Formel 1 er igang

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Merc har og hatt de beste bilene i mesteparten av Hybrid æraen (fom 2014) Ekspertene på Sky F1, tidligere F1 førere har mang en gang kommentert hvor "lettkjørte" MercTrallene oppførte seg i krevende deler på banen. Dette kunne en lett se ved førseongtestene.

    Dessuten, Merc skjønte at de aldri ville klare å vinne noe mesterskap i V8 Æraen (tom 2013) og startet i stedet å forberede seg grundig til Hybridæraen mye tidligere enn alle andre. Da de startet 2014 pre testen falt de fleste andre motormerkene fra hverandre og fikk knapt kjøtt mange runder. RB med Renault motor tok jevnlig fyr pga at det ikke var nok kjøling for eksos/turbo.

    Andy Cowell (Mercs Hybridmotorekspert (tror jeg det var som sa)): Da de startet testingen i 2014 og da løpene startet var Merc motorene så overlegen i ytelse at de valgte å kjøre redusert effekt for ikke å ikke blir pålagt regler som ville medføre restriksjoner for de.

    De har vel i alle år frem til nå hatt de sterkeste motorene og er ganske sikkert on par fortsatt.

    Hamiltons Race Engineer har nok mer enn halvparten av æren for CeyBabens seire. På livesendingene til Sky F1 har de jo kommentatorer som er tidligere F1 førere eller involvert i bilene på annen måte. Deres innsikt er fenomenal og de knakk umiddelabrt de "kodede" meldingene mellom CryBaben og Race Engineeren...

    Og alle andre team for den saks skyld.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hva mener du?
    Han bruker et gammeldags tegnebrett, blyant, papir og reknestaur når han designer F1 bilene. Ingen datamaskiner for hans del. Datamaskiner er selvsagt inne i bildet for verifisering, vindtunneler og tester.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.402
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Ok. Jeg vet ikke noe om det
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Fellali.....og McLalen. De har jo ligget i grøfta mesteparten av HY æraen.

    Mitt inntrykk er at MCL folket var redde for å få olje på hendene og bestod av en gjeng med teoritere som ikke hadde det. Det har og vært nevnt på expert nivå at man antok at gatebilproduksjonen stjal ressurser og oppmerksomhet fra F1. Til orientering fro Ron Dennis på seg kjeledressen for å bistå teamet med å klargjøre MP 4-4 (De hadde ny Honda Turbo motor for 88 sesongen og tiden var knapp før FP og kvalifiseringen.) Bilen vant vel 15 av 16 løp den sesongen og hadde ikke italienerene sabotert drivstoffet deres hadde det blitt 16/16.

    Fellali... he, he,....
    For en 3-4 år siden før F ble tatt med motorjuksebuksene nede sa Bernie at teamet nå var blitt for italiensk med all kaos og krangling det medfører. I Shumakers tid holdt Brawn, Todt og Shumaker de i ørene med godt resultat. For mange italienere der som bernie sa men teamet er proppfull av engelsktalende på teknikere / ingeniørsiden. . Problemet nå er vel igjen at teamet er for topptungt av Italienere der avgjørelser tas.

    Alonso hadde helt sikkert vunnet noen VM med de hadde bilen vært bedre, feks om Brawn / Todt hadde vært i det førersetet.

    Alonso er etter min mening nok den beste sjåføren, han ser ut til å ha kapasitet til å vite eksakt hva konkurrentene er gode for i løp etter å ha og spådd utfallet av løpene med fantastisk presisjon. Frem til 2014.

    "Alle" er enige om at Alain Prost var enormt god. Han kunne alt om bil og oppsett (Avgjørede for Team/Race engineer) og forøvrig er det ingen tvil om at han var veldig god.

    Mansell er en annen veldig dyktig fører - uten kontroverser.

    Nigel Ernest James Mansell, CBE (/ˈmænsəl/; born on 8 August 1953) is a British former racing driver who won both the Formula One World Championship (1992) and the CART Indy Car World Series (1993).
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det er etter min mening 2 faktorer som bidrar ettertrykkelig til å gjøre dagens F1 dårligere: DRS og dekkene.

    Uten at jeg er helt sikker på dette mener jeg at i "gamle Dager .- (Goodyear, Michelin og Bridgestone) kunne teamene brukte spå mange dekk de ville og det var ikke 3-4 tørrværsdekk.

    I dette klippet kjører Senne på veldig slitte dekk og jobber hardt for å holde Mansell bak på nye dekk. Løpet er episk slik det sikkert finnes på en annen og bedre video men dette er nå kjernen.. Kan sees på YT om man klikker på linken i det svarte feltet.

     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.402
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Det er etter min mening 2 faktorer som bidrar ettertrykkelig til å gjøre dagens F1 dårligere: DRS og dekkene.

    Uten at jeg er helt sikker på dette mener jeg at i "gamle Dager .- (Goodyear, Michelin og Bridgestone) kunne teamene brukte spå mange dekk de ville og det var ikke 3-4 tørrværsdekk.

    I dette klippet kjører Senne på veldig slitte dekk og jobber hardt for å holde Mansell bak på nye dekk. Løpet er episk slik det sikkert finnes på en annen og bedre video men dette er nå kjernen..

    Hvis du har fulgt med, så blir bilene forandret foran 2022 sesongen og de går fra 13" til 18" dekk/felger. Dessuten blir det mindre "vinger", som gjør at bilene kan ligge mye tettere enn i dag. Husker ikke om DRS vingen utgår eller ikke. Hastigheten på bilene blir noe lavere av nevnte grunner, men de klarer nok å få dem til å gå fortere etterhvert. Det skal også nevnes at dagens hybridsystem er det mest effektive regenereringssystem som finnes.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ja jeg er kjent med dette. Blir interessant å se hvem som kommer raskest ut av startgropa :)

    Dagen F1 hybrid er helt klart fab men visstnok ekstremt kostbart å produsere og vedlikeholde noe som har hindret andre motorprodusenter å hoppe på karusellen med starttillegg.. Det er vel fra 26 at MGU-H delen forsvinner og erstattes av 2 turboer. Det mekaniske energy (MGU-K) recoverysystemet er med i en eller annen form.VAG i en eller annen forkledning er blant nye som har vist interesse.
     

    Tunghørt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2017
    Innlegg
    135
    Antall liker
    154
    Sted
    Bodø
    Merc er så velsmurt at de ikke er vant til å feile,men når de først gjør det så er de som hodeløse høns.Red bull har jo hatt motgang og etterhvert fått sikk på team strategi .
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Ikke vanskelig å forstå at de ikke lot Ham bytte dekk under SC. Det kunne fort ha vært SC resten av løpet og da ville ledelsen og mesterskapet røket. RB hadde mindre/ingenting å tape så selvfølgelig sendte de Ver i pit.

    Vanskelig å se at Merc burde gjort noe annet.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.400
    Antall liker
    3.182
    Så hvem kommer til å vinne første løpet til neste år?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Tror Autosport kjører web-live .... resultater

    Samt Sky F1 med PRO kommentarer https://www.skysports.com/f1

    for ikke å glemme

    Blant noen.

    Det hender at publikummere streamer disse utenom sesong eventsene live, mens det skjer, også til Youtube men da uten PRO kommentarer.

     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.402
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Formula One Group har opplagt gjort noe riktig de siste årene når jeg under middagen 2 juledag finner meg selv i heftig diskusjon om Hammilton vs. Verstappen, pit stop strategi, safety car regler med min 15 år gamle hestejente av en niese. Hun hadde steinkontroll på alle tilleggssekunder Verstappen fikk gjennom sesongen, men selvsagt også steinkontroll på hvem de forskjellige førerne dater ... o_O
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.402
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Dennis Hauger får sete hos Red Bull i F2!

     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Ser at Michael Masi har blitt fjernet som race director.
    Da synes det som om FIA har tatt inn over seg at Masi i realiteten avgjorde mesterskapet 5 runder før mål i Abu Dhabi.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn