Bil, båt og motorsykkel Formel 1

oyvind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2003
Innlegg
161
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Synes nesten det var rart at det ikke var en F1-tråd her inne. Mange med forskjellige interesser ser jeg....

Selv er jeg ihuga tilhenger, og har sett omtrent hvert eneste løp siden jeg var 12 år (jeg er nå 28). Fikk endelig sett mitt første løp live i Spania i år, hvilket var en opplevelse av de sjeldne! Det blir ikke siste gang.

Til tross for ett lags dominans i år har dette året vært av de mest underholdende, og det er godt å se at McLaren (som jeg holder med) og Ferrari ser ut til å ha funnet god form og utfordrer Red Bull om både pole position og seier.

Dog synes jeg det er merkelig at Mercedes med sine ressurser henger såpass dårlig med

Hva med dere? Noen flere som følger med?
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Skulle gjerne fulgt med, men det er jo ingen norske TV-kanaler som sender løpene direkete, iallfall ikke for oss som har den "normale" kanalpakka. Vi blir kun tilgodesett et kraftig amputert opptak på Viasat 4. NRK burde være sitt ansvar som allmenkringkaster bevisst og sende løpene. De bruker jo plenty med sendetid på ski og friidrett...

Så nei, jeg har ikke fulgt med på F1 på år og dag, dessverre.
 

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Innlegg
234
Antall liker
1
Bruker formel 1 sjåfører dop tro?

Mener å ha lest noe om at jagerflypiloter i USA angivelig skal benytte seg av dette uten at jeg egentlig kan referere til noen artikkel sånn uten videre.
 

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Innlegg
2.598
Antall liker
360
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Har vært to ganger på Imola! Første gangen blant Tifosiene i siste svingen før sjikane og mål/langside.
DET var helt sinnsykt.
Min interresse for sporten dabbet av til det minimale fra for en ca 5 år siden og til nå!
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.194
Vanskelig å beholden interesse for F1 når vi ikke får sett løpene på tv.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
slowmotion skrev:
Vanskelig å beholden interesse for F1 når vi ikke får sett løpene på tv.
Ja, spesielt når den forbaska bruktbil-selgeren driver og ødelegge sporten med overpris...

Arne K
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Ja, jeg er F1-fan. Har fulgt med tett siden stefan johansson kjørte Ferrari. Jeg har vært på løp en gang (monza 2005). Hjemmelaget er selvfølgelig selve innbegrepet av F1. Det eneste teamet som kan forbindes med lidenskap og entusiasme. Ellers er jeg glad for at F1 kun sendes på betalkanaler slik at man slipper at det blir en allemannssport som gud og hvermann skal synes noe om. Jeg elsker F1, men har ikke noe behov for å prate om det til enhver tid og finne halve aviser fulle av nonsens om sin lidenskap slik fotballfans må lide seg gjennom. Det hadde også vært ønskelig at denne tråden befolkes med entusiaster og kjennere i stedet for allmensynserne og vetikkerne. Ikke noe vondt ment med det, men det er godt å slippe Nillesyndromet.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.194
Så du synes ikke det har vært en skikkelig nedtur siden '80 og '90-tallet?
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Decoman skrev:
Bruker formel 1 sjåfører dop tro?

Mener å ha lest noe om at jagerflypiloter i USA angivelig skal benytte seg av dette uten at jeg egentlig kan referere til noen artikkel sånn uten videre.
Tullprat. Skaff dolumentasjon før du poster nonsens. Beklager krassheten.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
slowmotion skrev:
Så du synes ikke det har vært en skikkelig nedtur siden '80 og '90-tallet?
Ja og nei. Savner havariene, men er fascinert av teknikken og nivået. Jeg er forresten ikke så stor tilhenger av masse forbikjøringer som mange etterlyser. Det SKAL være vanskelig å passere en F1-bil. Ellers har Bernie løftet sporten på mange måter gjennom sin gode sans for forretninger. Misliker at enkelte gamle baner er borte og disse Audi-aktige banene har dukket opp.

Og så er enkelte av profilene erstattet med glætte profilløsheter selv om jeg ikke savner alle de gamle idiotene. Teamet først, alltid.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.194
Trondmeg skrev:
slowmotion skrev:
Så du synes ikke det har vært en skikkelig nedtur siden '80 og '90-tallet?
Ja og nei. Savner havariene,
Det gjør ikke jeg.

men er fascinert av teknikken og nivået.
Tja ... jeg savner at F1 bilene så ut som F1 biler.

Jeg er forresten ikke så stor tilhenger av masse forbikjøringer som mange etterlyser. Det SKAL være vanskelig å passere en F1-bil.
Helt uenig. Det var mye morsommere før. Det beste F1 løpet jeg kan huske å ha sett var nok Monza i 1971(?).
Peter Gethin want forran Ronnie Peterson hvis jeg ikke husker feil.



Ellers har Bernie løftet sporten på mange måter gjennom sin gode sans for forretninger.
Sporten er borte, det er bare kommers igjen. Slik er verden blitt.

Misliker at enkelte gamle baner er borte og disse Audi-aktige banene har dukket opp.
Helt enig. At de ødela Hockenheim var en katastrofe.

Og så er enkelte av profilene erstattet med glætte profilløsheter selv om jeg ikke savner alle de gamle idiotene. Teamet først, alltid.
Er det noen profiler igjen? Jeg fulgte alltid førerne, og dreit i hvilket team de kjørte for.
Ronnie og Alesi var favoritter.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Decoman skrev:
Bruker formel 1 sjåfører dop tro?

Mener å ha lest noe om at jagerflypiloter i USA angivelig skal benytte seg av dette uten at jeg egentlig kan referere til noen artikkel sånn uten videre.
Og hva skulle det være som forbedrer prestasjonene? Det er ingenting som kan øke dem som er direkte prestasjonsfremmende, så derfor tror jeg heller ikke de testes utover rus. I militære sammenhenger og innen sjøfart har det vært vanlig med bruk av amfetamintabletter når vaktene blir ekstra lange. I krig vil også amfetamin gi andre fordeler som høyt adrenalinnivå. Akkurat det er ikke nødvendigvis bra for hverken piloter og sjåfører, så i den grad piloter bruker dop så er det nok i forbindelse med å holde seg våken når de skal være lenge i luften, slik som sjøfolk som står på broen i dagevis.

I dag er dette selvsagt ikke så vanlig lenger heller. Innen sjøfart er det muligens helt slutt på det, og i militæret er det nok bare slike saker de har i beredskap i tilfelle krig og andre krisesituasjoner. Bruk av dop blant piloter under normale omstendigheter tviler jeg sterkt på, og en sjåfør som kjører et race som er såpass kort som et F1-løp har ingenting eller lite å tjene på det.

I det hele synes jeg det var et rart spørsmål. Kanskje noen har slanket seg ned til riktig vekt og rumpestørrelse for å passe i cockpiten ved hjelp av spanske slankepiller?
 

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Innlegg
234
Antall liker
1
Trondmeg skrev:
Decoman skrev:
Bruker formel 1 sjåfører dop tro?

Mener å ha lest noe om at jagerflypiloter i USA angivelig skal benytte seg av dette uten at jeg egentlig kan referere til noen artikkel sånn uten videre.
Tullprat. Skaff dokumentasjon før du poster nonsens. Beklager krassheten.
Mente å huske at det hadde med bruk av amfetamin, men i etterpåklokskapens lys ser jeg nå at dette skal vært ment å gjøre pilotene mindre trøtte, og da kanskje ikke spesielt mer årvåkne i forhold til hva som er normalt, som var noe jeg først tenkte på. Jeg husker ikke akkurat hva jeg leste tidligere, men det var nok noe ala at det følgende:
http://www.theage.com.au/articles/2003/01/17/1042520778665.html
http://dorn_is_a_dude.tripod.com/new_years/amphetamine.html
http://www.msnbc.msn.com/id/3071789/ns/us_news-only_on_msnbc_com/t/go-pills-war-drugs/
 

oyvind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2003
Innlegg
161
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Decoman skrev:
Bruker formel 1 sjåfører dop tro?

Mener å ha lest noe om at jagerflypiloter i USA angivelig skal benytte seg av dette uten at jeg egentlig kan referere til noen artikkel sånn uten videre.
Lite trolig, de doptestes på lik linje med alle andre idrettsutøvere. Dessuten kan jeg vanskelig se hvordan man skal dope seg til feks å ta pole position, annet enn hvis man jukser med selve bilen. Red Bull har så langt i år hatt en utrolig evne til å dra en del ekstra ut i Q3, så man kan nesten lure, men ingen uregelmessigeheter er jo avslørt enda...
 

oyvind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2003
Innlegg
161
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
-HP- skrev:
Skulle gjerne fulgt med, men det er jo ingen norske TV-kanaler som sender løpene direkete, iallfall ikke for oss som har den "normale" kanalpakka. Vi blir kun tilgodesett et kraftig amputert opptak på Viasat 4. NRK burde være sitt ansvar som allmenkringkaster bevisst og sende løpene. De bruker jo plenty med sendetid på ski og friidrett...

Så nei, jeg har ikke fulgt med på F1 på år og dag, dessverre.
Viasat motor sender alle fritreninger, kvalifisering og løp direkte. Og heldigvis kan man bytte lydspor slik at man hører Janne Blomqvist og Eje Elgh fra sverige istedet for håpløse Atle Guldbrandsen. En komplett F1-opplevelse gjennom tv'en. Koster ikke mye heller.
 

oyvind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2003
Innlegg
161
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
baluba skrev:
Decoman skrev:
Bruker formel 1 sjåfører dop tro?

Mener å ha lest noe om at jagerflypiloter i USA angivelig skal benytte seg av dette uten at jeg egentlig kan referere til noen artikkel sånn uten videre.
I det hele synes jeg det var et rart spørsmål. Kanskje noen har slanket seg ned til riktig vekt og rumpestørrelse for å passe i cockpiten ved hjelp av spanske slankepiller?
Hehe, dette hadde jo hatt lite å si. For vekten av bilen skal være inkludert fører minus bensin, slik at dette må de ha regnet ut på forhånd. Fordelen med lettere fører er at de kan plassere ballast i bilen der de finner det mest hensiktsmessig for balansen i bilen
 

oyvind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2003
Innlegg
161
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Synes det er morsomt at det er såpass mange svar og engasjement i tråden allerede, alltid artig å høre andres innspill om denne sporten.

Til tross en tradisjonelt kjedelig bane i Ungarn ser det ut til å bli et spennende race på søndag. Lewis Hamilton var veldig nære pole og har i tillegg så vidt man kunne se brukt et sett mindre super-soft enn de øvrige hvilket kan være en fordel i løpet. Vettel ser dog sterk ut, men misser han starten kan jo alt skje. Webber er jo ingen steder, og at Massa kvalet ut Alonso for første gang denne sesongen er litt artig. Blir artig å se på søndag formiddag!
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.119
Antall liker
9.429
oyvind skrev:
Dog synes jeg det er merkelig at Mercedes med sine ressurser henger såpass dårlig med
Mercedes har en dårlig fører. Om MS var god engang i tiden så har det dukket opp nye og bedre førere. Noen har brukt litt tid på å modne, slik som Mark Webber. En mulig verdensmester om et par år.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
oyvind skrev:
baluba skrev:
Decoman skrev:
Bruker formel 1 sjåfører dop tro?

Mener å ha lest noe om at jagerflypiloter i USA angivelig skal benytte seg av dette uten at jeg egentlig kan referere til noen artikkel sånn uten videre.
I det hele synes jeg det var et rart spørsmål. Kanskje noen har slanket seg ned til riktig vekt og rumpestørrelse for å passe i cockpiten ved hjelp av spanske slankepiller?
Hehe, dette hadde jo hatt lite å si. For vekten av bilen skal være inkludert fører minus bensin, slik at dette må de ha regnet ut på forhånd. Fordelen med lettere fører er at de kan plassere ballast i bilen der de finner det mest hensiktsmessig for balansen i bilen
Det har faktisk vært tilfeller av førere som har vært for feite til å komme ned i bilen når de skal forsøke seg på comeback, tro det eller ei. Løsningen har vært slike ting som ombygging av bilen for å få plass til flesket. En F1-bil er tighte saker i originalstand, og det skal faktisk ikke så mye til å være for stor i forhold til idealstørrelsen.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
oyvind skrev:
Viasat motor sender alle fritreninger, kvalifisering og løp direkte. Og heldigvis kan man bytte lydspor slik at man hører Janne Blomqvist og Eje Elgh fra sverige istedet for håpløse Atle Guldbrandsen. En komplett F1-opplevelse gjennom tv'en. Koster ikke mye heller.
Nettopp derfor jeg ville satt ut skuddpremie på Bernie;
- han har overpriset sendingen slik at ingen frie kanaler kan vise det, og uten seere, ingen sponsorer. Uten sponsorer; ingen penger. Ingen penger = Ingen F1
OG, sirkuset er for dyrt til at det kan overleve på "spesielt interesserte"

Arne K
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
De som har dansk TV3+ kan se på nå, slik jeg gjør. Det har alle som har Viasat parabol. Kjedelig med reklamepauser i slike idretter.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.119
Antall liker
9.429
baluba skrev:
oyvind skrev:
baluba skrev:
Decoman skrev:
Bruker formel 1 sjåfører dop tro?

Mener å ha lest noe om at jagerflypiloter i USA angivelig skal benytte seg av dette uten at jeg egentlig kan referere til noen artikkel sånn uten videre.
I det hele synes jeg det var et rart spørsmål. Kanskje noen har slanket seg ned til riktig vekt og rumpestørrelse for å passe i cockpiten ved hjelp av spanske slankepiller?
Hehe, dette hadde jo hatt lite å si. For vekten av bilen skal være inkludert fører minus bensin, slik at dette må de ha regnet ut på forhånd. Fordelen med lettere fører er at de kan plassere ballast i bilen der de finner det mest hensiktsmessig for balansen i bilen
Det har faktisk vært tilfeller av førere som har vært for feite til å komme ned i bilen når de skal forsøke seg på comeback, tro det eller ei. Løsningen har vært slike ting som ombygging av bilen for å få plass til flesket. En F1-bil er tighte saker i originalstand, og det skal faktisk ikke så mye til å være for stor i forhold til idealstørrelsen.
Nå skal det også sies at hver F1 bil er spesialbygget for dens fører.
Enig med Cobra ang. Bernie. Han har nesten greid å ødelegge sporten, gjøre den om til et sirkus.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Pink_Panther skrev:
baluba skrev:
oyvind skrev:
baluba skrev:
Decoman skrev:
Bruker formel 1 sjåfører dop tro?

Mener å ha lest noe om at jagerflypiloter i USA angivelig skal benytte seg av dette uten at jeg egentlig kan referere til noen artikkel sånn uten videre.
I det hele synes jeg det var et rart spørsmål. Kanskje noen har slanket seg ned til riktig vekt og rumpestørrelse for å passe i cockpiten ved hjelp av spanske slankepiller?
Hehe, dette hadde jo hatt lite å si. For vekten av bilen skal være inkludert fører minus bensin, slik at dette må de ha regnet ut på forhånd. Fordelen med lettere fører er at de kan plassere ballast i bilen der de finner det mest hensiktsmessig for balansen i bilen
Det har faktisk vært tilfeller av førere som har vært for feite til å komme ned i bilen når de skal forsøke seg på comeback, tro det eller ei. Løsningen har vært slike ting som ombygging av bilen for å få plass til flesket. En F1-bil er tighte saker i originalstand, og det skal faktisk ikke så mye til å være for stor i forhold til idealstørrelsen.
Nå skal det også sies at hver F1 bil er spesialbygget for dens fører.
Enig med Cobra ang. Bernie. Han har nesten greid å ødelegge sporten, gjøre den om til et sirkus.
Da Mansell forsøkte seg på comeback måtte de rett og slett utvide cockpit-en ut fra originaldesignet. Jeg kjenner ikke til andre tilfeller, men med så tight fit er det jo ikke utenkelig at noen har måtte stormslanke seg en gang i tiden. Mansell forsøkte sikkert, men måtte til slutt ty til sagen likevel. ;D
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Lik det eller ei, men F1 hadde vært dødt uten Bernies markedstilpassing. Evt en B-serie med råtne biler og fulle sjømenn. Kritikerne mener ofte at Bernie har ødelagt sporten, men i stedet har den aldri omsatt mer eller vært større. Viktig å ta en virkelighetskontroll innimellom. Det har vært nødvendig for å overleve. Og det gjør de da tydeligvis rimelig godt. Bernie er ikke dum og teamene påvirker også utviklingen!

Noen sa at F1-biler ikke ser ut som F1-biler lenger. Så det er 50-tallets sigarer du savner, eller var det 60-tallets spede vingeforsøk og bredere dekk, eller var det 70-tallets vulgo med vinger og trommelslicks eller var det nostalgi? Sporten utvikler seg heldigvis. Personlig liker jeg godt både 90- og 20-tallsbiler godt og kan være enig i at dagens biler har noe uproporsjonerte former.
 

oyvind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2003
Innlegg
161
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Pink_Panther skrev:
oyvind skrev:
Dog synes jeg det er merkelig at Mercedes med sine ressurser henger såpass dårlig med
Mercedes har en dårlig fører. Om MS var god engang i tiden så har det dukket opp nye og bedre førere. Noen har brukt litt tid på å modne, slik som Mark Webber. En mulig verdensmester om et par år.
Webber blir nok ikke verdensmester så lenge han kjører Red Bull ved siden av Sebastian Vettel. Han begynner jo også å trekke litt på årene, så det spørs om ikke han misset sin sjanse på tittelen i 2010.
 

oyvind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2003
Innlegg
161
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Satt igjen med litt blandede følelser etter Ungarns GP. Morsom at McLaren tok seieren og at Jenson Button vant i sitt 200 GP. Men det burde vært en dobbeltseier hadde det ikke vært for strategi-surr for Lewis Hamilton. Meget underholdende løp var det i alle fall.

At Mercedes blir slått av "lilleputtlaget" Force India stadig oftere bør være betenkelig for tyskerne...

Neste løp er et av høydepunktene; Spa-Franchorchamps i Belgia - halleluja! :)
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.194
Og når vi først er inne på Spa....
Ja, det er en fin bane, men den var så mye bedre før ... selv om førerne synes den var for farlig.
Samme med Nordschleife.
Hockenheim var vel den siste gamle banen som ble ødelagt av Bernie og Mad Max.
Jeg er glad jeg fikk med meg løp på Monza uten chicaner.
Chicaner er djevelens verk.
 

oyvind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2003
Innlegg
161
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
slowmotion skrev:
Og når vi først er inne på Spa....
Ja, det er en fin bane, men den var så mye bedre før ... selv om førerne synes den var for farlig.
Samme med Nordschleife.
Hockenheim var vel den siste gamle banen som ble ødelagt av Bernie og Mad Max.
Jeg er glad jeg fikk med meg løp på Monza uten chicaner.
Chicaner er djevelens verk.
Ikke helt enig. Spa byr fortsatt på topp løp og fremstår som en meget flott bane. Enkelte av de nye banene er jeg enig i er altfor tilgivende mtp førerfeil osv - avkjøringssonene blir for store rett og slett, og straffer ikke førerfeil spesielt hardt.

Når det gjelder Hockenheim er jeg ikke helt enig med deg. Synes den nye er en fin bane. Den gamle var en ren motorbane, og var mer en test på hvem som turte å dra ut mest mulig power av motorene sine uten at den havarerte. Nå er jo motorreglementet fryst og sånn sett er det ikke veldig stor forskjell på de motorene som sitter i de enkelte bilene. Har sett morsomme løp fra den tiden såklart, men husk også på at det er en publikumssport også for de som sitter på tribunene. Der var ikke gamle Hockenheim noe å skryte av.

Mulig chicaner er djevelens verk, men det er vel et sikkerhetsaspekt å tenke på. Farten blir voldsomt høy, så sånn sett er de nødvendige. Enkelte kan også gi gode muligheter for forbikjøring, så så ille kan det vel ikke være :)
 

oyvind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2003
Innlegg
161
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Pink_Panther skrev:
oyvind skrev:
Neste løp er et av høydepunktene; Spa-Franchorchamps i Belgia - halleluja! :)

Senna...Prost...Eau Rouge....
Rått! Mulig jeg reiser ned dit neste år. Er vel neppe vits å kjøpe plass noe annet sted enn Eau Rouge :D
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.194
oyvind skrev:
slowmotion skrev:
Og når vi først er inne på Spa....
Ja, det er en fin bane, men den var så mye bedre før ... selv om førerne synes den var for farlig.
Samme med Nordschleife.
Hockenheim var vel den siste gamle banen som ble ødelagt av Bernie og Mad Max.
Jeg er glad jeg fikk med meg løp på Monza uten chicaner.
Chicaner er djevelens verk.



Ikke helt enig. Spa byr fortsatt på topp løp og fremstår som en meget flott bane. Enkelte av de nye banene er jeg enig i er altfor tilgivende mtp førerfeil osv - avkjøringssonene blir for store rett og slett, og straffer ikke førerfeil spesielt hardt.

Når det gjelder Hockenheim er jeg ikke helt enig med deg. Synes den nye er en fin bane. Den gamle var en ren motorbane, og var mer en test på hvem som turte å dra ut mest mulig power av motorene sine uten at den havarerte. Nå er jo motorreglementet fryst og sånn sett er det ikke veldig stor forskjell på de motorene som sitter i de enkelte bilene. Har sett morsomme løp fra den tiden såklart, men husk også på at det er en publikumssport også for de som sitter på tribunene. Der var ikke gamle Hockenheim noe å skryte av.

Mulig chicaner er djevelens verk, men det er vel et sikkerhetsaspekt å tenke på. Farten blir voldsomt høy, så sånn sett er de nødvendige. Enkelte kan også gi gode muligheter for forbikjøring, så så ille kan det vel ikke være :)
Da er vi vel stort sett uenige på de fleste punkter .... ;)
 

oyvind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2003
Innlegg
161
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
slowmotion skrev:
oyvind skrev:
slowmotion skrev:
Og når vi først er inne på Spa....
Ja, det er en fin bane, men den var så mye bedre før ... selv om førerne synes den var for farlig.
Samme med Nordschleife.
Hockenheim var vel den siste gamle banen som ble ødelagt av Bernie og Mad Max.
Jeg er glad jeg fikk med meg løp på Monza uten chicaner.
Chicaner er djevelens verk.

Ja, men det er lov det også, hehe



Ikke helt enig. Spa byr fortsatt på topp løp og fremstår som en meget flott bane. Enkelte av de nye banene er jeg enig i er altfor tilgivende mtp førerfeil osv - avkjøringssonene blir for store rett og slett, og straffer ikke førerfeil spesielt hardt.

Når det gjelder Hockenheim er jeg ikke helt enig med deg. Synes den nye er en fin bane. Den gamle var en ren motorbane, og var mer en test på hvem som turte å dra ut mest mulig power av motorene sine uten at den havarerte. Nå er jo motorreglementet fryst og sånn sett er det ikke veldig stor forskjell på de motorene som sitter i de enkelte bilene. Har sett morsomme løp fra den tiden såklart, men husk også på at det er en publikumssport også for de som sitter på tribunene. Der var ikke gamle Hockenheim noe å skryte av.

Mulig chicaner er djevelens verk, men det er vel et sikkerhetsaspekt å tenke på. Farten blir voldsomt høy, så sånn sett er de nødvendige. Enkelte kan også gi gode muligheter for forbikjøring, så så ille kan det vel ikke være :)
Da er vi vel stort sett uenige på de fleste punkter .... ;)
 
S

Slubbert

Gjest
Gamle BAR (British American Racing) rocka Eau Rouge for endel år siden (2003?). Først Villeneuve, så Zonta.

 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Pink_Panther skrev:


Årets vakreste forbikjøring?
Vakker og vakker, farlig var den i hvertfall. Inn i blindsonen til Alonso i over 300km/t i den svingen - kunne gått riktig galt.
 

I_L

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.03.2003
Innlegg
3.243
Antall liker
5.199
Er det noen modellersamlere her? Jeg var veldig interessert i F1 for endel år siden og samlet litt på modeller, men siden har interessen dabbet av og jeg vurderer derfor å selge dem. Det er ti stykker i tallet, 1:18-modeller fra Minichamps, Mattel og Exoto.

Eksempelbilder:

 

Vedlegg

T

Torget

Gjest
Station identification i et sett i sammendraget på ViaSat i dag. Skuffende.
 
Sist redigert:
Topp Bunn