For tomme tribuner

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
I helga skal det arrangeres verdenscup i kombinert og hopp i Granåsen. Hele verdenseliten er til stede. Men som vanlig kommer tribunene til å være tilnærmet tomme. Etterpå kommer arrangører og presse som vanlig til å klage på at trønderne er trege og at det er en skam at det ikke er noen interesse her i byen.

Men folk vet jo ikke at det skal være noe slikt her. Det er jo tilnærmet ingen mediefokus, ingen annonsering, nesten ingen ting i forkant! Dersom man går inn på adressa.no og søker på hopp eller granåsen eller worldcup finner man absolutt ingen ting. Når jeg spør folk om de skal på hopprenn så er det ingen som vet at det skal være noe slikt her. En kollega av meg spurte nettop om hvorfor det er så mange polakker i byen, og han skjønte ingen ting når jeg svarer at de skal jo på hopprenn. De fleste tror vel de er her for å holde polsk riksdag i forbindelse med at bussbillettprisen skal økes fra 22 til 30 kroner for enkeltbillett nå i disse miljøtider.

Sørgelige greier...

O

OldBoy

Gjest
Tomme tribuner? Men skal ikke du være der, da?

:) :) :)

Men fra spøk til alvor: hopprenn, i den grad det er noe som man bør bruke tid til å se på, bør sees på TV. Jeg har vært på et par hopprenn i mitt liv, og det har aldri gitt mersmak. Å stå der og fryse og samtidig prøve å få øye på en liten mørk prikk som bruker tre-fire-fem sekunder på å bevege seg fra toppen av bakken til bunnen av bakken, for så å vente noen minutter for å se nok en mørk flekk som i bunn og grunn gjør akkurat det samme, det er for spesielt interesserte.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
OldBoy skrev:
Tomme tribuner? Men skal ikke du være der, da?

Men fra spøk til alvor: hopprenn, i den grad det er noe som man bør bruke tid til å se på, bør sees på TV. Jeg har vært på et par hopprenn i mitt liv, og det har aldri gitt mersmak. Å stå der og fryse og samtidig prøve å få øye på en liten mørk prikk som bruker tre-fire-fem sekunder på å bevege seg fra toppen av bakken til bunnen av bakken, for så å vente noen minutter for å se nok en mørk flekk som i bunn og grunn gjør akkurat det samme, det er for spesielt interesserte.
Håper Arne Scheie ikke leser dette. ;D

På TV ser det enkelt ut å hoppe 140 meter med et par planker på føttene. Man får egentlig ikke inntrykk av hvor bratt det er, hvor langt de hopper og hvor stor fard de har.

Ved å se det live ser man hvor ekstrem denne galskapen er, særlig når man tenker på at de gjerne hopper 100 meter lenger også, hvis man gir dem stor nok bakke. Tribuneforholdene i Granåsen er nok bedre enn at de ser ut som små prikker. Lurer på om det fortsatt er lov å ha med termos inn på tribunen. Æh, med pølser, toddy, kakao eller buljong på selvfølgelig... ::)

O

OldBoy

Gjest
Jo, jeg er enig i det siste du sier, at farten og vindsuset når de kommer farende er noe helt annet "live". Men det blir litt som å stå langs traseen se på et sykkelritt, uten sammenligning forøvrig: mye venting, et par sekunders "action", og så venting igjen, og i bunn og grunn ser det helt likt ut hver gang de passerer. Det med små prikker var litt slemt, det går faktisk an å se litt mer, bare for å ha sagt det.

Og at det er for tøffinger å hoppe 140 meter støtter jeg fullt ut. Vi har en liten barnebakke i nærheten hvor de unge håpefulle hopper en 10-15 meter, og ingen skal få meg til å sette utfor selv i en såpass liten bakke, langt mindre i Granåsen eller i tilsvarende bakker. Jeg ville ikke en gang ha drømt om å forsøke å kjøre ned unnarennet.

Men dette med idrett og publikum er jo et generelt problem, særlig for utendørsidrettene. Fotball har vel stadig en slags appell, men ellers tynnes det i rekkene av entusiaster i de fleste idretter. Absolutt synd, for heller ikke TV-opplevelsen blir den samme uten et stort og aktivt publikum.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Men publikumspotensialet her i Trondheim er ganske bra på slikt. Det er bare 10 år siden VM på ski gikk av stabelen i Granåsen, og i følge utøverne var det et folkeliv der som fikk alt annet de hadde opplevd til å blekne, Lillehammer inkludert, og det til tross for at det var bare dager før RBK møtte Juventus på Lerkendal i mesterligaens kvartfinale.

I dag pratet jeg med en kollega som er ekstremt interessert i idrett, og han hadde ikke en gang klart å finne ut når hopprennene er, til tross for at han hadde prøvd iherdig, og han har tenkt å være dra dit, med brettede melkekartonger, som gir halv pris på billettene for voksne og gratis inngang for barn.

G

Gjestemedlem

Gjest
Hopping egner seg da best på fjernsynet. Men det vil vel hjelpe litt når innendørshaller blir mer vanlig. Da kan de jo begynne med blinkende lys og 20 sekunderssnutter av 80talls disko mellom hoppene for å lage stemning, slik de prøver på med hockey og kurvball. Kanskje litt mer spennende drakter også, slik de har i wrestling f.eks. Stort potensiale for forbedringer her.

Mye artigere med 'flaggermusmannen' som hopper med fakkel på hodet til musikk fra Rocky III enn bare noen som prøver å holde seg på beina i en snøføyk og komme seg hel gjennom tåken ned til publikum som nå.

Topp Bunn