Så du fant deg pre ja..som "demonstrerte" hvor bra dac'en duger. Da er vel saken biff?Endte opp med en Audio Valve Eclipse.Hei, er du fortsatt i pausemodus..fyller bingen?Har måttet trykke på den økonomiske pauseknappen for en stund, men jobber med saken.
Har en liten liste, som jeg skal utforske når så langt kommer.
Må uansett få understreke at nåværende lyd absolutt er til å leve med.
Gjennomsiktigheten er nesten til humre av.... og tror de færreste ville klage på kvaliteten her, men....
Det blir nok rør, ser det ut som.
Rør er kjekt, og tuberolling er morosam tidtrøyte.
Dyre tonekontroller, kanskje, men når det klaffer er belønningen kjekk![]()
Er enig i at rør gir belønning. Rør har, om ikke magi, den mest ufattelige påvirkningen -selv mellom teknisk like rør. (-motsatt av forringende tonekontroller..men det visste du nok.) De som ikke har prøvd, lever et fattig audio liv!
-Bare spør meg; Hele mitt audio & tekniske liv har "kvalitet" bestått i varianter av transistor, klasse D, "Utvikling"..
Rørene har vært forbeholt min antikke radiosamling. Inntil jeg så rør-lyset for ~2 år siden..![]()
Et lite tillegg ang. Gunnar Brekke's glimrende & informative innlegg; ARC Reference 2 MkII varianten har også 6H30 røret, hvis du vil "unngå" dette -for tuberolling.
En merknad til Ketil's "tuning av lyd kan sikkert være grei for noen..en en ekstra komponent i kjeden vil forringe lyden.."(-ang. preamp)
-En volumkontroll/passiv pre er kun 1 komponent imellom. Jeg gjorde mange forsøk for noen år siden. Du verden så flatt lydbilde jeg fikk, uansett kvalitet. "Linjedriv" behøves som oftest.
Ellers; lykke til i pre-valg!![]()
En særdeles god og et tydeligvis relativt ukjent produkt her på 'sentralen.
En forforsterker som er meget detaljert og gjennomsiktig.
Var virkelig fornøyd etter diverse tube rolling.
Hørtes til slutt ut som en "ampliwire". En forsterker uten egenlyd. Stort kompliment i min verden, men også et resultat av mine rørvalg.
Andre ville gjerne ha valgt rør med større egenlyd. Kall det gjerne for rørlyd osv.
Imidlertid ble det positive til et omvendt problem. Mitt lydideal ble bare forsterket.
Det viste seg at Dcs Debussy-dac'en laget omtrent lik lyd uten at Eclipse'n var tilkoblet....
Debussy'en hadde en mye bedre analogutgang enn jeg var klar over...!
Ingen flat lyd her, nei. Rikelig med kjøtt på beina i hele frekvensområdet.
Hadde ikke dacen vært så god, hadde Eclipsen blitt stående her lenge. Med de rette tilpassede rørene er den virkelig god.
Jeg søker heller ikke "rørlyd".
Søker inbilt virkelighet..musikkopplevelse i egen stue. Da gjerne også utenfor "spot".
Idéellt er det hvis du er på kjøkken eller dass for den del -og sansene sier at noen spiller live i stua..