Forsikring på bildeler..

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
Var så uheldig å ødelegge styrestaget på bmw`n min for noen uker siden. Hadde fullt rattutslag og rygget da jeg traff et hull i vegen. Verkstedet sjekket opp delen, og den koster jo skjorta. I overkant av 20 000.-.. Er det mulig å få dekket en slik skade på forsikringen?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.141
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hvis det kan dokumenteres at skaden skyldes hullet i veien og at dette ikke var noe du kunne/burde ha forstått var uforsvarlig, så dekkes vel dette av kasko. Men problemet er jo at det kan jo bli vanskelig å bevise dette. Har du prøvd å spørre feks NAF? Finnes det ikke et forsikringsombud eller noe sånt?

O

OldBoy

Gjest
Det burde gå greit hvis du har vanlig kasko. Muligens verre hvis du bare har delkasko.

Kasko dekker de fleste skader oppstått under kjøring, unntatt skader oppstått ved GROV uaktsomhet. Å treffe et hull som man kanskje, kanskje ikke, burde ha sett, er ikke grovt uaktsomt. Jeg sneiet borti en fortauskant og skadet forstillingen for noen år siden. Kaskoen min dekket det.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.623
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kanskje veivesenet burde dekket dette dersom det er deres ansvar at veien skal være i orden.
Men lykke til om du går den veien ;)

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.392
Så vidt jeg erindrer kan vegvesenet (kommunen) bli erstatningsansvarlig dersom det kan påvises at de har opptrådt uansvarlig. Som uansvarlig regnes dersom det kan vises at hullet var kjent hos vegansvarlig (fx andre har ringt inn om hullet), og hullet ikke var merket eller reparert innen rimelig tid (omlag 48 timer).

Har skaden skjedd på statlig veg må du stå på hardere: staten mener å ha rett til å si at du aksepterer (ved å benytte stattens veier) en viss form for risiko ('trafikantrisiko ::) ) Du må vise at Staten visste om hullet, unnlot å gjøre noe med det selvom det utgjorde en fare ... men det skal litt til for å få medhold.

Lykke til!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.720
Torget vurderinger
0
Ta en prat med forsikringsselskapet. Du vil antakelig finne ut at skaden er så liten (billig) at det ikke lønner seg å bruke forsikringen. Tapet av bonus blir så høyt at det kun blir et dyrt "lån" fra forsikringselskapet.

Men det var da en "pinglebil" du har da!? ;D

O

OldBoy

Gjest
Spiralis skrev:
Men det var da en "pinglebil" du har da!? ;D
Herren kjører Hummer, formoder jeg.

Eller han hører kanskje til dem som frekventerer forsvarets overskuddslagre og kjøper seg en utrangert stridsvogn i ny og ne?

:) :) :)

Men tilbake til forsikring: Forsikringsselskapene finner fort ut hva som lønner seg for vår venn montesi. De har tabeller for denslags.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.723
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Geländewagen er tingen, vettu...

Sånne kebab-racere egner seg kun til å lode stripa på jakt etter damer... ;D

Fra spøk til revolver - ikke helsike at det lønner seg å ta sånt på forsikringa. Bonustap, egenandel osv sørger for det.

Ta heller og shop lit rundt etter deler. Merkevareforhandlere er ikke akkurat billige.

Johan-Kr

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.720
Torget vurderinger
0
OldBoy skrev:
Herren kjører Hummer, formoder jeg.
Hvordan visste du det ??

OldBoy skrev:
Eller han hører kanskje til dem som frekventerer forsvarets overskuddslagre og kjøper seg en utrangert stridsvogn i ny og ne?
Hadde vært gøy det. Men fruen blånekter!? :-\ ??? :-[
Har sett på både en slik en

og en slik en:

Kan du forstå hvorfor hun ikke vil ha en av dem,eller begge stående i innkjørselen?

OldBoy skrev:
Men tilbake til forsikring: Forsikringsselskapene finner fort ut hva som lønner seg for vår venn montesi. De har tabeller for denslags.
Og det vil ganske sikkert ikke lønne seg. Sjekk med bilopphuggerier og kjøp en brukt del.

O

OldBoy

Gjest
Spiralis skrev:
OldBoy skrev:
Hadde vært gøy det. Men fruen blånekter!? :-\ ??? :-[
Har sett på både en slik en

og en slik en:

Kan du forstå hvorfor hun ikke vil ha en av dem,eller begge stående i innkjørselen?
Ikke til å forstå.

Har siklet på en slik selv. Burde gjøre underverker i rushtrafikken om morgenen. Tenke seg til å kunne mose bil etter bil, der de står i kø en tidlig morgenstund.

Med litt regelmessig bruk kunne jeg ganske sikkert ha bidratt til et stadig økende overskuddslager av styrestag på billigsalg til vår venn montesi. Ja forsåvidt til alle som trenger det.

For ikke å snakke om at forsikringsselskapene måtte ansette ekstrahjelp på skadeavdelingene sine.

:) :) :)

Og apropos forsikring: Det kan godt hende at montesi står seg på å bruke kaskoen sin. Spørs hvor langt opp på bonusskalaen han er kommet. Hvis bare delene kommer på 20.000, og vi legger til arbeid, verkstedmateriell (det er alltid verkstedmateriell på disse regningene), smusstillegg og hva vet jeg, pluss moms på alt sammen, kan dette bli svære greier. Kanskje til og med nok til å bruke forsikringen. Da jeg kræsjet, var jeg så heldig at jeg hadde hatt toppbonus i mange nok år til at jeg ikke fikk bonustap i det hele tatt. Men nå må jeg vente i 5 år før jeg er tilbake igjen der jeg var, og kan tenke på en ny skade.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.720
Torget vurderinger
0
Jo for oss gamlekara som har hatt 75% bonus i 5 år eller hva det nå kravet er(!?) kan det være greit å bruke forsikring, men jeg regnet ut en gang at skaden måtte være på 35000 eller mer for at det skulle lønne seg. Det avhenger av bonustap og egenandel. Selv regner jeg kaskoen for å være en "byttebilforsikring". Dvs skaden er så omfattende at jeg ikke makter å fikse det selv og derfor må kjøpe ny bil.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.720
Torget vurderinger
0
Den er en klassiker, har sjelden ledd så godt! ;D

Men lo faktisk enda mer da rasismebeskyldningene kom. Det herjer jo ikke med stanerne, men med våre noe forutintatte holdninger! ;D ;D

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
montesi skrev:
Var så uheldig å ødelegge styrestaget på bmw`n min for noen uker siden. Hadde fullt rattutslag og rygget da jeg traff et hull i vegen. Verkstedet sjekket opp delen, og den koster jo skjorta. I overkant av 20 000.-.. Er det mulig å få dekket en slik skade på forsikringen?
Dette var da sørgelig, var det tannstangen som røyk?
Sjekk opp utenlandske nettbutikker, du finner den antagelig til 1/3 del av pristilbudet du har fått.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
Det var tannstangen som røyk ja.. Med skifte av del og firehjulskontroll kommer alt på 21 000.- ink moms. Er kanskje ikke noe å hente på ta det på forsikring da skjønner jeg.. Trur jeg skal sjekke opp med service i sverige, før jeg tar tilbudet deres :p

Topp Bunn