Forretning med klassisk musikk???

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2002
Innlegg
238
Antall liker
1
Her i Kristiansand har plateforretningene nesten ingenting av klassisk og selgerne vet neppe noe særlig om musikken. Finnes det en forretning for klassisk i Oslo? Dit kommer jeg av jobbmessige grunner stadig vekk. Noen som kan anbefale en forretning, helst i sentrum? Jeg har ikke lyst til å være dømt til internett ...
 

Hans_J

Medlem
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
37
Antall liker
0
Gå til Musikkforlaget på Karl Johan (ligger ved Palleet) det er nok den beste foretningen. Det er Kjell Hillveg som driver denne denne. Han som var med i mange kontrapunkt konkuranser. De øvrige ansatte virker også svært kompetente.  Her vil du nok få mange gode tips. Foretningen er ikke så stor, men den har det meste.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Her i Kristiansand har plateforretningene nesten ingenting av klassisk og selgerne vet neppe noe særlig om musikken. Finnes det en forretning for klassisk i Oslo? Dit kommer jeg av jobbmessige grunner stadig vekk. Noen som kan anbefale en forretning, helst i sentrum? Jeg har ikke lyst til å være dømt til internett ...
Ja, det er nok riktig som Hans_J sier, at Musikkforlaget er det mest seriøse alternativet. Og skulle de svikte, ser jeg nesten ingen annen mulighet enn Internett, Arne Marco. En vennlig sjel på AudioForum anbefalte for en tid siden MDT i England, en anbefaling jeg gjerne bringer videre. De har det meste, og prisene er ikke så aller verst. http://secure.mdt.co.uk/MDT_Exp/index.htm
Sukk; jeg savner den tiden da Akers Mic satset seriøst på klassisk musikk. Da hadde de skikkelig utvalg, og ikke minst, betjening som visste hva de drev med. Grace kan antagelig støtte meg der.
Mvh
 

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.162
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Ja, Steinar;- jeg kan støtte deg der. Musikkforlaget er det sikreste,- og det de ikke har kan vanligvis skaffes;- jeg sier vanligvis;- for det er desverre slik at vi befinner oss litt i periferien;- en mengde småselskaper mangler distribusjon her til lands,- enkelte av disse er i tillegg lite flinke til å håndtere direkte hendvendelser.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jo takk, jeg har opplevd en del av det der. Flere ganger har jeg fått beskjed om at å bestille CD'er fra det-og-det selskapet kan jeg bare glemme. Men jeg hadde ikke lyst til å glemme det, og gang på gang har Internett vært redningen. Det har vært innspillinger jeg har søkt etter i årevis, uten at noen her i Norge har kunnet hjelpe meg, og som regel har Internett vært redningen. Jeg skulle mer enn gjerne ha bestilt gjennom norske butikker, men når de ikke kan hjelpe meg, så....
Mvh
 

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2002
Innlegg
238
Antall liker
1
Takk for tipsene. Jeg har lagt linken til mine favoritter. Hvordan er det egentlig med toll og tull dersom jeg bestiller CD'er i utlandet? Kan jeg få de inn uten noe mer utgifter enn selve kjøpet og forsendelsen?

Det er begredelig at musikkbutikkene har så og si kuttet ut det klassiske. Og det sier jeg som har hørt så lite ... fordi først nå, etter oppgraderingen av anlegget, synes jeg dette nå lyder slik at jeg begynner å like å høre det. I dag gjorde jeg forresten noe radikalt til meg å være. Jeg kjøpte Terje Rypdals Selected Recordings fra ECM og prøver meg på ny musikk tror jeg. Jeg prøvehøret også Jan Garbareks plate i samme serie, men tok ikke helt motet til meg å kjøpe den ... men jeg er nok musikalsk på vei inn i et større rom :).
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Takk for tipsene. Jeg har lagt linken til mine favoritter. Hvordan er det egentlig med toll og tull dersom jeg bestiller CD'er i utlandet? Kan jeg få de inn uten noe mer utgifter enn selve kjøpet og forsendelsen?

Det er begredelig at musikkbutikkene har så og si kuttet ut det klassiske. Og det sier jeg som har hørt så lite ... fordi først nå, etter oppgraderingen av anlegget, synes jeg dette nå lyder slik at jeg begynner å like å høre det. I dag gjorde jeg forresten noe radikalt til meg å være. Jeg kjøpte Terje Rypdals Selected Recordings fra ECM og prøver meg på ny musikk tror jeg. Jeg prøvehøret også Jan Garbareks plate i samme serie, men tok ikke helt motet til meg å kjøpe den ... men jeg er nok musikalsk på vei inn i et større rom :).
Det siste du skrev, var musikk i mine ører! Slik har jeg det også etter at jeg fikk et anlegg jeg falt til ro med.
Ang. første avsnittet, så er regelen den at hvis prisen m/frakt overstiger 200 kr, skal du i prinsippet betale moms (ingen toll). Men i det siste har jeg oppdaget at man ser litt stort på det; jeg har flere ganger opplevd at forsendelser over 200 kr har havnet rett i postkassen uten dikkedarer.
Mvh
 

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2002
Innlegg
238
Antall liker
1
Jeg prøvde meg litt frem på MDT, men det er jo litt vanskelig å søke. F.eks. ville jeg see hvilke innspillinger der finnes av Beethovens 6. symfoni, men fikk enten 34 sider med alle symfoniene, eller bare en eller to, dersom jeg gav inn pastorale. "6. sym. " går ikke ....

Hvilke labler har historiske opptak? Er spesielt interessert i Beeth. fiolinkonsert og gode fiolinister ...
 

Hans_J

Medlem
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
37
Antall liker
0
Takk for tipsene. Jeg har lagt linken til mine favoritter. Hvordan er det egentlig med toll og tull dersom jeg bestiller CD'er i utlandet? Kan jeg få de inn uten noe mer utgifter enn selve kjøpet og forsendelsen?

Det er begredelig at musikkbutikkene har så og si kuttet ut det klassiske. Og det sier jeg som har hørt så lite ... fordi først nå, etter oppgraderingen av anlegget, synes jeg dette nå lyder slik at jeg begynner å like å høre det. I dag gjorde jeg forresten noe radikalt til meg å være. Jeg kjøpte Terje Rypdals Selected Recordings fra ECM og prøver meg på ny musikk tror jeg. Jeg prøvehøret også Jan Garbareks plate i samme serie, men tok ikke helt motet til meg å kjøpe den ... men jeg er nok musikalsk på vei inn i et større rom :).

Jeg synes at du skal ta mote til deg å kjøpe Jan Garbarek. Han har gitt ut enormt med bra musikk. Spesielt på 90 tallet, da ga han også ut I Took Up The Runes som kansje er den beste utgivelsen hans.
Jeg aner ikke hvilke matriale som er med på Selected Recordings. Masse bra musikk med kjempe bra lyd vil jeg tro.
 

Davidlyd

Fersking
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4
Antall liker
0
Arne marco: fatt mot, kjøp Jan Garbarek.

Det er veldig bra musikk etter min mening.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Oj. Det var litt vanskelig sånn på en sen fredagskveld. Jeg tror Naxos (faktisk) har noen, ellers har vi vel Testament, pluss sikkert en drøss andre som jeg ikke kommer på i farten. Ang. fiolinister, er jo Jascha Heifetz et navn som rinner en i hu. For ikke å snakke om Ginette Neveu med sine innspillinger av Brahms og Sibelius på midten/annen halvdel at 1940-tallet. Hun omkom dessverre i en flyulykke i ung alder.
Mvh
 

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2002
Innlegg
238
Antall liker
1
Det som er vanskelig med prøvehøringen i en forretning er jo at anlegget der ikke gjengir musikken på langt nær så bra som mitt eget, så det er vanskelig å få dannet seg et godt bilde av musikken ...

ECM Selected Recordings serie fra forskjellige musikkers verk virker som bra innspillinger. Jeg sitter akkurat og lytter videre til Rypdals musikk. Det er uvant, men jeg hører at det er kyndige musikkere ... jeg har aldri tatt mot til meg å begynne og høre jazz eller jazzinspirert musikk. Men jeg tror at anlegget mitt nå yder den akustiske musikken langt mer rettferdighet, at opplevelsen blir en helt annen ... jo, jeg kommer vel til å kjøpe meg Garbarek platen ....
 

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.162
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Steinar;- dette med Ginette Neveu er ikke hype;- klart man har rett til å være litt spørrende når eksperter kommer trekkende med litt obskure historiske referanser;- i tilfellet Neveu er det bare å følge anbefalingene;- hun var bare helt enestående;- å høre henne i Sibelius konserten er noe av det mest gripende jeg kan forstille meg.

Naxos Historical er i ferd med å etablere seg i første rekke;- en mengde interessante historiske opptak er allerede lansert, og flere kommer. Beethoven konserten kan man få med Jascha Heifetz på en CD i kombinasjon med Brahms konserten;- opptakene er fra 39 - 40. Man kan også få Beethoven i kombinasjon med Mendelssohn;- Fritz Kreisler er solist med Berlin Stats Operaorkester;- opptak fra -26. Jeg har anskaffet et par dusin av utgivelsene fra Naxos Historical;- kan bare oppfordre andre til å ta for seg;- vær ikke redd for lydkvaliteten;- Naxos har generelt gjort en glimrende jobb, og mitt inntrykk er at kvaliteten er bedre enn det vi er generelt forbinder med historiske utgivelser fra konkurrerende selskaper.

Det finnes en hel mengde småselskaper med utgivelse av historiske opptak som spesialitet;- det er nok å nevne eksempler som Testament, Dutton og Pearl;- jeg vil forresten benytte anledningen til trekke frem to spesielt;- amerikanske Music & Arts, og franske Tahra;- jeg syns særlig disse fortjener oppmerksomhet;- en titt på deres kataloger anbefales. ( Neveu på M & A, Steinar ).
 

sebastian

Fersking
Ble medlem
03.04.2002
Innlegg
2
Antall liker
0
Jeg prøvde meg litt frem på MDT, men det er jo litt vanskelig å søke. F.eks. ville jeg see hvilke innspillinger der finnes av Beethovens 6. symfoni, men fikk enten 34 sider med alle symfoniene, eller bare en eller to, dersom jeg gav inn pastorale. "6. sym. " går ikke ....

Hvilke labler har historiske opptak? Er spesielt interessert i Beeth. fiolinkonsert og gode fiolinister ...
Heisann Arne Marco!

Er ikke spesielt god på historiske opptak, men har hørt en del forskjellig Beethoven. En av mine absolutte favoritter er Nicolaus Harnoncourt. Mange av hans Beethoven innspillinger er sammen med The Chamber Orchestra of Europe (COE). Dette er et orkester sammensatt av unge (fremadstormende) europeiske musikere. Har Missa Solemnis og Fiolinkonserten med disse utøverne. Er også godt kjent med alle symfoniene innspilt av disse og kan anbefale alt jeg har nevnt!

Når det gjelder å høre på ting i butikken er jeg enig i at det er vrient å få noe inntrykk. Leser anmeldeldelser og bruker betjeningen i butikkene. Dessuten får man jo sine favoritter etterhvert som man hører litt forskjellige tolkninger.

Hvis du liker Beethoven og fiolin kan du sjekke ut de tre resterende store romantiske fiolinkonsertene: Bruchs, Mendelsohns og Bramhs. Alle er forskjellige, men lette å like. Anne Sofie Mutter har en innspilling med Karajan som ble gjort mens hun var svært ung, tror det er Mendelsohn og Bruch. Denne anbefaler jeg også. Det finnes sikkert "bedre" innspillinger, men Mutter er et artig bekjentskap uansett.

Ellers finnes det en russer som spiller Shostakovich noe aldeles forrykende. Han heter Maxim Vengerov (dirigent er Rostropovich). Dette er imidlertid betydelig mer rocka.

SEB
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Kjell Hilveg har flyttet til Kirkegata.
 

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
269
Antall liker
4
Og ellers er vel Aktiv klassisk et alternativ som er kommet til efter trådstart. Stort utvalg og fornuftige priser.

Leif the second
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Ivar Skei i Sandes kan jeg skrive under på :) Der har også jeg handlet, enda jeg bor laaangt unna :D
 

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2002
Innlegg
238
Antall liker
1
Interessant at en tråd vekkes til live igjen nesten 4 år senere ??? I mellomtiden er jeg flyttet til Oslo og har fått meg en god samling med klassisk takket være Aktiv Klassisk ...
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Handler nesten alt av klassisk musikk på Aktiv klassisk.

Lurer jeg på noe så får jeg bedre svar der. Dessuten har de da bedre utvalg enn Musikkforlaget!? Prisene er også generellt lavere der!
 
Topp Bunn