For mye mellomtone!

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.335
Antall liker
10.919
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Hei

Har kjørt noen simuleringer av stua mi i Cara. Det viser seg at jeg har alt for mye mellomtone energi i rommet, og trenger å dempe dette. Trenger demping fra ca 250-300 hz og opp til 1200 hz i hvertfall, det hele peaker rundt ca 900 hz.
(flott program forresten, og nå ble det enklere å tolke diverse reaksjoner på lyden i stua også.. samt at programmet bekreftet at den ht/lytter plasseringen jeg har er tett på det optimale slik rommet er pr i dag. :))
Kort fortalt; forslag til hvordan å få temmet mellomtonen på mest mulig effektive måte. Hvilke produkter, hvor plassere de osv. Jeg har muligheter til å simulere videre i Cara, men det skader jo ikke å ha en ide om hvor jeg starter hen..
Stua skal fortsette å være stue i fremtiden også..

mvh

B_I
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hvis du ser på menyen for "Material surfaces" i CARA så vil du finne en omtrentlig kurve for absorbsjonskoeffisient som funksjon av frekvens for hvert alternativ. Jeg har ikke CARA foran meg nå, så jeg kan dessverre ikke vise et skjermbilde, men du finner det nok med litt støtte av hjelp-filen.

Absorbenter spiser mest lyd hvis det er 1/4 bølgelengde fra overflaten på absorbenten til den reflekterende flaten under, så noen 10 cm Rockwool-absorbenter i førsterefleksjonspunktene, spesielt bak høyttalerne, hadde kanskje ikke vært så dumt. (340 m/s / 900 Hz / 4 = 9,4 cm) Edit: Eller tynnere Rockwool, hengt et lite stykke ut fra veggen.

Men Rockwool og de fleste andre absorbenter vil absorbere fra den frekvensen og oppover, sånn at de også vil forsyne seg av diskanten. Resultatet kan bli ganske dødt. En mer sofistikert løsning er RPG BAD paneler, som kombinerer en absorbent med et diffuserende lag øverst. Absorbsjonskurven for den tynneste varianten ser ut som om den er lagd for å passe hos deg. En forhandler i Norge er Bergen AV-teknikk.

En norsk produsent av noe tilsvarende er DeAmp i Trondheim, se http://www.deamp.no/?shw=PRKBKS&subid=87. De kurvene er heller ikke så dumme.

Du bør også sjekke beregningene i CARA mot målinger i det aktuelle rommet før du begynner å kjøpe inn greier. Det skal ikke så mye møbler etc til før CARA-modellen blir ekstremt tung å beregne, men de samme møblene kan også gjøre en betydelig forskjell i den virkelige akustikken.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
En tabell på denne siden som viser hvor mye noen av rockwool platene demper:
http://guiden.rockwool.no/produkter/himlinger/akustikkplate

50mm akustikkplate med 30mm luftrom vil dempe 100% ned til minst 250Hz. Det er mulig å lage de med membran som gjør at de vil hovedsakelig reflektere i diskanten, men da mister du også demping i øvre mellomtone.

Men nå deler jeg kanskje ikke asbjbo sin bekymring om at de blir dødt ved å bruke en del absorbenter som også demper i diskanten. Bruker man mange tynne, så er jeg enig. I mine ører blir det mer korrekt og også dempe diskanten i førsterefleksjonene, men det er selvfølgelig en del ting som spiller inn. Høyttalerne, plassering, hvor mye demping det fra før av i rommet, elektronikken og preferanser har innvirkning. Siderefleksjonen mener jeg man skal dempe helt opp i diskanten og det anbefaler de aller fleste som jobber med akustikk. Det er bare å prøve seg frem. Ender man opp med og ha noen akustikkplater til overs, så kan man plassere de på skrå i hjørnene som bassfeller.

Acoustic sciences har også produkter som både absorberer og diffuserer, men de koster flesk.
http://www.asc-hifi.com/products.htm
 
T

timc

Gjest
Har du dobbeltsjekket at simulering stemmer overens med det som faktisk er tilfellet i rommet?

Har du sjekket hvilke flater som genererer denne peaken?

Husk også at du ikke har for mye mellomtoneENERGI, men for lite av det andre.


-Tim
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.655
Antall liker
21.456
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hmm. Burnt_Island har Gradient Revolution med kartoidestrålende mellomtone? Å dempe frontveggen har i såfall mindre for seg enn på de vanlige apekistene.
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.335
Antall liker
10.919
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
hei

Takker for respons. Er relativt fersk i Cara, og knoter en del fortsatt. Poenget er bare at de dataene jeg får fra Cara, intuitivt stemmer med ulike opplevelser folk har hatt her. Ser allikevel på dette som en hypotese, som må bekreftes med ordentlige målinger. De målingene jeg selv tar ønskes også bekreftet av kompetente målere etterpå.
Juleprosjektet er å eksperimentere litt med rockwool (Ti Kei har noen plater til overs :)), samt lære meg å bruke måleutstyret som fulgte med programpakken.

mvh

B_I

PS Hadde jeg bare skjønt hvordan jeg får modellert Revolution i Cara...DS
 
Topp Bunn