FORFALL I NRK

TomVe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2007
Innlegg
79
Antall liker
1
Jeg har lenge vært glad i å høre på radio; men nå blir det sjeldnere og sjeldnere. NRK 2 var lenge en favoritt, men der er det for tiden bare bråk og støy. Generelt mye dårlig musikk, og radiostemmer som er svært ubehagelige å høre på. Dårlige stemmer, slurvete og inkonsekvent språk og mange rare dialekter (har generelt ikke noe i mot dialekt, men det blir feil når det blir mer "bjeffing" enn tale). Når det en dukker opp en varm og behagelig stemme, er det som regel et intervjuobjekt. I tillegg har enkelte programledere havnet på feil plass. Den overivrige barnhageassistenten som leder "Kort og klassisk", snakker som om lytterne hans skulle være fem år. Snart forsvinner vel også "Bluesasylet"; et av få gjenværende hørverdige program.

P1 blir samtidig bare mer og mer "sidrumpa", en slags reklamekanal for Senterpartiet og Norges Bondelag. Musikken der er traustere og tristere enn en russisk traktor.

Og P3 er bare dritt og barnslig rølp. Overcoole programledere som speiler seg i glansen av egne sære musikkvalg, iblandet litt samlivsundervisning med hyppig bruk av "kukk og fitte" og andre "sjokkerende" ting.

I tillegg kjører NRK alltid klassisk og en del andre fine ting over på DAB-dritten. Og kulturminister Giske klarte å legge ned "Jazzradioen" (som riktignok ikke var en del av NRK) fordi det ikke var korrekt definert kultur (de sendte for lite lokalt stoff!!!!!!)

Ja, ja; sånn er det å bli gammal og sint... Artig å høre andres oppfatning!
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.629
Antall liker
3.753
Man kan godt ha rett selv om man er gammel og sint ;)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.959
Antall liker
22.082
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er fint at lang- og mellombølgen er tilbake i form av nettradio synes jeg.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.906
Antall liker
2.096
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Kona og jeg hørte mye på NRK før - men nå er det bare i bilen at vi hører på NRK. Mens vi sitter fastspent der, har vi nesten ikke noe annet valg.

Det eneste NRK-programmet som slipper gjennom for tiden - bortsett fra det vi tvangsfôres med i bilen - er Bluesasylet på lørdagskveldene. DJ Friendly var en av våre favoritter - men falt helt bort etter at de begynte å sende i beste sengetid.

Nei, NRK har tapt sine stjerner her hos oss. For tiden foregår 99% av radiolyttingen - og da snakker vi mange timer hver dag - pr. pludder- og reklamefri nettradio. NRK Klassisk i 320 kbps kan anbefales - men ellers går det stort sett i utenlandske saker.

For ordens skyld: jeg er gammel, men ikke sint.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.986
Antall liker
6.198
Torget vurderinger
32
Koser meg fremdeles med NRK jeg.

Herreavdelingen på NRK1 hver tirsdag fra 22.00 er en høydare.
NRK P2s nyhetsmorgen hver eneste dag.
Dagsnytt 18.

I tillegg gleder jeg meg til Påskelabyrinten.

Får dessverre ikke med meg så mange musikk-programmer som jeg skulle ønske, men når jeg blir gammel og sint kan det hende jeg får tid til det også.

Roy
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
min radiouke er som følger :

mandag : p3 : lydverket for å få med anmeldelse av to nye plater.deretter Harald Are Lund og Thomas Feldberg's temasendinger.

onsdag : reprise på 'Rundt Midnatt' på NRK jazz

torsdag : av og til 'DjFriendly' på p3

fredag : p1 : 'Radiorock'

lørdag : 'Rundt Midnatt' på p2

søndag : VG-lista topp 40,selv om jeg irriterer meg over at de hopper galant over nye plater som ikke passer programprofilen.p3 er blitt allergisk ovenfor jazz,country,blues & metal.

mvh. s,
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.779
Antall liker
9.427
Sted
Trondheim
Ingen som har fått med seg "Englefjes" på P1 på lørdag 15-16?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.959
Antall liker
22.082
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Dersom P3 hadde kalt seg en musikk-kanal hadde neppe problemet oppstått.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.966
Antall liker
8.277
Torget vurderinger
1
P3 er så mye rart. ;D
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.834
Antall liker
85.958
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
98
Prøver å få med meg Nostalgia og Østlandssendingens nyheter på P1, ellers er det lite spennende fra Marienlyst. Går mest i utenlandsk jazzradio på squeezebox
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.258
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Herlig rett-fra-levra åpningsinnlegg ;D

Har vært NRK-fan i alle år. Trives best med programmene til H. A. Lund, og Lydverket. Mozart & Madonna har faktisk vært ganske underholdende noen ganger, men veldig ujevnt. Liker godt sendingene til Erling Sandmo, når jeg en sjelden gang får tid til å høre på det (argh, hva heter det programmet igjen).
Morgenpludringen til P3-gjengen har nådd P4-nivå. Dessverre. Et hederlig unntak er Radioresepsjonen, Bjarte Tjøstheim er et funn!
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.731
Antall liker
103.701
Torget vurderinger
23
BigSwifty skrev:
Man kan godt ha rett selv om man er gammel og sint ;)
Det er vi gamle OG sinte som har rett! Gammel = erfaring og alle svar. Sint = fordi vi vet at all dritten vi blir servert er for dårlig, fordummende og mer eller mindre urokkelig for oss. Vi er ikke attraktive som målgruppe. Litt merkelig, all den tid 80% av formuen i dette landet besittes av oss over 50....
 
Y

ymir

Gjest
hei
HIVER MEG PÅ.Hørte på P2 fra de startet til begynelsen av 2000.


Jeg har lenge vært glad i å høre på radio; men nå blir det sjeldnere og sjeldnere. NRK 2 var lenge en favoritt, men der er det for tiden bare bråk og støy. Generelt mye dårlig musikk, og radiostemmer som er svært ubehagelige å høre på. Dårlige radiostemmer, slurvete og inkonsekvent språk og mange rare dialekter (har generelt ikke noe i mot dialekt, men det blir feil når det blir mer "bjeffing" enn tale). Når det en dukker opp en varm og behagelig stemme, er det som regel et intervjuobjekt. I tillegg har enkelte programledere havnet på feil plass. Den overivrige barnhageassistenten som leder "Mozart og Madonna" snakker som om lytterne hans skulle være fem år. Snart forsvinner vel også "Blues-asylet"; et av få gjenværende hørverdige program.


Og P3 er bare dritt og barnslig rølp. Overcoole programledere som speiler seg i glansen av egne sære musikkvalg, iblandet litt samlivsundervisning med hyppig bruk av "kukk og fitta" og andre "sjokkerende" ting.

ER SÅ ENIG.

Teknisk er også forfallet kommet langt.Må skru opp og ned på volum når det enten sendes musikk eller tale.Lydteknikkere (og produsent)som forsøpler innholdet i tale med alskens lyder,støy og musikk.

Det var en tid da NRK utdannet gode lydteknikkere,men da må ein tilbake til Svein Erik Børja (R.I.P.)sin tid i NRK.Tror ikke NRK har en audiophil pådriver for godlyd i sine rekker lenger.

Ønsker forøvrig Musikk antikk og Halvdan Bleken tilbake hver søndag,Ein kunnskapsformidler av rang.

Og en hel kanal til EIVIND SOLÅS.

hilsen en gammel,oppgitt grinebiter.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.633
Antall liker
1.332
mikefish skrev:
min radiouke er som følger :

mandag : p3 : lydverket for å få med anmeldelse av to nye plater.deretter Harald Are Lund og Thomas Feldberg's temasendinger.

onsdag : reprise på 'Rundt Midnatt' på NRK jazz

torsdag : av og til 'DjFriendly' på p3

fredag : p1 : 'Radiorock'

lørdag : 'Rundt Midnatt' på p2

søndag : VG-lista topp 40,selv om jeg irriterer meg over at de hopper galant over nye plater som ikke passer programprofilen.p3 er blitt allergisk ovenfor jazz,country,blues & metal.

mvh. s,
Hva ? Ingen Kvegpels på Nova på onsdager ?!
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.307
Antall liker
11.132
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg er litt snål som nesten har sluttet å se på TV, og hører mer og mer på radio.
Både internett-radio, FM og DAB.
Og selvfølgelig mest på NRK. Radio på soverommet, badet og kjøkkenet står fast på P2, likedan Quad-tuneren på lytterommet.
Hva da? Jeg nevner i fleng:
-Bluesasylet
-Pop-quiz
-Rundt midnatt
-Pils
-Herreavdelingen
-Mytekalenderen
-Hallo i uken
-Mozart og Madonna
-Klar en Klassiker
-Blindebukk
-Kort og klassisk
-På sporet
-Musikk antikk
osv. osv.....

Men Eivind Solås med egen kanal, det hadde vært noe. Gjerne på TV også!
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg synes ikke NRK har forfalt så voldsomt generelt. Det blir takket være nettradio mer og mer radio for meg, og NRK har ikke tapt så stort terreng. En gang i tiden var jo jeg (som alle andre gamle, gretne menn) en lidenskapelig lytter til mellom og kortbølgen, men den nye kortbølgen lokker meg ikke mer bort fra krinken enn det den gamle gjorde. Nu ja, nesten i alle fall.

Men at P3 har tapt seg noe enormt siden lanseringen i første halvdel av nittitallet. Bjarte Tjøstheim er vel den eneste som er igjen fra gullårene da P3 var en glimrende stasjon for unge i alle aldre. Den underfundige humoren og variasjonen er borte, sannsynligvis for alltid. Et kreativt miljø trenger kontinuitet, og når Moslett har gjort det til sin misjon å kaste ut alle som hadde noe å bidra med så blir det dårlig med slikt. Det er faktisk utrolig at mitt gamle idol Harald Are Lund har overlevd massakrene. Tipper Moslett har fått beskjed fra toppen at den mannen er en institusjon større enn deg, så ligg unna. For det var vel en tid da det ble truet med at Lund skulle forsvinne fra P3. Krampaktige tenåringer i skinnbukse på omtrent 40 år er i utgangspunktet suspekte, men i slike maktposisjoner er de mer enn suspekte.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
baluba skrev:
Krampaktige tenåringer i skinnbukse på omtrent 40 år er i utgangspunktet suspekte, men i slike maktposisjoner er de mer enn suspekte.
Hehe, her treffer du spikeren på hodet. Jeg har møtt noen slike rundt om kring i forbindelse med diverse musisering, og din karakteristikk treffer så og si alltid.
Når det gjelder Moslett, så hadde jeg gleden av å overvære at han ble kastet ut fra et nachspiel etter en konsert et sted i Norge. Han var uønsket. ;D
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.258
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
oddgeir skrev:
baluba skrev:
Krampaktige tenåringer i skinnbukse på omtrent 40 år er i utgangspunktet suspekte, men i slike maktposisjoner er de mer enn suspekte.
Hehe, her treffer du spikeren på hodet. Jeg har møtt noen slike rundt om kring i forbindelse med diverse musisering, og din karakteristikk treffer så og si alltid.
Når det gjelder Moslett, så hadde jeg gleden av å overvære at han ble kastet ut fra et nachspiel etter en konsert et sted i Norge. Han var uønsket. ;D
Mistet den faglige respekten for Moslet etter at han ikke krediterte Gary Numan og Tubeway Army og låta "Are Friends Electric", når Sugababes plagierte/gjorde en cover av den ;D
 
Topp Bunn