Forforsterker til BorderPatrol SE300b med WE rør

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.640
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Audio Note preamper er absolutt noe du bør sjekke ut ja.
Har testet og eid endel AN utstyr og det er akkurat preampene jeg liker best av dem. Men det er min mening da ;)

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
FallenA skrev:
Ettersom denne BP SE300b med WE rør, er en såkalt "low gain", så er det anbefalt å bruke en aktiv preamp.
Er det ikke mulig at dersom den drives direkte fra kilde, at det kan bli litt lite "baller" da? ;)
Hvis du strever med dette så hvorfor ikke spørre BP/ Gary om hvilket gain du trenger.
- My source has 2V output
- My speakers are 88-90dB/ 1W sensitive with a single 6,5" woofer they represent a medium though load for a tubeamp.
- I own the BP .....poweramp.
What kind of gain do my preamp need to have?

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Jeg synes DIY effort av LMC og gjengen hørtes veldig spennede ut jeg!

mvh

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.347
Torget vurderinger
18
Et par tips:
Aria WV preamps (http://ariaaudio.com/WV.htm) er konstruert for bruk med low gain forsterkere.

Hvis man har et mer begrenset budsjett så kan man kjøpe en Counterpoint pre på Audiogon, sende den direkte til Michael Elliott (http://altavistaaudio.com/) for konvertering til 230v og en oppgradering eller to. Det burde komme inn under 2000$ inkl. litt oppgradering og da har man en forforsterker som passer til low gain forsterkere.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.640
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kora eclipse falt nettopp ned i knollen min som et alternativ nå.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Hvor lav gain har egentlig denne BP ampen da? Er det så voldsomt?
Trudde den lå rundt 2 - 2.5v jeg, men det er kanskje lavere?

mvh

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Imperial skrev:

mvh
Er søren meg ikke helt sikker.
Har sendt en mail til Gary for å høre hva han sier :)
2-2,5v høres vel kanskje riktig ut....

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
bambadoo skrev:
Veldig god preamp, men like sjelden som øyenbryn på egg.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
impulse skrev:
bambadoo skrev:
Såpass sjeldne ja.... 8)

Det har kommet noen forslag og tips utenom tråden. Både på PM og annet.

Her er forslag både om rene preer, og med spillere med volumløsning.
Ser vel for meg det siste som det mest økonomiske i påvente av å handle en skikkelig pre senere.

Av preer nevnt er bla Jadis JPL, Canary 801, Audio Experience Symphonies Plus-R (som forøvrig er fristende billig å få testet ut), Sonic Frontiers Line-3 special edition. I tillegg til de som allerede er nevnt her i tråden.

Av spillere med volumkontroll Wadia 830(har denne virkelig volumjustering), Wadia 23, Muse mod10 (den har jeg jo hatt), Linn Unidisc SC.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Imperial skrev:

mvh
Gary som forøvrig også kjenner godt til Impulse høyttalerne (solgte disse tidligere), mener at hans egen controlunit sammen med ampen driver høyttalerne uten problemer. BP controlunit har 12db gain.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Ikke TRAM ? ;)
Hehe,liker ikke å pushe utstyr,men tror vel den vil utgjøre en god match.Den har mye av samme tankegods som BP bygger på såvidt jeg kan se,den har enorm drive,lav utgangsimpedans så den driver alt av effekttrinn,passer spessielt bra til low gain effekttrinn.Jeg har kun brukt den på high gain saker og da blir også støyen/brummen kraftigere enn på et low gain trinn.Men selv med high gain la jeg ikke merke til støyen på ca 90dB høytalere.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Rune S skrev:
Ikke mine ord ;)
Jeg har helt klart den preen i bakhodet. Har forhørt meg om den, og det kan utmerket godt være at den skal innom her en tur ;)

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Hehe,kanskje Gago og Haavard vil kommentere den siden de begge har eid den ? :)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.729
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
hva med å invitere Erland med medbrakt så får du hørt selv?
mvh
Leif

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
LMC skrev:
hva med å invitere Erland med medbrakt så får du hørt selv?
mvh
Leif
Her er dørene (stort sett) alltid åpne ;)
Men det er jo et stykke fra Sandefjord til Egersund. (hvis det var sånn du tenkte?)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.640
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Om du tar turen til nordfylket (Haugesund) kan jeg ordne lån av AN L3 kit og kanskje Kora Eclipse som du kan ta med deg hjem for test?

Du må da evt. ordne returen på ett eller annet vis også.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
bambadoo skrev:
Om du tar turen til nordfylket (Haugesund) kan jeg ordne lån av AN L3 kit og kanskje Kora Eclipse som du kan ta med deg hjem for test?

Du må da evt. ordne returen på ett eller annet vis også.
Takker for det generøse tilbudet bambadoo :)
Ikke umulig at jeg får til en tur i sommer.

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.604
Torget vurderinger
5
Kommer du over en brukt Supratek er dette high gain preamper konstruert for å matche single ended low gain rørtrinn. (Chenin-modellen har feks justerbart gain fra 0 til 30 dB. Funker kanonbra hos meg (Bedre enn bla TVC, selv om dette også er en ok løsning. Med dine forsterkere bør du evt ha en TVC med velger for +6dB.)
Lykke til!

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Godt tips!
Har hørt Supratek tidligere, og syntes det både så lekkert ut og låt bra :)
Nyprisen på en Chardonnay var ikke avskrekkende heller.

Edit:
Likte veldig godt muligheten for å eksperimentere med hig/low gain, og belastings justering for utgangstrafoene. :)

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.318
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Rune S skrev:
Hehe,kanskje Gago og Haavard vil kommentere den siden de begge har eid den ? :)
Har allerde sendt pm
Bør vurders, og jeg har en mistanke om at jeg ikke helt fikk høre og dratt ut potensialet til denne "tassen".

Håvard

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Leser det nevnes low gain på forst.

Kor går grensen for low gain?

Mvh.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
mjææææ

Hvis man tenker at high Gain er ... under 0.775volt sensitivitet "mot normalt" ...
For jo mer effekt en forsterker er istand til å levere, jo mer volt hiver den ut også...
Så da må gainen øke mer og mer, men voltsensitiviteten kan kanskje stå på stedet hvil...
Ikke sant, 20 watt amp... og 2000w amp... samme volt inn, men de yter vesentlig forskjellig gainmessig for å hive ut toppeffekten...
Så gain er ikke en linjær ting... , øh, dere skjønner?

Så har du en effektforsterker men tapper den for bare 10% til vanlig, og en sjelden gang 25% effekt...
Da har man ubrukt krutt, iform av støygulv man ikke fikk gjordt seg nytte av.
Da kunne man heller senket gain... og ... hevet inn mer volt signal og fått ut 25% effekt fremdeles, men de låter bedre...
Eller valgt seg en 50% svakere amp...

Ja... dette blir en hel artikkel det med 20 - 30 sider med skjema og greier skal man skjønne hva dette egentlig handler om.

Så når man f.eks ser da solidstate amper med gain på 30 - 40 !!! Så kan grunnen rett og slett være at de er istand til å levere abnorme kraftnivåer i pulser.... men for å levere lavere effektetr, da må man hive inn ytterst små voltverdier...
Så 39db i gain, not as problem!!! Men ampen må velges til å jobbe i rett system! Den må få lov til å bruke krafta!!!!
Ok. Så er det en amp med da 20db i gain... for det første, denne kan også levere rå kraft, men sansynligheten er til
stede nå da for at denne også trives utrolig bra med å levere veldig små kraftnivåer og trives med det.
Men , den kan ha sinnsvake reserver på lager, når det trengs.
Bare det at da må den ha bøtter og spann med signal fra pre-ampen...

Ett tips når man skal sette sammen annlegg. Stereophile har i sine "measurements" masse deilige tall, hva i krølle trenger
man dem til da når Fremer sier det låter deilig? Hva mer trenger man å vite?
Vel... utifra de talla kan man finregne på utrolig mye innenfor dette med komponent matching...
Så det er det J10 har drevet med i flere 10-år nå når han måler amper og hva det er... han lager altså matche diagrammer?
YES!!!!

Hvis man holder seg innefor greier fra samme produsent, så vil man antakelig bare kunne velge å vrake, men når man f.eks
begynner da å ha ett annlegg hvor alt kommer fra forskjellige produsenter kanskje 10 - 15 forskjellige.
Da bør man kanskje ha sett litt på på talla og satt seg litt inn i dette...
Så slapp man å kjøpe feil, gang på gang på gang... ::) :p

mvh

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Takker for en skikkelig informativ utredning!! :)

DrBentsen

Medlem
Ble medlem
25.02.2010
Antall liker
0
Imperial skrev:
mjææææ

Hvis man tenker at high Gain er ... under 0.775volt sensitivitet "mot normalt" ...
For jo mer effekt en forsterker er istand til å levere, jo mer volt hiver den ut også...
Så da må gainen øke mer og mer, men voltsensitiviteten kan kanskje stå på stedet hvil...
Ikke sant, 20 watt amp... og 2000w amp... samme volt inn, men de yter vesentlig forskjellig gainmessig for å hive ut toppeffekten...
Så gain er ikke en linjær ting... , øh, dere skjønner?

Så har du en effektforsterker men tapper den for bare 10% til vanlig, og en sjelden gang 25% effekt...
Da har man ubrukt krutt, iform av støygulv man ikke fikk gjordt seg nytte av.
Da kunne man heller senket gain... og ... hevet inn mer volt signal og fått ut 25% effekt fremdeles, men de låter bedre...
Eller valgt seg en 50% svakere amp...

Ja... dette blir en hel artikkel det med 20 - 30 sider med skjema og greier skal man skjønne hva dette egentlig handler om.

Så når man f.eks ser da solidstate amper med gain på 30 - 40 !!! Så kan grunnen rett og slett være at de er istand til å levere abnorme kraftnivåer i pulser.... men for å levere lavere effektetr, da må man hive inn ytterst små voltverdier...
Så 39db i gain, not as problem!!! Men ampen må velges til å jobbe i rett system! Den må få lov til å bruke krafta!!!!
Ok. Så er det en amp med da 20db i gain... for det første, denne kan også levere rå kraft, men sansynligheten er til
stede nå da for at denne også trives utrolig bra med å levere veldig små kraftnivåer og trives med det.
Men , den kan ha sinnsvake reserver på lager, når det trengs.
Bare det at da må den ha bøtter og spann med signal fra pre-ampen...

Ett tips når man skal sette sammen annlegg. Stereophile har i sine "measurements" masse deilige tall, hva i krølle trenger
man dem til da når Fremer sier det låter deilig? Hva mer trenger man å vite?
Vel... utifra de talla kan man finregne på utrolig mye innenfor dette med komponent matching...
Så det er det J10 har drevet med i flere 10-år nå når han måler amper og hva det er... han lager altså matche diagrammer?
YES!!!!

Hvis man holder seg innefor greier fra samme produsent, så vil man antakelig bare kunne velge å vrake, men når man f.eks
begynner da å ha ett annlegg hvor alt kommer fra forskjellige produsenter kanskje 10 - 15 forskjellige.
Da bør man kanskje ha sett litt på på talla og satt seg litt inn i dette...
Så slapp man å kjøpe feil, gang på gang på gang... ::) :p

mvh
Gain i forsterkere har da ingenting å si for lydkvaliteten, kun støygulv og tilpasning til andre forsterkere.

Voltage Gain angir forsterkning fra inngang til utgang ved spenningsendring på inngangen. Om forsterkeren har 26 eller 32 dB Voltage Gain har ingenting å si for hvor høyt den spiller, eller lydkvaliteten, kun hvor mye nivået på utgangen stiger i forhold til inngangen.

Sensitivitet i en forsterker, feks 0.775V, angir hvor høy spenning forsterkeren trenger på inngangen for å drive utgangstrinnet til maks nivå før klipp. Har heller ingenting å si for lydkvalitet, kun hvor mye signal forsterkeren trenger for å spille på maks nivå.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Oppklaring er bra. ;D
Alt dette kan være litt flytende for folk, så alt monner!
Takker!

En fin side: http://www.sengpielaudio.com/calculator-amplification.htm som du sikkert kan forklare til interesserte :D
Så hvis du har noen regneeksempler DrBentsen, så hadde det vært interessant å, slikt er også oppklarende.
Jeg ikke mattechamp, så andre kan gjerne ta seg av det i denne tråden da :)

mvh

DrBentsen

Medlem
Ble medlem
25.02.2010
Antall liker
0
Man trenger ikke å kunne tung matte for å håntere gain i forsterkere.

Enkle eksempler på sensitivitet:

Bi-wiring med to identiske forsterkere som driver identisk last, 0.775v input senitivity, 2x50w per forsterker. Begge forsterkerene endrer nivå likt på utgangen i takt med din endring av nivå på inngangen, dvs. du skrur opp eller ned volumet på forforsterkeren.

La oss si at du bytter ut en av forsterkerene med en annen modell, som er identisk i effekt. Denne forsterkeren har dog input sensitivity på 1.55v. Du skrur opp nivået helt til 0.775-forsterkeren nesten klipper. Da yter den 2x50w.

Hva yter forsterkeren med 1.55v input sens?
2x25w, fordi den trenger dobbelt så høy spenning på inngangen for å drive utgangstrinnet til maks nivå. Det medfører at den yter halv effekt relativt til 0.775-forstekeren ved samme inngangsnivå.

2 forsterkere med 0.775v input sens, den ene på 2x50w til hf, den andre på 2x100w til bassen. Du mater begge forsterkerene med 0.775v, den ene yter 2x50w, den andre 2x100w. Det vil si at du har dobbel effekt i bassen kontra hf, noe som gir deg 3 dB mere nivå i bassen kontra hf-en. Ikke ønskelig.

Voltage Gain:

To forsterkere med 26dB voltage gain som driver samme last, følger hverandre identisk som i første eksempelet ovenfor.

To forsterkere med hhv. 26 og 32dB voltage Gain. Den ene forsterkeren vil øke nivået med 26 dB, den andre med 32 dB når du skrur opp volumet. La oss si at 32 dB-forsterkeren driver basselementene. Da vil nivået i basselementene dine være 6 dB høyere enn i diskanten konstant, noe som ikke er ønskelig.

La oss ta to forsterkere på 26dB voltage gain, den ene på 2x50w, den andre på 2x100w. 50w i hf, 100w i bassen. Vi skrur opp nivået med 6 dB på inngangen. Hvilken forsterker spiller høyest(leverer mest effekt)?

Svaret er at de begge leverer identisk effekt fordi gain i begge forsterkerene er identisk, noe som er det mest ønskelige. Men, 2x100wattern har potensiale til å levere mere effekt, den trenger bare mere nivå på inngangen. Ved identisk nivå på inngangen vil 2x50wattern klippe signalet først, og vil sådann være en begrensende faktor.

Vedlagt ligger formel for utregning av Voltage Gain for forsterkere. Det er ikke så nøye hvilken Voltage Gain forsterkerene har, bare du er klar over det, slik at du kan kompensere for gainforskjeller i tidligere ledd i signalkjeden.

Vedlegg

• 412 KB Visninger: 264

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
DrBentsen skrev:
Det er ikke så nøye hvilken Voltage Gain forsterkerene har, bare du er klar over det, slik at du kan kompensere for gainforskjeller i tidligere ledd i signalkjeden.
Nemlig, og litt oversikt er alltid bra.
Takker.

mvh

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Mange takk DrBentsen :)
Ikke alt som står like klart etter første gjennomlesning, men jeg får prøve et par ganger til ;)
Forøvrig spennende lesestoff!!

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.471
Sted
'
DrBentsen skrev:
La oss si at du bytter ut en av forsterkerene med en annen modell, som er identisk i effekt. Denne forsterkeren har dog input sensitivity på 1.55v. Du skrur opp nivået helt til 0.775-forsterkeren nesten klipper. Da yter den 2x50w.

2x25w, fordi den trenger dobbelt så høy spenning på inngangen for å drive utgangstrinnet til maks nivå. Det medfører at den yter halv effekt relativt til 0.775-forstekeren ved samme inngangsnivå.
Nå ja. En dobling eller halvering av spenningen gir en 4-dobling/halvering av effekt (siden effekten er proporsjonal med kvadratet av spenningen).
Endrer du følsomheten fra 0.775V til 1.55V reduseres effekten til en fjerdedel (12.5W).

Jan E Veiset

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Har koblet opp biamping på mine spendor sp100.

Bass:Consonance m800se,input sens 0,770volt impedanse 100k,33watt triode

Mellom/diskant:Heart beat,9watt,har ingen spec på dei desverre.

Lydmessig funker det ok,med vannvittig oppløysning i mellomtone.(muligens pga gainforskjell mellom effekt.)Nesten litt for mykje av det gode,hm.
3d er det hvertfall nok av:)

Blir muligens kortvarig tweak dette er eg redd,litt rørskifte må prøves.

Mvh.

DrBentsen

Medlem
Ble medlem
25.02.2010
Antall liker
0
jane skrev:
DrBentsen skrev:

Nå ja. En dobling eller halvering av spenningen gir en 4-dobling/halvering av effekt (siden effekten er proporsjonal med kvadratet av spenningen).
Endrer du følsomheten fra 0.775V til 1.55V reduseres effekten til en fjerdedel (12.5W).

Jan E Veiset
Det har du rett i. Ikke alltid like lett å holde tunga rett i munnen :)

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
FallenA skrev:
impulse skrev:
bambadoo skrev:
Såpass sjeldne ja.... 8)

Ser vel for meg det siste som det mest økonomiske i påvente av å handle en skikkelig pre senere.

Av preer nevnt er bla Jadis JPL, Canary 801, Audio Experience Symphonies Plus-R (som forøvrig er fristende billig å få testet ut), Sonic Frontiers Line-3 special edition. I tillegg til de som allerede er nevnt her i tråden.

Av spillere med volumkontroll Wadia 830(har denne virkelig volumjustering), Wadia 23, Muse mod10 (den har jeg jo hatt), Linn Unidisc SC.
Du er klar over at det står en Audio Experience pre og spiller i stue anlegget mitt? Den er ikke bare billig og god, men også veldig tilgjengelig for å teste :) Største hinderet er konemor som må klare seg uten musikk i utlånsperioden. Du kan jo teste den også mens jeg er på ferie? Så kan du ha en shoot out mellom Aesthetix Callisto og Audio Experience :) God og billig som Audio Experience er, tror jeg nok ikke den holder følge med de øvrige kandidatene du nevner. Men den kan kanskje være en mellomløsning? Vi kan jo også teste den hos meg, mot dCS rett i effekttrinn, så får du høre hvordan den evt. gjør seg i forhold til en slik løsning.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
gut_man skrev:
FallenA skrev:
impulse skrev:
bambadoo skrev:
Såpass sjeldne ja.... 8)

Du er klar over at det står en Audio Experience pre og spiller i stue anlegget mitt? Den er ikke bare billig og god, men også veldig tilgjengelig for å teste :) Største hinderet er konemor som må klare seg uten musikk i utlånsperioden. Du kan jo teste den også mens jeg er på ferie? Så kan du ha en shoot out mellom Aesthetix Callisto og Audio Experience :) God og billig som Audio Experience er, tror jeg nok ikke den holder følge med de øvrige kandidatene du nevner. Men den kan kanskje være en mellomløsning? Vi kan jo også teste den hos meg, mot dCS rett i effekttrinn, så får du høre hvordan den evt. gjør seg i forhold til en slik løsning.
Setter pris på å få testet litt forskjellig før jeg bestemmer meg ja :)
At det var Audio Experience du plasserte i stueanlegget hadde jeg en liten mistanke om!

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hvilken utgave av Audio Experience er det det er snakk om ? Hadde selv en lik en i hin hårde dage. Funka bra i samspill med Jeff Rowland modell 5. :)

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Slik ser min også ut inni... Husker ikke helt modell nr. Responderer fint på rørbytte. Har JAN Phillips ecc83 rør i min for tiden, og et sylvania likeretter rør (husker ikke type). Funka mye bedre enn Electro Harmonix røra som fulgte med orginalt

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.729
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
i reklamen står det point to point wiring,men det er da ærlig talt kretskort og flatkabler oppi der
mvh
Leif

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.640
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
The Line stage made by Hand built " point to point " on YS-Audio factory.
"point to point" has become more focused, the soundstage is deeper.
Hand built by " point to point ' is very high cost of manufacture !
Så det så :)

Topp Bunn