Forb.... fluer

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Går mye i heia/fjellet. I år synes jeg det er usedvanlig mye hissige og irriterende fluer.
De tar faktisk bort litt av gleden med turene. Noen som har råd?
Har kjøpt noe på apoteket (Autan). Det hjalp ikke i det hele tatt.
Takker for alle innspill.

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Fluer er vel litt vanskelig å bli kvitt? velge et annet sted å gå ? Eller prøve å tenke på at de ikke biter og at de derfor ikke er det verste du kan ha rundt ørene... (ikke så lett, vet de er JÆVxI irri`) . :)

(Jeg ble bitt av ett eller annet flyvende monster når jeg bada i Lyseren med gutta mine i dag! lurer på hva det var for noe! blei en "kjempe"kul på ryggen :) .. første årntlige stikket i år, og det er unormalt! Pleier å være endel "stikkedyr" tilgjengelig for oss som har bosatt oss rundt Øyern :)

Mvh: PerS

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
pstraums skrev:
Fluer er vel litt vanskelig å bli kvitt? velge et annet sted å gå ? Eller prøve å tenke på at de ikke biter og at de derfor ikke er det verste du kan ha rundt ørene... (ikke så lett, vet de er JÆVxI irri`) . :)

(Jeg ble bitt av ett eller annet flyvende monster når jeg bada i Lyseren med gutta mine i dag! lurer på hva det var for noe! blei en "kjempe"kul på ryggen :) .. første årntlige stikket i år, og det er unormalt! Pleier å være endel "stikkedyr" tilgjengelig for oss som har bosatt oss rundt Øyern :)

Mest sansynlig en stor Klegg. I motsetning til andre"stikkebeist" så er de lydløse.

mvh Elektron

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.469
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Bønder og folk som driver med hester og hunder har sikkert effektive tips mot fluer, men det er ikke sikkert de er behagelige for mennesker.
Jeg har lest at hydrogenperoksyd brukes utendørs, den er vel luktfri og uskadelig, og at eteriske oljer fra lavendel, eukalyptus og peppermynte kan hjelpe.

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Godt mulig! kjenner den ikke så godt.. Den hang godt fast bakpå der :) Den så iallefall skummel ut på wikipedia bildet :eek: skriik!

Elektron skrev:
pstraums skrev:

Mest sansynlig en stor Klegg. I motsetning til andre"stikkebeist" så er de lydløse.

mvh Elektron

J

JIGSAW

Gjest
Mye fluer i fjellet her hvor jeg bor også.
Dem klekker ut av rein og saueskitten som ligger overalt i fjellet.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.394
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Mest sannsynlig lukter du dritt og er uimotståelig for fluene. ;)

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Takk for innspill så langt (unntatt det siste:-* ). Når jeg hører hydrogenperoksyd så tenker vel de fleste på bomber etter siste dagers hendelser. Vet ikke om jeg vil ha det på kroppen ;)
Får google litt mer og se om jeg kan finne noe. Fluer biter!

V

vredensgnag

Gjest
Hva slags fluer er det?

Håper det ikke er hjortelusfluer, eneste løsning jeg har kommet over er å holde seg unna der de flytter inn. Vinterne er så varme at de overlever, og dermed er de i ferd med å utbre seg her hjemme. Litt tidlig for at disse skal ha begynt å sverme allerede.

PDF der du kan se noen av de fluene vi sliter med for tiden:
http://www.flattogflue.no/Skille Lipoptena fra andre lusfluer.pdf

Litt om hvorfor hjortelusfluer er i utbredelse:
http://www.flattogflue.no/HTML-filer/Er flaatten og hjortelusflua jegernes skyld.html

Under jakt i South Carolina lærte jeg å bruke ørevoks som middel mot insekter - men det har man begrenset av ... så kanskje noen av disse rådene vil hjelpe. Hvitløk fungerer om du har spist så mye at det er hvitløksduft fra huden din - men da er det ikke bare insektene som holder seg unna.
;D

20 tips for en bedre hverdag i kamp med blodtørstige insekter

1.Aktivitet: Myggen er mest aktiv mellom solnedgang og soloppgang, og det er på denne tida av døgnet de tyngste tiltakene bør settes inn.

2.Velg vind: Velg leir/fiskested/post på steder med litt vind. Mygg og andre insekter samler seg ikke minst på steder med rolige vindforhold. Vinden vil dessuten ta med seg menneskelukt og karbonmonoksiden fra utåndingsluften, som er antatt å tiltrekke mygg/insekter.

3.Støvler og myggnett: Den beste beskyttelsen mot flåttbitt og andre insekter er høye støvler og tettsittende klær, eventuelt myggnett.

4.Bruk myggmiddel! Nøy deg ikke med en "stripe" myggmiddel her og der, men smør nøye, og især rundt hals, håndledd og andre steder myggen kommer lett til.

5.For barn: Barn under tre år bør ikke bruke myggmidler som inneholder DEET direkte på huden.

6.Hvitløk: Det antas at hvitløk virker avvisende på mygg, flått og andre insekter. I Villmarkslivs myggmiddeltester har de ikke kunnet dokumentere at hvitløk har effekt mot mygg. Men det koster jo lite å prøve!

7.Myggnetting: Bruk myggnetting på dører, vinduer og ventiler i hus, hytter og campingvogner. Telt må ha myggnetting!

8.Impregnering: Myggnettet kan gjerne impregneres med permetrin, dette er vanlig i områder med malaria og andre insektbårne sykdommer. Permetrin er ikke skadelig for pattedyr, men er svært giftig for fisk og leddyr.

9.Unngå fotsvette! Det er dokumentert at fotsvette tiltrekke seg mygg.

10.B-vitaminer er antatt å ha en effekt mot myggplager. Teorien er at B-vitaminer etterlater en duft i karbondioksidet man puster ut som myggen ikke liker. Inntak av B-vitamin er ikke skadelig, så hvorfor ikke prøve?

11.Myggspiral og andre ting som brenner og ryker holder mygg og andre insekter effektivt borte. Røkelse kan også brukes. Mange velger å røyke ekstra mye eller brenne bål under sommerens fisketurer.

12.Ur-triks: Ulike urbefolkningsgrupper og erfarne friluftsfolk bruker forskjellig brensel for å oppnå myggavvisende røyk, som f.eks. tørket kumøkk, sopp og/eller tjuker, einer, (tørket) grass, never/neverolje. etc.

13.Lyse klær: Myggen velger ut sitt offer ut fra tre kriterier: åndedrett, kroppslukt og farge. Bruk hvite eller lyse klær. Blått er myggens favorittfarge og hvitt synes den minst om.

14.Kroppslukta kan kamufleres med rene klær. Gni gjerne inn huden med blader av finnmarkspors eller vanlig pors.

15.Vask deg ofte i myggtida; en ren kropp lukter mindre og er mindre attraktiv for luftas små plageånder.

16.Sjekk klærne: Etter en tur i skog eller mark bør du ta av deg klærne, vrenge dem og sjekke om det finnes blindpassasjerer. Dernest bør du se etter om noen flått har klart å bite seg fast i huden din.

17.Hjelpemidler: Det finnes en rekke produkter som kan påføres hunden for å forebygge flåttbitt: halsbånd, væske og spray. Alle er reseptpliktige. Effekten av disse er mellom tre uker og fem måneder. Midlene skal smøres inn i huden to–tre ganger i løpet av sesongen. I tillegg sies det at det gir god effekt å ha rå hvitløk i hundematen. Noen har gode erfaringer med hvitløkspiller mot flått.

18.Ved bitt: Dersom du selv eller hunden din er bitt, må flåtten fjernes så raskt som mulig. Dersom du ikke får fjernet hodet til flåtten, bør du ta kontakt med lege/ veterinær.

19.Flåttsjekk: I sommerhalvåret bør du ta en flåttsjekk hver kveld. Husk spesielt på barna. Jo tidligere flåtten fjernes, desto mindre risiko er det for at den skal overføre eventuell smitte.

20.Brenn flått som er fjernet fra hunder eller mennesker. Dette er hardføre kryp, og hvis du slipper dem løs i naturen igjen, kan de spre seg videre.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.469
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Hagto skrev:
Takk for innspill så langt (unntatt det siste :-* ). Når jeg hører hydrogenperoksyd så tenker vel de fleste på bomber etter siste dagers hendelser. Vet ikke om jeg vil ha det på kroppen ;)
Det stemmer. Fluer biter, men bare noen av dem.
Klegg er en familie av fluer, og mange av dem ser ut som vanlige små fluer og ikke som det vi best kjenner som klegg. De biter alle sammen, og det er for å suge blod. Adskillig mer plagsomme udyr enn mygg.

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Takk for svar vredensgnag. Tror det er lite hjortelusfluer. Vet ikke om jeg har sett de.
Er nok mest husfluer, møkkfluer, og spyfluer.
Men de er skikkelig irriterende. Flått er det også mye av her nede, men vi går mer og mer opp i høyden hvor det er mindre flått.

Her et par utdrag fra Wikipedia:

Møkkfluer blir gjerne tiltrukket til mennesker og husdyr, der de drikker svette og tårer.

Arten skogsflue (Hydrotaea irritans) bærer sitt latinske artsnavn med rette. denne lille, svarte fluen er tallrik i skog og på lyngheier på ettersommeren (som sammenfaller med sesongen for sopp- og bærplukking) og danner ekstremt nærgående svermer, særlig dersom man svetter. Fluene er umulige å jage vekk og kryper gjerne inn i ørene, nesa og andre steder der det er veldig ubehagelig å ha dem. Hos husdyr skaper slike fluer store problemer fordi de plager dyrene så mye at disse slutter å beite og dermed taper seg i vekt og kondisjon.

Det har blitt beregnet at den store husfluen, Musca domestica, er det dyret som er involvert i flest dødsfall, altså Jordens farligste dyr! Husfluen yngler i møkk, åtsler og andre bakterierike materialer men liker også å spise fra matvarer, spesielt søte ting. Slik sprer den mange ulike mage/tarminfeksjoner, for eksempel Salmonella, dysenteri og kolera. De kan også spre ulike slags parasitter. Fluene kan også drikke av øyesekret (tårer) og spre den alvorlige øyeinfeksjonen trakom, som fører til blindhet om den ikke blir behandlet.

Skogflue, Hydrotaea irritans, er en liten, svart art som er plagsom fordi den er ekstremt nærgående. I tillegg til at den er plagsom kan den være en alvorlig spreder av jurbetennelse (mastitt) hos kyr. Hos sauer kan den irritere dyrene så mye at de skraper seg til blods mot bakken på grunn av kløen, og får infiserte sår.

Hornflue, Haematobia irritans, holder seg tett til husdyr og skaper problemer fordi de irriterer dyrene så mye at det går ut over beiting og tilvekst. Noen ganger fører disse fluene til at veksten stopper helt opp og dyrene blir utmagret og svekket.

Skumle dyr!!
:eek:

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Jøgga skrev:
Hagto skrev:
Takk for innspill så langt (unntatt det siste :-* ). Når jeg hører hydrogenperoksyd så tenker vel de fleste på bomber etter siste dagers hendelser. Vet ikke om jeg vil ha det på kroppen ;)
Det stemmer. Fluer biter, men bare noen av dem.
Klegg er en familie av fluer, og mange av dem ser ut som vanlige små fluer og ikke som det vi best kjenner som klegg. De biter alle sammen, og det er for å suge blod. Adskillig mer plagsomme udyr enn mygg.
Klegg er det også mye av ja. Det kan gjøre skikkelig vondt.
Kan ikke huske det var så mye klegg heller i fjor. De kom skikkelig for et par uker siden.

V

vredensgnag

Gjest
Klegg er Stealth-Fighters. De lander på legger og nakker uten at du merker det, før de biter. Men de er store, ville ikke kalt dem fluer.

Bare vær glad det ikke er Tune-fluer. Det er noen påståelige jævler.
http://no.wikipedia.org/wiki/Tuneflue

Før man flytter til et nytt sted i landet lønner det seg å ta en tur dit på ettersommeren, for å sjekke det lokale insektlivet. ;D

N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:
1.Aktivitet: Myggen er mest aktiv mellom solnedgang og soloppgang, og det er på denne tida av døgnet de tyngste tiltakene bør settes inn.

20.Brenn flått som er fjernet fra hunder eller mennesker. Dette er hardføre kryp, og hvis du slipper dem løs i naturen igjen, kan de spre seg videre.
21. Hold deg unna Finnmarksvidda.

V

vredensgnag

Gjest
Leser man "Three in Norway, by two of them" får man noen heftige beskrivelser av insektplagen i Norge. (Fortelling om tre sportsfiskere og jegere fra England som tar seg en tur til Norge på 1800-tallet.)

Her er Esau i kamp med en norsk mygg av den minste typen de kom over.

Vedlegg

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.298
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
moralen er:
bli inne og spill på anlegget
eller
dra til sjøs der det blåser ;D
mvh
Leif

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.628
vredensgnag skrev:
Leser man "Three in Norway, by two of them" får man noen heftige beskrivelser av insektplagen i Norge. (Fortelling om tre sportsfiskere og jegere fra England som tar seg en tur til Norge på 1800-tallet.)

Vredensgnag, da gitt ! En av de absolutt beste bøkene i sin sjanger, en bok jeg leser rundt én gang i året.
Den er så fornøyelig at det er en sann fryd. Særlig beskrivelsene av de norske guidene/hjelpemennene er usigelig herlige.
Som fattig student kom jeg over den norske førsteutgaven i et antikvariat, et møte som gjorde at jeg måtte leve på øl og nudler i to uker. Verdt det så det holder.

EDIT:ble plutselig skikkelig fysen på en skoggænnisoup nå.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.106
1. Hold deg unna skog og fjell.

2. Bo et sted det blåser.

3. Tren på og fange fluen i flukten med bare hendene.

4. Drikk øl.

5. Hør på masse musikk!

;)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:

Dæven, den der er jo helt lik de som bodde i trærne utenfor leiligheten vår i Olgiata. Samme størrelse, samme brodd - vondt vondt. :(

Topp Bunn