Formeninger om Nakamichi Amplifier 2 ønskes :)

Koltrane

Medlem
Ble medlem
16.12.2009
Antall liker
0
Hei, og god kveld.

Jeg "arvet" for en del år tilbake en Nakamichi Amplifier 2 av en tidligere samboer av min mor (forøvrig en lite hyggelig fyr). Den ble lite brukt så jeg lånte den bort til en kompis, som nå har spilt på den i endel år uten noen problemer. Men, det jeg jo egentlig lurer på er om den er bra? Jeg har ikke hørt den på annet enn gjennom ganske dårlige høyttalere, så det er vanskelig for meg å gjøre meg opp en mening. Har skjønt at det er en kvalitetsforsterker, bl.a. på den tilsynelatende veldig høye byggekvaliteten og på det lille jeg har funnet om Nakamichi-utstyr på nettet. Er det noen her som har en formening og ønsker å dele litt med en grønnskolling?

Kristoffer

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.741
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Nakamichi hadde verkeleg høge ambisjonar innan om lag alt dei gjorde (før bilstereoen, der det også var høge ambisjonar, men handlingsrommet var noko annleis)
Effektfortsterkarane var basert på inn-sourcing av svært høg kompetanse, og eg trur det var slektskap med svundne (men snart nystarta igjen?) Treshold, som igjen er i slekt med John Curl sine konstruksjonar? Dette veit eg ikkje sikkert, men eg har snappa opp ein del prat om sånt...
Eg har høyrt Nakamichi effektforsterkarar ved eitpar høve, utan at eg har vore fortruleg med resten av anlegget, så detajerte synspunkt er uråd, men det som var klart:
- Massevis av musklar, og svært god kontroll på det meste.
- Rimeleg godt når det gjeld perspektiveigenskapar, om enn ikkje heilt i pakt med utstyr i den verkelege elitedivisjonen.

Trur du skal brenne av meir enn nokre få tusenlappar om du i dag skal kjøpe nytt tilsvarande. Problemet er som alltid matchinga. Vil tru litt større, tungdrivne og vanskelegimpedansemessige, golvståande høgtalarar eller magnestatar vil kunne yte sitt beste saman med N.
Ta med deg lommeboka i butikken og prøv deg fram.

U

utgatt19288

Gjest

http://audio-database.com/NAKAMICHI/amp/amplifier2-e.html

Er det denne forsterkeren det er snakk om?

The Decline of Nakamichi
After the 1980s, Nakamichi failed to hold its prominent position in audio technology. Although the company dabbled with a 6-disc CD changer for use in computers in the late 1990s they failed to move quickly to the rapidly expanding computer market as compared to other Japanese electronics companies such as Sony, Toshiba and Yamaha who introduced single disc CD ROM drives. The company tried to promote DAT and CDs (they launched the OMS-70 CD player in 1984) but their core engineering expertise remained with cassette based technologies. With the decline of analog taping, Nakamichi was unable to retain its appeal to the high end audio community.

By the end of 1990s Nakamichi was largely forgotten. It was acquired by the Grande Holdings, but was allowed to be run independently and with mostly the original management and design teams. Niro Nakamichi left in 1998 to set up Mechanical Research Corporation. The company went into bankruptcy protection on February 19, 2002.

Toyota also stopped using Nakamichi systems in Lexus vehicles at this time, instead choosing Mark Levinson when Toyota made a deal with Harman International to provide premium audio systems in its vehicles in 2000. Bob Carter, Lexus general manager, also cited a lack of "resonance" with intended consumers as reasons for the switch.

The company emerged from bankruptcy and repositioned itself as a manufacturer of high-end "lifestyle" systems" a la Bang & Olufsen. They also manufacture a range of CD changers available for Hi-fi, computer, and car audio use.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
For meg er Nakamichi synonymt med kassettspillere. Ikke hvilke som helst kassettspillere - nei, her snakker vi om noe av det ypperste innen denne teknologien. Dessverre for Nakamichi representerte kassetter - som de var blant de beste i verden på - en teknologisk blindgate. Broren min hadde - og har fortsatt - en slik verdensledende Nakamichi kassettspillertanks fra 1980-årene - lyden fra denne er det beste jeg noensinne har hørt av kassettmediet. Absolutt i nærheten av det man hører fra en god platespiller.

Forsterkerne deres ble også ansett som bra saker - i det hele tatt var Nakamichi regnet som bra i 1980-90-årene. Til tross for gode produkter, slo likevel ikke Nakamichi skikkelig gjennom som forsterkerprodusent - ikke her i landet. Adskillig flere om benet her enn i kassettspillerbransjen - men forsterkerne deres er ikke dårlige produkter. Vel verdt å prøve ut hvis man - som trådstarter - har sjansen.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
En kamerat av meg har en Amp 2 og bruker den på etpar eldre Kef fra referanseserien deres. Det låter faktisk veldig bra, og jeg lot meg virkelig imponere av hva denne forsterkeren får til. Synes jammen du er heldig som har arvet en! For ordens skyld, denne gjør ikke bruk av Stasis-teknologien til Threshold som nevnes lenger oppe i tråden...

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.393
Torget vurderinger
1
o.t.
Audiophile-Arve skrev:
...
Effektfortsterkarane var basert på inn-sourcing av svært høg kompetanse, og eg trur det var slektskap med svundne (men snart nystarta igjen?) Treshold, som igjen er i slekt med John Curl sine konstruksjonar? Dette veit eg ikkje sikkert, men eg har snappa opp ein del prat om sånt...
...
«Slektsleddet» mellom Threshold, Stasis og Nakamichi PA5/PA7 heter Nelson Pass.

mvh
KJ

Koltrane

Medlem
Ble medlem
16.12.2009
Antall liker
0
Tusen hjertelig takk til de som allerede har svart! Jeg gleder meg til å utforske denne forsterkeren mer nå :) Og for en genial greie dette forumet er!

Men, et lite tilleggsspørsmål. Har dere noen høyttaleranbefalinger som kan passe en studentlommebok, altså en rimelig tynn en med maxuttak på ca. 3000 for tida?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
o.t.
Audiophile-Arve skrev:
...
...
«Slektsleddet» mellom Threshold, Stasis og Nakamichi PA5/PA7 heter Nelson Pass.

mvh
KJ
Nakamichi lisensierte Treshold/Pass' Stasis-teknologi til deres store effekttrinn, jeg tror de het S-serien. Det var diger forsterkere i likhet med Stasis 3 og de andre fra Treshold. Nelson har mye bra på samvittigheten. Det er godt han har fått sin legendestatus. Definitivt min favoritt på starten av åttitallet.

A2 har jeg sett til 120 GBP på nettet når jeg sjekket litt rundt, så den er nok verdt mye mer som lydprodukt enn som samleobjekt. Jeg ville satset på noe lite med britisk lyd til denne forsterkeren.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Koltrane, prøv å finne noen litt eldre Dynaudio. Fantastisk match og ikke så vrient å få tak i. Er du heldig, kan de finnes både på børsen her inne og på finn.no.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
En sånn har jeg vært en lykkelig eier av. Glimrende forsterker til ingen penger. Var kjempefornøyd.

Topp Bunn