Forskjeller på Eci 4 / 5 og abrahamsen V. serie?

preje

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.08.2007
Innlegg
60
Antall liker
1
God helg! ;D

Er i disse dager på jakt etter forsterker til mine nyinnkjøpte kef xq40. ;D Hadde en kjempefin opplevelse i går hvor en kompis tok med sin electrocompaniet eci 4 på besøk. Det var virkelig flott, og de spisse, til tider stikkende, s-lyder var endelig borte. Samboern var også veldig fornøyd ;)

Men... jeg kunne til tider merke et lite savn etter noe mer dynamikk på enkelte låter. Har ikke hatt abrahamsen i hus, men hørt på v3 og v4 hos Lefdal på samme høyttalere, og nylig også den integrerte v2 på samme. Likte også det jeg hørte her, og synes kanskje til tider det låt enda litt varmere, og hadde litt mer sprut innimellom. Har og hørt en adcom 5500 med 2x200 watt rå styrke i stua. Mye dynamikk, men vil kanskje litt for mye, så litt ute av kontroll.

Det jeg da lurer på er om eci 4 eller 5 blir litt for snill, og om abrahamsen har samme egenskaper, men litt mer krutt å fare med når det trengs? Har lest at v2 og v4 skal være strømsterke, 1000VA med 70000mF. Noen som kan bekrefte det? Har dessverre litt problemer med å stole på mine egne ører, så derfor jeg spør dere som har erfaring ;)

Innspill og erfaringer taes imot med stor takk ;D
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Gratulerer med nye Kefer. :)

Har erfaring i eget rom med ECI-5 mkII, V2.0, V3UP/V4.0UP. Har ikke hørt ECI-4 og 5.

- V3.0UP/V4.0UP er en god kombinasjon.
- ECI-5 mkII var IKKE sidrumpa.

Har du råd; gå for en ECI-5 mkII. Vil du spare penger får du samme fres til mindre penger med Abrahamsenkombinasjonen.

På mine lettdrevne RF-63 så spiller en V2.0 mer enn "godt nok".

Lykke til. :) Du kan uansett ikke trå spesielt feil med de kandidatene du har på lista.

Merk: Nå har du kun fokusert på forsterkere, og ikke på kilden. Husk at den betyr vel så mye...
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Loevhagen skrev:
Merk: Nå har du kun fokusert på forsterkere, og ikke på kilden. Husk at den betyr vel så mye...
Det er vel i beste fall åpent for debatt. Selv en bluray-spiller til en tusenlapp vil gi brukbare/gode resultater gjennom de nevnte forsterkerne.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Eh.

Jeg har ikke sagt ett ord om at en BD-spiller ikke vil duge. Kilder vil, som så mye annet i kjeden, ligge i en normalfordeling. Flesteparten er "like", men det finnes ytterpunkter. Ved å dyrke ytterpunkter, vil man til slutt tune lyden ut av høyttalerne.

Kilde 1: Mac med 64-bit og AyreWave + Abrahamsen V6.0 DAC
Kilde 2: 1, men med Nuforce HDP
Kilde 3: Sony BD-spiller

Jeg har alle 3 og det er forskjell.

Booter man Mac i 32-bit, så har man en variasjon til. Videre kan man benytte Audirvana eller PM (med/yten upsampling og "NOS" / High Fidelity). Alle disse valgene gir ulik lyd (marginal, men ulik).
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Loevhagen skrev:
Eh.

Jeg har ikke sagt ett ord om at en BD-spiller ikke vil duge. Kilder vil, som så mye annet i kjeden, ligge i en normalfordeling. Flesteparten er "like", men det finnes ytterpunkter. Ved å dyrke ytterpunkter, vil man til slutt tune lyden ut av høyttalerne.

Kilde 1: Mac med 64-bit og AyreWave + Abrahamsen V6.0 DAC
Kilde 2: 1, men med Nuforce HDP
Kilde 3: Sony BD-spiller

Jeg har alle 3 og det er forskjell.
Klart det er forskjell, men er det virkelig vel så mye forskjell på disse, som det er mellom ECI-5 og V2?
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Nå har jeg ikke hørt ECI-5, men kun mkII versjonen. Kort sagt så spiller Abrahamsenkombinasjonen litt klarere enn mkII til ECI-5. Dette kan man "tune" den ene eller andre veien med softwareavspilling. Så VFM er høy med Abe.

Nå skal det også sies at ECI-5 mkII var heeelt tyst på mine 99dB-følsomme høyttalere. Abekomboen har både svak brum og susing. Brum på V4.0UP på ujordet anlegg. Susing har andre også hatt på V3.0UP.

Jeg anbefaler derfor ECI-5 mkII dersom man vil ta seg råd til den.
 
Topp Bunn