Forsikring og sånn

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Innlegg
873
Antall liker
127
Sted
Bergen
Fikk den årlige premieinnbetalingen rett i nettbanken i dag, og ser at på mine tre poliser så har premiene øket med over 10%, så jeg tenker at det er på tide å shoppe litt rundt ::)

Regner med at det er mye mere "forsikringskompetanse" her inne enn det jeg besitter...

Tar i mot alle råd jeg kan få ;D
 

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Innlegg
873
Antall liker
127
Sted
Bergen
Hørte først med selskapet jeg har...sendte en mail og ble oppringt igjen... premien ble redusert med ca hele økningen.
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.077
Antall liker
34
Vapor skrev:
Hørte først med selskapet jeg har...sendte en mail og ble oppringt igjen... premien ble redusert med ca hele økningen.
Merkelige greier det der, i det øyeblikket man signaliserer at man vil bytte selskap så kan de plutselig sette ned premien.
 

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
307
Antall liker
5
Jeg har stort sett hatt Gjensidige, da det hver gang jeg har sjekket har vært billigst på bilen min. Etter en solid økning sjekket jeg ut NAF forsikring, og endte opp med å få alle forsikringer billigere enn bilforsikring alene hos Gjensidige. Du må ha NAF-medlemskap (snau tusenlapp), men selv om jeg skulle regne med dette, sparte jeg over 25 prosent.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Råd om hva? Hvordan "shoppe" forsikringer?

Nå arbeider jeg ikke i finans- og/eller forsikringsbransjene lenger, men jeg er jo forsikringskjøper, akkurat som deg. Og jeg har ingen tro på at premienivået vil gå ned. Se på skadesituasjonen rundt om; flom, vannskader på både mark, avling og bygninger, bilskadetallet er økende, og alle typer reparasjoner er svindyre. I alle fall dersom det er snakk om en erstatningsmessig skade.

Forsikring er fordeling av risiko, ingenting anna. Det er ingen Zarepta's krukke som forsikringsselskapene kan ause av i det uenderlige. De må tjene penger, akkurat som anna forretningsdrift. Hvis du og jeg og x antall andre forsikringstakere får noen skikkelige bygningsskader, er det fellesskapet som må betale for dette. Ergo stiger forsikringspremiene. Jeg har ingen tro på lavere forsikringspremier, slik skadeutviklingen er. Det blir nok heller høgere forsikringspremier og økte egenandeler.

Det du og mange andre - sikkert jeg også, etterhvert - driver på med, er spothandling av forsikringer. Vi "høster" såkalte introduksjonstilbud fra de forskjellige tilbyderne. Dette gjør vi sånn hvert andre eller tredje år. Jeg hevda det mens jeg jobba i bransjen at det burde vært innført langt større lojalitetsbonuser for langt kundeforhold i et og samme forsikringsselskap. Nå begynner det å snakkes i bransjen om nettopp det - fordi internett har gjort det så lett å shoppe forsikringer.

Det kan nevnes at tidenes største forsikringsoppgjør, er oppgjørene etter 11.09.2001-terroren i U.S.A. Et førtitalls forsikrings- og reassuranseselskaper gikk over ende etter de skadeoppgjørene, der i blandt flere europeiske reassuranse-selskaper. Så det kan gå sånn, også.

Jeg skjønner at det er fristende å spare noen lapper på å shoppe forsikringer, men glem ikke å se på vilkårene også. Forsikring er nemlig ikke alltid forsikring. Pris og kvalitet på det man får, henger gjerne sammen - der også!

Lykke til med shoppinga.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hei, litt OT men passende til trådtittelen; noen som vet om det er en maksimal grense for beløp ved personforsikringer? Tenker på uførekapital (engangsutbetaling). Ser at de enkelte selskapene opererer med rundt 30-40G. Kan man forsikre seg i f.eks to selskaper, med samlet beløp da f.eks 60G?

Finner ikke noe om dette i Lov om Forsikringsavtaler, så tenker på om det fins noen sentrale forskrifter e.l. som begrenser en persons rett til utbetaling til et visst antall G f.eks. Grunnen til at jeg spør er at jeg har en rimelig forsikring i If (inntil 40G), og har fått tilbud om en gruppelivsforsikring via Akademikerne (DnB) nå (inntil 30G).
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Det skal gå an (i følge internettet), og er vel ganske vanlig i praksis. Liv har jo i prinsippet ikke noen øvre grense for verdisetting slik skadeforsikringer har, men du betaler jo premie proporsjonalt med ønsket utbetaling og risikoen for dødsfall etc.

Noe litt annet, sånn apropos: Jeg leste at også livsforsikringer har blitt speklasjonsobjekter i USA. Det fungerer ved at firma betaler en gammel person et engangsbeløp for retten til å ta ut en stor livsforsikring på vedkommende. Firmaet vedder dermed på at personen skal dø før heller enn senere.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bach_Man skrev:
Det skal gå an (i følge internettet), og er vel ganske vanlig i praksis. Liv har jo i prinsippet ikke noen øvre grense for verdisetting slik skadeforsikringer har, men du betaler jo premie proporsjonalt med ønsket utbetaling og risikoen for dødsfall etc.
Takk for svar. Det er jo logisk i utgangspunktet at man skal kunne forsikre seg mye eller lite etter eget ønske, man betaler jo proposjonalt uansett. Men muligheten for svært høye forsikringer gir kanskje enkelte juksere motivasjon for å urettmessig hevde seg ufør? For å heve trygd og forsikring mener jeg. Så lurte derfor på om myndighetene hadde satt noe tak på det der med private forsikringer for uførekapital eller uførerente/-pensjon.

Så du noe sted på nettet eksplisitt (og fra pålitelige kilder) at det går an å ha f.eks 60-70G eller?
 
O

Ole I

Gjest
Vapor skrev:
Fikk den årlige premieinnbetalingen rett i nettbanken i dag, og ser at på mine tre poliser så har premiene øket med over 10%, så jeg tenker at det er på tide å shoppe litt rundt ::)

Regner med at det er mye mere "forsikringskompetanse" her inne enn det jeg besitter...

Tar i mot alle råd jeg kan få ;D
http://www.finansportalen.no/

Grei tjeneste som ganske kjapt gir deg svar på hvem som til en hver tid er rimeligst.
 
N

nb

Gjest
Ole I skrev:
Grei tjeneste som ganske kjapt gir deg svar på hvem som til en hver tid er rimeligst.
Tja, man kan nok forhandle seg til en annen avtale i ganske mange tilfeller skulle jeg tro. Dette er jo som nevnt en bransje med mye prisfokus og et sterkt ønske om å kapre kunder.

Men det er også viktig å påse at man faktisk får dekning for det man ønsker dekning for. Tipper det er en del som har fått seg en del overraskelser der. Noen dekninger er lovpålagt (f.eks naturskadeforsikring) mens andre varierer fra polise til polise. Eksempelvis er det langt fra alle husforsikringer som dekker sopp- og råteskader.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Personforsikring kan man tegne flere steder og heve utbetaling på flere steder. Skadeforsikring er annerledes, selv om ingen hindrer deg fra å tegne feks reise flere steder. Du får kun dekket skade ett sted, med unntak av ulykkedekningen som dekkes av alle du ha tegnet hos. Nettopp fordi denne dekningen er både å regne som skade og personforsikring til tross for at den er innbakt i en skadeforsikring. Bare for å gjøre ting enkelt.
 
N

Nifelheim

Gjest
Det eneste tilfellet der du kan få oppgjør 2 steder på skade av gjenstander er vel hvis verdien på gjenstandene overstiger forsikringsverdien. Vet ikke hvordan det er hvis det bare er snakk om 1 gjenstand.

Brenner huset ditt ned og du har innbo for 200k, men bare tegnet innboforsikring på 100k og du oppdager at du er dobbeltforsikret så vil du penger fra begge steder.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Kan forøvrig sterkt anbefale å se på uførepensjon kontra eller i tillegg til uførekapital. Forskjellen er at man ikke trenger å være erklært varig ufør, det betyr at man etter full lønn/sykepenger i ett år, kan starte å motta uførepensjon som skal dekke opp differansen mellom ordinær inntekt og ytelsen fra folketrygd. Blir man frisk igjen, er man tilbake til å betale premie. Blir man erklært ufør, mottar man ytelse frem til alderspensjon overtar. Evt uførekapital kommer i tillegg ved varig uførhet. Mao: UP er en Rolls Royce-løsning som gir ytelsen når man trenger den mest. Boliglånet er stort sett det samme etter det første året og skal betales. Må man vente årevis på en avklaring dør uførekapitalen kommer, kan huset være solgt i mellomtiden.
 
N

nb

Gjest
Vidar P skrev:
Men muligheten for svært høye forsikringer gir kanskje enkelte juksere motivasjon for å urettmessig hevde seg ufør? For å heve trygd og forsikring mener jeg. Så lurte derfor på om myndighetene hadde satt noe tak på det der med private forsikringer for uførekapital eller uførerente/-pensjon.

Så du noe sted på nettet eksplisitt (og fra pålitelige kilder) at det går an å ha f.eks 60-70G eller?
Du kan ha så mye utbetalig du vil, det er i alle fall hva jeg har blitt fortalt av min leverandør. Jeg spurte om jeg måtte tegne "ekstra" hos en annen leverandør pga noen regel om maksutbetaling, men det var ikke nødvendig.

Se f.eks her
https://www.dnb.no/privat/forsikring/personpluss.html

Regner med andre leverandører kan tilby det samme.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Tusen takk for tips! Uførekapital + uførepensjon/-rente er gullstandarden skjønner jeg, pluss dødsforsikring og forsikring for kritisk sykdom vil jeg tro. Da burde man være bra dekket så lenge beløpene er adekvate.

Snakket med If lokalt idag, som kunne fortelle at den ene personforsikringen ikke eksluderte den andre, og at man kunne forsikre seg parallellt (også i flere selskaper) uten å risikere avkorting av utbetaling fra noen av de.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.125
Antall liker
9.439
nb skrev:
Men det er også viktig å påse at man faktisk får dekning for det man ønsker dekning for. Tipper det er en del som har fått seg en del overraskelser der. Noen dekninger er lovpålagt (f.eks naturskadeforsikring) mens andre varierer fra polise til polise. Eksempelvis er det langt fra alle husforsikringer som dekker sopp- og råteskader.
Mange som har fått en overraskelse der. Høy egenandel er også en gjenganger på billige forsikringer, særlig trasig på små skader. Men hvem tenker på det i rusen over å ha fått en rasende billig forsikring? Huskasko og innboforsikring lønner det seg å ha i samme selskap, da slipper man krangel om hvilket selskap som dekker hva.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Jeg ville like gjerne valgt en Helse/Behandlingsforsikring som Kritisk sykdom. Øyeblikkelig hjelp slik at man slipper å bli sykere i ventetiden. Mangler riktig nok en utbetaling ved en diagnose. Men, har man dekket seg selv ved uførhet og inntektstap og i tillegg tegnet livsforsikring slik at kona kan beholde huset ved frafall, da er mye gjort.
 

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Innlegg
323
Antall liker
3
lite tips ang bilforsikring, sørg for at det er gått over 6 måneder fra hovedforfall ellers så får du ny hovedforfallsdato i det nye selskapet fra den datoen du tegner, som igjen fører til at det tar 12 nye måneder før bonusen øker
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Og dersom det er mindre enn seks måneder til hovedforfall er det nye selskapet gjerne villig til å skru opp bonusen umiddelbart. I det hele tatt har disse forsikringsselgerne mulighet til å gi alskens rabatter og fordeler, men de gjør det ikke hvis de ikke føler de må, så ikke si hva du betaler for din nåværende forsikring, det har ikke selgeren mulighet til å finne ut.
 
C

Cyber

Gjest
Tubesnake skrev:
Vapor skrev:
Hørte først med selskapet jeg har...sendte en mail og ble oppringt igjen... premien ble redusert med ca hele økningen.
Merkelige greier det der, i det øyeblikket man signaliserer at man vil bytte selskap så kan de plutselig sette ned premien.
Akkurat som bilbladet som ville ha meg til å abonnere et år til på magasinet. Kostet over 500 og jeg ringte og sa jeg ville si det opp. Ikke noe problem, jeg kunne få 2 nummer færre i året og kun betale 249,-. Jeg synes slikt er svært frekt og dårlig gjort mot "lojale" kunder som ikke får tilbudet og betaler mer for samme produkt.
 
Topp Bunn