Formatere ekstern harddisk fra NTFS til FAT32

Reima

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
89
Antall liker
0
Hei,

Jeg har en mac mini som jeg ønsker å koble en ekstern harddisk (WD 250GB) til, men denne er NTFS og fungerer ikke med mac minien da(?).

I XP får jeg kun velge NTFS når jeg skal formatere. Går det å komme utenom dette, og lage denne disken til FAT32?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Skal jo kunne velge fat32 i XP da..
Hva gjør du når du skal formatere disken?
 

Reima

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
89
Antall liker
0
Åpner Min datamaskin, høyreklikker på Ekstern harddisk, og velger formater. Eneste valget for filsystem er NTFS..
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
strange...
Gå inn i: kontrollpanel -> administrative verktøy -> Datamaskinbehandling -> diskbehandling
og høreklikk den eksterne disken der.
Har du fremdeles bare det samme valget?
Da kan du evt. kjøre "slett partisjon" for å scratche den helt. (regner med at du skal gjøre dette uansett)

Se om det hjelper.

Når jeg tenker meg om så tror jeg ikke xp kan lese fat32 disker (partisjoner) større enn 32 GB..
Kanskje det er her problemet ligger.

Da må du gjøre noe lignende det som står i linken under:
http://www1.mager.org/mkdosfs/
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.714
Antall liker
3.853
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
GnoMiz skrev:
Hvorfor skal du ha FAT32 egentlig?
Bare husk man kan ikke ha enkelt filer som er større enn 4gb der da.

Kan vel også bare skrive D: /NTFS:FAT i cmd tror jeg.
http://itpro.no/art/1371.html
Ikke helt: Kommandoen er mer "convert d: /fs:ntfs", men den kan IKKE kjøres andre veien, fra NTFS->FAT.

Bernt K
 

consen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2006
Innlegg
386
Antall liker
61
Sted
STORD
XP kan kjøre svært store FAT32 disker, men bare om du har installert servicepakkene. Det du da kan gjøre, er å starte et dos-vindu og formattere den derfra. Da lar deg seg gjøre å formattere store disker i FAT32. Inne i selve windows-miljøet lar det seg ikke gjøre på store disker. Da har dem blokkert (boikottet dette valget), og tvinger deg til en NTFS (Net Technology File System) formattering. Rett som en skriver her at grensen var lav på første utgave av XP med hensyn på hvor store disker som lot seg formattere i FAT32.

En ting du skal være oppmerksom på, er at når du formatterer disken i et dos-vindu i windows-miljø, og disken er stor, får du en feilrapportering på hvor stor disken er. Den sier at disken er mye mindre enn den er. Det ser ut som formatteringen gjekk galt. Men bry deg ikke om det. Når du igjen er inne i windows-miljøet, da rapporterer den rett.

Jeg har disker på 400 Gigabyte som har FAT32, så det ser nesten ikke ut som det systemet har noen grense omtrent. Men en grense har det jo selvfølgelig. Også NTFS har en grense. Mener å huske at den er 3 Terabyte. Men i Vista kan en ved større disker enn 3 Terabyte formattere på en nyoppfunnet måte som bare ligger i Vista. Så det kan være lurt å holde seg til disker under 3 Terabyte en stund. Jeg har selv en ekstern disk på 3 Terabyte, som er internt bygget opp av 4 disker, og da fikk jeg spørmål i vista om jeg ville formattere på den nye måten. Jeg sa da nei, fordi jeg ville jo kunne bruke den i XP også. Og da kom det fram i teksten at 3 Terabyte var NTFS sin grense.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.703
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Tror grensen lå på 128GB før SP1, i XP. Dette er jo en evighet siden så det skal jo ikke å ha noe å si. NTFS står forresten for New Technolog File System.

En annen måte å omgå problemet er å installere MacDrive i Windows. Da kan man lese/skrive/formatere Mac-disker. Da kan du bare formatere disken som en native Mac-disk, og da slipper du jo å bruke FAT32, som er det eldste og dårligste filsystemet som fortsatt er i bruk..
 

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Innlegg
295
Antall liker
3
Hvorfor vil du ha FAT32?
Største filstørrelsen du kan lagre i FAT32 er vel 4gb. Det vil si at du ikke får lagret en DVD iso for eksempel.
FAT32 er ganske enkelt bare totalt avleggs.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Eivind E skrev:
Hvorfor vil du ha FAT32?
Største filstørrelsen du kan lagre i FAT32 er vel 4gb. Det vil si at du ikke får lagret en DVD iso for eksempel.
FAT32 er ganske enkelt bare totalt avleggs.
Det kan være en fordel med FAT32 hvis man skal bruke disken på annet enn windows maskiner. Det er jo endel mediaspillere og HD recordere etc. som kan tilkobles usb disker og de vil ikke kunne lese NTFS. Det kan også være en fordel hvis man skal bruke diskene på Linux/Mac etc.
 
Topp Bunn