinn som kan passe til Evo 400 og Guarneri.
Som dere sikkert forstår har jeg en tildragning til rørlyd, men jeg vurderer også ss trinn, så lenge det ikke blir for analytisk og hardtklingende. Klasse D er i første omgang utelukket, da jeg anser sjansen stor for at jeg blir misfornøyd og må videreselge med en gang.
Prisklasse (brukt) +-40’
For å gi en pekepinn nevner jeg noen kandidater (som ikke nødvendigvis ligger på estimert bruktpris), som jeg har i tankene. Høyttalervalget mitt sier sikkert nok ift musikken jeg spiller, eller ikke spiller😅
Setter stor pris på erfaringer og begrunnelser for og i mot.


Audio Research ref75se
Luxman m700u
Burmester 956mkll
Parasound JC5
Electrocompaniet awr250
Chord ultima 6
Primaluna evo 400
Denne er jo litt tungdreven, 85db/m iflg Stereophile, men har jo en relativt snill impedansekurve som aldri går under 4 ohm. Jeg ville tenkt at jeg minimum ville hatt en forsterker med 200w/4ohm. Personlig hadde nok jeg valgt en transistor, du har jo greit med rør i preampen. Med de høyttalerne og den preampen tror jeg du skal jobbe hardt før det låter hardt uansett. Sjekk litt i SF-vennetrådentråden her og se hva folk bruker.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.765
Antall liker
50.391
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
PrimaLuna og Electrocompaniet låter knall bra på SF😉
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.027
Antall liker
7.629
Sted
Oslo
En ide er vel å gå for PL' EVO 300 hybrid.
Da blir det enda en boks mindre, og kanskje en frue i enda bedre humør.
Men noen er jo sterkere i troen på delt for og effekt trinn, enn hardnakketheten til vax motstanderne
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.721
Antall liker
4.397
Sted
Nøtterøy
Noe fra Bryston serien kanskje? 20-års garanti og krefter i massevis.
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Sjekk ut Hegel sine power amp. Dem har svært liten egenlyd. Så du får lyden fra det foran og etter. De holder stålkontroll på så si alt av høyttalere. Ellers om lommeboken tillater det se på McIntosh. Likte selv svært godt lyden fra Sonus Faber og McIntosh. God kontroll, litt varm og stor lyd uten å miste detaljer.
 

Perrin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
267
Antall liker
286
Torget vurderinger
1
Music Reference RM200 kan være et alternativ
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
291
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Utrolig god respons her, og mange gode forslag. PL hybriden som er foreslått er interessant, men sitter med en følelse av at jeg kan komponere ett sett til å spille bedre i relativt samme prisklasse.

Evo lll, 180ene dine hadde sikkert funket godt, men litt vanskelig å gjemme bort dem også. Kanskje bygge dem sammen til en boks😅

Jeg bør kanskje ikke utelukke Hegel, selv om jeg kanskje ser for meg at Guarneriene mister litt av magien sin.

Mcintosh ser dritstilig ut, men er litt redd for at jeg fort kan bli lei av lysene (sær som jeg har blitt😅). Har forøvrig hørt mange som like SF kombinert med Mcintosh…

Ingen som har prøvd dem trinnene jeg har nevnt mot Guarneri eller Evt andre høyttalere? Eller har noen tanker om hvorfor noen av forslagene kan passe til Evo 400 pre og Guarneri?
Evo 400 pre er såvidt min forstand og hva jeg har lest, relativt altetende ift effekttrinn?
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
McIntosh vil utvilsom fungere godt, fra 302 og oppover. Slik jeg ser har McInt kun en svakhet og det er ved bruk av høyttalere som har skikkelig vriene impedansekurver. Det har ikke dine høyttalere, men de er tungdrevne og trenger en del watt. McIntosh har også en lydsignatur jeg tolker at du liker. På finn ligger det nå enn 2 år gammel MC302.
Har også troa på EC her. Spesielt AW250 som ikke er brokoblet. Skjønt brokobling vil heller ikke være noen problem her da laveste impedans er 4 Ohm.
Ser du utelukker klasse D, det er jo greit, man må jo luke ut noe.
Men om du er nysgjerrig, sjekk ut SPEC, klasse D. Selv Rognlien er jo nærmest bergtatt av disse. Sjekk Rognliens hifiblogg:)
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
291
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
McIntosh vil utvilsom fungere godt, fra 302 og oppover. Slik jeg ser har McInt kun en svakhet og det er ved bruk av høyttalere som har skikkelig vriene impedansekurver. Det har ikke dine høyttalere, men de er tungdrevne og trenger en del watt. McIntosh har også en lydsignatur jeg tolker at du liker. På finn ligger det nå enn 2 år gammel MC302.
Har også troa på EC her. Spesielt AW250 som ikke er brokoblet. Skjønt brokobling vil heller ikke være noen problem her da laveste impedans er 4 Ohm.
Ser du utelukker klasse D, det er jo greit, man må jo luke ut noe.
Men om du er nysgjerrig, sjekk ut SPEC, klasse D. Selv Rognlien er jo nærmest bergtatt av disse. Sjekk Rognliens hifiblogg:)
Du har trolig ett par gode forslag her. Setter stor pris på dette. Er vel en 312 som ligger på finn.no. Ser også det ligger ute en Luxman m-700u. Den har jeg lest at noen Guarneri-eier fant litt ‘’veik’’ på disse høyttalerne (ikke nødvendigvis at det vil være slikt hos meg).
 
Topp Bunn