Bil, båt og motorsykkel Forslag til bil budsjett

Mr-G

Medlem
Ble medlem
21.10.2002
Innlegg
18
Antall liker
0
Torget vurderinger
37
Det skal settes av et fast beløp hver mnd til "drift og vedlikehold" av bilen vår, jeg tenker da på forsikring, årsavgift, rep og service. Spørsmålet er hvor mye som burde settes av hver mnd?

Ønsker også tilbakemeldinger på hvordan beløpet burde tilpasses med hensyn til alder på bilen. Min bil er 6 år gammel og har gått 110k km.
 
N

nb

Gjest
Svaret er at du i utgangspunktet ikke har den fjerneste anelse siden du eier en bestemt bil og ikke et gjennomsnitt av biler. Du vet heller ikke hva som skjer med akkurat din bil - om noen kjører på deg, du får en ripe i lakken, du er uheldig med steinsprut osv osv.

Årsavgift er greit, ditto med forsikring - selv om sistnenvte avhenger mye av opptjent bonus og slikt. Hva det for deg koster å forsikre din bil for din kjørelengde der du bor er grei skuring - de fleste selskap lar deg beregne det på nettet og det lønner seg å sjekke rundt og å prute. Rep er sannsynligvis ganske lite, men du kan være heldig og uheldig. Jeg kan fint lite om bil, men typiske slitedeler som bremsebelegg, evt xenon-pærer og lignende kan fort gå/være moden for utskifting rundt den alderen og den kilomterstanden og det koster jo noen kroner. Er det byttet registerreim? Det koster ganske mye og skal vanligvis tas etter 5 år / 100k eller hva det nå er, men det er ikke alle som gjør det.

Rutineservicer koster vel en 4-5-6k og tas ved bestemte intervaller. Det vil sikkert dukke opp noe annet som bør fikses på slike servicer også.

Noen med peil/erfaring kan sikkert si noe ganske bra om hva dere bør regne med - det er imdilertid ikke det samme som at du vil havne i nærheten av den summen;)
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Som nb er inne på: dette lar seg ikke svare på helt nøyaktig. Vi vet jo ikke engang hva slags bil det er snakk om. Men selv en ganske alminnelig familiebil koster flesk. Kjører du 20.000 km i året, kan du veldig rundt regne som følger:

Drivstoff: 20.000 kroner
Olje: 1.500 kroner
Dekk: 3.000 kroner
Forsikring: 10.000 kroner - kan bli MYE dyrere, avhengig av bonus, kasko etc.
Årsavgift: 3.000 kroner
Bompenger (f.eks. hvis du bor i oslo-området): 3-4.000 kroner
Service: 5-10.000 kroner
Reparasjoner: 5-10.000 kroner - avhengig av bilens alder og flaks/uflaks - kan fort bli MYE mer
Parkering: ?? - enkelte betaler dyrt for leie av garasje/parkeringsplass

Det blir fort oppimot en 4.000 kroner og vel så det i måneden - og da har jeg ikke tatt med renter på evt. lån på bilen - og heller ikke verditapet du har på bilen.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Her er det mange variabler, men det er godt mulig å komme i mål ganske billig.

Hvis du kan skru litt selv, så sparer man en del penger. 6 år gammel bil skal jo ikke inn på EU kontrol hele tiden heller.

Jeg har hatt min Toyota Avensis stasjonsvogn i litt over 7 år (2000 modell), og har vel i perioden hatt ca 4000,-/årlig i service/vedlikehold/reparasjon. Mesteparten kom for 2 år siden da jeg skiftet girkasse (Satte inn en brukt), clutch, hjullager, en del bremserør, en trommelbrems bak + litt småtteri - dette kom på 17000,- hos et lokalt verksted. I de første 5 årene hadde jeg rundt 1000,- i året.

Olje, oljefilter, luftfilter og vindusviskere koster på biltema godt under 1000 lappen årlig.
Klosser og skiver koster vel ca 1000,- på Biltema, må vel skifes hvert 5 år og det tar 1-2 timer avhenging av hvor rustne kalipper du har!

Så hvis du har en rimelig bil, og kan skru litt selv så behøver det pr år ikke å koste mer enn:
Årsavgift 3000,-
Forsikring 3000,- (Hvis du har litt bonus og dropper kasko)
Dekk 2000,-
Service og vedlikehold: 2000,-
Totalt 10 000,-. Setter du av 2000,-/mnd så har du mulighet til å bygge opp en buffer mot en litt større reparasjon.

I forbruk så kommer jo drivstoff, bomringen og parkering.

Kjører man 12000 km, med en bil som bruker ca 0,8l/mil så bruker man vel ca 15 000,- på bensin.


Dette gjelder selvsagt for en fornuftig japsebil. Kjøper du italiensk bil med hissig motor eller et dråg av en amerikansk bil så gjelder selvsagt helt andre ting. Men det er fremdeles mulig med billig bilhold!

Mvh
OMF
 
Sist redigert:

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Her er det mange variabler, men det er godt mulig å komme i mål ganske billig.

Hvis du kan skru litt selv, så sparer man en del penger. 6 år gammel bil skal jo ikke inn på EU kontrol hele tiden heller.

Jeg har hatt min Toyota Avensis stasjonsvogn i litt over 7 år (2000 modell), og har vel i perioden hatt ca 4000,-/årlig i service/vedlikehold/reparasjon. Mesteparten kom for 2 år siden da jeg skiftet girkasse (Satte inn en brukt), clutch, hjullager, en del bremserør, en trommelbrems bak + litt småtteri - dette kom på 17000,- hos et lokalt verksted. I de første 5 årene hadde jeg rundt 1000,- i året.

Olje, oljefilter, luftfilter og vindusviskere koster på biltema godt under 1000 lappen årlig.
Klosser og skiver koster vel ca 1000,- på Biltema, må vel skifes hvert 5 år og det tar 1-2 timer avhenging av hvor rustne kalipper du har!

Så hvis du har en rimelig bil, og kan skru litt selv så behøver det pr år ikke å koste mer enn:
Årsavgift 3000,-
Forsikring 3000,- (Hvis du har litt bonus og dropper kasko)
Dekk 2000,-
Service og vedlikehold: 2000,-
Totalt 10 000,-. Setter du av 2000,-/mnd så har du mulighet til å bygge opp en buffer mot en litt større reparasjon.

I forbruk så kommer jo drivstoff, bomringen og parkering.

Kjører man 12000 km, med en bil som bruker ca 0,8l/mil så bruker man vel ca 15 000,- på bensin.


Dette gjelder selvsagt for en fornuftig japsebil. Kjøper du italiensk bil med hissig motor eller et dråg av en amerikansk bil så gjelder selvsagt helt andre ting. Men det er fremdeles mulig med billig bilhold!

Mvh
OMF
Det ser ut som mitt bilhold inntil for noen år siden. Gammel bil uten særlig restverdi fjernet behovet for kasko og ga nesten 0 i kapitalkostnad og avskriving. Jeg skrudde selv og mye deler er billig (men ikke alt). Av latskap, begeistring og komforthensyn har jeg gått over til nyere italiener som jeg ikke har noen ambisjoner om å skru på selv.
 
Topp Bunn