Forslag: Egen avdeling for "Har utstyr som ikke virker - trenger hjelp!"

O

OldBoy

Gjest
Jeg har merket meg den nye vrien med at tråder hvor man ber om hjelp i forbindelse med at man har problemer med anlegget sitt, eller deler av det, flyttes til DIY-avdelingen.

Dette synes jeg "forurenser" DIY-avdelingen, som bør forbeholdes DIY, og modding av utstyr, og jeg foreslår derfor at man oppretter en ny avdeling, forslagsvis med tittelen "Har utstyr som ikke virker - trenger hjelp!", eller noe i den stilen, hvor alle som har problemer med utstyret sitt, kan be om hjelp.

At en del av rådene man får, kanskje vil ende opp med at man får tips om at man kan måle eller fikse ett eller annet på egenhånd, synes jeg ikke gjør det til en DIY-sak. For meg blir det ikke skikkelig DIY før oppgaven har karakter av et "prosjekt". Å måle en spenning eller å skifte et høyttalerlement på egenhånd, er muligens et stort prosjekt for enkelte, men kvalifiserer ikke til å bli kalt DIY, slik jeg oppfatter begrepet.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.581
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hei OldBoy. Jeg har tatt opp dette på "kammerset"

Mitt forslag er å inkludere slike ting under diy, da det ofte er en stor sammenheng mellom "problemer" og diy.
Så akkurat der divergerer vi.

Er ikke noe tilhenger av flere underforum, da jeg synes at det i grunnen er "haugen på nok" allerede.
Men er enig i prinsippet ditt.

Synes ikke det hører under "hifi generelt" heller, da min mening (nok en gang) er at vi i prinsippet burde diskutere utstyr der.

EDIT: Når jeg tenker meg om så kunne det kanskje vært interessant. Blir denne delen av forumet stort nok, kan den fungere som en "erfaringsdatabase" for problemer som er gjengangere eller kan ligne andre problemer og der folk kan finne hjelp.
Eksempel er EC potmeter som skraper. Spraking fra rørforsterkere, knepp i høyttalere ved oppstart, cd spillere som ikke leser cder etc.
Kunne sluppet mange unødvendige poster og innlegg da.

Andre ting kan være:
"Hvordan skifte element oppheng"
"Loddekurs"
"Sjekkliste før du poster ( sjekke forskjellige ledd i kjeden)"

Etc.

Jo det kan bli bra det. Kanskje også deler av bransjen kan delta for å hjelpe?

mvh
Odd Magnus

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
OldBoy skrev:
Jeg har merket meg den nye vrien med at tråder hvor man ber om hjelp i forbindelse med at man har problemer med anlegget sitt, eller deler av det, flyttes til DIY-avdelingen.

Dette synes jeg "forurenser" DIY-avdelingen, som bør forbeholdes DIY, og modding av utstyr, og jeg foreslår derfor at man oppretter en ny avdeling, forslagsvis med tittelen "Har utstyr som ikke virker - trenger hjelp!", eller noe i den stilen, hvor alle som har problemer med utstyret sitt, kan be om hjelp.

At en del av rådene man får, kanskje vil ende opp med at man får tips om at man kan måle eller fikse ett eller annet på egenhånd, synes jeg ikke gjør det til en DIY-sak. For meg blir det ikke skikkelig DIY før oppgaven har karakter av et "prosjekt". Å måle en spenning eller å skifte et høyttalerlement på egenhånd, er muligens et stort prosjekt for enkelte, men kvalifiserer ikke til å bli kalt DIY, slik jeg oppfatter begrepet.
Enig!

Frode

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.581
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Vi vil ihvertfall ikke ha det under hifi-generelt. Så hvor vil du ha det el?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg er skeptisk til å dele opp i for mange undergrupper. Jeg synes vi har kommet dit for lenge siden.

Men vi kan godt ha en undergruppe for rent praktiske ting, uten diskusjon om subjektive opplevelser, uten omfattende tekniske analyser og så videre. Det hadde vært fint.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Jeg mener (kanskje) at denne type tråder er OK under "generelt". Det er jo mange ting som kan komme opp i forbindelse med defekter. Garantispørsmål f.eks, eller andres generelle erfaringer med samme utstyr, byggekvalitet på samme, erfaring med forhandlere og verksteder, osv. Dessuten er det ofte generelt lærerikt å se hvordan andre tenker omkring et problem, selv for de som ikke driver med DIY vil jeg tro. (og en fin avvekslig fra en viss type tråder som det er mange av, som "hva skal jeg kjøpe", "objektivister vs subjektivister". No

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Etter en kjapp debattering i moderatør-hjørnet så tror jeg vi ønsker å henvise slike debatter til DIY. Vi vil legge dette i underteksten for å gjøre det tydelig.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
bambadoo skrev:
Si det, men vi ønsker vel ikke å ha garantisaker, butikkerfaringer, byggekvalitet på komersielt utstyr, og "hvorfor virker ikke" spørsmål i diy avdelingen?
Dette er ting som har lite eller ingenting med diy å gjøre og passer bedre under generelt.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
el_mariachi skrev:
bambadoo skrev:
Si det, men vi ønsker vel ikke å ha garantisaker, butikkerfaringer, byggekvalitet på komersielt utstyr, og "hvorfor virker ikke" spørsmål i diy avdelingen?
Dette er ting som har lite eller ingenting med diy å gjøre og passer bedre under generelt.
Enig.

Pk

Z

Zomby_Woof

Gjest
Fordelen med å legge slikt til DIY er at spørsmålene treffer de med kompetanse der. Svarene blir sikkert gode.

Ulempen er at DIY'ernes hjørne kommer til å bli jammet ned av spørsmål om alt og ingennting.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Slik som jeg ser det så er vel heller ikke det tanken. De fleste av disse sakene går innunder Hifi Generelt, men hvis en person har lyst til å fikse noe som er ødelagt på egen hånd, så er jo DIY den beste plassen.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Hva med å utvide Tech-hjørnet til slike ting, der burde man i prinsippet ha den tekniske kompetansen.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.519
Torget vurderinger
28
Lag for all del ikke flere underforum. Etter mitt skjønn er det allerede i overkant mange.
Tech-hjørnet virker jo være et passende sted, uten at jeg egentlig har så stor oversikt eller kompetanse på hvor henvendelsene passer best.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.581
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har vi kommet fram til noe mer "konklusivt" her?

Jeg er fremdeles i tvil hvor noen av disse trådene bør plasseres. Og det er min jobb å vite det.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Er det ikke naturlig å ha det under DIY? Kanskje vi skal sette opp en avdeling under DIY (på samme måte som vi har gjort med Hifi-foreninger).

Mvh
Høvdingen

O

omholt

Gjest
Dr.No skrev:
Jeg mener (kanskje) at denne type tråder er OK under "generelt". Det er jo mange ting som kan komme opp i forbindelse med defekter. Garantispørsmål f.eks, eller andres generelle erfaringer med samme utstyr, byggekvalitet på samme, erfaring med forhandlere og verksteder, osv. Dessuten er det ofte generelt lærerikt å se hvordan andre tenker omkring et problem, selv for de som ikke driver med DIY vil jeg tro. (og en fin avvekslig fra en viss type tråder som det er mange av, som "hva skal jeg kjøpe", "objektivister vs subjektivister". No
Støttes. Sjansen er kanskje litt større for tilbakemeldinger også da?

Topp Bunn