Forslag til DAC

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Heisann

Er det noen som har noen linker/forslag til gode DAC'er?
Hvilke typer rene dac'er er det som finnes forresten?

Ønske egentlig også en som har støtte for flerkanals lyd, slik at den også fungerer som prosessor.
Men ikke pre-amp.

TEK

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
810
Torget vurderinger
5
Ny eller brukt?
Prisklasse?

kake

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2006
Antall liker
0
flerkanals dac med dekodere og uten pre? vanskelig...
nad har en prosessor til 6k. om den er særlig mot en ren stereo dac tviler jeg på.

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ny eller brukt + prisklasse?

Det er egentlig det jeg forsøker å finne ut, hva er det egentlig som finnes?
Akkurat NÅ lurer jeg virkelig på hvilke alternativer som er tilgjengelig.

Pr. dags dato har jeg en Thule AV100
Men jeg trenger mer kraft (tidligere tråd). Jeg kan da velge mellom PA350B og IA350B til ca. samme pris.
Senere (i år) skal jeg ha en HTPC. Denne vil sannsynligvis kun ha digital output.

Så da kan jeg enten velge å bruke AV100 som pre-amp + PA350B som amp, eller bruke en DAC + IA350B.
Det er diverse nyanser, men for å vurdere om jeg bør satse på PA350B eller IA350B ønsker jeg å ha litt info om hvilke DAC'er jeg kan ha mulighet til å benytte meg av.
Dersom jeg velger å gå for IA350B + DAC betyr det at jeg kan selge AV100.
Uansett valg må jeg ta hensyn til diverse andre ting.
For eks. at dersom jeg selger AV100 blir det en enhet mindre, men jeg må kjøre 5x120 i flerkanal vs. 100x3 + 350x2 dersom jeg ikke gjør det osv, osv.

Anser brukt/demokjøp som mest for penger, og DAC anser jeg som en "low-risk" komponent.
Brukt er derfor absolutt aktuelt.

Prisklasse? Ærlig talt, jeg vet ikke, 5K kanskje? Alternativet er mellom å beholde AV100 eller å erstatte denne med en DAC. Regner ikke med å få mye over 10K for AV100, så en brukt DAC bør ligge godt under denne prisen (siden jeg da også må ofre forsterkerdelen av AV100)

TEK

PS: GODT NYTT ÅR!

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
810
Torget vurderinger
5
Jeg vet ikke om noen rene surroundprosessorer for 5-kanalslyd i denne enden av skalaen.

Av vanlige stereo-DACer jeg har hørt og/eller eid vil jeg trekke frem:
- Holfi
- Audio Note

Av DAC'er jeg har lest om eller blitt anbefalt skal disse nevnes:
- Sirius
- Benchmark

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hmm, for meg så virker det som om det er lite å hente ved å satse på en egen dag + integrert forsterker med analog input.
En pre-amp/prosessor + amp ser ut til å bli veien å å.
Ut fra det jeg finner ut så blir da løsningen med AV100 som driver center og bakkanaler + PA350 i stereo modus for å drive frontene en ypperlig løsning som også gir meg (når jeg får meg større lytterom ;-)) mulighet til å utvide med flere kanaler om ønskelig.

Så får jeg heller vurder om jeg for testingen sin del ønsker å teste ut dag i ren stereo modus etterhvert som tiden går.

Forresten, er det noen som kan se hva som er vesentlig bedre med Thule PR350 som pre-amp vs. Thule AV100?
Såvidt jeg ser er det nøyaktig samme teknikk og samme prosessor brikker som benyttes i begge løsningene. Bare at PR350 koster mye mer og ikke har noe forsterkerdel...
http://www.hifiklubben.com/NO/Produ...LE_Space_PR350BV_Forforsterker_Sort_Soelv.htm

http://www.hifiklubben.com/NO/Produ...ere_AV100_Integrert_forsterker_Sort_Soelv.htm

Har ingen planer om noe bytte, men man blir jo litt nyskjerrig...

Topp Bunn