For stor pickup

scja

Medlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
0
Heisan!
Skal montere ortofon 2M black på en Linn Akito arm, for å få rett overheng, kommer ledningene i veien. Er redd for å bøye stikkene pga fare for knekking. Noen råd?
Finnes det ledninger med vinkel hylser ?
scja

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.713
Torget vurderinger
4
Tja, his du bøyer de EN GANG (ikke bøy tilbake), så går det KANSKJE bra.
Vinklete plugger av denne type har jeg aldri sett.
Men jeg har ikke sett alt ;)

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Antall liker
178
Torget vurderinger
2
Dette er et kjent problem med Linns armer. De de i hovedsak laget for
Linns egne pu-er.
Jeg løste problemet med å kjøpe nye og mer fleksible kabler mellom pu og arm!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
293
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det skal vel strengt tatt gå med de aller fleste pu'er, dersom pu-kablene er myke nok? Pu'ens bakside havner vel til side for stikkene i enden av Akitos armrør?
Linns fysisk store pu'er (Troika, Arkiv, Akiva) har forresten ingen stikk bak, men kabler ut fra pu-huset, for å løse dette.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.957
Sted
Kongsberg
Hei.

Det enkleste er vel å montere PUen etter Løvgren (Loefgren)-geometri dersom PUen er ny.
Med denne geometrien har man som regel større overheng. Beervald har som regel også noe
mer overheng enn Stevens.

Husk bare å fortsette med samme geometri etter at UPen først er satt opp på en måte.

Lykke til ;)

Gunnar Brekke

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
Her kan du hvordan jeg har gjort det på min Ekos2.

Jeg anbefaler å bruke Linns egen protractor. Den gir et utmerket resultat så lenge avstand mellom omdreiningspunkt arm og spindel er korrekt.

Benz'en på bildet skal veldig langt bak i shellet for å få korrekt overheng og det er ikke mulig uten å bøye kontaktene på tags'ene.

Vedlegg

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
scja skrev:
Heisan!
Skal montere ortofon 2M black på en Linn Akito arm, for å få rett overheng, kommer ledningene i veien. Er redd for å bøye stikkene pga fare for knekking. Noen råd?
Finnes det ledninger med vinkel hylser ?
scja
La kablene i armen være i fred, kjøp en god armkabel og legg den ubrutt på utsiden av armen (teip den til armen) helt fram til riia, en meter med kabel koster ikke allverdens og er du uheldig å ødelegger kabelen kan du enten re-terminere om du har lengde til det eller kjøpe ny kabel,

Fordelene er helt klart i flertall med bare en ulempe: hardcore Linn fans godtar neppe den visuelle forurensningen en utvendig armkabel gir.

Lykkke til

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
Kablene i armen er i fred, pelle. Det er bare kontaktene på tags'ene som bøyes. Originale Linn tags, som forøvrig er veldig bra, koster bare et par hundre kroner.

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Prøv med "Van den Hul" sine headshell kabler av sølv. Dei er mjuke, tynne og har små tags.
Begynn for all del ikkje med DIY på armen!
Lykke til

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
Linns fysisk store pu'er (Troika, Arkiv, Akiva) har forresten ingen stikk bak, men kabler ut fra pu-huset, for å løse dette.
Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Grunnen til at disse PU'ene har fastmonterte ledninger er for å få ett kontaktpunkt mindre. Troika kom på markedet ett par år før Ekos og headshellet på Ittok LVII er mye større enn på Ekos. Her er det god plass til de fleste PU'er.

scja

Medlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
0
Takker for mange tips tror jeg starter med nye kabler, det virker enklest.

Mvh
Scja

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
Da kan jeg anbefale Dynavector sine tags, koster vel rundt 200 kroner. De har mindre kontakter enn Linns og det er mulig å flytte PU'en lengre bakover i shellet uten å måtte bøye kontaktene.
De låter også bra, selvom jeg synes at Linns (de kraftige grå) låter enda litt bedre.......

scja

Medlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
0
Etter ha surfet en del på nettet, virker det som om jeg må bestille kabene fra utlandet!
Finnes det ikke noen her hjemme?

Mvh
Scja

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
Linn tags får du på Kontrapunkt.

Dynavector tagsene kjøpte jeg fra Cymbiosis i Leicester.

Topp Bunn