Formula 4 på en Linn.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.419
Sted
Nøtterøy
Noen som kjenner til denne armen? Kompisen har børstet støvet av sin gamle Linn Lp12. På den så er det montert en Formula 4 arm. Noen som kjenner til denne? Er dette en bra arm? Minner veldig om en Mørch up4. Ettpunktsoppheng og skikkelig lettvektsarm.

Vedlegg

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Andy skrev:
Noen som kjenner til denne armen? Kompisen har børstet støvet av sin gamle Linn Lp12. På den så er det montert en Formula 4 arm. Noen som kjenner til denne? Er dette en bra arm? Minner veldig om en Mørch up4. Ettpunktsoppheng og skikkelig lettvektsarm.
Å jo, den kjenner jeg til :D Har en selv, har tilogmed gjort den enda lettere ved å bytte armrøret med et av karbonfiberrør. Jeg har min på en Thorens TD 160B Mk2. Spiller veldig bra med høykompliante pickuper, bruker en Shure V15II på min. Er vel kanskje ikke regnet som en superarm, men den spiller mye bedre enn både pris og utseende skulle tilsi ;D

mvh Trond Kjetil

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.720
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Formula 4-armen er ein av dei lettaste du kan få tak i, og fungerer veldig godt med MM-pickupane frå tidleg 70-tal. Den var svært billeg på 70-talet og vart omsett av Audioscan i "bøtter og spann". Ikkje verdas aller beste, men veldig mykje for pengane, den gongen så vel som no.
Saman med LP12 vil nok dette vere ein kjempekombinasjon om du finn ein gammal Shure V15 mk II og kostar på deg ein ny stift med FineLine-sliping. LP12 er dessutan ein platespelar du kan oppgradere "heilt inn i himmelen" om du er på jakt etter det aller beste. Det er eit litt krevjande drivverk, men løna er veldig stor for å finjustere og ha alt på stell.
Anar vi ein Dynavector DV23 på Formula 4-armen? I så fall er kombinasjonen ikkje heilt god, og eg ville lytta til rådet mitt så fort eg kunne...... ;D

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
463
Torget vurderinger
4
Denne spilleren er over 30 år gammel og bør få seg et oljeskift og gjerne nye fjærer og pakninger. Mye lettere å få den til å bounche optimalt med nye fjærer og med en uni-pivot arm er det uhyre viktig å unngå horisontale bevegelser når subscassiet er i bevegelse.
Sjekk lageret før oljeskift. Hvis lageret har en gyllen farge (gold) med hvit foring skal IKKE Linn's svarte ojle benyttes.
Og som Arve sier, en DV 23R er sannsynligvis helt mismatch på denne armen. (Alt for stiv cantilever)

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.419
Sted
Nøtterøy
Takk for tilbakemeldinger! :) Jo, det er en Dynavector DV23 som står på. Kompisen vurderer en Dynavector 10x5 high output moving coil element til spilleren. Snapa mente at dette ville være en god match. Synspunkter?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
463
Torget vurderinger
4
Høres helt feil ut, spør du meg. Den armen bør ha en MM med "bløtt oppheng". Typisk compliance rundt 35 (og ikke 15 som de fleste MC-PU'er)

Edit: Sjekket Dynavector's hjemmeside. Den PU'en du nevner har compliance på 12x10-6cm/dyn. Det er alt for stivt for denne armen.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.720
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Andy skrev:
Takk for tilbakemeldinger! :) Jo, det er en Dynavector DV23 som står på. Kompisen vurderer en Dynavector 10x5 high output moving coil element til spilleren. Snapa mente at dette ville være en god match. Synspunkter?
Det går kanskje an å få til ein 10x5, men det er ikkje snakk om noka optimal løysing. Du må grise med silikonolje og sannsynlegvis nokre lodd for å få det spelbart, og perfekt vert det ikkje uansett. Ta ein tur innom www.alternativaudio.no og be om hjelp til å få tak i ein Shure. Ved å skifte fjører og justere litt, skulle du vere ganske tett på det optimale som ein stakkar kan få ut av ein V15II, som er usannsynleg bra til å vere ein så gammal pickup.
Om du mot formodning ikkje vert fornøgd, og heller vil ha DV10x5 sitt flotte lydbilde, kan du anten få deg ein Regaspelar og -arm, eller montere ein Akito-arm på spelaren din. Begge desse alternativa er gode matchar (sidan eg har hatt LP12+Akito2+DV10x5 som referanse dei siste to åra, er det vanskeleg å seie noko anna.....). Og LP 12 kan oppgraderast "nesten inn i himmelen" om du ynskjer å satse på endå betre lyd.

virak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Antall liker
62
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Eg brukar samme armen på ein Technics SL-1200Mk2 akkurat no, og min NOS Shure V15II imponerte ikkje i det heile tatt. Med Ortofon OM40 (ikkje "super") vart det enormt mykje betre på alle område. Men det er jo ikkje akkurat samme slipinga på desse to, så det er jo mulig ein Jico SAS stift eller re-tip hadde tippa vektskåla i Shure sin favør.

Den effektive massen på armen er visstnok variabel frå ca. 4.5-12gr. Jo lenger framme mot pick-up'en ein har loddet på armen, jo høgare effektiv masse.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Rudi skrev:
Husker Formula 4 kostet den svimlende sum av 595.- paa slutten av 70 tallet hos Audioscan. Husker de anbefalte den til LP12 og Ariston spillere.
Stemmer dét Rudi :)
Har selv hatt denne for lenge lenge siden, kjøpt til en KD500, og var en grei arm med en høykompliant MM-PU.
Men, jeg føler vel at LP12 fortjener noe litt bedre enn denne......... Har ikke så godt kjennskap til "gamle" LP12, men mener likevel at den ikke får ut potensialet sitt med Formula 4.

Mvh

Topp Bunn