Forforsterker tilpassa DCX2496

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
Er det nokon som har kommet over ein forforsterkar som er tilpassa DCX2496? Ønsker å kjøre digitalt inn, for deretter justere volumet på alle analoge utgangar parallelt.

Skulle gjerne vore fjernkontrollebar også. Tanken er å evt modifisere eit basis kit, kjekt å slippe å lage PCB for rubbel og bit.

Vedlegg

A

audiosan

Gjest
en s/pdif inngangsvelger, 6gang 10Kohm motorisert Log pot og 3 stk stereo buffere er hva du da trenger:)
eventuelt bytte ut stereo bufferene med aktive preamper om du ønsker/trenger gain.

A

audiosan

Gjest
digital volumregulering er vel ikke noe optimalt å bruke. manipulerer ikke det bitrate'n?

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
en s/pdif inngangsvelger, 6gang 10Kohm motorisert Log pot og 3 stk stereo buffere er hva du da trenger eventuelt bytte ut stereo bufferene med aktive preamper om du ønsker/trenger gain.
Noko liknande er plan B dersom ikkje eg finn det eg vil ha. Tenkte ikkje pot, men nokre PGA2320.
Denne har volumregulert aes xlr ut, skal bruke denne komboen selv. HPA-SmartDAC-1 - 192khz 24bit Audio DAC - Pro Audio DAC - DSP -
Ikkje heilt det eg er ute etter, har allerede DCX, men takk for tips. Det er jo andre produkt som er interessante her også:)
digital volumregulering er vel ikke noe optimalt å bruke. manipulerer ikke det bitrate'n?
Det påvirker ikkje bitraten, men oppløysinga. Sånn frå hofta: Dersom du har 24bit oppløysing(som DCX), så kan du justere ned 8 bit før du er på 16bit=CD kvalitet, altså kan du dempe 256 ganger. Så det burde ikkje være veldig problematisk.
Har en DCX med dette montert: http://www.linearaudio.nl/6chan-1.htm samt http://www.linearaudio.nl/dcxlinsup-1.htm
Fungerer meget bra. Kanskje det kunne være noe?
Dette begynner å likne noko! Takker så mykje. Skal lese meg litt opp....

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Bare lurer - er det mye å hente i god lyd på å ha en preamp etter dcx'en?

Jeg har ikke fått testet min nok, men den fungerte bra som preamp når jeg prøvde.

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
Korleis gjorde du då? Har du volumkontroll på denne saken? Den har ikkje eg ramla over.

Om det er det så meiner jo eg på at det burde være godt nok, ref oppløysning i forrige innlegg.

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Brukte pc-programmet DCX-remote 16a og styrte alt via det. Der har jeg både gain inn og volum ut på hver kanal. Har ennå ikke brukt den i stand alone, men slik jeg forstår det kan jeg lagre forskjellige profiler/settinger på pcen (justerer i realtime for så å lagre), overfører de til dcx'en, og kan hente frem de forskjellige profilene på enheten, uten pc tilkoblet, og kan justere verdiene.

I denne tråden står det mye god info om bruken av denne enheten, og link til pc-remote:
AVforum.no - Behringer DCX 2496, erfaringer og teknisk

Men, både forfatteren av tråden og jeg har altså brukt digital volumkontroll før dcx. Jeg vet ikke hvor mye signal du får av å koble en cdspiller rett inn i dcx, og om du da må ha preamp etter. Men, hang tight, jeg håper å kunne få testet det i kveld! :)

Hva har du for kilde før dcx?

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
Det blir ein Squeezebox eller PC. Driv på å flytter anlegg nr 1 ned i (delvis)dedikert lydrom. Men må jo framleis ha lyd i staua, då tenkte eg å bruke DCX til deling, men samstundes ønsker eg å ikkje ha alt for mykje boksar. Synast det er morosamt å eksperimentere med aktiv deling, tenkte på å ta ein ferdighøgtalar og kople meg forbi det aktive filteret, men det kan også være at eg går for å gjere alt frå bunnen av. Ingenting er spikra endå, men har ein DCX ståande. Dersom eg går for PC løysing så har eg jo mulighet til Audiolense som på anlegg nr 1 og styre volum på DCX frå samme PC, men då er eigentleg DCX oveflødig dersom eg kjører lydkort med fleire kanalar. Synast også det er mykje dill og dall med PC løysning om eg skal være ærleg.

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
484
Torget vurderinger
14
Squeezebox (digital ut) in på DCX 2496 burde funke fint. Selv har jeg modifisert en Squeezebox Duet og bygd den inn i en Lampizator Transport. Fra DCX 2496, modifisert med "Jannemans" analog utgang, går signalet inn på en Copland 306. Dermed har jeg "all verdens" muligheter til å styre signalene fra sub, mid og diskat til seks utgangsforsterkere. Høyttalerne er Magnepan 1.6 med to separate subwoofere (NHT1256).

Mvh.
E. Stillingen

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har selv vurdert å oppgradere min DCX2496. Ingen tvil om den er en flaskehals rent lydmessig. Verken analogdelen eller strømforsyningen er god. Finnes mye kan kjøpe for å oppgradere den og med volumkontroll:
http://www.linearaudio.nl/6chan-1.htm
Jeg fant ut for min del at prisen ble for høy. Det blir trolig billigere å kjøpe toppmodellen til miniDSP som har alt og som også er enklere å bruke som delefilter.
miniDSP 4x10 Hd | miniDSP
Kommer dessuten til å vente på Hypex sin DLCP som skal slippes før jul før jeg tar en avgjørelse, men modding av DCX2496 blir for dyrt IMO i forhold til andre løsninger.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Øh, det var kanskje ikke det du spørte etter men her er det mye deilig mods

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
Denne har eg faktisk kikka litt på, men min fransk begrenser seg til google translate:) Virker også som dei har tuna ned DCX produkta sine, her hadde dei ein 6 kanals pre, liknande det eg beskriver, men finn ikkje den no lengre. Virker som sakene har sitt opphav frå denne karen: Tweaking the Behringer DCX2496, audiophile digital active crossover

Takker ellers for alle gode tips, det er bare å fortsette!

Topp Bunn