Diverse Forsikring og HiFi

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
122
Torget vurderinger
9
Mange her inne har vel mer eller mindre kostbart utstyr stående i stuene..
Har tenkt litt på dette med forsikring av slikt utstyr.
Selv har jeg innbo med såkalt tabbeforsikring.. anlegget er ikke nytt.. ligger vel på ca 5- 10 år noen som kjenner til reglene som handler om verditap på elektronikk? Og er det riktig at jeg som for noen år siden måtte betale egenandel på kr 4000 når jeg fikk reparert en forsterker?
Har hørt at egenandelen på sånt ikke skal overstige Kr 1000. Noen som har erfaringer/kunnskap rundt dette?

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
122
Torget vurderinger
9
Finnes det evt spesielle forsikringer for elektronisk utstyr?

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
745
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
Avskrivingsregler for alder står i vilkårene for forsikringen. Der står også egenandelen. Dette kan variere i de enkelte selskapene. Så det er vanskelig å si noe generellt om det.
Men du må regne med at det blir avskrivning når utstyrer er 5-10 år gammelt. Utgangspunktet er at selskapet skal dekke skadelidtes økonomisk tap. Er gjenstanden brukt og noen år gammelt, så går verdien ned. Hvor mye, står som sagt i de vilkårene du har fått tilsendt fra ditt forsikringsselskap.

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Antall liker
5.012
Torget vurderinger
2
Mener å huske LO - Sparebank 1 ,minus 10 % pr. år.
Gift og begge medlem i LO, 0 i egenandel.

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
122
Torget vurderinger
9
Takker for svar. Får bare lese meg litt opp her. Det som jeg synes er litt betenkelig er jo at markedsverdien på et produkt som er f.eks 7 år gammelt ofte er mye høyere enn 30% av nypris. Og om jeg forstår ting rett, så blir det ikke tatt hensyn til markedsverdi på tingene våre. Det må man vel bare leve med. Og ta et evt tap om det skulle skje noe.
Jan Arne Nilsen

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
2.579
Torget vurderinger
30
Mener å huske LO - Sparebank 1 ,minus 10 % pr. år.
Gift og begge medlem i LO, 0 i egenandel.
Det er nok å være samboere for å slippe egenandelen.
Jeg knuste to telefoner på to måneder. Da kom denne forsikringa jævelsk godt med. :p

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg sjekket med If, hvor jeg har min innboforsikring - og de sier at hifi er dekket på lik linje med annet innbo. Ikke nødvendig med noen spesiell hifi-forsikring. Han jeg snakket med, anbefalte å ta bilder av innboet. Ikke bare av hifi'en, men også av møbler, hvitevarer, lamper, klær, sportsutstyr, og annet av en viss verdi.

Topp Bunn