Forforsterker til Electrocompaniet AW250

faltro

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.09.2007
Antall liker
2
Sted
Bergen
Torget vurderinger
16
Har fått "arvet" en ca. 10 år gml.Electrocompaniet AW250.
Trenger en forforsterker til denne, men har desverre ikke råd til en Electrocompaniet EC4.7 nå.

Noen som har erfaring med noen rimeligere, som man kan få tak i brukte og som vil fungere foreløbig ?
Ps. må være med fjernkontroll.

Spiller en del plater, og har avogtil savnet tonekonroll på min Vincent 233 så det hadde vært greit og få med nå.

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
Hadde lenge aw 250r og 4.7 som jeg valgte bytte ut med en gryphon tabu pre one er du heldig finner du en sånn brukt for mellom 5- 7000kr ;)

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
20
EC4.5 med oppgraderte DC-kondensatorer og inn-/utganger varter opp med en gjengivelse du knapt finner maken til. Primitiv liten boks, mem for en lyd ;)

Redigert, se egen post for begrunnelse. Mbare - moderator

Mvh. RS

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Har redigert et par innlegg i denne tråden og viser til Hifi-sentralens regel:

6 ) Det er ikke tillatt å selge produkter, linke til annonser som inneholder salg eller fortelle om noen som skal selge et produkt til en gitt pris på selve forumet.

Mbare - moderator

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
896
Kanskje en brukt Holfi pre kan fungere? (nei, min er IKKE til salgs). Ingen tonekontroll riktignok.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
4.280
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
faltro skrev:
Trenger en forforsterker til denne, men har desverre ikke råd til en Electrocompaniet EC4.7 nå.

Noen som har erfaring med noen rimeligere, som man kan få tak i brukte og som vil fungere foreløbig ?
Jeg har selv en AW250R og har opplevd at den er kilen mhp forforsterker. I hovedsak spiller den meget bra når den blir drevet balansert, men den er "helt umulig" i single-ended drift. Sørg derfor for at du sjekker ut en pre sammen med din egen aw250 hjemme hos deg selv for å sikre at du unngår støyproblemer.

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
faltro skrev:

Spiller en del plater, og har avogtil savnet tonekonroll på min Vincent 233 så det hadde vært greit og få med nå.
Hei,

Du får følge med på bruktbørsen, vet jo ikke hva budsjettet ditt er men de gamle fra EC er jo ikke så dyre, dette gjelder også 4.7. men alt er jo relativt, de er vel også relativt ofte ts.
Synes du uansett bør gå for en som har balansert ut til din AW250 og EC produkter er vel også relativt lettsolgt hvis du ikke blir fornøyd.
Har tidligere hatt 4.6 og 4.7 selv, syntes vel ikke at 4.7 i "gammel utgave" var en revulusjon sammenlignet med 4.6 og 4.5 er vel stort sett den samme som 4.6 kun med noe ferre inn/utganger.
Lykke til

mvh
Geir

mvh
Geir

faltro

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.09.2007
Antall liker
2
Sted
Bergen
Torget vurderinger
16
faltro skrev:

Hei

Takker for gode råd.

Det mest fornuftige jeg gjør er vel og legge ut mitt Vincent anlegg ut for salg, og kjøpe meg en Electrocompaniet .
Ja det er rart med oss "guttar" , vi blir jo aldrig fornøyd. Ha ha

Mvh
Trond

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Diskusjoner om moderering og annet tas ikke i denne tråden, men her som er tre poster fra aktuell tråd som jeg har flytta dit de hører hjemme slik at vi kan diskutere den saken uten at selve emnet sporer av helt.

Mbare - moderator

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Antall liker
353
Torget vurderinger
2
Hva med en passiv dp 7,2? Bruker en slik selv til min aw250. Det fungerer knall fordi aw 250 er lett å drive, den trenger kun 1 watt inn for max ut. Har testet tildels dyre for-forsterkere som ikke klarer den gjennomsiktigheten og glattheten som det jeg oppnår med dp. Dp har ikke volumkontroll så en må selv frem for å regulere volumet. Kan du leve med det, kan du gjøre det billig.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
20
maxmekker skrev:
Hva med en passiv dp 7,2? Bruker en slik selv til min aw250. Det fungerer knall fordi aw 250 er lett å drive, den trenger kun 1 watt inn for max ut. Har testet tildels dyre for-forsterkere som ikke klarer den gjennomsiktigheten og glattheten som det jeg oppnår med dp. Dp har ikke volumkontroll så en må selv frem for å regulere volumet. Kan du leve med det, kan du gjøre det billig.

EC AW250DMB kan drives passivt men spiller definitivt best med aktiv og balansert(!) drift. Moddes EC 4.5 slik som jeg forsøkte å anskueliggjøre tidligere (moderert bort) er den uslåelig god og billig ;)

Mvh. RS

Ble medlem
15.04.2002
Antall liker
0
Nå kan jeg ikke se at den nevnte aw250 har balanserte innganger da. Gamle utgaver som ikke har benevnelsen DMB eller R til slutt er ikke sikkert at har balansert xlr inn men bare rca single ended.

Sjekk gjerne dette først før du skaffer en ny preamp. Har den balansert xlr inn så anbefales det å kjøre balansert preamp.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
20
Sigmund Roenning skrev:
Nå kan jeg ikke se at den nevnte aw250 har balanserte innganger da. Gamle utgaver som ikke har benevnelsen DMB eller R til slutt er ikke sikkert at har balansert xlr inn men bare rca single ended.

Sjekk gjerne dette først før du skaffer en ny preamp. Har den balansert xlr inn så anbefales det å kjøre balansert preamp.

10 år gammel ;)

Mvh. RS

Topp Bunn