Forhåndsvarsel

roarh

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
131
Antall liker
6
Som aller første innlegg på sentralen vil jeg meddele at jeg akkurat trykte på "Buy it now"- knappen til en aldrende Linn Lp12. Gammel drøm gikk i oppfyllelse. Det blir spennende å se hva den gjør annerledes enn min gamle Rega planar 3. (Som forøvrig blir lagt ut for salg ganske umiddelbart med AT OC9 og vegghylle)
Jeg er jo rimelig blank på dette området, men har lenge sett at det finnes store ressurser på Lp12 her inne. Tenkte derfor det var greit å sette dem i beredskap først som sist. Spilleren kommer vel om en ukes tid, og da regner jeg med at spørsmåla står i kø.

Det aller første blir jo å finne arm til spilleren. Jeg har utrolig lavt budsjett på denne første armen, så brukt er nesten en forutsetning. Alle mer eller mindre lyse ideer tas imot med takk. Jeg regner med at Linn-armene blir for dyre, og Rega har jeg ikke lyst på.
 
B

break_out

Gjest
roarh skrev:
Som aller første innlegg på sentralen vil jeg meddele at jeg akkurat trykte på "Buy it now"- knappen til en aldrende Linn Lp12. Gammel drøm gikk i oppfyllelse. Det blir spennende å se hva den gjør annerledes enn min gamle Rega planar 3. (Som forøvrig blir lagt ut for salg ganske umiddelbart med AT OC9 og vegghylle)
Jeg er jo rimelig blank på dette området, men har lenge sett at det finnes store ressurser på Lp12 her inne. Tenkte derfor det var greit å sette dem i beredskap først som sist. Spilleren kommer vel om en ukes tid, og da regner jeg med at spørsmåla står i kø.

Det aller første blir jo å finne arm til spilleren. Jeg har utrolig lavt budsjett på denne første armen, så brukt er nesten en forutsetning. Alle mer eller mindre lyse ideer tas imot med takk. Jeg regner med at Linn-armene blir for dyre, og Rega har jeg ikke lyst på.
Gratulerer med Linn LP12 :).

Fyr løs med spørsmål så skal du nok få svar ;)
 

roarh

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
131
Antall liker
6
Takk for det, akkurat det jeg håpa på. Plana er å gå den lange veien og oppgradere smått om senn. Spørsmåla melder seg nok når spilleren kommer.
I kveld feirer jeg med Amarone
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Grattis! All grunn til å unne seg en Amarone, selv på en søndagskveld! ;)
Det lille jeg vet om Linn, så har jeg hørt at det er en ok match med Rega arm, men for all del, hvis det ikke faller i smak så...
Lykke til med prosjektet, og du, hold oss underrettet! ;)
 

roarh

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
131
Antall liker
6
En Amarone passer hvilken dag som helst for en gammel skiftarbeider...

Helt klart er det jo at spilleren må på veggen. Har dere en god vegghylle å anbefale?
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Gratulerer og velkommen til HFS!

Er ikke ekspert på Linn LP12, men jeg har stadig vekk sett Linn armer brukt på ebay. Prøv www.ebay.co.uk eller www.ebay.de også. Da kan du finne ting som utelukkende blir lagt ut i England eller Europa.

Ellers, har jeg som tidligere nevnt her, fått med meg at Rega skal fungere bra. Dette betyr vel at Origin Live armene fungerer godt?

Vi gleder oss til bilder og fortsettelsen på historien om din nye vinylsnurrer!
:D
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Det er lagt ut 4 rimelige sme armer på børsen i dag...ok de er go match vet ikke jeg...LP12 er vel legendarisk........grattis!
 

roarh

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
131
Antall liker
6
Takk for det. Ser SME-armene på børsen ja, og en av de kunne sikkert vært noe. Men det kunne vært greit å høre noe om matchen. Jeg kjenner ikke til armene bortsett fra omtale.
Ser også to Grace- armer på ebay. Kan det være noe? Modellene heter G-840, og G-707. Jeg har jo sett en del Lp12 avertert med Grace-arm tidligere.
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
roarh skrev:
Takk for det. Ser SME-armene på børsen ja, og en av de kunne sikkert vært noe. Men det kunne vært greit å høre noe om matchen. Jeg kjenner ikke til armene bortsett fra omtale.
SME 3009 -serien har vært mye brukt på LP12. En klassiker å regne! Det lages dessuten ferdig borret armbord til SME. Du får neppe tilsvarende god arm til prisen av hva du må ut med for en 3009. Får du i tillegg byttet headshell og ev kabel (internt og eksternt), har du en arm som kan anbefales. Nå som Ortofon har laget en ny OM serie har du dessuten lettvekts pu-er i flere prisklasser som passer til serie 2-improved armene.http://www.ortofon.com/html/profile.asp


mvh
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
Har montert Rega RB700 på min LP12. Armen er ikke spesielt tung, noe som sikkert er en fordel for ikke å påvirke fjæringen for mye.
Jeg likte imidlertid ikke den forholdsvis stive og tunge armkabelen som er integrert i armbasen, dvs. uten noen plugg. Dette ble litt plundrete fordi kabelen vender rett ned fra armbasen og lett skaper problemer m.h.t. fri fjæringsvei. Jeg valgte derfor å avisolere ytterisolasjonen på kabelen ca. 10 - 15cm fra armbasen for å få en lett og mest mulig bøyelig kabel. For å hindre oppflising av skjermen som da ble blottlagt, smurte jeg den inn med et tynt sjikt med sikaflex.

Jeg er klar over at beskrevne fremgangsmåte kan synes brutal og sannsynligvis reduserer annenhåndsverdien på armen betydelig. Likevel tviler jeg på at det er mulig å få fjærene på LP12 til å bounce så pent med Regas orginalkabel. Skulle jeg valgt en forholdsvis rimelig arm ny idag ville det trolig blitt Linns egen Akito med løs armkabel og vinkelplugg, slik at kabelen ikke stikker ned i spilleren.

Lydmessig opplever jeg RB700 som en god match til LP12.

Mvh.
Ketil
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Gratulerer med kjøp av LP 12! :D
Nå burde vel Vidar P komme på banen?
Drømmetråd for Vidar! ;)
 

roarh

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
131
Antall liker
6
Flott med mange innspill. Keep them coming!

Jeg må presisere utsagnet om at jeg ikke vil ha Rega. Det er kun fordi jeg ikke har spilt på annet siden den aller første Pioneer som jeg slett ikke husker navn på. Jeg har altså ingenting å utsette på Rega. Man skal heller ikke utelukke at jeg ender der igjen hvis jeg ikke finner noe annet til egnet pris.
 

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Innlegg
556
Antall liker
3
OivindS skrev:
roarh skrev:
Takk for det. Ser SME-armene på børsen ja, og en av de kunne sikkert vært noe. Men det kunne vært greit å høre noe om matchen. Jeg kjenner ikke til armene bortsett fra omtale.
SME 3009 -serien har vært mye brukt på LP12. En klassiker å regne! Det lages dessuten ferdig borret armbord til SME. Du får neppe tilsvarende god arm til prisen av hva du må ut med for en 3009. Får du i tillegg byttet headshell og ev kabel (internt og eksternt), har du en arm som kan anbefales. Nå som Ortofon har laget en ny OM serie har du dessuten lettvekts pu-er i flere prisklasser som passer til serie 2-improved armene.http://www.ortofon.com/html/profile.asp


mvh
Noen sier at SME 3009 er for tunge for Linn. Slik at fjærene ikke vil fungere optimalt pga. at armen er for tung. Vil tro at Rega, jo høyere nr jo bedre, vil fungere bra i første omgang.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
Donald skrev:
OivindS skrev:
roarh skrev:
Takk for det. Ser SME-armene på børsen ja, og en av de kunne sikkert vært noe. Men det kunne vært greit å høre noe om matchen. Jeg kjenner ikke til armene bortsett fra omtale.
SME 3009 -serien har vært mye brukt på LP12. En klassiker å regne! Det lages dessuten ferdig borret armbord til SME. Du får neppe tilsvarende god arm til prisen av hva du må ut med for en 3009. Får du i tillegg byttet headshell og ev kabel (internt og eksternt), har du en arm som kan anbefales. Nå som Ortofon har laget en ny OM serie har du dessuten lettvekts pu-er i flere prisklasser som passer til serie 2-improved armene.http://www.ortofon.com/html/profile.asp


mvh
Noen sier at SME 3009 er for tunge for Linn. Slik at fjærene ikke vil fungere optimalt pga. at armen er for tung. Vil tro at Rega, jo høyere nr jo bedre, vil fungere bra i første omgang.
Jeg brukte SME 3009 med Shure V15 VxMR på LP12 før jeg kjøpte Rega-armen. Syntes ikke det var noen vektproblemer med denne armen heller.
 

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Innlegg
431
Antall liker
39
Torget vurderinger
17
Gratulerer med LP12.
Livet ditt kan nå ta to retninger: Veien med Linn - eller ut i fortapelsen igjen :)

Mange brukte Linn-armer å finne der ute; jeg ville helt klart sett etter det.
 

roarh

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
131
Antall liker
6
Jeg skjønner at det er synergieffekter å hente ved å bruke Linnarm, men det er jo som regel flere veier til Rom? Det blir nok en Linn eller kanskje en Naim Aro etter hvert, men det krever at jeg kommer meg ut av studenttilværelsen og inn i lønna arbeid igjen.
På den annen side ser jeg jo at det finnes både Ittoc og Akito på ebay og Audiogon....
Er forresten Basik-armen bare å glemme?
Jeg tenkte forresten å stikke innom hifi-guiden på Hamar i dag. Der er det jo mye rart i butikken.
 
B

break_out

Gjest
Jeg hadde gått for en Linn arm på spilleren og har du litt tålmodighet så får du tak i en Akito II eller en Ittok II på eBay for en billig penge (en god Ittok II er en undervurdert arm som står seg bra). Dersom du vil ha en arm på plass med en gang så hadde jeg gått for Rega RB250 eller RB300, forstår at du ikke er så interessert i det, men det vil nok gi mest ”value for your money”. Jeg har selv hatt både SME3009 og en Origin Live modifisert RB250 på spilleren, og OL RB250 var helt klart den beste syntes nå jeg. Grace armene er mer sjelden kost, og jeg vet heller ikke hvordan disse står seg mot Linn og Rega armer nevnt her.
 

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
303
Antall liker
23
Eldre SME armer kan en sende til fabrikken for "strip, clean and rewire" som koster rett over 200 pund. Dette er tilbake til sme 3009 s II improved.
Se på http://www.sme.ltd.uk/

Mvh Knut
 

roarh

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
131
Antall liker
6
Hifi- guiden er sted for å finne litt av hvert. Jeg fikk et veldig godt tilbud på en Grace 707 med Benz Silver og ny armkabel. Tilbudet var så godt at det frister å slå til. Hvis det er en stor tabbe, så håper jeg en av dere som har hørt komboen sier fra. Tanken er i alle fall å vente til spilleren kommer i hus med å kjøpe. Litt usikkerhet er det jo med å handle på ebay.
 

roarh

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
131
Antall liker
6
Nå har jeg ikke vekta på armen, men i så måte passer den fint til Lp12 ifølge Arild på Hifi-guiden. Lita og nett var den også.
 
B

break_out

Gjest
roarh skrev:
Nå har jeg ikke vekta på armen, men i så måte passer den fint til Lp12 ifølge Arild på Hifi-guiden. Lita og nett var den også.
Kan en spør om prisen du betaler for den?
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
308
Hei roarh
Hvis det er Grace G707 så er jo denne en lettvektsarm



Dette er en meget fin arm med en utrolig finish som bilder aldri får vist.
G707 og LP 12 var jo klassiske komboer tidligere så dette er sikkert en bra match.
Faktisk så er vel dette en av de armene jeg har hatt som er en av de mest "flexible" m.h.t. pickuper.( med samme arm/shell)
Er egentlig utviklet til 4 kanals stereoplater ,men er som sagt en lettvektsarm som også kan ta litt stivere pickuper.
Du finner mere om denne armen her:
http://www.vinylengine.com/library.php?make=Grace

Mvh Jan I
 

Vedlegg

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
308
Hadde de forresten andre brukte armer inne på hifi guiden?
Mvh Jan I
 

roarh

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
131
Antall liker
6
break_out skrev:
roarh skrev:
Nå har jeg ikke vekta på armen, men i så måte passer den fint til Lp12 ifølge Arild på Hifi-guiden. Lita og nett var den også.
Kan en spør om prisen du betaler for den?
Jeg synes vel ikke det er helt riktig av meg å fortelle hvor mye, men kan si såpass at det er så godt tilbud at det er ingen krise om det fungerer dårlig...
 

roarh

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
131
Antall liker
6
Takk Jan_I. Det er riktig arm, bortsett fra at den på Hamar var svart.

Jeg tror nok han har flere brukte inne, da han har noen brukte komplette spillere. Jeg spurte bare etter aktuelle armer til Lp12.
 
B

break_out

Gjest
Ser nett og fin ut den armen, og er det en gammel klassiker på LP12 så er det jo bare å slå til.
 

roarh

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
131
Antall liker
6
Ja, jeg tror det blir sånn i første omgang. Det kan jo være moro å prøve i alle fall.

Jeg trenger også en vegghylle. Det har forsåvidt ingen hast, men tips til hyller og forhandlere etc. setter jeg pris på.
 

roarh

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
131
Antall liker
6
Spilleren står pokker ta i England ennå. Fraktselskapet forlanger "Receivers ID number", men det vet hverken jeg eller tollkontoret hva er.
Noen tips?
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
roarh skrev:
Spilleren står pokker ta i England ennå. Fraktselskapet forlanger "Receivers ID number", men det vet hverken jeg eller tollkontoret hva er.
Noen tips?
Den står vel ett helt annet sted nå vel.. gjør den vel 8)
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.693
Antall liker
37.925
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
når det gjelder vegghylle kan jeg anbefale audio magic SW-50 eller 63
fra høium hifi.

mvh
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
roarh skrev:
Som aller første innlegg på sentralen vil jeg meddele at jeg akkurat trykte på "Buy it now"- knappen til en aldrende Linn Lp12. Gammel drøm gikk i oppfyllelse. Det blir spennende å se hva den gjør annerledes enn min gamle Rega planar 3. (Som forøvrig blir lagt ut for salg ganske umiddelbart med AT OC9 og vegghylle)
Jeg er jo rimelig blank på dette området, men har lenge sett at det finnes store ressurser på Lp12 her inne. Tenkte derfor det var greit å sette dem i beredskap først som sist. Spilleren kommer vel om en ukes tid, og da regner jeg med at spørsmåla står i kø.

Det aller første blir jo å finne arm til spilleren. Jeg har utrolig lavt budsjett på denne første armen, så brukt er nesten en forutsetning. Alle mer eller mindre lyse ideer tas imot med takk. Jeg regner med at Linn-armene blir for dyre, og Rega har jeg ikke lyst på.
Lurer på om du bør beholde den AT OC9`en din. Fungerer godt i en Ittok den. Ittok LVII eller III kan man godt lete etter.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
roarh skrev:
Spilleren står pokker ta i England ennå. Fraktselskapet forlanger "Receivers ID number", men det vet hverken jeg eller tollkontoret hva er.
Noen tips?
Tror dette er ID for den som skal tollklarere pakka inn i Norge. Det er ingen vits å snakke med Tollvesenet. Der må du innom hele butikken før du treffer noen som kan/vil hjelpe deg. Ta kontakt med en speditør som f eks Schenker så får du nok beskjed.

Jeg fikk tilsendt en server som skulle installeres med en spesielle databaseløsning for en messe i Sverige. På dokumentene var serveren satt til 16.000 € og programpakken til 35.000 €. Disse tingene skulle være i Norge i 10 dager, før de ble fraktet tilbake til Sverige. Dette gjorde at Tollvesenet mente at jeg skulle låne staten 103 275 kr rentefritt i minst et kvartal. Det var for øvrig ikke sikkert at de ville betale tilbake momsen på programpakken (en bagatell av 70 875 kr), siden de ikke kunne være sikker på at programmet ble reeksportert. Jeg kranglet med tollvesenet en uke uten å flytte en sten. 10 minuter med en hyggelig dame hos speditøren: "Ikke noe problem, da fyller vi ut et xxx (husker ikke navnet på skjemaet) som du får stemplet når varene sendes ut av landet." Og ganske riktig, ikke noe problem. Skal i parantes bemerket si at det var en hos Tollvesenet som tipset meg om å ringe speditøren, etter å ha fortalt meg at "det er ikke vår jobb å spare penger for deg".
 

roarh

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
131
Antall liker
6
Du verden. Interessant beskjed du fikk fra Tollvesenet synes jeg Xerxes.
I alle fall: det gikk bra med meg, og spilleren står i heimen med Grace 707 og en Benz Micro Silver. Veldig hyggelig så langt.
Mer om lyden kommer senere. Jeg tenkte også å legge ut noen bilder, men der er jeg ikke på hjemmebane.
 
Topp Bunn