Forringes forsterkerelektronikk med alderen?

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Hei!
Er ikke så veldig bevandret i elektronikkverdenen, så jeg lurer på om noen tech-folk her kan si noen ord om hva som skjer med en forsterker når den blir eldre. Vurderer å kjøpe meg en brukt forsterker (mellom 10 og 6 år gammel). Hva skjer med elektronikken i en forsterker på disse årene? Bør jeg være forsiktig med å bruke penger på slik "gammel" elektronikk, eller er det uproblematisk? Hvor lenge kan man forvente at en godt bygd forsterker varer og spiller som den skal? Takker for alle innspill!
 
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
46
Antall liker
0
Første jeg vil si er at dette er jo for nytt.
Med det mener jeg selvfølgelig at jeg mener det er bedre lyd i enda eldre, men også at dette egentlig ikke skal være noe problem, hvis det er en ordentlig kvalitetsforsterker så er den sannsynligvis ikke laget med tanke på å gå i stykker etter noen år så man må kjøpe ny.

Min mening er at så lenge forsterkeren er lagd for å vare, så er den alderen ingen problem,selv har jeg en forsterker som er fra ca 1975.

Men hvilke merker/modeller som er bygd for å vare er ikke jeg rette personen til å uttale meg om.
 
K

kbwh

Gjest
Jeg har det fra hestens munn at de Tandberggreiene jeg spiller med aldri har vært inne til reparasjon på grunn av aldringstegn.

Og når en 3026 (200W+ i 4 ohm) går for mindre enn 4000,- på bruktmarkedet er det lite å lure på. Løp og kjøp!
 
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
46
Antall liker
0
Pioneeren min var inne for rep, ene plassen var det visst 4 defekte utganger, og kosta 2500,- å fixe(hadde kjørt masse høyttaler på brokoblede utganger så resistansen var for lav var konklusjonen), andre plassen fikk jeg den fiksa for 500,- noen løse loddinger, løse loddinger er vel kanskje ett tegn på alderdom, men kankje også pga hardt spillt med til tider så tinnet kan ha smeltet.
Uansett, nærmere 40 år uten problemer,så en løs lodding står det respekt av, eller?
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
Forsterkere som er 6-10 år er jo ikke så gammelt, men problemet er at rimelig utstyr ofte er dimmensjonert lavest mulig for å spare penger, mens dyrere utstyr kan være overdimmensjonert. Kvalitetskomponenter er som kjent betydelig dyrere enn standardkomponenter. - Det er elektrolyt.kondensatorer som oftest er årsaken til feil i forsterkerutstyr. Disse tørker opp etter hvor høy arbeidstemperatur de arbeider i gjennom tid. Også andre kondensatorer ,og motstander kan feile, særlig dersom de arbeider opp mot tålegrensen. - Det naturligvis også avgjørende hvor lenge eieren har latt forsterkere stått påslått.
 

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
263
Antall liker
1
Sjølvsagt vert elektronikk dårlegare med alderen! Pot.meter og omskiftarar samlar støv og skitt. Kontaktane korroderer og vert dårlegar. Klemmer i rørsoklar vert slappe på grunn av stadige oppvarming og avkjøling. Trafoar trekker til seg fukt frå lufta og til slutt kortsluttar dei (kan ta veldig mange år..) Elektrolyttar tørkar ut, kapasiteten blir mindre og ein dag vert denne så lav at det er jamngodt med ein høgohmsmotstand eller heile kondensatoren kortsluttar. Sikringshaldarar korroderer. Isolasjon på leidningar smuldrar opp, sjassis rustar eller korroderer. Relekontakter brenn opp eller brenn seg faste. Rør må skiftast regelmessig. Transistorar? Tippar det skjer ei kjemisk endring i desse også over år. Motstandar endrar gradvis verdi. Så har elektronikk den leie tendens til å trekke til seg røykpartiklar, sot, skitt og feitt frå lufta og dette legg seg som eit motbydeleg lag over komponentane. Til høgre spenninga er og til meir eigaren røyker til verre er det. I dei gamle rørfjernsyna på 60-talet var det 15.000V til biletrøret. Desse kan sjå heilt forferdeleg ut innvendig. Men ein radio frå same periode med berre 250V innvendig kan også vere frykteleg.
Skilnaden på ein kvalitetsforsterkar og ein dårleg forsterkar er også kor fort denne nedbrytingsprosessen går, men du kan aldri, aldri unngå dette.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Så svaret er JA! Men med store variasjoner. Min 30 år gamle Marantz er like god som ny. Det eneste som må gjøres med 8-10 år intervall er å pusse kontaktene på et rele. Jeg bruker den hver dag!
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Takk for alle innspill! Har nå fått tak i en 3 år gammel Thule IA60, så den bør vel vare mange år til.
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Alle komponenter i en forsteker blir bedre med årene bortsett fra el. lytt-kondensatorer. Forsterkeren blir mere innspilt med tiden. Etter 15 - 20 år bør el.lyttene byttes.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Alle komponenter i en forsteker blir bedre med årene bortsett fra el. lytt-kondensatorer. Forsterkeren blir mere innspilt med tiden. Etter 15 - 20 år bør el.lyttene byttes.
Tull & tøys. Bortsett fra den siste setningen.
 

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
200
Antall liker
3
Lytter trengs jo ikke byttes hvis de er 100% fungerende stand ennå. Hvis forsterkeren har vært lagret i lang tid ville jeg vært mere skeptisk enn til en som har vært i tilnærmet daglig bruk.

Mine effektforsterkere kom på markedet på slutten av det glade 80-tall, nærmere bestemt 1987, den ene av mine tre har blitt mishandlet av tidligere eier (omplassert til meg) og må ha en liten runde hos egnet servicetekniker. Men feilen har ingenting med alderen å gjøre. De spiller meget bra ennå og de kommer aldri til å komme ut på bruktmarkedet igjen.
Finner jeg flere så kjøper jeg dem uten å tvile et sekund, og jeg kommer nok til å bruke disse i mange år fremover da alt annet som spiller bedre er langt utenfor min prisklasse  ;D
Merket er Yamaha, og det er profesjonelle utgaver. Som en entusiast på nettet beskrev dem: "built to outlive the human race"

Poenget er vel at yesteryears påkostede konstruksjoner kan være et langt bedre alternativ enn dagens modeller i mange tilfeller. En billig forsterker lever neppe like lenge. Og en eldre brukt en har ofte stakkarer uten så mye penger også råd til å kjøpe, slik som meg som stort sett aldri har hatt råd til å bruke mer enn noen få tusenlapper i slengen på hifi utstyr :-/

A
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Enig. En bytter ikke noe bare på grunn av alder. Etter 15-20 år i drift kan det godt tenkes at noe er degradert slik at utskifting kan være lurt. Men en må altså ta seg jobben med å finne hva dette er. Om det er noe. Om noe har blitt bedre? Ville aldri forsøkt å finne en slik komponent.
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Elektronikk komponenter forrringes med årene det er et faktum.

Når det gjelder konstruksjoner har jeg større tror på at  f.eks en tanberg fra 80tallet vil vare 20år til, fremfor en konstruksjon som har sett dagens lys i 2006, vil kunne vare i 20år!!!

Sagt på en annen måte: Kjente, trygge  og gjerne gamle elektroniske konstruksjoner har større driftsikkerhet og varighet....
Det vil jeg også vi er et faktum ;D ;D ;D
 

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
308
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Har en H/K citation nineteen, er vel fra før 75. Lyttene har spor av korrodering på aluminiumen, under gjennomsiktig plast isolering. Da MÅ disse byttes? De er på 75v 10 000uF, General Electric. Kan jeg bruke Rifa som de har hos Elfa, eller må jeg kjøpe noen dyre?
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Tull & tøys. Bortsett fra den siste setningen.
Da kan du begrunne hvorfor du mener dette er tull og tøys.

Halvledere varer omtrent evig, men har godt av bruk. Ledninger varer evig, bortsett fra isolasjonen som kan forvitre ved varmepåvirkning, men det er skjelden så høy varme inni et apparat som brukes riktig. Trafoer som belastes riktig brenner aldri ut. Hva er det igjen? Kontakter og brytere kan du rense.

Med ordentlig vedlikehold og utskifting av el.lytter kan du leve 20 nye år med din forsterker.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Har en H/K citation nineteen, er vel fra før 75. Lyttene har spor av korrodering på aluminiumen, under gjennomsiktig plast isolering. Da MÅ disse byttes? De er på 75v 10 000uF, General Electric. Kan jeg bruke Rifa som de har hos Elfa, eller må jeg kjøpe noen dyre?
Slike STORE lytter tørker skjeldent ut.
Mål de med et kapasitansmeter og et ESR meter.
Og bytte bare på artig / mistanke er bare tull.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Da kan du begrunne hvorfor du mener dette er tull og tøys.

Halvledere varer omtrent evig, men har godt av bruk. Ledninger varer evig, bortsett fra isolasjonen som kan forvitre ved varmepåvirkning, men det er skjelden så høy varme inni et apparat som brukes riktig. Trafoer som belastes riktig brenner aldri ut. Hva er det igjen? Kontakter og brytere kan du rense.

Med ordentlig vedlikehold og utskifting av el.lytter kan du leve 20 nye år med din forsterker.
Beklager at jeg var for generell. Du beskriver jo en del forhold selv. Som bekrefter at ting ikke varer evig. Men om "evig" er 20 år, kan jeg gi deg litt rett.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Når det gjelder konstruksjoner har jeg større tror på at  f.eks en tanberg fra 80tallet vil vare 20år til, fremfor en konstruksjon som har sett dagens lys i 2006, vil kunne vare i 20år!!!
Min mor har en 3026 og pre fra samme serie kjøpt i 86 (ca). 3026 - en har vært inne til rep. en gang men virker fortsatt fint. I går ringte hun meg og sa at pre-en fusket. Skal komme med info når jeg får kikket på den, så ser vi om påstanden holder mål ;)
 
K

kbwh

Gjest
Min mor har en 3026 og pre fra samme serie kjøpt i 86 (ca). 3026 - en  har vært inne til rep. en gang men virker fortsatt fint. I går ringte hun meg og sa at pre-en fusket. Skal komme med info når jeg får kikket på den, så ser vi om påstanden holder mål ;)
Etter 20 år kan det være greit å gå over loddingene.
 

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
308
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Hvilke typer radial elektrolytt kondensatorer er ok i en effektforsterker, kansje audio grade typene de har hos RS components?
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Min mor har en 3026 og pre fra samme serie kjøpt i 86 (ca). 3026 - en  har vært inne til rep. en gang men virker fortsatt fint. I går ringte hun meg og sa at pre-en fusket. Skal komme med info når jeg får kikket på den, så ser vi om påstanden holder mål ;)
Forforsterkeren er en 3038. Den har problemer i inngangsvelgeren. Det er et print med trykkbrytere og lysdioder som indikerer hvilken inngang som spiller.

Feilen ligger i at disse diodene blinker som et amerikansk juletre, samt at lysdiodene kobler seg helt ut etter litt spilletid. I tillegg er det mye støy og ulyder gjennom høytaleren. Jeg finner ikke feilen. Har gått over alle loddinger og de ser etter mitt skjønn greie ut. Det sitter en 7805 regulator på printet og over den måler jeg 5,5 volt når diodene fungerer og 3,3 volt når de ikke virker.

Eier ønsker ikke å levere denne inn på et verksted. Da mener vi det er bedre øk i å kjøpe en ny. Det er i tillegg andre tegn på slitasje som mye ulyder fra alle potmeterne som jeg gjenntatte ganger har forsøkt å rense.
 
K

kbwh

Gjest
3038 er billig-Tandberg. En 3028 (preampen til 3026 og arving til sagnomsuste 3018 ) gjør en svært god jobb. Linjetrinnet i den er ikke lett å høre, og jeg har akkurat sett en på Finn.

Har du prøvd å lodde over kontrollprintet, forresten? Det hjelper ikke på potmeterstøy, vet det, men kanskje de uheldige happy lights vil gi seg.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Husker at det ikke var toppmodellen da den ble kjøpt inn, ja. Den spiller ikke som noe high-end produkt heller.

Jeg har ikke prøvd å lodde over loddingene. Det ligger en svær styrings- chip midt på printet. Jeg tenker at det kan være denne. Eller er det sannsynig at slike holder seg godt i 20 år?
 
K

kbwh

Gjest
De kan godt holde i over 20 år, men dritt kan jo skje. Anbefaler deg å gå over loddingene før du gir den opp. Det er veldig ofte der hunden ligger begravet.
Se evt. hva dere kan få den '28en for. Eneste aberet med en '28 er at den ikke har riia innebygd som standard (I '98 kostet en '28 10000 uten riia, og en '38 ca 5000 med riia og tonekonroller og loudness...).
 
Topp Bunn