Forsterkere Forskjell på Hegel H20 og H300

FV

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
62
Antall liker
11
Torget vurderinger
5
Er litt nysgjerrig på Hegel igjen til mine Piega da jeg var veldig fornøyd med Hegel H200 i et oppsett jeg hadde før.
Ser jo at H300 får veldig gode skussmål til en fornuftig penge. Jeg er derimot såpass fornøyd med min Antelope Zodiac Gold at jeg ønsker å beholde denne, behovet for DAC og pre-delen i H300 blir jo da unødvendig for min del.
Da har man jo muligheten for f.eks H20 som ligger rundt samme prisen.
Effekten er den samme på H300 og H20, og når prisen er den samme forventer jeg at den er en hel del mye bedre også. Jeg har derimot mine tvil om at Hegel har tatt seg bryet med å lage to "helt" forskjellige effektdeler til to forsterkere med samme effekt fra samme produsent?

Er det stor forskjell på de nye modellene til Hegel og de litt eldre? Kanskje jeg burde hatt is i magen og ventet til det dukket opp en H4SE på brukten.

Mvh
Frank
 
M

MusicBear

Gjest
Ha is i magen FV, for masse krefter er så undervurdert at du vil angre resten av livet hvis du ikke tester det ut. Er mittt velmente råd :)
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Til FV:

Jeg har hørt hjemme hos meg selv Hegel H1 Mk4, Hegel H200 og har nå H300.

En rød tråd her er at det er mer fylde og kropp i Hegel nå enn tidligere. Hvertfall på mine integrerte jeg har hatt.

Jeg kan TRYGT anbefale deg H300 da den faktisk overgår komboen jeg hadde med H200 og HD20 dac.

Så skal jeg anbefale deg noe utfra egen erfaring vil det være H300 om du trenger kraften. Du vil neppe bli skuffet.

H300 har også en evne å skille musikken i flere lag enn jeg hørte med H200 og HD20. Men selv om her er mere av ALT
er det fortsatt en ro og klarhet og absolutt ingen skarpe og kalde trekk i lyden.

Håper dette hjalp litt.

Mvh Øyvind
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Har du ikke behov for preamp kjøper du siste utgaven av H4. En meget god amp med utrolige kraftreserver. Senere produkter fra Hegel er kanskje mer tre enn glasslyd. Nøytral, men litt mørkere, varmere enn tidligere utgaver. Ingen tvil om at en får mye for pengene med Hegel. Med de rette tingene rundt, kan en komme tett på en lydnirvana i heimen. Har tidligere eiet H4 og kan si at den er særdeles bra.
Trenger du pre etc, er H300 toppers. Veldig mye bedre enn H200, men du gir fra deg en del av kontrollen og roen som en H4 gir.
Lykke til.
 

FV

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
62
Antall liker
11
Torget vurderinger
5
Takker for veldig gode svar. Den "tre og glass"-metaforen som maxmekker kommer med synes jeg var perfekt i forhold til det jeg frykter litt med Hegel. Den erfaringen jeg hadde med H200 var at den vår åpen og nøytral, men såpass åpen at det ble litt vel lyst for mine ører.
Jeg hadde også i denne tiden en høyttaler som ikke var en særlig god klaff med Hegel, MA GS20, har i dag et par Piega TC70X som jeg våger å mene skal matche det meste.
Skal holde øye på brukten om det dukker opp noe samtidig som jeg skal prøve å få solgt min Sugden Masterclass SPA 4.
 
M

MusicBear

Gjest
Unnskyld FV, men skal du bytte fra Sugden Masterclass SPA 4 til Hegel ???
 

FV

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
62
Antall liker
11
Torget vurderinger
5
Det er under vurdering, ja, er det så rart? :)
Sugden er bra, men interiørarkitekten i huset har kjøpt en stereobenk som en klasse A-forsterker ikke er særlig fornøyd med å stå i.

Men siden du tar opp temaet, hvorfor mener du at Sugden er såpass mye bedre enn f.eks Hegel siden det virker rart for deg? Jeg har en følelse av at ting som blir solgt på messer og i mye mindre kvantum enn ting man får tak i hos Soundgarden skal være så mye mer eksklusivt og bedre enn mer main stream produkter - uten at det er det.

Mvh
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
FV:

Jeg har nå fått noen timer mere med min H300 til mine Dynaudio Focus 160.

Jeg vil si en ting, prøv den ut. Klarer du deg med H300 har du alt i en boks. Det var dette som var min plan.
Uten at det skulle gå ut over lydkvaliteten.

Det gikk ut over lydkvaliteten må jeg si. Men denne gangen riktig vei. Den ble mye bedre.

Har du sjanse å låne eller deponere en på Soundgarden for test er det en god ide.

Vil poengtere igjen at Hegel H300 er laaangt unna skarp og frempå i lyden.

Din Sugden klasse A amp er nok enda litt mer rund i kantene, vil jeg gjette på.
Men at du vil få noen nedgradering i lyden hos deg er jeg heller tvilende på.

Hegel H300 er en forbasket god integrert forsterker. Jeg angrer slett ikke et sekund
på kjøpet.

Mvh Øyvind
 

christofferh

Bransjeaktør
Ble medlem
29.10.2008
Innlegg
32
Antall liker
28
Sted
Møre og Romsdal
Torget vurderinger
1
Hei,

Jeg har personlig testet begge deler! Jeg synst H20 er en klaaart bedre forsterker, og kombinerer du den med P20 så gruser den H300, men det er jo en helt annen prisklasse.

Jeg endte selv opp med H20 og P20, veldig fornøyd med dette. :)
 
M

MusicBear

Gjest
FV; jeg vil med spenning høre hva du mener om Hegel fremfor din Sugden.
Min litt på siden kommentar har vel ikke annet utgangspunkt enn at jeg vet hva kl. A drift & fete strømforsyninger gjør med lyden, hvor jeg trodde at du med en slik Masterclass apparatur i heimen ikke for alt i verden ville bytte den ut i hverken en Hegel eller få andre produkter...
Men, jeg ser og forstår jo argumentet ditt!
...Samtidig som jeg oppfordrer deg til å la din bedre halvdel selv lytte til forskjellen, hvor resultatet kan bli at hun mener det er den nye stereobenken som må byttes ut :)
 

FV

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
62
Antall liker
11
Torget vurderinger
5
Alltid gøy med litt diskusjoner rundt forskjellige tema :)

Sugden er et veldig bra produkt, for meg har dette med temperatur to minussider:
- den blir for varm til å ha i stereobenken
- den blir ikke raskt nok varm til å spille bra når man lytter i kortere periode (trenger en time for optimal driftstemp)

Kall det barnslig, men mitt første anlegg med H200 gav en enormt stram og god bass som jeg ennå ikke har opplevd fra noen av de forsterkerne jeg har hatt etterpå, og så lenge dette er et kriterie for meg og verken McIntosh eller Sugden har oppfylt dette kravet til tross av å være bra på andre områder, kunne jeg tenkt meg å prøve Hegel igjen.
At Hegel også har endret litt signatur i det høye frekvensregisteret som var minuset jeg husker fra H200 gjør at jeg iallefall ønsker å prøve det.

Jeg har heldigvis ikke noe behov for å leve opp til hva andre mener er det optimale lydanlegg, og om jeg har vært over i klasse A-verden som noen kanskje noen ser på utstyr for viderekomne og vil tilbake til A/B gjør ikke at jeg føler jeg nedgraderer på noe vis :)

Mvh
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Jeg hadde Hegel H4SE tidligere og har nå Sugden Sapphire FBA800. Sammenligningsgrunnlaget er ikke helt rettferdig da forforsterkeren er ny og hele anlegget blir foret av en bedre strømgenerator, men generelt vil jeg si at Sugden er et hakk opp fra H4SE på de fleste punkter med unntak av bassegenskapene der Hegel var bedre.
Hvis forforsterkerdelen i Antelope er av god kvalitet høres det mest fornuftig ut å gå for en H20. Send en Mail til Hegel og spør om bassegenskapene i H20 kontra H200 siden du hadde sistnevnte tidligere og var fornøyd med denne. Ellers bør man kanskje være oppmerksom på at å kjøre med digital volumeregulering istedenfor dedikert pre kan gi utslag i tynn lyd, men så vidt jeg har forstått har Antelope en "ekte" pre del. Hvis du skal ha lydkvaliteten fra en Sugden FBA800 og bassen fra en H4SE må du nok opp på en Hegel H30, men da begynner kanskje budsjettet å bli et problem.
 

FV

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
62
Antall liker
11
Torget vurderinger
5
Du har helt rett, Ketil, volumkontrollen i Zodiac Gold er analog og gjør derfor en ypperlig jobb som pre.
H30 kan jo være aktuelt det også, men som du nevner vil jo budsjettet bety en del, og én H30 (er jo i hovedsak en monoblokk som kan kjøres i stereo) er kanskje ikke så mye bedre enn en H4SE?

Av det jeg leser virker det uansett ut som at jeg må finne meg en Hegel av nyere årsmodell for å få de egenskapene jeg ønsker.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Hvis jeg tolker deg riktig at det første anlegget ditt var med H200 og at du deretter har brukt Antelope pluss effektforsterkere av ymse slag, er det jo en mulighet for at det er forforsterkerdelen i Antelope som er synderen i forhold til bassproblematikken du nevner. Jeg tror jeg ville ha fått tak i en forforsterker og satt den mellom Antelope og Sugden og hørt hva det eventuelt gjør med lyden. Heller det enn å kjøpe inn nye effektforsterkere og bare repetere problemstillingen fordi problemet befinner seg et annet sted.
 

FV

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
62
Antall liker
11
Torget vurderinger
5
Interessant vinkling, Ketil, men Antelope er forholdsvis ny i dette oppsettet, har hatt en McIntosh-rigg med MCD500 som pre og brukt en Slimdevice Transporter som pre.
Jeg har heller ikke hatt noen bassproblematikk annet enn at jeg ble betatt av bassen som Hegel leverer uten at jeg sliter med dypbass i oppsettet mitt i dag, heller at den stramme bassen Hegel leverer er rimelig unik i mine ører :)

Sendte en mail til Hegel om temaet og fikk et brukendes svar:
Alle forsterkere har slik forvrengning i større eller mindre grad. Normalt gjør man andre grep for å «tune» lyden mørk allikevel. Det har aldri Hegel gjort. Hvis man «tuner» lyden beveger man seg bort fra instrumentenes naturlige klang. Men de nyere er altså vesentlig varmere i lyden ettersom de har vesentlig mindre forvrengning, og ikke har den lille spissheten helt i de lyseste tonene.

Denne teknologien finner du i H80, H300, H20, H30, P30 og P20 (på forsterkersiden). Som du ser så finner du det ikke helt i H4SE.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Interessant vinkling, Ketil, men Antelope er forholdsvis ny i dette oppsettet, har hatt en McIntosh-rigg med MCD500 som pre og brukt en Slimdevice Transporter som pre.
Jeg har heller ikke hatt noen bassproblematikk annet enn at jeg ble betatt av bassen som Hegel leverer uten at jeg sliter med dypbass i oppsettet mitt i dag, heller at den stramme bassen Hegel leverer er rimelig unik i mine ører :)

Sendte en mail til Hegel om temaet og fikk et brukendes svar:
Alle forsterkere har slik forvrengning i større eller mindre grad. Normalt gjør man andre grep for å «tune» lyden mørk allikevel. Det har aldri Hegel gjort. Hvis man «tuner» lyden beveger man seg bort fra instrumentenes naturlige klang. Men de nyere er altså vesentlig varmere i lyden ettersom de har vesentlig mindre forvrengning, og ikke har den lille spissheten helt i de lyseste tonene.

Denne teknologien finner du i H80, H300, H20, H30, P30 og P20 (på forsterkersiden). Som du ser så finner du det ikke helt i H4SE.
Hei igjen

Må blande meg inn på nytt :)

Tror det er verdt forsøket med en Hegel H300.
Du har et minimum av enheter og får minst mulig kabler og ledd.

Jeg har hatt MYE forskjellig opp gjennom årene. Jeg tror jeg faktisk er
styggelig nært det optimale anlegget for MINE ører før det begynner å koste
alt for mye penger.

Jeg blir bare mer og mer fornøyd med min H300. Den har stålkontroll hele veien
selv på kraftig volum. Det er helt herlig hvordan forsterkeren opprettholder
separasjon, detaljering og dynamikk uten å miste fokus uansett hvor høyt jeg skrur.
Lyden er behagelig og ren hele veien. Og bassen sitter STØPT. Fast og fin med
både punch og dybde.

Jeg føler på en måte at det er vanskelig å kunne trø helt feil med den nye Hegel H300.

Mine tanker igjen og mine ører, men håper det kan guide litt :)

Mvh Øyvind
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Interessant vinkling, Ketil, men Antelope er forholdsvis ny i dette oppsettet, har hatt en McIntosh-rigg med MCD500 som pre og brukt en Slimdevice Transporter som pre.
Jeg har heller ikke hatt noen bassproblematikk annet enn at jeg ble betatt av bassen som Hegel leverer uten at jeg sliter med dypbass i oppsettet mitt i dag, heller at den stramme bassen Hegel leverer er rimelig unik i mine ører :)

Sendte en mail til Hegel om temaet og fikk et brukendes svar:
Alle forsterkere har slik forvrengning i større eller mindre grad. Normalt gjør man andre grep for å «tune» lyden mørk allikevel. Det har aldri Hegel gjort. Hvis man «tuner» lyden beveger man seg bort fra instrumentenes naturlige klang. Men de nyere er altså vesentlig varmere i lyden ettersom de har vesentlig mindre forvrengning, og ikke har den lille spissheten helt i de lyseste tonene.

Denne teknologien finner du i H80, H300, H20, H30, P30 og P20 (på forsterkersiden). Som du ser så finner du det ikke helt i H4SE.
Dette samsvarer vel egentlig med min erfaring med H4SE også. En bra forsterker bevares, men ihvertfall på de høyttalerne jeg koblet den til, som kanskje ikke var av den helt tilgivende sorten i diskant/øvre mellomtone, ble det endel skriking i de høye toner på en del innspillinger. De fleste tilbakemeldinger går vel også ut på at de nyere modellene til Hegel har en varmere lydsignatur. Med rette høyttalere tror jeg Hegel er blant de bedre kjøpene man kan gjøre på transistorsiden.
 

FV

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
62
Antall liker
11
Torget vurderinger
5
Fikk lånt meg en H20 som jeg har fått et par timer på nå, og kan jo først innrømme at den ikke er lys i toppen som det jeg har hørt tidligere av Hegel. Men den er derimot ikke så stram i bassen som jeg hadde håpet på, så da er spørsmålet om mine Piega TC70X ikke spiller den dypbassen jeg hadde drømt om (noe jeg tviler på), eller om Antelope Zodiac Gold farger lyden for mye.
 
M

mfufu

Gjest
Smart at du testet selv, slettes ikke alle som gjør :)
Min erfaring er at en forforsterker setter mer preg på lyden en en effekt, sånn generellt ihvertfall. Sikker på at du ikke får plass til den effekten du har da, og kanskje teste litt forskjellige pre-amper isteden?
 

FV

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
62
Antall liker
11
Torget vurderinger
5
Så, etter en ukes test av H20 satt jeg igjen med følelsen av at jeg ikke gav stakkaren den rettferdigheten den fortjente.
Helt ærlig så var det ikke store forskjeller mellom min klasse a Sugden Masterclass SPA-4 og Hegel H20, Hegel en anelse mer oppløst, men thats it.
Jeg måtte derfor konkludere med at min kjære Antelope Zodiac Gold farger lyden såpass mye at jeg ikke fikk fram de kvalitetene fra H20 som jeg ønsket og som jeg er skråsikker den har. Jeg måtte da sett meg om etter en P20/P30 som igjen hadde gjort meg avhengig av å skaffe en DAC i tillegg da Zodiac Gold blir for dyr som stand alone-DAC. I tilnærmet frustrasjon ba jeg om å få låne med en Hegel H300, og gjett hva? Den gir meg det jeg vil ha!
Tenke seg til at man skal gå ned i pris og likevel komme et godt steg mot lyden jeg ønsker. Folk vil gjerne riste på hodet etter en slik påstand, men for min del betyr det lite når jeg har fått det jeg ønsker.

Kommer tilbake med en nærmere vurdering av H300 når jeg har fått litt flere dager med den.
 

Whiplash

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2013
Innlegg
1.870
Antall liker
2.086
Sted
Østfold
Torget vurderinger
4
Har hørt endel på Hegel H300 vs McIntosh til 3 ganger prisen og begynner selv å tenke at H300 er utrolig mye for pengene med tanke på at den har ganske god DAC også.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Ja se der :) Bra det løste seg. Alltid kjekt når man finner godlyden.

Jeg håpet på du skulle teste ut Hegel H300, som jeg har sagt i tidligere innlegg.
Er glad du hørte potensialet i den slik som jeg har gjort.

Lykke til videre :) Gi en oppdatering på hvordan du opplever lyden i nær fremtid.

Mvh Øyvind
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Tenke seg til at man skal gå ned i pris og likevel komme et godt steg mot lyden jeg ønsker. Folk vil gjerne riste på hodet etter en slik påstand, men for min del betyr det lite når jeg har fått det jeg ønsker.
Tror ikke det er noen som rister på hodet over den påstanden. Alle som har hørt Hegel H300 vet hva den er kapabel til :)
 

FV

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
62
Antall liker
11
Torget vurderinger
5
Så, da var H300 koblet opp og spiller strålende rett fra esken.
Om dette blir en mellomlanding før jeg får byttesyken igjen og oppgraderer til en kraftigere Hegel-rigg vil jo vise seg, men til den prisen H300 har så er jeg helt sjokkert over hva den leverer.
 
M

MusicBear

Gjest
Lyd & Bilde kåret Bladelius Thor Mk III til årets beste forsterker - foran nesa på Hege H300. Noen som har prøvd ut disse to mot hverandre?
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Utrolig mange gode forsterkere vi lager i vårt lille land.
dp, doxa,mi, og ec .
Noe for enhver smak!
 
M

mfufu

Gjest
Jeg kan fremdeles ikke fatte at du er mer happy med hegel enn sugden... (?) Jeg fatter aldri at folk er happy med hegel forsterkere.... men det er vel bare noe man må notere seg bak øret... ørene avgjør og det er jo topp at du har funnet noe som du syntes er bedre en hva du hadde.... "3 fot syken" og allt det der :D
 

Stigimon

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.02.2005
Innlegg
522
Antall liker
304
Sted
Hommersåk
Torget vurderinger
26
Jeg kan fremdeles ikke fatte at du er mer happy med hegel enn sugden... (?) Jeg fatter aldri at folk er happy med hegel forsterkere.... men det er vel bare noe man må notere seg bak øret... ørene avgjør og det er jo topp at du har funnet noe som du syntes er bedre en hva du hadde.... "3 fot syken" og allt det der :D
Utrolig respektløst innlegg....

Skjønner heller ikke vitsen med at du gang på gang skal kommentere i Hegel-tråder, når du så tydelig ikke liker Hegel.
Finnes utrolig mange andre fora du heller kan trolle i.....
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Hva som høres knall ut i ørene til trådstarter må da være hans rett til å bedømme :)
Han har da også den største mulighet for å uttale seg om NETTOPP forskjellene i sitt anlegg med
Sugden og Hegel H300 mot hverandre. La nå mannen få nyte det faktum at han syns lyden ble BEDRE.
Jeg har ingen problem med å tro på dette. Har hatt Hegel H300 og er en av mine topp 3 noensinne.
Mener det blir bare uvesentlig å si til FV at du ikke fatter at hans beslutning er riktig.
Det er ikke etisk riktig. La vær å si noe om det ikke helt gagner sakens kjerne.
Men for guds skyld. Dette trenger ikke bli en krangel.

LA FV KOSE SEG MED SIN NYERVERVELSE :)

Mvh Øyvind
 

FV

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
62
Antall liker
11
Torget vurderinger
5
Jeg har ingen problemer med at noen kritiserer en Hegel fremfor en Sugden, men når du kommer med en påstand uten argumenter i en vennetråd for et spesifikt merke så legger man samtidig hodet sitt ganske for hogg, spør du meg :)

Jeg skal ta en gjennomgang senere om hvorfor Hegel er bedre enn Sugden.
 
L

larkus

Gjest
Hvis en ser bort fra inngangs-printet på H200, så er H20 og H200 temmelig like inni. Kan H20 rett og slett være effektdelen av H200, i nytt kabinett og til høyere pris?
Tekniske data er også helt like.

H200
h200.jpg


H20
h20.jpg


H300
h300.png
 
Sist redigert:

FV

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
62
Antall liker
11
Torget vurderinger
5
Jeg har vært i kontakt med Hegel om akkurat dette, i følge dem er H20 en nedgradert H30 og totalt forskjellig fra H200 og H300 som igjen er to helt vidt forskjellige.
 
Topp Bunn