Høyttalere Forforsterker med sub

nytt

Medlem
Ble medlem
05.05.2016
Antall liker
4
Heisann!

jeg vurderer å kjøpe et par aktive stativhøyttalere uten subwooferutgang (air x 403). Skulle jeg ønske å "oppgradere"anlegget med litt dypbass, er det noen som vet om jeg kan få til en subwoofer gjennom å koble høyttalerne til en forforsterker med sub ut? I så fall, foen forslag?

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Antall liker
266
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
fis-phonotsplit_large_1.jpg.jpg

Anbefaler ett par slike, så du kan kjøpe så god pre du kan, i tillegg til to subber, og ikke èn..
Dette sies uten erfaring eller kunskap med htt du tenker på, men på generell erfaring med bruk av sub('s) :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Som det ble nevnt i en annen tråd nylig ("Sub; er REL det "eneste" fornuftige valget - og hvorfor?"), så trenger man et delefilter for å integrere subwoofer skikkelig. Frontene bør nemlig kuttes der hvor subben tar over. Nesten ingen stereoforsterkere har slikt delefilter, surround receivere/prosessorer har det derimot. Denne er et av unntakene:
Best pris på Parasound Halo P5 - Sammenlign priser hos Prisjakt

IvarT

Nattmannen
Ble medlem
19.02.2015
Antall liker
5.406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Ganske stor prisforskjell på Cambridge Audio DacMagic Plus og Parasound Halo P5 da. Om det er litt knepent budsjett her, blir det ikke billigere å hekte på en miniDSP mellom pre og ht+sub om/når det blir aktuelt med integrering av sub?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jo, det blir det. Samtidig gir det også en liten lydmessig forringelse. Minidsp leverer mye for pengene, men produktene jeg har prøvd har vært er stykke unna å være transparent.

IvarT

Nattmannen
Ble medlem
19.02.2015
Antall liker
5.406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Ok, jeg har ingen erfaring med miniDSP, men har bare lest litt om de. Skal trådstarter ha en DSP som er transparent blir det kanskje vel så kostbart som Parasound Halo P5 da.

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Hadde nok satset på en form for deling med kontroll på delefrekvensene om en sub skal inn.

Men det kan godt være mulig du klarer deg uten også, alt etter bruk og om rommet ikke er så stort. Har selv eid den passive versjonen av 403, og det er noen hinsides gode høyttalere på hele registeret !

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ok, jeg har ingen erfaring med miniDSP, men har bare lest litt om de. Skal trådstarter ha en DSP som er transparent blir det kanskje vel så kostbart som Parasound Halo P5 da.
Poenget er at med en minDSP så blir det en ekstra konvertering for frontene. Altså dobbelt opp.

Transparent lyd kan man oppnå for en ganske rimelig penge i grunnen (under 10k), men innebærer PC og software og et mer knotete oppsett.

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
11.217
Sted
Narvik
Torget vurderinger
12
Hva med å kjøpe suber som sender ut et signal uten de laveste frekvensene, altså med innebygget hpl.. da er det jo bare å kable fra pre til sub og fra sub til høytaler..?

nytt

Medlem
Ble medlem
05.05.2016
Antall liker
4
Har alt en nad d3020, og den har delefilter for sin (80hz). Mulig å bruke den som forforsterker på en måte?

Topp Bunn