For tung tonearm, Hitachi PS-48

andomm

Medlem
Ble medlem
10.10.2016
Antall liker
0
Hei alle!

Jeg har nylig arvet en Hitachi PS-48 av min onkel. Selv kan jeg ingenting om platespillere, og føler meg derfor ganske dum nå som jeg lurer på om jeg kan ha ødelagt den allerede... For å bli bedre kjent med spilleren fiklet jeg rundt med diverse ting og tang i går kveld, blant annet med vektjustering av tonearmen. Klønete som jeg var klarte jeg å skru på selve "klumpen" bakerst på armen og ikke på selve vektjusteringshjulet (så dette senere), om det gir mening? Jeg får i hvertfall ikke tonearmen til å "flyte" i løse lufta, og armen virker for tung ettersom stiften etter litt tid med spilling nærmest ligger horisontalt med plata og plastknotten der stiften kommer ut begynner å røre nedi den også. Vet forøvrig ikke om armen noen gang fløt, men lurer i allefall på om det kan være jeg som forårsaket det.

Noen her inne som kanskje har et tips eller to?

På forhånd takk:)

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.895
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Det er klumpen som du kaller det du skal stille vekten med. Det lille hjulet på siden er anti-skatingen. Skru det store loddet bakover til armen svever. Så vrir du hjulet med skalaen til det viser null. (Dette kan beveges uten å skru hele loddet.) Når armen da svever rett og skalaen viser null - skrur du hele loddet innover igjen til skalaen viser ønsket vekt. Litt forskjellig avhengig av hvilken pickup , men som regel 1,5 til drøyt 2 gram. (Dette finner du ved å søke på nettet.)
Det lille hjulet på siden som er anti-skatingen skal vise samme tall.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.343
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Ser at @soundscape kom meg rett i forkjøpet:)

Et bilde kunne vært relevant for å vise deg hva du skal vri på., men fant greie bilder av spilleren på nett.
Men, jeg forsøker. Den fremre blanke koniske delen med skala-angivelse på er løs (vridbar). Den sorte "klumpen" er motveksloddet - og denne kan skrues bakover for å redusere stifttrykket, og fremover før å øke det.

Gjør som følger: Skru/vri motvektsloddet slik at armen flyter "fritt". Så setter du skalaen (uten å vri mer på motvektsloddet) til 0. Om du da vrir begge samtidig i retning for å øke stifttrykket til f.eks. 1,8 på skalaen har du ca. 1,8 gr. stifttrykk.

Videre så justerer du anti-skatingen (det "hulet" som står ut til siden på armbasen) til samme verdi. Da er du omtrentlig i mål.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.427
Torget vurderinger
10
Skrudde du kanskje motvektsloddet feil vei, slik at det kom nærmere armbasen, noe som øker stifttrykket? Prøv i så fall å skru andre veien (med sola). Hvis du da får armen til å balansere setter du vektjusteringen på 0. (Dette hjulet kan normalt dreies, uten at motvektsloddet går rundt). Så dreier du motvektsloddet tilbake til vektjusteringsskiva, som da følger med rundt, viser ønsket stifttrykk. Kanskje lurt å legge ut noen nærbilder av armen med loddene?

andomm

Medlem
Ble medlem
10.10.2016
Antall liker
0
Takk for raskt svar, soundscape. Ok, nå sitter jeg med hele loddet i hånda. For meg virker det som om jeg nå kan ha skrudd av litt mer enn det jeg faktisk skulle. Fast på loddet sitter pinnen med streken der skalahjulet skal leses av. Tror kanskje pinnen skulle blitt igjen på armen? Får uansett ingen følelse av å skru av/på vekten, ettersom jeg skrur metall mot gummi.. Tenker at loddet sitter fast i pinnen, da det jo må være noen gjenger eller lignende for å få mer nøyaktig vekt. Legger ved et bilde.
IMG_9417.jpg

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.343
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Ja, du har klart å løsne hele bakre delen.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Ta et bilde av armen (på platespilleren) der loddet er tatt av, gjerne i flere vinkler. Blir lettere å få svar da

andomm

Medlem
Ble medlem
10.10.2016
Antall liker
0
Ja, rimelig åpenbart at jeg har dratt av hele bakre del. Loddet sitter iallefall bom fast i den sylinderen. Noen tips?:confused:
IMG_9421.jpg
IMG_9419.jpg

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Sitter det en skrue i der bak? Har denne festet røret for loddet? Noe som er gått av? sjekk inne i røret som er på loddet.

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
805
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Vel vel, om du får den tunge biten på plass utenpå den elastiske/gummi koblingen så er mye gjort.
Hold fast på midten og prøv å skyv innpå, se bildet under hva jeg mener med midten ( rød ring ).

ps48.PNG

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
805
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Den skal nok bare dyttes/dras innpå, så er ikke så galt.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.343
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Spørsmålet er jo hvorfor motvektsloddet sitter bom fast, og ikke kan vris.

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
805
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
^
^
Ørlite drylube, enhver sykkelentusiast kan hjelpe tipper jeg.

andomm

Medlem
Ble medlem
10.10.2016
Antall liker
0
Takker alle for svar! Får enkelt vridd på plass røret med loddet på tilbake på armen, så det går nok i boks. Problemet er nok som ptb sier, hvorfor i alle dager sitter motvektsloddet bom fast. Skal prøve med litt olje, ja - kommer tilbake med oppdatering..

andomm

Medlem
Ble medlem
10.10.2016
Antall liker
0
Ok, folkens. Så motvektsloddet satt bom fast i selve røret, men med hjelp av en tang klarte jeg å holde fast røret mens jeg fikk vridd på loddet. Uansett hvor mye jeg både vre og smurte, så satt det allikevel altfor godt fast. Ved en nærmere titt på røret så ser jeg det at det faktisk utvider seg mot bakenden, grunnet en glipe i metallet (se bilde). Velger å tro at dét må være grunnen. Når jeg klemmer igjen glipen med tanga blir det noe lettere å justere loddet, men fremdeles håpløst. Noen som vet om denne sprekken skal være der, eller om røret rett og slett bare har sprukket? Kun bakre del av røret har denne sprekken. Har allikevel klart å justere motvektsloddet slik at trykket fra stiften på plata er mer eller mindre ok - det virker i allefall ikke for tungt lenger, ettersom stiften gjennom to plater står i samme vinkel (ikke helt bøyd slik som tidligere).

Noen som har opplevd lignende? Noen andre som sitter med en Hitachi PS-48 by any chance?
IMG_9426.jpg

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.895
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Kjenner ikke nevnte spiller , men en ting er sikkert - det skal ikke være nødvendig å bruke tenger og makt for å justere det bakloddet.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.343
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Prøvde å zoome opp bildet av den sprekken/slissen i armrøret, og for meg ser det ut som en sprekk, da det ser mer ut til å være bruddkant enn glatt, maskinert kant i slissen. Men, det er mulig bildet juger, eller at det er smuss/urenheter som får det til å se slik ut.

Uansett - som @soundscape er inne på. Motvektsloddet skal kunne vris med litt lett friksjon.

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Antall liker
254
Torget vurderinger
2
Hmm hadde nylig en slik spiller, men solgt nå. Men loddet skal kunne skrues bakover med letthet, så her er noe kilt seg.
Er vel en tapp på undersiden av røret som går i et "gjengespor" i loddet vil jeg anta. Du må nok få adskilt de to dele fra hverandre og få det "på sporet" igjen.

Topp Bunn