Forslag til delefrekvens for en 6,5" bass/mellomtone

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Dette er ikke akkurat DIY, men antar folket her er blandt de som har mest peil på det jeg spør om så jeg prøver her.

Får å senke prisen i mitt oppsett(og delvis grunnet lite rom) vurderer jeg å gå over til stativhøyttalere i hovedoppsettet. Det åpenbare problemet som følger er jo at disse blir ufattelig pinglete i forhold til hva jeg er vant med, og ikke minst hva jeg ønsker. Spørsmålet blir da; hva vil fornuftig delefrekvens for en slik høyttaler være, mot egnet sub, for at den ikke skal slite selv ved brukbart høye volum?

Jeg har mulighet til å sette denne delingen mellom 40 og 200hz. Det jeg selv tenker som fornuftig er noe rundt 150hz. Hva tror dere som har leket litt med delefrekvenser om noe slikt?


Geir Arne
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.422
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Jo høyere 6,5" deles, jo mer tåler den. Samtidig blir løpetidsavstand mellom høyttaler og sub mer kritisk m.h.t. fase jo høyere man deler. Deling på 80 hz vil også spare 6,5" for mye utslag, og gi ganske hørbar forandring kontra full-range.

I tillegg kan det hende at en delefrekvens kan være gunstigere enn en annen i forhold til resonanser som en funksjon av plassering. Dermed kan det lønne seg å prøve litt forskjellige frekvenser.

Derfor tenker jeg at optimal delefrekvens kan variere litt, og bør prøves ut. Ett eller annet sted mellom 80 og 150 som du nevner, er sikkert et godt utgangspunkt.
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Ok.

Takk for svar. Kanskje jeg må gå for en slik løsning da. :)


Geir Arne
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.422
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Du kan selvsagt dele høyere også, men da begynner flere avveiinger og fenomener å gjøre seg gjeldende.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.078
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Bygg H6 klonen og kutt ut sub ;D

Håvard
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
RojohII skrev:
Du kan selvsagt dele høyere også, men da begynner flere avveiinger og fenomener å gjøre seg gjeldende.
Prosessoren jeg skal bruke stopper på 200hz, så over det er umulig.

Subene har på -3dB punkt på 145hz og -6dB punkt på 250hz, så her kan jeg muligens gå forbi 150hz med litt eq. Men hvordan forvrengingen ser ut aner jeg ikke, og det gjør meg litt betenkt. Men ønsket er jo at subene skal være med så høyt som mulig.


Geir Arne
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.422
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
ganilsen skrev:
RojohII skrev:
Du kan selvsagt dele høyere også, men da begynner flere avveiinger og fenomener å gjøre seg gjeldende.
Prosessoren jeg skal bruke stopper på 200hz, så over det er umulig.

Subene har på -3dB punkt på 145hz og -6dB punkt på 250hz, så her kan jeg muligens gå forbi 150hz med litt eq. Men hvordan forvrengingen ser ut aner jeg ikke, og det gjør meg litt betenkt. Men ønsket er jo at subene skal være med så høyt som mulig.


Geir Arne
Ah, var litt usikker på hvilket utstyr og muligheter du hadde som utgangspunkt. Jeg tipper du vil få best resultat ved å sjekke ut i 80-120Hz-området. Det vil god avlastning av monitorene samt at subwooferen ikke pushes mot grensen (begynner å spille dårligere sammenlignet mot 6,5"ern).
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
RojohII skrev:
ganilsen skrev:
RojohII skrev:
Du kan selvsagt dele høyere også, men da begynner flere avveiinger og fenomener å gjøre seg gjeldende.
Prosessoren jeg skal bruke stopper på 200hz, så over det er umulig.

Subene har på -3dB punkt på 145hz og -6dB punkt på 250hz, så her kan jeg muligens gå forbi 150hz med litt eq. Men hvordan forvrengingen ser ut aner jeg ikke, og det gjør meg litt betenkt. Men ønsket er jo at subene skal være med så høyt som mulig.


Geir Arne
Ah, var litt usikker på hvilket utstyr og muligheter du hadde som utgangspunkt. Jeg tipper du vil få best resultat ved å sjekke ut i 80-120Hz-området. Det vil god avlastning av monitorene samt at subwooferen ikke pushes mot grensen (begynner å spille dårligere sammenlignet mot 6,5"ern).
Det jeg snuser litt på er B&W 805D sammen med et par DB1 suber, om det hjelper noe mer. Har Audio Physic Scorpio i dag, og vil helst ikke ofre noe. Bare har mer. :p


Geir Arne
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.422
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Høres ut som en bra kombo det. :) Jeg tror du har lite å vinne på om du prøver å skyve subwooferen opp til 150, eller 200Hz for den del. Jo høyere opp i frekvens, jo kortere blir bølgelengden, noe som setter større krav til plassering for best mulig integrering. Øret detekterer også sonisk krøll bedre jo lenger opp i frekvens man kommer. I og med at suben begynner å rulle av v/145Hz, tenker jeg at man kanskje burde legge XO litt under.
 

JoakimSkovlund

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.08.2010
Innlegg
54
Antall liker
14
Sted
Revetal, Vestfold
Stativhøyttaleren bør ikke ha store problemer med å følge med om den deles ved 80hz. Ville ikke dele sub særlig høyere enn 80 og max 100hz, siden man da kommer opp i toner som lett høres forskjell i klangkaraktrer mellom suben og sidehøyttaleren. Til musikk synes jeg sjelden sub bør spille høyere enn 50hz for å oppnå minst mulig overgangsfarging.

Det kreves ikke allverden av sidehøyttalerens basselement for å gi høye lydtrykk ved 100hz, så prøv deg frem litt, så blir det nok bra! :)
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
RojohII skrev:
Høres ut som en bra kombo det. :) Jeg tror du har lite å vinne på om du prøver å skyve subwooferen opp til 150, eller 200Hz for den del. Jo høyere opp i frekvens, jo kortere blir bølgelengden, noe som setter større krav til plassering for best mulig integrering. Øret detekterer også sonisk krøll bedre jo lenger opp i frekvens man kommer. I og med at suben begynner å rulle av v/145Hz, tenker jeg at man kanskje burde legge XO litt under.
Jeg også tenkte at 150 var maks, egentlig. Basert på min erfaring, dog med suber som ruller av noe tidigere og krappere. Lyngdorf på sin side bruker integrering med dobbel sub opp til 400hz(riktignok spesialtipasset bass enhet) så mulig med høy deling vil jeg tro det er. Er litt redd for hvor lite den enkle 6,5" vil klare å gi helt der nedenifra. Mistenker litt slapp mellombass, noe som ikke akkurat er 805 sin styrke.


Geir Arne
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
JoakimSkovlund skrev:
Stativhøyttaleren bør ikke ha store problemer med å følge med om den deles ved 80hz. Ville ikke dele sub særlig høyere enn 80 og max 100hz, siden man da kommer opp i toner som lett høres forskjell i klangkaraktrer mellom suben og sidehøyttaleren. Til musikk synes jeg sjelden sub bør spille høyere enn 50hz for å oppnå minst mulig overgangsfarging.

Det kreves ikke allverden av sidehøyttalerens basselement for å gi høye lydtrykk ved 100hz, så prøv deg frem litt, så blir det nok bra! :)
Her er jeg ganske uenig utifra den erfaringen jeg har. Opp til godt over 100hz syntes jeg ikke er noe problem, men om frontene skal kuttes i bunnen trenger man 1 sub per kanal.

Har oppsettet til 8x12" i bakhodet med denne løsningen her. Han integrer suber/basstårn relativt bra på over 200hz. Det var visstnok litt i overkant av hva bassene liker, men syntes ikke det røpet seg så veldig ved siste lytt der.

Edit: Det kan såklart hende at deling på 80hz viser seg å være mest riktig, hvis jeg velger å gå for 805, men vil ikke ha det som mål. Om jeg risikerer å miste noe av det jeg har i dag kan jeg heller bare beholde APene. Selv om byttesyken er her nå må jeg innrømme. :)


Geir Arne
 

JoakimSkovlund

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.08.2010
Innlegg
54
Antall liker
14
Sted
Revetal, Vestfold
ganilsen skrev:
Her er jeg ganske uenig utifra den erfaringen jeg har. Opp til godt over 100hz syntes jeg ikke er noe problem, men om frontene skal kuttes i bunnen trenger man 1 sub per kanal.

Har oppsettet til 8x12" i bakhodet med denne løsningen her. Han integrer suber/basstårn relativt bra på over 200hz. Det var visstnok litt i overkant av hva bassene liker, men syntes ikke det røpet seg så veldig ved siste lytt der.

Edit: Det kan såklart hende at deling på 80hz viser seg å være mest riktig, hvis jeg velger å gå for 805, men vil ikke ha det som mål. Om jeg risikerer å miste noe av det jeg har i dag kan jeg heller bare beholde APene. Selv om byttesyken er her nå må jeg innrømme. :)


Geir Arne
Enig i at det er mulig å få til, men det kommer veldig an på egenskapene til sub i forhold til sidehøyttalerne. Jeg tenkte ut fra egenskapene til en "vanlig" aktivsub, som ofte har tunge langslagselementer i en liten kasse.. Setter man det opp mot en transientvillig stativhøyttaler, så skal det mye til at suben er lik i klang, i tillegg vil en mindre del av grunntoneområdet (opp til 400hz) spilles av en og samme høyttaler, så f.eks en bassgang fra dype til lysere toner, kan høres som den spilles av to forskjellige instrumenter - litt grovt sagt. Sier altså ikke at det ikke er mulig å få til, men påpeker bare at det lettere KAN oppleves som en overgang og at det krever mer matching ved høyere deling. :)
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.422
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Å få til et system med rikelig headroom og slam hele veien lar seg gjøre. En kombinasjon av full DSP (f.eks. DEQX) og DIY er en måte som gir rikelig med mulighet til fleksibel XO, delay, EQ.

Ønsker man ikke å gå så drastisk til verks, er f.eks. en 2,5-veis løsning fra 80Hz og opp + sub en mulig løsning. Da er vi dog et stykke fra utgangspunktet i tråden.

Mye av problemet med litt tamme anlegg/høyttalerkombinasjoner skyldes manglende baffelstepkorreksjon + mindre bra integrering i rommet + selvsagt headroom.

Jeg er enig i at 805D + vanlig sub ikke løser alle problemene om man ønsker seg et anlegg som virkelig river og røsker. Det kan nok bli veldig bra, men vil ikke kunne gjøre samme stunt som de virkelig store og hardtslående systeme makter.
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Er enig med dere, og ser helt klart utfordringen.

Litt av bakgrunnen for dette var å bruke 805 som springbrett til 802, og da prøve å lage en 802-light. ;)

Det store problemet her er at jeg ikke får testet med 2 stk DB1 hjemme, og dermed ikke sjekket om de er raske nok til å følge med oppover. Men er jeg heldig så er elementene av samme type som resten av 800-serien(skal sjekke opp dette). Gamle 801 hadde vel samme elementer, bare i 15", noe som kan indikere at jeg muligens har litt flaks.

Jeg sitter også ganske nære høyttalerne i rommet mitt(2-2,5m),så en 2-veis med sub vil jeg tror blir lettere å få til, grunnet mulighet for tidskorrigering på sub, enn en 3-veis hvor bassen følger med opp til 3-500hz(men dette er bare vill gjetting fra min side).

Har testet en lignende løsning tidligere med JBL LS40 og sub. Tror jeg delte opp til 120hz da uten store problemer, men da snakker vi om totalt forskjellige høyttalere. Plasseringen av høyttalerne i rommet gjør også at rundt 100hz blir noe av energien faset ut via 1. refleksjon på frontvegg, derfor kunne jeg tenkt at subene tok seg av det problemområdet.

Ellers, takk for svar gutter. :)


Geir Arne
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Fikk sjekket opp med norges B&W mann om dette kunne fungere.

Slik jeg hadde tenkt ville han definitivt ikke anbefale, han mente 80hz var mer eller mindre maks for å få et godt resultat med DB1. Han mente derimot at 805 med 4. ordens deling på 80hz ville kunne rocke godt nok. Litt skeptisk der selv, men med deling på 80hz kan jeg i allefall teste 805 hjemme med mine suber på dagens elektronikk og se hvordan det låter.

Takker så meget for inspill i tråden her, så får jeg teste litt på egenhånd fremover. ;)

Noen som tror at f.eks. Velodyne DD, JL Fathom, e.l kan fungere bedre lenger opp i frekvens? Eller er det bare å legge tanken med sub deling over 80hz på hyllen?


Geir Arne
 
Topp Bunn