Diverse Forsikring av kostbare high end anlegg

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Antall liker
275
Torget vurderinger
2
Lurer litt på hvilken forsikring folk har på high end anlegget sitt, anlegg verdi fra ca 500 000kr og oppover.

Jeg har nå innbo forsikring på 2 steder ett gjennom forbundet jeg er medlem av samt Gjensidige,
sistnevnte pga forsikringen gjennom forbundet gjelder bare opp til 200 000 for enkeltgjenstander, Gjensidige går opp til 500 000 hvis jeg ikke husker feil.

Ble litt mere bevist på dette etter høyttalerkjøp.
Har også en 2 åring i hus:)

Burde man tegne en helt egen forikring utenom innbo?

Er det mulig å tegne en forikring som ville dekket hvis høyttalerene blir ripet opp eller ett element blir trykt inn og ødelagt??

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.019
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Denne grensen gjelder vel hver gjenstand? Det vil si at du har opp til 200k på forsterker, opp til 200k på avspiller osv. Har nettopp vært gjennom dette selv, og da fikk jeg avklart at det er slik. Anlegget sees ikke under ett.

D

Dåbbel J

Gjest
Jeg skal ikke gå inn på ting jeg ikke har noe greie på :rolleyes: men det er forskjell på: Et anlegg og en komponent.
Altså er en gjenstand et komponent.

"Noen" var visst før meg. :cool:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.420
Sted
Sølvbyen
De som kan svare best på disse tingene må jo være forsikringsselskapet selv.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.019
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Det er de ulike komponenter som forsikres; ikke anlegget som én enhet.

alghatar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2014
Antall liker
132
Torget vurderinger
13
Hei!

Jeg har selv jobbet i IF. Der må du tegne enkeltkomponentsforsikring. Men du kan jo prate med de, om en pakke. Sålenge du kan fremlegge at du faktisk har/har eid produktene, og kvitteringer for dette, skal det ikke være noe problemer.

Forsikret blandt annet smykkesamling og antikksamling til en person for flere millioner, og da var eneste krav ved evt skade/brann/tyveri billedbevis og at personen eide dette.

mvh

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.537
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
5
Det er nok ingen forsikringer som dekker egne barns hærverk på innventar. Ellers er innboforsikring grei nok i forhold til innbrudd, brann og lynnedslag bare du sørger for at totalsummen er høy nok.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.285
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Bildebevis er klokt. Selskapene innhenter priser selv om noe skulle skje, men kvitteringer kan være nyttig.

D

Dåbbel J

Gjest
Ikke for og kuppe tråden, men kanskje et spørsmål allikevel, som kan være av interesse for flere.

Hvordan er avregningen etter som det blir brukt og eldes??
Hvilke ting ligger til grunn ? Antatt verdi (så og så mange prosent avskrivning i året) eller blir det bruktbørsverdi??

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.019
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Det er nok ingen forsikringer som dekker egne barns hærverk på innventar. Ellers er innboforsikring grei nok i forhold til innbrudd, brann og lynnedslag bare du sørger for at totalsummen er høy nok.
Dersom man har en såkalt "superforsikring", dekkes uhell også. Mister man laptopen i gulvet, får man ny- mot en egenandel.

alghatar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2014
Antall liker
132
Torget vurderinger
13
JEg anbefaler deg en telefon til gjensidige evt IF. Du kan tegne verdiforsikringer i andre selskaper (hvis jeg husker rett)

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Vil tro at når man har anlegg - flere enkeltkomponenter til over 500.000,- kr, ja endog over millionen - vil dette avspeiles i forsikringssummen man har tegnet.

Har man innbo til en million og ett anlegg/komponenter til en million, ja så tegner man en forsikring på to millioner som innbo.

Kan jo tegne høyere enn dette, men må jo dokumentere hva som er tapt når man forlanger dette erstattet.
Og således bortkastet å overforsikre sine eiendeler.
Tegner man en for lav innbosum, så er det ett tap en må bære selv på linje med ikke å ha innboforsikring i det hele tatt.

Jeg fikk erstattet innbo for lavere sum for ett par år siden.

Dette var høyttalere, reparasjon og erstatning av en rekke våpen, erstatning for noen 100lp og det samme når det gjaldt CD.

Fikk også erstatning på deler av en frimerkesamling kostpris 100.000,- kr++

Ingen av disse var spesifikt forsikret for seg selv.

Ellers er det greit å ha video, bilder av sine eiendeler ved en eventuell forsikringssak - hos meg gjaldt det denne gang vannskade, så objektene var der og kunne dokumenteres i ettertid.
Verre hadde det vært ved en omfattende brann.

Hvis det finnes utbetalingsgrenser for enkeltkomponenter under vanlig innboforsikring, ville jeg forsikret disse for seg selv, og satt ned den øvrige del av innboforsikring hvis det var rom for dette.

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Antall liker
275
Torget vurderinger
2
Takker for info.
Joda jeg har pratet med Gjensidige men synes jeg har fått litt diffuse svar tidligere.
Regner med hvis en høyttaler går i bakken så får man erstatning på innbo ja, men ikke hvis de oppstår riper.....

Får kanskje kontakte dem på ny:)

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.420
Sted
Sølvbyen
Ikke for og kuppe tråden, men kanskje et spørsmål allikevel, som kan være av interesse for flere.

Hvilke ting ligger til grunn ? Antatt verdi (så og så mange prosent avskrivning i året) eller blir det bruktbørsverdi??
Jeg har en case på gang nå etter et lynnedslag, og mitt selskap opererer med nedskriving av verdi utfra alder (og påstått slitasje), samtidig som de sier de vil gå utfra markedsverdi på den aktuelle komponenten. Så jeg er mildt sagt spent kan du si, på hva de mener dette objektet er verdt når de skal bestemme hvor mye en reparasjon kan koste for at de skal dekke det.

Her er det snakk om en forsterker som relativt sjeldent har vært å se til salgs brukt, samtidig som slitasjen på en effektforsterker jo må kunne sies å være minimal da den stort sett bare står der i racket og gjør jobben sin. Det eneste som degraderes i nevneverdig grad er jo elektrolyttene, men det kan jo fort ta 20 år før det er merkbart eller i det hele tatt et tema.

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Antall liker
389
Har akkurat hatt et tilfelle her, hvor sønnen min veltet den ene høyttaleren, noe som resulterte i 3 inntrykte elementer og stort skall i kabinettet.
Ringte forsikringselskapet (Storebrand) og forklarte ståa sånn som det var og fikk beskjed om å levere skademelding og dokumentasjon på skade samt kvittering og pris på ny høyttaler.
Tre dager etter sto pengene på konto (minus egenandel)
Dette er en helt ordinær innboforsikring.

D

Dåbbel J

Gjest

Jeg har en case på gang nå etter et lynnedslag, og mitt selskap opererer med nedskriving av verdi utfra alder (og påstått slitasje), samtidig som de sier de vil gå utfra markedsverdi på den aktuelle komponenten. Så jeg er mildt sagt spent kan du si, på hva de mener dette objektet er verdt når de skal bestemme hvor mye en reparasjon kan koste for at de skal dekke det.

Her er det snakk om en forsterker som relativt sjeldent har vært å se til salgs brukt, samtidig som slitasjen på en effektforsterker jo må kunne sies å være minimal da den stort sett bare står der i racket og gjør jobben sin. Det eneste som degraderes i nevneverdig grad er jo elektrolyttene, men det kan jo fort ta 20 år før det er merkbart eller i det hele tatt et tema.
Fint om du holder oss oppdatert på hvordan det går :)

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
544
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Har akkurat hatt et tilfelle her, hvor sønnen min veltet den ene høyttaleren, noe som resulterte i 3 inntrykte elementer og stort skall i kabinettet.
Ringte forsikringselskapet (Storebrand) og forklarte ståa sånn som det var og fikk beskjed om å levere skademelding og dokumentasjon på skade samt kvittering og pris på ny høyttaler.
Ikke helt ordinær - mest sannsynlig en Superdekning (eller hva de forskjellige selskapene kaller toppdekningen sin).

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Antall liker
389
Ikke helt ordinær - mest sannsynlig en Superdekning (eller hva de forskjellige selskapene kaller toppdekningen sin).
Du har rett. så akkurat i polisen at det var super.

mega1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.10.2008
Antall liker
188
Sted
haugesund område
Torget vurderinger
1
Jeg fikset nettopp en krell lat-c senter. 2 elementer ble byttet. Og reppen ble dekket innen en uke etter at de fikk papirene på rep kostnadden. Jeg har lo favør innbo. Denne dekker opptil 150k per del. Så om en har et par høytalere til 300k så er dette dekket ettersom de regnes som to enheter. Jeg sjekket dette da jeg kjøpte mine Montana KAS2 høytalere.

Mvh

mega1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.10.2008
Antall liker
188
Sted
haugesund område
Torget vurderinger
1
Lo favør er også en av markedets beste innbo forsikringer. Jeg kunne ikke forklare de hva som var skjedd en gang/ettersom jeg ikke vet hva det var men de dekket det uten spørsmål. Det var 3k i egenandel, men om to personer i husstanden som har denne forsikringen da er det ingen egenandel.

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Hvis det gjaldt enkeltkomponenter til flere 100.000,- kr og for den del lavere ville jeg ha forsikret dem enkeltvis for en viss pris - gjenkjøpspris.

Ved vanlig innboforsikring får du ikke nødvendigvis nypris utbetalt ved skade.
Forsikringsselskapene trekker fra X antall % pr. år i verdi til gjenstanden har en viss restverdi - tror det er 20% av nypris ( orker ikke sjekke ).

Da er det bedre å ha en komponent forsikret for f.eks. 100.000,- hvis du mener du må ut med dette for å kjøpe samme komponent på nytt senere ved eventuell totalskade.
Forsikringsselskapene vil også prøve seg med eventuelle reparasjoner, og ved vannskade osv. kan slike reparasjoner være så ymse av holdbarhet.

Så i din situasjon ville jeg forsikret hver komponent spesifikt.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Jeg fikset nettopp en krell lat-c senter. 2 elementer ble byttet. Og reppen ble dekket innen en uke etter at de fikk papirene på rep kostnadden. Jeg har lo favør innbo. Denne dekker opptil 150k per del. Så om en har et par høytalere til 300k så er dette dekket ettersom de regnes som to enheter. Jeg sjekket dette da jeg kjøpte mine Montana KAS2 høytalere.

Mvh

Jeg fikk oppgitt 200k per del når jeg sjekket dette for noen år siden, er det nye regler montro ?

mega1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.10.2008
Antall liker
188
Sted
haugesund område
Torget vurderinger
1

Mvh

Jeg fikk oppgitt 200k per del når jeg sjekket dette for noen år siden, er det nye regler montro ?
Jeg fikk dette oppgitt i 2010. Dette var lo favør innbo, mulig at andre forsikringsselskap kan operere med andre summer.

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.537
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
5
Da faller det argumentet mitt mot å få barn, men jeg har mange fler.;)

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.443
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Om det er dome-diskanter på dine nye og kostbare høyttalere X3, så pass godt på 2-åringen din. I et barns lille verden så er en dome-diskant en knapp som kan trykkes på.

Da guttungen min var i samme alder fikk jeg trykka inn begge mine Dynaudio-diskanter. I dag har jeg beryllium-domer, og håper de får være i fred for små gjester. Tror det blir kostbart å bytte de.

Mvh. B

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13

Mvh

Jeg fikk dette oppgitt i 2010. Dette var lo favør innbo, mulig at andre forsikringsselskap kan operere med andre summer.
Mente å skrive at det var LO jeg også hadde, skal sjekke opp igjen om dette.

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Antall liker
275
Torget vurderinger
2
Om det er dome-diskanter på dine nye og kostbare høyttalere X3, så pass godt på 2-åringen din. I et barns lille verden så er en dome-diskant en knapp som kan trykkes på.

Da guttungen min var i samme alder fikk jeg trykka inn begge mine Dynaudio-diskanter. I dag har jeg beryllium-domer, og håper de får være i fred for små gjester. Tror det blir kostbart å bytte de.

Mvh. B

Det skal sies att jeg har ett 6meter langt lekegrind gjerde foran anlegget som sikring da:)
Aner ikke hva elementene i mine nye høyttaler koster men diskanten på mine gamle Marten Bird høyttalere lå vell på ca 17000kr paret, blir fort dyrt med noen barne fingre da:)

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
544
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25

Mvh. B
Jeg gav opp beryllium-tweetere etter 2 utskiftninger à kr 10.000....

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.443
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7

Mvh. B
Jeg gav opp beryllium-tweetere etter 2 utskiftninger à kr 10.000....
Jeg tror ikke mine beryllium-tweetere er så dyre som de du har hatt, OlaR. Likevel, skulle mine gå fyken, så får jeg ikke byttet til beryllium uansett. Fabrikanten har gått bort fra beryllium og har en annen type tweeter på de høyttalerne nå.

Men de er ihvertfall godt beskyttet mot små barnefingre...

Dette er bedre enn...
beryllium.jpg

...dette
dynaudio.jpg

Sorry OT X3

Mvh. B

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.579
Sted
Pt. Høvik
Jeg har forsikret innbo og alle foto ligger i et brannsikkert skap og t.o.m. ute på HFS. :) Bare vinylsamlingen er forsikret for 500k. Bruker Frende Forsikring. Gikk bort fra Gjensidige idet de ikke skjønte hva jeg pratet om. Duster.

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Antall liker
183
Torget vurderinger
7
Børster støv av denne tråden da jeg har en lignende sak. Mitt nåværende anlegg har mange komponenter og jeg vet at jeg har grei dekning i Gjensidige med Tekna pluss inboforsikring.

Går nå med tanker om å bytte ut hele anlegget i et fullaktivt høyttaler sytem. Da blir prisen på hele anlegget mye høyere pr komponent siden alt er innebygd i høyttalerne. Var i kontakt med Gjensidige nå, men de kunne ikke svare på hva maks dekning vil bli for et sånt system. @bambi fikk du ordnet opp i din sak?

For ordens skyld er det kun lyn nedslag jeg er bekymret for. Ikke alltid man er hjemme når det begynner å lyne.

Noen andre som har lignende systemer med fullaktive høyttalere som B&O beolab 90, Kii 3 BXT eller ligende, og har fått dette forsikret med innboforsikring?

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.420
Sted
Sølvbyen
Dette er så lenge siden at jeg nærmest hadde glemt hele greia. Og det er ganske flaut, men jeg var sikker på at forsterkeren var død etter et tordenvær. Når jeg hadde den inne på verksted fikk jeg bare beskjed om at den var helt i orden, og det var den også når jeg fikk den igjen. Vet ikke helt hva som skjedde, eller hva jeg egentlig drev med, men det var tydeligvis jeg som hadde rotet og i min egen nevrose fått for meg at forsterkeren ikke virket. Ergo var det ikke en sak lenger.

Som sagt. Temmelig pinilig affære for min del. :)

P

parafinoksen

Gjest
Dette er så lenge siden at jeg nærmest hadde glemt hele greia. Og det er ganske flaut, men jeg var sikker på at forsterkeren var død etter et tordenvær. Når jeg hadde den inne på verksted fikk jeg bare beskjed om at den var helt i orden, og det var den også når jeg fikk den igjen. Vet ikke helt hva som skjedde, eller hva jeg egentlig drev med, men det var tydeligvis jeg som hadde rotet og i min egen nevrose fått for meg at forsterkeren ikke virket. Ergo var det ikke en sak lenger.

Internett er greit sånn. Så kan man bli minnet på gamle flauser man måtte ha fortrengt :ROFLMAO:

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Antall liker
183
Torget vurderinger
7

Hehe, bra at det ordnet seg da. Selv om dette er litt flaut sett i ettertid. :ROFLMAO:

Andreas-M

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.06.2008
Antall liker
74
Sted
Finnmark
Mens den først er børstet av, hvilken forsikring har enkelte her inne på utstyret sitt? Og hvilke betingelser?

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Antall liker
183
Torget vurderinger
7
Mens den først er børstet av, hvilken forsikring har enkelte her inne på utstyret sitt? Og hvilke betingelser?
Gjensidige sjekker min case. Jeg kan poste den her når de har bestemt seg.

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Antall liker
10.751
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Lo favør, super innboforsikring inkludert idiot forsikring. Hvis jeg fem seks sempel skulle snuble med et halvlitersglass i hånden og tømme det ned i forsterkeren så dekkes dette (minus egenandel) 😁

Topp Bunn