Forsterkere Forsinkelse av hovedhøyttalere

Brummund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.11.2007
Innlegg
450
Antall liker
284
Sted
Fredrikstad
Hei,

finnes det en dings man kan sette mellom enten pre- og effekt-forsterkere eller effekt-forsterker og høyttalere for å legge på forsinkelse (delay) av lyden?

(Ønsket er å kunne forsinke hoved-høyttalerne i forhold til subwoofere uten å måtte bytte forforsterker.)
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.387
Antall liker
3.568
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
miniDSP 2x4 HD vil kunne gjøre jobben og mere til.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.825
Antall liker
952
hvorfor? det skal stor tidsforskyvning til mot subwoofer før det blir hørbart
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.200
Torget vurderinger
1
Det blir fort 5-6 ms forsinkelse i elektronikken til en aktiv subwoofer. I tillegg kommer lydforsinkelsen som er omtrent et ms forsinkelse pr. fot. Så hvis subwooferen står en meter lengre unna har man en forsinkelsestid på omtrent 5 ms + 3 ms, eller 8-9 ms hvis man tar hensyn til elektronikkens signalbehandling og at 1 meter er ca tre+ fot. Hvor stor betydning det har...
 
Sist redigert:

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Innlegg
2.799
Antall liker
3.159
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er viktig at det er riktig tidsmessig rundt delefrekvens. Utover det er det kun FIR filtre via dsp som kan sørge for at tiden er riktig over hele linjen, da snakker man software som Audiolense og stor forsinkelse for hele systemet sett under ett.

Man øker opplevelsen av snert og punch med riktig tidsinnstilling, men det viktigste synes jeg er at det låter litt mykere/mindre frempå når tidsdomenet stemmer.
Dette kan jeg switche av og på via høyttalerne mine, og selv om forskjellen er liten så er den merkbar når man vet hva man hører etter.
 
M

MusicBear

Gjest
hvorfor? det skal stor tidsforskyvning til mot subwoofer før det blir hørbart
Dette har blitt en av mine «kjepphester», etter at jeg har funnet ut hvor mye det betyr.������
Når det er sagt; har betydningen utgangspunkt i "læreboka" eller er egen utprøvning essensen i det å få det til?
Dette er egenerfaring etter utallige timer med utprøvning.������
Hva bunner denne erfaringen så ut i? At "læreboka" er feil?
Eller hva annet har du erfart, her, siden dette har tatt utallige timer?
Lyst til å dele dine erfaringer med oss på dette forum?
Har de et teknisk målbart utgangspunkt eller "dette syntes du selv fungerer best?"
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Forøvrig ville jeg ikke brukt minidsp 2x4 til å filtrere signalet til hovedhøyttalerne da disse ikke holder særlig høy kvalitet. Det vil bli hørbar degradering av lyden.
Minidsp SHD som erstatter for forforsterkeren derimot skal være grei skuring basert på reelle målinger, den er transparent;

https://www.audiosciencereview.com/...nts-of-minidsp-shd-dac-dsp-and-streamer.4286/
MusicBear, anbefaler å åpne egen tråd/finne en eksisterende om hørbarheten av tidsdomenet. Det er et interessant tema, men irrelevant for trådstarter i en tråd hvor han spør etter praktiske løsninger.
 

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Innlegg
2.799
Antall liker
3.159
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
Når det er sagt; har betydningen utgangspunkt i "læreboka" eller er egen utprøvning essensen i det å få det til?
Dette er egenerfaring etter utallige timer med utprøvning.������
Hva bunner denne erfaringen så ut i? At "læreboka" er feil?
Eller hva annet har du erfart, her, siden dette har tatt utallige timer?
Lyst til å dele dine erfaringer med oss på dette forum?
Har de et teknisk målbart utgangspunkt eller "dette syntes du selv fungerer best?"
Sender deg en PM.😀
 

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Innlegg
2.799
Antall liker
3.159
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
Brummund

Kjøp deg subwoofer uten DSP.
Altså en sub med analog forsterker.
Da slipper du ad-da-ad med tilhørende tidsforsinkelse
som BjørnH har skrevet om høyere opp her.😀
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.587
Antall liker
14.489
Sted
Langesund
Bass bør være integrert meget nøyaktig mot resten. Det er først når man har hørt dette over tid at mye av det som står rundt om blir litt på tryne.
Skal like å se det rommet og systemet som ikke ville blitt bedre ved FIR bruk i de laveste oktavene, og da sier det seg at det må en forsinkelse til på hovedhøyttaler.
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.238
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
0
Hei,

finnes det en dings man kan sette mellom enten pre- og effekt-forsterkere eller effekt-forsterker og høyttalere for å legge på forsinkelse (delay) av lyden?

(Ønsket er å kunne forsinke hoved-høyttalerne i forhold til subwoofere uten å måtte bytte forforsterker.)
Kan jeg få spørre hvor delefrekvensen er? Opplever stor forskjell på viktigheten av forsinkelse avhengig om du deler fronten med suben eller om fronten spiller helt ned.
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
554
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
Driver selv å vurderer sub.... men det mest optimale for meg ser ut til og være Rel G1 mk2 eller Rel 212SE.
Grunnen? Hvordan Rel lager og anbefaler hvordan man tilkobler subbene sine. Tilkobling fra terminalene fra forsterkeren med deres sub kabel, for og beholde noe av lydsignaturen fra amp til sub.
Noe annet synes jeg blir som og prøve å matche 2 ulike komponenter til en sømløs enhet.
 

Brummund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.11.2007
Innlegg
450
Antall liker
284
Sted
Fredrikstad
Hei, og tusen takk for alle svar. Dårlig gjort av meg å poste innlegg rett før man drar på ferie :)

Stuen er et L-formet monster hvor lite kan gjøres med sitteposisjon, dessverre. Kona godtar lett subwooferne og høyttalerne jeg har nå og synes de er fine, så jeg prøver å være forsiktig med utskifting.

Subwooferne er plassert nærme sitteposisjon etter utallige runder med desibelmåler, REW og DC 2.0. DC-en er PR dags dato ikke i bruk.

Jeg skal fyre opp Mac-en for litt jobbing i morgen og skal tegne et diagram da. Uansett er subene 1m og 4m unna hovedhøyttalerne. Dette er det som har gitt best bassrespons i sitteposisjon. Delefrekvensen er 80Hz på den som er lengst unna og 60Hz på den som er nærmest. Dette pga bassforsterkning fra hjørnene.

Det mest rasjonelle valget hadde sikkert vært en Lyngdorf eller lignende som for-forsterker. Men, jeg er veldig glad i Burmesteren min. Den taktile følelsen når man vrir på volum og kromplaten som gjør at den speiler interiør gir meg god-følelsen.
 
Topp Bunn